Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #5

• This topic is locked This topic is locked
999 replies to this topic

#76 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 August 2011 - 16:21

Hade inte en aning om att pingvinerna hade en egen tv-serie.

Inget nytt för oss som bänkar oss framför Bolibompa. :popcorn:

Är det barn i närheten så är det mer regel än undantag att Bolibompa står på. Det eller Cartoon Network och/eller Disney Channel. ;)

Måste ha missat pingvinerna när dom var. Får fråga barnen om dom har sett det. Antar att du har sett pingvinernas egna tv-serie utifrån vad du skriver. Är det så bra att det rent av är köpvärt om man gillar Madagaskar-filmerna? :)

Edited by Piranhaconda, 01 August 2011 - 16:22.

#77 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 August 2011 - 16:28

79:- är ju ett ok pris för dvd:erna om serien är sevärd. (Kizmias?)

Kizmias: Tyvärr så brukar inte brorsönerna se bolibompa när de kommer på besök. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#78 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 August 2011 - 12:16

Akira (1988) [JP]
Rätt bra story även om den inledningsvis känns aningen spretig (det tog ett tag innan jag fick grepp om vad som pågick). Om det är ett medvetet drag eller inte vet jag inte. Att kombinera framtidsvision med magi är ju något man gör på vinst eller förlust - här klarar man det riktigt bra. Helt OK karaktärer där Tsuetso är plågsamt träig och ointressant större delen av filmen och Översten är aningen aningen för klyschig och känns obehagligt amerikansk. Storyn drar en intressant parallell till mobbing och hur djupa såren verkligen kan vara.
Animeringen är snygg och stilren på vad jag brukar tolka som klassiskt 80-tals snitt. Väldigt bra musik rakt igenom - gillade speciellt partiet där Tsuetso och Kaneda smyger på varandra där sekvensen accentueras med vad som känns som ett artificiellt flåsljud.
Den klockar in på 2h i runda slängar något som känns väldigt lagom, trots att det här och där känns som om man plockat bort lite för viktig information så borde den avgjort inte varit längre för säcken knyts ihop rätt snyggt på slutet faktiskt.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#79 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 02 August 2011 - 12:50

Mycket trevligt att du har fått se den filmen.

Jag är kluven till Akira. I det stora hela så delar jag dina åsikter. Den här filmen var med och väckte mitt intresse för anime och jag tyckte om den mer då det skedde. Sedan efter många år så läste jag mangan (båda två är skapade av samma man, Katsuhiro Otomo och det var även han som gjorde filmen Steamboy som du ju också har sett) och efter det så har jag svårt att ta till mig Akira som film. Det är helt enkelt för mycket som saknas från mangan för att filmen ska vara riktigt bra. Nu är den mer okej. Det var först efter att jag hade läst mangan som jag insåg vilka brister och begränsningar som filmen faktiskt har. Jag kan medvetet undvika att göra jämförelsen men jag tycker fortfarande att filmen bara är okej. Den är något för lång i mitt tycke och som du säger, lite väl spretig i sin handling. Nu är ju Akira både som anime och manga lite av en tankenöt där svaren inte serveras, men man kunde fortfarande ha gjort handlingen i filmen lite mer linjär utan att det hade skadat helheten. Sedan är den lite för actionorienterad för min smak. Visst, det är ju mangan med på sina ställen, men den tillåts att ta ut svängarna mer och fördjupa handlingen. Vilket är rätt självklart då filmen är strax över 2 timmar lång och mangan omfattar flera tusen sidor. Ska man koka ner så många sidor till en 2 timmar lång film så blir ju resultatet därefter. Samtidigt går det inte att bortse från den genomslagskraft som filmen fick och har haft. En riktigt kultfilm. Den öppnade nya dörrar för anime som sådan och även ögonen på många nya fans som sedan gick vidare och upptäckte anime i ett bredare perspektiv.

