Fantomen
Posted 19 December 2004 - 13:25
Posted 19 December 2004 - 14:07
Inget svar ännu?
Nej tyvärr, men jag har inte gett upp än. Kommer skicka brevet på nytt om jag inte har fått svar innan nyår. Men jag kan förstå att "traditionalister" som Ulf Granberg kan känna sig tveksam till att publicera mitt brev eftersom det uppmanar till en radikal förnyelse av fantomen och troligen kommer leda till en omfattande debatt på "Fantomen talar".
Posted 19 December 2004 - 16:13
Det är ingen ide att skicka brevet på nytt.
Debatten är inte ny och den har tagits upp för så det är nog inga problem att få den publicerad, speciellt med det intressanta förslag du har.
Posted 19 December 2004 - 16:19
Om de publicerar brevet så får du inte reda på det förrns det publiceras och det kan ta ett par tre månader.
Det är ingen ide att skicka brevet på nytt.
Debatten är inte ny och den har tagits upp för så det är nog inga problem att få den publicerad, speciellt med det intressanta förslag du har.
Nej precis, frågan om när Fantomen ska "plocka ner skylten" har kommit upp många gånger på Fantomen Talar, och det är nog inte omöjligt att mitt brev blir publicerat. Däremot är jag tveksam till om det kommer att komma några konkreta svar från redaktionen...men kanske kommer de nådens år 2005 våga släppa bomben i serievärlden att 21:e Fantomen dör 20??...
Posted 20 December 2004 - 00:43
Posted 10 January 2005 - 17:59
Ny version av brevet till redaktionen..
Öppet brev till Fantomenredaktionen
Som trogen läsare genom åren vill jag härmed inkomma med ett antal synpunkter på tidningen. Till att börja med vill jag ge er beröm för att tidningen överlag hållit god standard genom åren och ni kämpar på och inte ger som så många andra serietidningar tvingats göra.
Nu till synpunkterna/ Frågorna.
1. Ni har under den senaste tioårsperioden gjort ett antal försök till förändring, såsom övergång från svart-vitt till färg, Labanga-eran och nu senast med År 1. Är dessa försök till förändring sanktionerade av ägarna till ”varumärket” Fantomen - King Features?
2. Känner redaktionen till vilka åsikter hade Lee Falk om Fantomens utveckling, lämnade han exempelvis något önskemål om vem av tvillingarna som ska ta över efter 21:e Fantomen och i så fall när och hur det ska ske? Om han ej lämnade något önskemål om ”tronskiftet” innebär detta att ni själva bestämmer när eller om detta ska ske eller bestäms detta av King Features?
3. I en artikel i Sydsvenska dagbladet beskriver Claes Reimerthi att kronologin är ert största problem. Att för varje år som går stämmer årtalen om 21:e Fantomens farfar och fars död allt sämre. Det är positivt att ni uppmärksammar problemet men vågar ni genomföra det åtgärder som krävs för att komma till rätta med problematiken?
Förslag - sätt samman den ”hjärntrust” som användes för att lägga upp riktlinjerna för Labanga-eran och nuvarnande År:1. Tillsammans borde ni kunna bena ut de problem och förutsättningar som behövs för att förbereda ett tronskifte på Dödskalletronen. Exempelvis bestämma den fortsatta utvecklingen av tvillingarnas studier på internatskolan Durham House, vilka ämnen de bör läsa vilket i sin tur kan föra med sig kommande äventyr ( se exempelvis 3:e Fantomens dramaintresse eller 21:es idrottskarriär på college). Ni bör även bestämma turordningen för de gamla trontjänarnas död såsom Moz, Guran, samt Överste Worubus pension. Även president Luaga förtjänar att gå i pension efter ett långt liv i Bengalis tjänst, detta behöver ju inte ske på samma våldsamma sätt som under Lubanga-eran utan kan ske på samma sätt som i Sydafrika där Mandela trädde tillbaka för nästa generation men fortfarande spelar rollen av landsfader.
Den viktigaste frågan är att bestämma vem eller vad som ska leda fram till den 21:e fantomens död. Kanske finns det ett behov av att etablera en ny superskurk några år innan detta dramatiska äventyr eller damma av något avsomnat brottsyndikat som Vråkarna eller Hydra. Behöver Fantomen nödvändigtvis dö av en våldsam handling? 21:e Fantomen har vid ett flertal tillfällen varit i närheten av kärnvapen, radioaktiv strålning osv, det vore minst lika dramatiskt om han gick bort i cancer. Allt detta leder till slut fram till –vem av tvillingarna är mest lämplig att ta över? Allt detta och ännu fler frågor är det som hjärntrusten måste ta ställning till om ett tronskifte ska vara genomförbart inom låt oss säga en 5-10 års period.
