Jump to content

Photo

Vad läser du just nu ?

• This topic is locked This topic is locked
92 replies to this topic

#76 Silversword

Silversword

Marsian

• Members
  • 491 posts
  • Interests:Fantasy & Sf, historia, böcker, dator/tv-spel och serier.

Posted 15 January 2006 - 11:20

Läser just nu Dansen kring guldkalven: Så förändrades Sverige av börsbubblan av Björn Elmbrant.
Posted Image

#77 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 30 April 2006 - 09:19

Har precis läst ut Första delen av böckerna om Arn. Jag har försökt läsa en Hamilton bok men det var bara att ge upp, absolut ingenting för mig. Ointressant och överdrivna beskrivelser i minsta detalj. Däremot är Ondskan såväl som Tjuvarnas marknad helt ok böcker. När jag nu skulle läsa första Arn boken visste jag inte riktigt vad man skulle förvänta sig. Många är de till antalet som rekommenderat denna bokserie och jag var faktiskt lite trött på detta evinnerliga tjat om Arn. Böcker, faktaböcker, TV-serier, turistmål, osv. Det har blivit en hel industri kring den här gubben Arn som gjort att man började känna avsmak. Men faktum är att när man väl kommit in i boken så är den inte så tokig. Jan Guillous juridiska bakgrund gör att han skriver på ett sätt som känns väldigt passande, dvs högtravande och gammeldags men samtidigt undviker han pretantiösa fällor. Han är som vanligt väldigt påläst och därför känns historien övertygande. Som vanligt lyser stundtals även hans personliga åsikter igenom men det är faktiskt rätt kul. Han är inte så detaljerad som i Hamilton boken jag försökte läsa vilket är väldigt tacksamt men ändå tillräckligt detaljerad för att man ska få en bra bild av hur det såg ut under Arns levnadsepok. Ska väl försöka få tag i andra delen snart och fortsätta följa i Arns fotspår. Men nu ger jag mig istället i kast med Dan Browns spekulativa och pseudovetenskapliga Änglar & Demoner...

#78 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 30 April 2006 - 19:14

Konspirationen mot Ameria av Philip Roth. En s.k alternate history-bok. Utspelar sig i ett USA på 40-talet med flygarlegenden Charles Lindberg som president.

#79 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 30 April 2006 - 22:18

Hur lyckades flygaresset hamna i vita huset då?

#80 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 01 May 2006 - 07:16

Hur lyckades flygaresset hamna i vita huset då?

Verklighetens Lindbergh var en stark förespråkare för att USA inte skulle gå med i Europas krig, vilket president Rosevelt ville, dessutom var Lindberg antisemit. Det fanns en stark rörelse (America First) som propagerade för att USA skulle hållas sig neutralt. I valet 1940 väljs Lindberg oväntat till republikanernas presidentkandidat. Den relativt unge äventyraren vinner valet på sitt krigsmotstånd. De vanliga amerikanerna jublar, judarna i New York är skräckslagna. Men allt förblir som vanligt, eller?
Ska inte förstöra spänningen. Boken är lite seg till en början, men tar sig i andra halvan.

#81 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts

Posted 01 May 2006 - 07:57

jaså? Lindbergh var alltså inget fan av judar? Och ändå är han ihågkommen som lite av en hjälte...

#82 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 01 May 2006 - 08:10

jaså? Lindbergh var alltså inget fan av judar? Och ändå är han ihågkommen som lite av en hjälte...

Hade faktiskt ett pennfodral i mellanstadiet med "Spirit of St Lois" som motiv :blush: :lol: , appropå inget. Men Lindbergh är väl idag mest känd som flygarhjälte och inte för sina politiska åsikter, han var tydligen rätt kontroversiell i USA har jag förstått av bokens mer historiskt korrekta detaljer. T ex fick personligen medalj av Göring som han trotts presidenten och andras uppmaning vägrade lämna tillbaka!

#83 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 07 May 2006 - 12:15

Jag håller just nu på att läsa Clive Cussler's Svart Vind. Riktigt bra så här långt. Jag gillar verkligen Cusslers böcker. Dom är visserligen lite så här "har man läst en så har man läst alla" stuk på dom, men de är så löjligt spännande att man inte kan sluta läsa.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#84 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 May 2006 - 13:22

Få se nu...

Förutom tidningarna:
Populär Historia
Allt om Historia
Krim

så läser jag
"Den Vördade" (Drömmarna del 2) av D. Eddings i pappersform

På telefon läser jag
"Artist Dream" av G. Hill
"Modern Crusaders: Book 1: Adeptus Major" av PsiDraconis

Måste låna om "Svart Eld" av C. Brönnestam han inte riktigt klart med den (tog ett tag innan jag kom in i den :blush: ).