#80 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 August 2011 - 15:46

Jag mindes att du sade att den baserades på en Manga-serie med samma namn. :) det är ju klart att det måste skippas lite för att få ned allt till två timmar och man har säkerligen gjort sitt bästa. Men visst känner av luckorna även om man inte läst serien. Först trodde jag att det var jag som inte fokuserade tillräckligt på filmen, men insåg snart att det är filmen som är spretig - speciellt i början.

Annars är det ju bara positivt att man får tänka lite - men man behöver ju inte gå till ytterligheter. :)

fqq5BYam.jpg

#81 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 02 August 2011 - 16:12

Antar att du har sett pingvinernas egna tv-serie utifrån vad du skriver. Är det så bra att det rent av är köpvärt om man gillar Madagaskar-filmerna? :)

Nja, jag antar att det är de där 10-minutersavsnitten som gick på ång-TV:n de har samlat ihop.

Jag är val inget riktigt Madagaskar-fan, men jag gillade pingvinerna i filmen, som egen serie tyckte jag inte att det höll.

Nu har jag väl inte sett många avsnitt, mer av en händelse när TV:n var på. ^_^
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#82 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 August 2011 - 21:36

Decoys

Luke har precis börjat på College när han möter den förföriska Lilly och hennes tjejkompisar och faller pladask för henne. Men snart upptäcker han något underligt med henne. Hon älskar kyla, hon har tentaklar som kommer ut ur hennes mage och killar i hennes närhet hittas frusna till döds. Det är upp till Luke att avslöja vad hon verkligen är.

Svart skräckkomedi. Väldigt sjuk, överdriven och dålig... men dåligt på ett underhållande sätt. Den har allt det klassiska, självupptagna bimbos, snygg mobbad kille som bor med sin töntiga kompis, har en bästa tjejkompis som är lite av en pojkflicka men är hemligt kär i honom, och hans fjantiga kompisar samt en sadistisk polis som tror att huvudkaraktären är mördaren.
Humorn är ofta väldigt fjantig men ibland så skrattar man en hel del.
Vändningen tar bort lite av edgen. Utomjordiska tjejerna hade kommit till jorden för att fortplanta sig efter att alla deras män hade dött ut men fortplantningen visade sig farlig för människor så de måste testa en massa gånger för att få det rätt och gjorde det mäst med odrägliga killar och våldtäcksmän.
Filmen blir som sjukast när Luke blir rena psykopaten och börjar tortera och mörda utomjordingarna medans de ber honom om nåd.
Slutet är dessutom väldigt uselt, ologiskt och precis den typen jag hatar.
Filmen är väldigft underhållande och rätt bra på sina platser men de dåliga delarna förstör resten av filmen lite för mig även om det var dåligt på ett visst underhållande sätt. Men jag vet att det finns en hel del som älskasr filmnen så om den går på TV så ge den en chans och se den.

5,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#83 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 03 August 2011 - 14:38

Det känns som bara igår som jag skrev en ytterst osammanhängande recension till filmen Besatt /The Exorcism of Emily Rose (jag klippte om den innan den publicerades här) och fick idén att planka TV-Lands "Senast Sedda Film"-tråd. (Jag menar - skall det vara så sabla svårt att få folk och klämma ur sig en mening eller två om vad de tycker om en film?) Fyra trådar och en utskällning senare vallfärdar forumets medlemmar fortfarande till "Senast Sedda Film" för att skryta om filmer de sett.
Idag sluter jag cirkeln lite och ser en film som bygger på samma grund som filmen som blev min första film i den första Senast Sedda Film-tråden.

Nu var det länge sedan jag skrev om mitt filmtittande i denna tråd så jag ska försöka att göra det lite mer framöver. Kände mig träffad av det XC skrev. ;) :lol2:

Blir lätt så eftersom jag ser kopiöst mycket med film och egentligen varken har tid eller lust att skriva om allt. Men några meningar borde man kunna klämma ur sig. ^_^

---

Virgin Suicides

Regi av Sofia Coppola som är en intressant och duktig sådan. I rollerna återser vi bland andra James Woods, Kathleen Turner, Josh Hartnett och Kirsten Dunst bara för att nämna några.