4. 100:a årsjubileet är om snart 30 år, vilka grova planer finns I-dagsläget för att firar detta, och kommer fortfarande nummer 21:e att vara i aktiv tjänst 2036?
5. I dag är ett standardäventyr uppbyggt på samma sätt. 10 sidors problemuppbyggnad, 5 sidors mellanspel, 10 sidor action för att avsluta med några få sidor som knyter ihop allt på ett snyggt sätt. Varför måste alla äventyr vara uppbyggda enligt den mallen? Varför inte experimentera med formatet och låta äventyren utvecklas under ca 50-60 sidor?
6. En annan tänkvärd idé vore att utveckla biserier där birollskaraktärer från Fantomen har den bärande rollen. Exempelvis en miniserie i fem delar om exempel vis Rex eller varför inte den unge patrullmannen Worubus öden och äventyr?
7.a. Hur kommer ni att göra med den 21:e fantomens äventyr när det är hans tur att medverka i tidningen Fantomenkrönikan? Ingen tidigare fantoms liv är mer kartlagt en nr. 21, kommer ni i så fall att publicera alla dessa (vilket skulle ta flera decennier att genomföra) eller kommer ni att välja ut de viktigaste och bästa äventyren såsom hans ungdomsäventyr, hur han hämnas den 20:e fantomen, gifter sig och skaffar barn med Diana osv.
b. På ledarsidan i Krönika # 46 skrevs om planer för nytecknade äventyr som direkt skulle publiceras i krönikorna. Är dessa planer fortfarande aktuella? Om så är fallet förslår jag att dessa äventyr görs lite ”mörkare”, då det svartvita formatet passar utomordentligt för detta. Exempelvis visa mer av den 20.e fantomens äventyr under slutet av 30-talet och 2:a världskriget.
Mycket vettiga synpunkter måste jag säga. Förresten vad har hänt med Fantis ärkefiende Dogai Singh (stavning?) har redaktionen tagit kål på honom? Det var nämligen evigheter sedan jag såg honom i något äventyr.
Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.
Väntar på: Skurkturneringen
Posted 10 January 2005 - 19:28
Posted 12 January 2005 - 17:14
Eftersom denna replik var hämtad från en officiell tidning så får man väl betrakta detta som "sanning". Innebär denna replik från den framtida fantomen att det redan på 90-talet planerades för en radikal förändring i och med att den 22:e fantomen tar över, för det han antyder här är att både Fantomen och Bandarerna av någon anledning har tvingats lämna de djupa skogarna som bostadsort. Annan intressant information som framkommer är när den framtida fantomen med hjälp av teknisk utrustning framanar en mental bild av Guran...och säger något i stil tänk om Turan fick se hur små hans förfäder var.
Så det vi kan förvänta oss i (en avlägsen) framtiden är att Fantomen och bandarerna lämnar De djupa skogarna och att framtidens bandarstam kommer vara betydligt längre.
Posted 12 January 2005 - 17:22
Posted 12 January 2005 - 17:27
Intressant...det borde påpekas för Herr Granberg men han kommer väl förklara det med att det var en sk "alternativ verklighet" som de brukar göra så fort det blir fel i x-men...
Jo men det tillhör inte vanligheten med Fantomen, alla händelser hur osannolika de än är...exempelvis att 21:e Fantomen reste tillbaka till det antika Israel och krigade mot Romarna eller var riddare av det runda bordet....allt detta räknas som officiella händelser.
Posted 12 January 2005 - 18:29
Posted 12 January 2005 - 19:16
"Fantomen vs Singh 2050" var ett framtidsäventyr med den 23:e Fantomen i huvudrollen. Det kom ut år 2000 och man blickade framåt i tiden pga tidningens 50-årsjubileum. Det verkar dock mest ha varit en "what if"-grej men vi får se hur Fantomenäventyren ser ut år 2050
Det finns ytterligare en "What if"-variant på framtida fantomen... "Första uppdraget" hette ett äventyr som kom för nåt år sen och visar Kit och Heloise som delar på jobbet som Fantomen, i någon slags "Framtidsvision" som gamle Moz berättar om. Tyvärr är den storyn rätt dålig.
Det finns ett par ytterligare "what if"-äventyr som gjorts för den svenska tidningen, t.ex. äventyren om den Japanske Fantomen och Singh-Fantomen som zaphod nämner, men i övrigt är det mesta officielt, även sådant som är övernaturligt och oförklarligt.