På läslistan står bland annat:
"Simoqins Profetior" av S. Basu (inköpt)
"Mördarens Lärling" av R. Hobb (inköpt)
"Svavelvinter" av E. Granström (om eLib/Järnringens Förlag får ut den dvs <_< )
"Modern Crusaders: Book 2: Even Heroes" av PsiDraconis.
"The Rifters - 1 - Starfish" av Peter Watts
"The Rifters - 2 - Maelstorm" av Peter Watts

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#85 Silversword

Silversword

Marsian

• Members
  • 491 posts
  • Interests:Fantasy &amp; Sf, historia, böcker, dator/tv-spel och serier.

Posted 24 May 2006 - 16:18

Populär Historia
Allt om Historia

Äh, lättviktare :P . Läs Scandia eller Historisk Tidskrift istället.

Edited by Silversword, 24 May 2006 - 16:20.

Posted Image

#86 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 08 July 2006 - 07:27

Jag läser The Dirt" - biografin óm Mötley Crüe, av Niel Strauss. Kanske den mest underhållande bok jag någonsin läst! Man får följa steg för steg i de fyra medlemmarnas liv, hur de möts och bildar sitt band, och en ändlöst mängd otroliga upptåg och händelser. Om hälften är sant så är jag mkt imponerad av att de överhuvudtaget kan stå upp idag. Boken bearbetar saker som deras karriärsframgångar, groupies, drogandet, interna bråk, möte med skivbolag, dödstragedier, poliser och andra rockhjältar.

Man följer var och en av medlemmarna i kapitel för kapitel, för att se just deras syn på speciella händelser, och mkt gammalt dolt dyker upp och konfronterar andra medlemmar av bandet.

Den här boken är så bra att jag rekommenderar alla att köpa den, att skratta, gråta och förvånas över boken, den är sannerligen helt underbar!
I love the smell of napalm in the morning

#87 Lady Dragonheart

Lady Dragonheart

Senior Captain

• Members
  • 799 posts

Posted 11 September 2006 - 21:56

Läser: Värdegrunden - finns den? av Kennert Orlenius

#88 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 December 2006 - 15:23

Har i stort sett sträckläst 'Änglar & Demoner' av Dan Brown som var riktigt spännande och bra.
Nu har jag börjat med 'Da Vinci Koden' av samma författare ;)

Att jag inte läst den förut är pga att jag ville läsa Ä&D först.

Nu får vi se om den är så bra som alla säger att den är.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#89 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 06 December 2006 - 15:25

Jag har faktiskt börjat läsa en bok igen! :) Var alldeles för länge sen som jag läste böcker...

Just nu är det H.G Wells klassiker, War of the Worlds - book two.

Är det jag... eller ändrar han designen på sina utomjordingar i bok 2..?

#90 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 06 December 2006 - 16:45

Läser Bear Daughter av Judith Berman.

Kan varmt rekommedera den.Annorlunda fantasy med inslag från den indianske mytologien :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#91 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 29 December 2006 - 13:36

Senaste tiden har jag läst en hel del...

Förra veckan läste jag Duckcity och "Snablar". Två roliga böcker, som var ganska medelmåttiga...

Läste ut Skenverk (som filmen Prestige bygger på) i morse! Mycket bra och spännande bok, som jag lugnt kan rekommendera.

Nu väntar fler bra böcker :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#92 Kenny Starfighter

Kenny Starfighter

Lieutenant

• Members
  • 102 posts
  • Interests:Serier, Film, Musik, Tv-Serier, Tv-Spel (men *inte* TV) samt läsa böcker. Bland annat.

Posted 29 December 2006 - 13:58

"Wildest dreams: An anthology of drug-related literature" av Richard Rudgley. Är precis vad titeln säger. Det mest underhållande hittils har varit att läsa om "häxor" och deras "flygsalvor". Eller rättare sagt om utomståendes upplevelser av detsamma. Sjukt intressant. Fick boken i julklapp av min flatmate.
Posted Image Posted Image

I do not always think I'm right, I do not have a problem admitting I'm wrong, and I don't consider my opinion to be "fact". If I don't write IMO in front of everything I say or I don't tuck my tail between my legs everytime someone disagrees with me it's simply cause...I mean what I say. I don't say something unless I believe it to be true. So if someone tries to police my opinion or pick an arguement over something trivial all I'll simply say is "read the fine print" I also don't care If I make a grammatical or spelling error. Thank you, have a nice day, Hakuna Matata, Live long and Prosper.

#93 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 December 2006 - 15:53

Det råder kaos i vad läser du trådarna - så jag stänger dem och startar nya.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)