Filmens handling är klart intresseväckande men inte så mycket som jag hade önskat. Jag har sett den här filmen tidigare och tyckte nog bättre om den då. Filmen blandar både coming of age och slice of life med varandra, men lustigt nog så engagerar inte flickornas öde mig speciellt mycket. Det blir mer en axelryckning och ett "Jaha" från min sida då man kanske borde ha tagit sig för pannan och sagt "Nej, så hemskt!" istället.

Skådespelarna är bra men jag tycker att Kirsten Dunst tar överhanden och det drar ner filmen. Josh Hartnett är lika träig som vanligt. Bäst är Leslie Hayman (Therese) och Chelse Swain (Bonnie). Även James Woods och Kathleen Turner är riktigt bra som mamman och pappan och gör minnesvärda roller. Om det är något som Sofia är bra på, så är det just att ta äldre etablerade skådespelare som inte har gjort så mycket bra film den senare delen av deras karriärer och sedan ger dom ett nytt break.

Jag har kvar att se Marie Antoinette av Sofia Coppola samt hennes senaste film Somewhere.

---

Antar att du har sett pingvinernas egna tv-serie utifrån vad du skriver. Är det så bra att det rent av är köpvärt om man gillar Madagaskar-filmerna? :)

Nja, jag antar att det är de där 10-minutersavsnitten som gick på ång-TV:n de har samlat ihop.

Jag är val inget riktigt Madagaskar-fan, men jag gillade pingvinerna i filmen, som egen serie tyckte jag inte att det höll.

Nu har jag väl inte sett många avsnitt, mer av en händelse när TV:n var på. ^_^

Jag tror att jag inväntar ett bättre pris på dom där utgåvorna av serien. Och sätter mitt hopp till att SVT kanske sänder dom i repris innan det så kan jag spela in och bränna ut istället. ^_^

Edited by Piranhaconda, 03 August 2011 - 14:46.

#84 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 August 2011 - 15:53

@Piranhaconda: :lol: Det var inte menat som en pik - men det var väl i runda slängar så jag tänkte när jag startade första tråden. :) Eftersom det började vid besatt så ville jag återknyta till den första posten. Som det står i första posten här i #5 så är det inte tvunget att skriva en hel avhandling om filmen - det räcker med ett par meningar bara, huvudsaken är att det framkommer vad du tycker om den. :)

@Virgin Suicides: Ingen film som lockar mig tyvärr. :)

fqq5BYam.jpg

#85 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 03 August 2011 - 16:30

Jag tog det inte som en sådan heller, utan mer som en påminnelse och tillika morot över att jag faktiskt borde kunna klara av att skriva lite om dom filmerna som jag ser. ;) Att det inte har blivit av nu den senaste tiden beror på en massa saker. Jag ser väldigt mycket film, jag har ibland en brist på motivation att skriva om dom, ibland saknas även tiden och sedan så är det ju mycket trevligare att skriva om en filmupplevelse och det sedan leder till fortsatt diskussion eftersom vi är på ett sådant forum. Det kan vara lite si och så med den saken har jag upptäckt. Menar inte dig specifikt nu, du har ju en vilja att diskutera utan det är mer en allmän observation över forumets klimat som jag har gjort. Blir det inte mycket till diskussion så kan jag lika gärna nöja sig med att bara se filmen. Men jag ska göra ett försök att skriva lite mer. Det är ju faktiskt rätt kul. :)

Helt okej att du avstår från att se Virgin Suicides. Jag tror inte heller att den skulle intressera dig så mycket. Det finns bättre filmer som du kan se istället. :D

Edited by Piranhaconda, 03 August 2011 - 16:34.