Posted 13 January 2005 - 10:46
Paul Ryan blir ny tecknare av dagstrippsversionen av Fantomen från och med den 31:a Januari.
Ryan är som bekant en rutinerad amerikansk serietecknare som sedan 2001 har tecknat 10 Fantomenäventyr och en bunt omslag direkt för den svenska Fantomentidningen.
Dagsversionen av Fantomen kan följas här. Kom ihåg att kolla där efter den 31:a januari!
Lyckligtvis kommer Paul Ryan att fortsätta teckna lika mycket som vanligt för den svenska Fantomentidningen, dvs ca 5 äventyr per år. Hans nästa äventyr kommer redan i nästa nummer om två veckor. Nu när "År 1" avslutas i och med numret som kom ut i butikerna idag, så startar en ny storyline som utspelas i nutid... ett femdelat äventyr som verkar bli minst sagt grymt! Lite mer kan ni läsa här på fantomen.com
En större version av omslaget (tecknat av Paul Ryan förstås) kan ni se här
Vad tycks?
Edited by DarkBeast, 16 January 2005 - 23:41.
Posted 13 January 2005 - 20:59
"Ramhandlingen" med framtidsfantomen i Krönikan avslutades redan i Krönika 3 - det hela var en dröm från den 21:e Fantomens tankar efter att han slumrat till i krönikerummet. Så någon bortförklaring eller alternativ verklighet behövs inte i det här fallet
![]()
Ok, har tyvärr inte Krönika 3 men det förklarar ju varför de inte återkom med ramhandlingen i de senare krönikor jag har i min samling
Posted 20 February 2005 - 02:54
Edit: Har för mig att det var ett piratband denne Fantom gick, eller iallafall var nära att gå över till. Kan det ha varit så rebeliskt att det rent av var Singhpiraterna?
Edited by Spazer, 20 February 2005 - 02:59.
Posted 20 February 2005 - 17:26
Posted 12 April 2005 - 16:30
Tror att det heter "Den mystiska ambassadören" och är från tidigt 60-tal.
Jag har precis som de flesta andra läsare aldrig läst detta äventyr, är det inte på tiden att de repriserar detta eftersom General Babu ständigt dyker upp. Eller ännu hellre gör en nytecknad version uppdelad på flera nummer. Detta skulle kunna knyta ann till ÅR1 eftersom Bengali blev självständigt under 21:e Fantomens första år.
Posted 17 April 2005 - 21:52
Posted 18 April 2005 - 17:57
Äventyret heter mycket riktigt "Den mystiske ambassadören" och det gjordes i början av 60-talet när Sy Barry var ny Fantomentecknare och Lee Falk passade på att modernisera serien. Det har publicerats många gånger i Sverige, men nu håller det på att vara ett tag sen sist. Senast var 1996 (då Fantomenserien fyllde 60 år) i jubileumstidningen "Den vandrande vålnaden". Idén att återberätta historien om/när År 1 får en fortsättning låter mycket intressant tycker jag.
Visst är det en intressant idé, det skulle kunna vara en direkt fortsättning på ÅR1 där Fantomen vänder hem till Bengali efter att hämnats sin fars död och möter ett land i kaos, härjat av inbördeskrig. Du som har läst "Den mystiske ambassadören" vilken roll har djungelpatrullen i självständighetskampen? Bekämpar de aktivt den brittiska kollonialmakten eller intar de en mer passiv hållning?
Posted 18 April 2005 - 22:04
Det finns för övrigt en roman baserad på det här äventyret, skrivet av Lee Falk själv. Väldigt spännande vill jag minnas, och går in på djupet mer än vad serieäventyret kan göra förstås. Minns dock inte om Djungelpatrullen nämns mer där.
Posted 19 April 2005 - 13:45
Just själva befrielsen från britterna verkar ha gått väldigt fredligt till. Oroligheterna börjar först när Bangalis första presidentval är över och den unge läkaren Lamanda Luaga förklaras som president. Hans makthungrige motkandidat, General Bababu, tar då makten över landet genom att sina trogna militärstyrkor. Inbördeskriget är ett faktum. Djungelpatrullen är ganska osynliga i äventyret, däremot tar Fantomen/Mr Walker itu med saken på sitt eget speciella sätt, i egenskap av FN-sändebud.
Det finns för övrigt en roman baserad på det här äventyret, skrivet av Lee Falk själv. Väldigt spännande vill jag minnas, och går in på djupet mer än vad serieäventyret kan göra förstås. Minns dock inte om Djungelpatrullen nämns mer där.