#86 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 August 2011 - 21:03

Lucky Luke (2009) [FR/AR] [#XC-14.03.2010], [#Piranhaconda]
Mörkare story än vad jag minns att Lucky luke var i serierna och den tecknade tv-serien, jag kan förstå och till och med gilla att man lägger en mer vuxen ton i storyn. En story som f.ö. på många vis ändå känns igen från serierna. Visst Jessie James eviga Shakespeare reciterande blir lite tradigt efter ett tag, men man har lyckats bra med både Calamity Jane och Billy the Kid tycker jag. Det enda storymässiga som jag har riktigt emot är när Lucky Luke slår Belle, där känns det som om man missar målet med hela kontinenter. Iofs är det en underlig humor i filmen som inte nådde riktigt fram till mig idag - kanske missade jag poängen i den scenen. Sedan är jag väl inte så förtjust i när han leker familjefar med Belle, den delen känns tradig och man väntar mer eller mindre på att han skall spänna på sig pistolhölstret igen.
Gillar musiken, bra val och scenen med "I shot the sherrif" var riktigt rolig på riktigt. Visuellt är den snygg. Jag gillar miljöerna, rekvisitan, kläderna och ljussättningen. Speciellt kläderna är helt fantastiska rakt igenom.
Den inbitne Lucky Luke-fantasten riskerar stor besvikelse i den här. Jag håller mig mer neutral och förstår vad de ville - man missar målet lite med manuset - men idén är bra.

Edited by XC, 03 August 2011 - 21:05.

fqq5BYam.jpg

#87 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 August 2011 - 03:06

Transformers (2007)

Lika bra som de andra gångerna.
Åter igen, alldeles förlite screentime för Jazz. Man fick aldrig lära känna honom. Visst, samma gäller även några flera av de andra Transformers (t ex Bonecrusher som skulle vara en komplex karaktär men det såg man inget av).
Trädgårds scenen förblir en av de roligaste scener i filmhistorien.

En sak jag blev besviken på var Blu-ray utgåvan som helt saknade deleted scenes trotts att de klipte bort 30 min av scener från filmen. Att allt matrial dessutom var exakt som min tidigare DVD-version kändes också lite tråkigt även om matrialet är rätt intresant. T ex att alla militärer (med undantag av huvudrollern som fick genomgå militär träning) var riktiga soldater som medverkade i filmen. Bay har visst en väldigt nära relation med militären så de fick använda nya fordon i filmen som inte ens varit i fältet ännu.
Jag gillar att Bay typ aldrig använder Bluescreen om det kan unvikas och bara använder CGI när det inte går på annat vis. Men jag måste säga att jag är förvånad att inga skådespelare dör med tanke på hur mycket de får genomgå och att de typ aldrig använder stuntdubbles i den här filmen. :P
Intresant att de designade Megatron's ansikte inspirerat efter Hugo Weaving. Jag kan förstå varför de ville ha honom som röst till karaktären.
Efter att ha sett hur Optimus hade sett ut om han var röd som i serierna/TV-serien så är jag glad att de gjorde Hot Rod istrället för fy fasen vad ful den röda var. Och som de sa, det finns en orsak varför färgen röd sällan används så mycket på film för den färgen gör sig inte så bra.
Otrolig vad mycket detaljer som gått in i skapandet av filmen, speciellt då robotarna och Transformeringen.

9,5/10

Transformers: Revenge of the Fallen (2009)

Humorn är fortfarande lite förmycket in you face på ett nästan osmakligt sätt där de helt enkelt gick för lång men den här gången var jag ialladfall berädd på det så det störde mig inte lika mycket.
Aldeles förlite screentime för Ratchet och Arcee för att inte nämna Sideswipe.
Hela grejen med att Sam och Mikaela ska inse hur mycket de älskar varandra och säga det kändes väldigt fel nu när man vet att hon strax efter dumpar honom.
Mycket bra och underskattad film.

9,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#88 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 August 2011 - 13:07

Mat, dryck, man, kvinna

"Den gamle kocken Chu bor i ett stort hus i Taipei med sina tre ogifta döttrar; kemiläraren Jia-Jen, flygbolagschefen Jia-Chien och studenten Jia-Ning. Deras liv rör sig kring veckans stora söndagmiddag där allt mellan himmel och jord diskuteras. Ang Lees tredje långfilm från 1994. Vann Guldbjörnen på Berlins Film Festival och blev sedan Oscarnominerad för Bästa Utländska Film."

Ang Lee är en av dom absolut bästa regissörer som finns enligt mig och det är alltid en fröjd att få se hans filmer. Jag har sett alla hans filmer flera gånger om och dom är så bra att jag nu börjar känna att jag aldrig kommer kunna bli besviken på dom oavsett hur många gånger som jag ser om dom. Därför är det med en skräckblandad förtjusning som jag ser fram emot hans nya filmer. Man är alltid nyfiken på vad det ska bli för något då man vet att Ang Lee är så skicklig, men samtidigt finns ju oron där om att förr eller senare så finns risken att det dyker upp en film som man inte tycker om. Men jag väljer att se det positivt och ta varje bra film som han gör som en gåva. För tillfället så håller Ang Lee på att slutföra sin senaste film Life of Pi. Det ser ut att kunna bli en intressant film. Den här filmen är utomordentligt bra. Att rangordna Ang Lees filmer gör jag bara inte utan jag drar dom alla under ett och samma streck, som mästerverk. Men det ska sägas att jag är djupt imponerad över vilket fantastiskt hantverk som Ang Lee bjöd på även i sina tidigare filmer, som den här hör till. Allt i filmen är bra och dom två timmar som den pågår tar egentligen slut alldeles för fort. Skådespelarna är på topp och levererar karaktärer som man verkligen bryr sig om och som man kan ta till sig. Till och med identifiera sig med i vissa avseenden. Handlingen är väldigt vacker och berör mig mycket. Sedan kan man ju inte annat än att låta snålvattnet rinna när man ser alla goda maträtter som dukas upp om och om igen under filmens gång. Sådana där söndagsmiddagar vill jag också ha. Som sagt var, det här är en i raden av mästerverk av Ang Lee som jag varmt kan rekommendera till alla som vill se en väldigt bra film av en oerhört bra regissör.

#89 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 August 2011 - 16:44

Uhhh... Jag tycker Mat, dryck, man, kvinna låter ... långtråkig... :blush:

fqq5BYam.jpg

#90 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 05 August 2011 - 01:23

Transformers: Dark of the Moon (2011)

Börjar lite sådär. Lite långsam ibland med lite förmånga fjantiga överdrivna karaktärer (mänskliga den här gången). Och Autobots fick ta platsen som sidokaraktärer rätt mycket för det blev mer en Sam film än de första 2 var. Inte att det förstörde filmen eller så men det kändes väldigt synd. Troligen berodde det på de klagomål att det var förmycket robotar i 2:an.
Andra halvan av filmen är därimot en ren fröjd av strider och krig i Chicago. Fortfarande förlite Autobots men samtidigt fult ös med action när den är som bäst.
En av de sämre delarna är att Autobots helt plötsligt försvinner mot slutet vav filmen och visar sig ha blivit tillfångatagna av Deceptecons. Totalt ologiskt att Deceptecons skulle ta levande fångar eller att Autobots bara skulle snällt sitta och bli avrättade utan att slå tillbaka.
En annan sak var Megatron som nu var en patetisk hög med rostigt skrot och förvandlade sig till en skrotbil. För att inte tala om när Optimus mördar honom medans han ber om vapenstillstånd (strax efter han avrättar sin gammla mentor). Jag gillar inte hur brutal de har gjort Optimus.
Slutet på filmen var verkligen avslutande. Jag tvivlar på att det blir fler filmer, iallafall inte på ett tag. Hoppas verkligen inte det är den sista men kanske är det dags nu för några nya att ha hand om serien? (E¤dit: OK, loäste precis att de förväntas snart börja på 4:e filmen så jag antar att det inte kommer ta lång tid ändå. Fattar då inte varför de dödade Megatron (OCH Starscream). Hade känts löjligt om de återupplivade honom IGEN i början på nästa film. Kanske han är borta ett par filmer och sedan återvänder på något vis? Eller kanske Galbatron? )
Sämst var såklart att Sam plötsligt har blivit dumpad av Mikaela strax efter förra filmen (och hon beskrivs som en bitch) och blivit ihop med en annan supermodell typ av tjej som han nu älskar väldigt mycket. Det hela känns väldigt konstigt med tanke på hur förra filmen handlade om hur de insåg bhur mycket de älskade varandra och var menade att förbli tillsammans. Men det är inte lätt att fixa när ett manus måste skrivas om för att en skådespelerska har fått sparken efter att ha kallat producenten för Hitler. :P
Hur som helst så var filmen verkligen Awesome! :thumbsup: Bäst var när Sam dödade Starscream.