Intressant, så gamle Lee Falk har alltså skrivit en mer djuplodande roman om hur Bengali blir självständig. Du minns inte vad romanen heter? Skulle vara kul att läsa den.
Posted 19 April 2005 - 22:02
Det finns totalt 15 st Fantomenromaner, varav 5 skrevs av Lee Falk själv. 8 av dessa böcker har kommit ut på svenska, och där står Lee Falk som författare av alla men i verkligheten skrev han bara tre av dessa. Mer info finns här (amerikanska utgåvan) och här (svenska).
Posted 20 April 2005 - 17:02
Jodå, den heter "Tyrannens fall" och gavs ut på svenska 1973 (samma år som den amerikanska originalutgåvan). Jag har den själv som sagt, men det var några år sen jag läste den så jag minns inte riktigt vad som skiljer sig från serieversionen. Får kanske kolla upp det vid tillfälle.
Det finns totalt 15 st Fantomenromaner, varav 5 skrevs av Lee Falk själv. 8 av dessa böcker har kommit ut på svenska, och där står Lee Falk som författare av alla men i verkligheten skrev han bara tre av dessa. Mer info finns här (amerikanska utgåvan) och här (svenska).
Tack för länkarna. Omslaget till "Tyrannens fall/The Mysterious ambassador" var ganska kitchigt med sin 60:talskänsla. Påminner lite om omslagen till gamla Remo-pocketar eller Sexy Western
Posted 17 April 2006 - 22:51
Fantastiskt, jag har under min storhetstid som Fantomenläsare ofta brottats med just dessa frågor, och fått ganska liknande svar. Guran som byfåne? Är han inte redan det?Måste säga att jag är inne på Walkers linje att ta död på den 21:e fantomen. Jag är väl medveten om resonemanget om att fiktiva karaktärer inte åldras på samma sätt. I fallet Marvel går det ju inte att ta död på omtyckta karaktärer direkt eftersom att det skulle innebära ett stort tomrum och det unika med just den karaktären skulle gå förlorat. Men i fallet fantomen skulle nästa generation ta över i samma stil som den förra och det unika med fantomen bibehålls. Visst det skulle innebära att man var tvungen att ta död på en mängd andra karaktärer också eller åtminstone göra karaktärerna äldre. Men det skulle enbart göra tidningen mer intressant då något liknande är svårt att uppbringa. Detta är ju ingen förändring som behöver ske direkt utan först kan man se till att Kit och Heloise börjar växa upp och påbörjar universitetsutbildning eller likanande. De äldre karaktärerna kunde man ta död på, dvs Dianas föräldrar, Moz, Dr Axel o.s.v
Djuren, de på eden, devil och Hero får tyvärr gå ur tiden men ersättas av nya "sällskapsdjur".
Guran får bli äldre liksom Diana och Fantomen. Sedan låter man slutligen Kit och/eller Heloise ta över (kan bli en intressant kvinnosaksfråga det där....). Diana kan vara kvar som fantomens gamla mor och som kontakt i USA, hon kan ta jobb i vita huset vilket kan leda till intressanta äventyr i maktens korridorer. Guran tar över gamle Moz roll som gammal byfåne och bandarerna kallar hem den nya fantomen. Man får nu en helt ny fantomen, en ung och hipp singel fantomen utan fru/man och barn, den nya fantomen får gärna skippa mjölken och ta en pilsner då och då, den nya fantomen behöver inte åka till eden på semester utan tar hellre en tripp till New Yorks jazzklubbar för att träffa personer i det andra könet, den nya fantomen kan ha dödskallegrottan som ett utav många tillhåll men ha hemmabas i storstaden där dagens brott begås, den nya fantomen kan bekämpa en modernare form av brottslighet, den nya fantomen kan utbilda sig i kampsporter och lära sig ny teknologi, den nya fantomen kan ha en fräck bil istället för en flotte, den nya fantomen kunde bli mer gotisk och ingen mysfarbror som den nuvarande och såvidare, Lee Falk skapade de perfekta förutsättningarna för att fantomen skulle kunna hänga med i utvecklinen så vad väntar dem på?
FANTOMEN ÄR DÖD, LÄNGE LEVE FANTOMEN
Posted 18 April 2006 - 14:57
Blir nästan lite nostalgisk, borde nästan vunnit något av priserna i SCI-FI galan!
Visst hade det varit ett trevligt scenario, men som sagt Uffe verkar ha helt andra planer att döma av de fåniga plastleksaker som numera medföljer varje nummer.
Edit: ändrade lite stavfel
Edit II: Lite sär skrivningar antar jag...?
Edited by Jazzdevil, 18 April 2006 - 22:30.