8,5/10

Edited by Crusader, 05 August 2011 - 02:26.

-Sora, Kingdom Hearts

#91 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 05 August 2011 - 13:04

Äh, du är bara ovan. ;) Jag tror bestämt att du behöver se lite mer drama. :P

Trevligt att du tyckte om Lucky Luke även vid din omtitt. Filmen har som du säger, en del tillkortakommanden men den är likväl sevärd och underhållande.

---

Så går det till i krig

"Johnnie Gray är en mycket duktig och omtyckt lokförare i den amerikanska delstaten Georgia på 1860-talet. Han har två stora kärlekar i sitt liv; sitt lok, som heter "The General" och sin flickvän Annabelle Lee. Konflikten mellan syd- och nordstaterna har länge legat i luften och när kriget bryter ut söker Johnnie värvning i armén. Rekryteringsofficeren bedömer dock Johnnie som mer användbar som skicklig lokförare än infanterist och Johnnie får därmed inte bli soldat. Han får dock inte veta den sanna orsaken och hans flickvän stämplar honom som feg och vill inte veta av honom innan han är klädd i uniform. Tiden går och ett år efter krigsutbrottet stjäl nordstaternas spioner Johnnies tåg i syfte att avbryta sydstaternas kommunikationsmöjligheter. Ombord på tåget finns Johnnies älskade Annabelle och dramatiken stiger."

Jag har nog aldrig riktigt kommit ur min stumfilms period och lika glad är jag för det. Stumfilm är nämligen oftast en ren fröjd att se. Jag har alltid fascinerats över konsten att berätta en handling utan att förlita sig på dialog. Det är inte alltid som det fungerar men av alla dom stumfilmerna som jag har sett så är det en väldigt liten andel, medans merparten av filmerna har klarat av det med bravur.

Den här filmen är en sådan. Buster Keaton står både för regi samt huvudrollen i denna film. Han gör det riktigt bra och även om hans komiska tajming inte är i samma klass som med Charlie Chaplin så är det bra nära. Övriga skådespelare är bra även dom, men det känns lite som att denna film är en "one man show" av Keaton från start till slut.

Handlingen som sådan är både bra, dramatisk, spännande och inte minst rolig. Keaton har verkligen en fingertoppskänsla när det kommer till komik och den ena dråpliga scenen efter den andra radas upp.

Sedan är jag mycket fascinerad över hur våghalsig som Keaton är i den här filmen. Har far fram och tillbaka på det där tåget och det är ju ett under att han inte skadades allvarigt på köpet. För det syns med all önskvärd tydlighet att det inte är trickfilmat utan att det verkligen är han som gör alla scener själv och det i en rasande fart utan någon som helt tanke på sin egen säkerhet. Och då skenar även tåget framåt i ungefär samma höga fart.

En mycket underhållande film som jag definitivt är glad över att ha sett och som jag säkert kommer att se om framöver.

---

Lady Vengeance

"Geum-ja är en mycket vacker och mycket farlig ung kvinna, en ängel och en djävul på samma gång. För tretton år sedan gjorde hon sitt livs misstag då hon ungdomligt naivt litade blint på fel man och lät sig bli utnyttjad och satt till syndabock för ett hemskt brott. Nu, tretton år senare, har hon avtjänat sitt långa fängelsestraff och är redo att sätta sin mycket exakta och utstuderade hämndplan i verket. Men det är en sak att inlåst planera allt in i minsta detalj och en helt annan att behålla sin beslutsamhet utanför murarna. Kommer Geum-jas hämnd verkligen att lyfta det ok som plågat henne, eller kommer den att föra henne ännu längre in i mörkret?"

Sista filmen i Chan-wook Parks så kallade hämndtrilogi. Inte fullt lika bra som dom två föregående filmer, men klart sevärd och inte minst tankeväckande. Det jag främst har invändning emot är att handlingen och dess karaktärer inte har samma finess som i dom två föregående filmerna Oldboy samt Sympathy for Mr. Vengenace. Nu blir det aldrig riktigt dåligt i den här filmen, men det är så pass stor skillnad att upplevelsen skaver lite i just handling samt karaktärer. Man tar inte till sig dessa på samma emotionella sätt som man kanske gör i dom andra filmerna. Och där dessa två filmer kändes sammansvetsade så tycker jag att denna tydligt avviker från det och inte riktigt känns som en given film i den trilogi som det till sist blev. Den står mer på egna ben och kopplingen till dom andra två filmerna är inte så tydligt som man hade kunnat önska sig. Bortsett från det så är filmen sevärd.

Främst för att handlingen är riktigt intressant och stark. Just det där med hämnd är ju något som kan vara både hämmande och förlösande på en och samma gång och den som vandrar den vägen gör det verkligen till en balansgång. Här lyckas Chan-wook Park lika bra som i sina tidigare filmer och jag är imponerad över att han höll ribban så högt genom alla tre filmerna. Lite sämre är det dock med övriga delar av handlingen.

Skådespelarna är bra och då främst Yeong-ae Lee som gör huvudrollen.

Filmen har även ett utsökt foto och mycket bra musik.

---

Marie Antoinette

"Marie Antoinette var en österrikisk baronessa som gifte sig med Frankrikes unge och ointresserade kung, Ludvig XVI. Hon kände sig utanför i det kungliga hovet, fyllt av skandaler och intriger, utmanade såväl adel som borgare genom att leva som en rockstjärna. Ett liv i lyx och slöseri som kom att försegla hennes öde."

En utmärkt film av Sofia Coppola. Nu har jag inte sett hennes senaste film Somewhere än, men jag tror det blir svårt att slå den här filmen och hennes andra minst lika bra film Lost in Translation. Sofia har ju inte gjort så många kortfilmer och långfilmer än men det är just dessa två filmer som är mina favoriter än så länge.

Till skillnad från Virgin Suicides som jag såg tidigare i veckan så kommer Kirsten Dunst mer till sin rätt i denna film. Hon är trots allt en bra skådespelerska som har gjort flera minnesvärda roller tidigare. Nu kanske man är lite förblindad av hennes porträtt av Marie Antoinette, men med facit i handen så är det väldigt svårt att se en annan skådespelerska som skulle kunna ha gjort det bättre och det är ett gott tecken på att hon gjorde någonting rätt. För mig så är hennes rollprestation det som gör hela filmen.

Sedan så ackompanjeras hon äv flera andra bra skådespelare som alla gör sina karaktärer levande. Inte minst den alltid så duktiga Jason Schwartzman som spelar Louis XVI i filmen. Vidare till Rip Torn som spelar Louis XV. Han är ju inte den skådespelare som man hade tänkt sig i en sådan roll på förhand. Och så vidare.

Handlingen är gjord på ett härligt sprudlande sätt där man lyckas att blanda den där historiska känslan med en skvätt modernitet. Det gör man i allt från musiken, till färger, sättet som karaktärerna är på och hur skådespelarna presterar. Handlingen är minst sagt underbar och smart utförd.

Filmen är dessutom oerhört vacker. Fotot är så underbart och det tillsammans med kostymer, scenografi, musik, med mera gör filmen till en riktigt fest för alla ens sinnen.

En film som jag helt klart kan rekommendera och som jag ska se till att både införliva i min samling samt se om i framtiden.

Edited by Piranhaconda, 05 August 2011 - 13:12.

#92 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 05 August 2011 - 15:34

Som du nämner Piranhaconda, så om man ska se den här filmen ska det inte ske utan att ha ätit först: sällan jag har blivit så sugen på mat som när jag sett den där :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#93 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 05 August 2011 - 16:02

Den har samma effekt på mig med. :) Nu senast hade jag turligt nog ätit innan. Annat var det första gången jag såg filmen. :lol2:

Har du sett filmen Julie & Julia? Den filmens kokkonster gör mig lika hungrig som ovannämnda film. Julie & Julia är dessutom fantastiskt bra!

#94 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 August 2011 - 19:43

12 Apornas Armé, de / Twelve Monkeys (1995) [US]
Överraskande intressant story, man knyter ihop det väl och trots tidsresorna fram och tillbaka så uppstår inte några större luckor att fastna i. Härligt driv i storyn och jag gillar hur det hela knyts samman på slutet. Kusligt att James såg sin egen död utan att veta det.
Bruce Willis gör en överraskande stabil roll, skulle säga detsamma om Brad Pitt (men vet inte om stabil är rätt ordval). Madeleine Stowe gör en bra roll även hon.
En film att se om - helt klart. Vilket leder mig till att fråga Vertigo (1958) är den något att se? :duckar:

* * *

Trevligt att du tyckte om Lucky Luke även vid din omtitt. Filmen har som du säger, en del tillkortakommanden men den är likväl sevärd och underhållande.

Mer drama?? Hujeda mej. :ph34r: ;) :lol:

Så går det till i krig

Avgjort en film som verkar både bra och underhållande. :)

Lady Vengeance

Old boy tror jag du tjatat på mig om att jag skulle se va? Musiken är bra i den - så mycket vet jag iaf.

Marie Antoinette

Vem spelar Alexander von Fersen? ;)

Skämt åt sido - en intressant epok i den europeiska historien som jag faktiskt inte skulle ha något emot att se. Och Kirsten Dunst brukar vara bra som du säger. (Mer drama var det ja).

Edited by XC, 05 August 2011 - 19:44.

fqq5BYam.jpg

#95 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 05 August 2011 - 20:19

Vilket leder mig till att fråga Vertigo (1958) är den något att se? :duckar:

Tja, anses ju vara Hitchcocks mästerverk (den eller North by Northwest), så ska man se en Hitchcock är det väl den. Om inte annat för att den har en av historiens snyggaste filmaffisher ;) :
Posted Image
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#96 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 August 2011 - 21:03

Håller med om att postern är snygg. :)

Kollade av trailern på YT och tycker den verkar helt klart intressant. Så det är möjligt att det kläms in två Hitchock, för jag tror jag har Psycho liggandes på tv-hårddisken. :)

Edited by XC, 05 August 2011 - 21:03.

fqq5BYam.jpg

#97 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 05 August 2011 - 22:01

12 Apornas Armé, de / Twelve Monkeys (1995) [US]
Bruce Willis gör en överraskande stabil roll, skulle säga detsamma om Brad Pitt (men vet inte om stabil är rätt ordval).

:lol:

Faktiskt den film som fick mig att inse att BP faktiskt är en skådis. Faktiskt.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#98 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 August 2011 - 18:54

Ett småkryps liv / A Bug's Life (1998)

Efter att ha sett dokumentären "25 Magical Moments" (Pixar som firar 25 år) så blev jag sugen på att se denna film som jag bara sett en gång tidigare.

Jag måste erkänna att jag blandar ihop denna film med DreamWorks "Antz" från samma år. Som jag för den delen måste se om vid lämpligt tillfälle. "Ett småkryps liv" är bra, men den når inte riktigt ända fram. Handlingen är lite för enkel och många röstskådespelare lite för bleka. Saknar det där lilla extra, de små detaljerna som gör så mycket. Naturligtvis ett fint hantverk av Pixar och det är roligt att se hur de utvecklats under resans gång när man jämför med dagens filmer.

Bäst med denna film är ju de "bortklippta" scenerna. Underbara! :lol:

2/5

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#99 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 August 2011 - 19:04

@Kizmiaz: Förstår det - han imponerade på mig också i den här filmen.

@Synon: Att du inte copy/pastade mitt omdöme rakt av. :lol:

fqq5BYam.jpg

#100 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 August 2011 - 19:05

:lol: Synd att jag inte såg det så kunde jag gjort det lätt för mig!

Btw så håller jag med er om Brad Pitts magnifika prestation.

Edited by Synon, 06 August 2011 - 19:06.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.