Jump to content

Photo

Elitserien 2004-2005

• Please log in to reply
162 replies to this topic

#76 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 25 November 2004 - 22:00

argh, det går inte så bra för Luleå just nu. det vänder nog snart. på luleafans.se kan man skriva upp sig på en lista för att stötta luleå nu när det inte går så bra. här

lite långt inlägg kanske, hoppas ni orkar läsa igenom det :P

lite rapportering av matcherna 16/22 och 22/11 mellan Linköping - Luleå
Inom en vecka har jag sett på två matcher med luleå i Linköping (ena skulle igentligen spelats i feb 2005, dåligt schema lagt tycker jag).

Börjar med matchen den 16 nov, det började med att micken slutade fungera när nationalsången skulle sjungas, så det blev publiken som sjöng ist. Hade platser på första raden bakom linköpingsspelar bås, man såg inte så mycket av isen, då en canal plus kamera skymde utsikten på en halvan. Raden bakom var tom så vi fick flytta upp en rad, lite bättre vart det. Matchen började bra för luleås del med mål efter 5 min av Roger Åkerström. Mycket snyggt mål i pp, Per Ledin bakom målet passade en fristående Åkerström i slottet som inte missade. Rätt så sömning period med Linköpings tryck, men Antila spelade mycket stabilt. Fredrik Hynning gjorde några fina dribblingar men kom inte nånstans, en junior som gjorde en bra match var store backen SAVILAHTI-NAGANDER. Luleå förlorade med 2-1, efter att inte domare blåst för handpassning. Luleå spelade i 2 min utan målvakt i jakten på kvittering, en luleå spelare blev utvisad men luleå fortsatte utan målvakt men inget bra spel var det. Bara 5400 i publiken med en luleå klack på ca 20 personer. Lärking fick bu-rop av lhc-klacken efter matchen, för nån utvsning han inte tog.

bilder från 16/11

22/11
Luleå tog ledningen i denna match också, jag hängde inte riktigt med i målet men fabricius gjorde det bakom sperrle, som låg ner på isen. Andra perioden började riktigt dåligt för luleå som ändå gjorde första målet genom Renberg, riktigt snyggt framspelad av Holmström, Micke gjorde ett typiskt renberg mål, snabbt skott vid sperles ena axel. Sen kom mardröms2-3minuten när lhc gjorde 3 mål och luleå förlorade matchen(som vanligt :( ) Micke Knuble gjorde väldig snyggt mål i högra krysset. Vid 2-2 stod luleås back helt still när knuble(igen) snurrade runt. 5 av 6 backar var födda på 80-talet i denna match när Sandström och Åkerström var skadade. Knuble var väldigt bra i denna match. Erik Lindberg i luleå gjorde en väldigt bra match. När Lindberg och Mäntylä var inne tillsammans såg man en tydlig kontrast, Lindberg var nästan ett huvud större än Mäntylä. ^_^ Renberg var också bra, jobbade och slet. Publik: 6235 (publik rekord för mig mest åskådare under en match jag sett) förra var på 6187 Brynäs-Luleå gavlerinken 1999.

Väldigt bra ljud i cloetta center. :thumbsup: Luleå klacken hördes väldigt mycket, stöttade sin klubb bra.

Om man visste vart jag satt så kunde man se mig på tv i hockeykväll, min syrra hade gul halsduk och jag svart matchtröja. Var lite suddigt kanske, jag spelade in det men det blev inte så bra, bilden hoppar när jag fryser bilden. :mellow:

inga bilder från denna match

Edited by GaterGirl, 26 November 2004 - 08:43.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#77 Spazer

Spazer

Cadet Fourth Year

• Members
  • 29 posts

Posted 01 December 2004 - 06:20

argh, det går inte så bra för Luleå just nu.

Ni ligger iaf fortfarande bättre till än Malmö =/ även om vi dock piskade er med 0-3 i helgen :P
Men huwwa brakförlust för malmö med 8-1 mot Timrå idag. Menmen det har sett bättre och bättre ut. Bra att de fått en stabil målvakt i Nurminen. Nu hoppas man bara på att värvningen av Mats Sundin blir av. Det hadde minst sagt varit ett välkommet nytillskott till laget =)
Vad tycker ni om förslaget på utvidning till 14 lag da?
Jag tror det hadde varit positivt för serien.

#78 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 01 December 2004 - 11:35

Ja verkligen en bra målvakt Malmö har fått, 3 ass på 6 matcher. Myllys (gammal lulemålis) gjorde 2000/2001 3ass och ett mål.

Luleå måste nog börja värva lite om de ska hänga med. (miika kiprusoff??????) 4 matcher i rad har ledning blivit till förlust. :(

Tycker att 14 lag blir bra men har finns tillräckligt med spelare för 14 lag.

Frölundas jubileumströjor, de var verkligen snygga. :)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#79 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 01 December 2004 - 11:41

för att parafrasera tidigare skribent, argh, det går inte så bra för MoDo just nu!

Igår blev det dock äntligen vinst för Norrlands stolthet igen, även om det var mot HV71 som för tillfället kanske inte är det svåraste motståndet...

Riktigt många bra målvakter i elistserien just nu, kul...

För övrigt är det en ganska fängslande elitserie jämfört med föregående år tack vare lock-outen...är det bara jag som vill minska antalet matcher per säsong? trorn nog att det skulle bidra till ett ökat intresse...det är svårt att skapa ett intresse för varenda match under hösten eftersom det spelas så otroligt många matcher varav de flesta är mindre betydande...

#80 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 December 2004 - 11:51

Angående om vi skulle ha nog med spelare för fjorton lag; ja, det har vi nog. Sverige har ändå fler registrerade hockeyspelare än både Tjeckien och Finland, och inte så himla många färre än Ryssland, enligt Mats Wennerholm.
Vi har alltid haft rätt bra bredd på hockeyn...

Frölunda fortsätter vinna, och det är gött att se. Håller med om att tröjorna var snygga. :)

Jag skulle skratta gott om Malmö kunde roffa åt sig Mats Sundin mitt framför ögonen på Djurgården. :lol:

Det känns som att det var viktigare med varje match när det var fyrtio istället för femtio, men det är nog en vanesak. Och om det nu mot alla odds skulle bli fler lag i elitserien så lär det ju behövas femtio matcher ändå. Om inte fler.
*Hockey och superhjältar*

#81 Antz

Antz

Cadet First Year

• Members
  • 1 posts

Posted 12 December 2004 - 10:57

Just fan, de hade värvat Kristian Antila. Vad har han för meriter?

<{POST_SNAPBACK}>

inte många, spelat några farmarliga matcher, draftad av Oilers 1998 (är 24 år). Spelat i finska ligan ässet och ilves.

<{POST_SNAPBACK}>

du har glömt en, han valdes till bästa målvakt i en typ U18 turnering..! och jag vet han har inte många meriter, men Törnqvist har INGEN! :P

Attached Files

#82 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 12 December 2004 - 15:26

Läste intervjun med Sudden nu och var glad över det han sa, inte F-n ska en Sollentuna grabb som han spela för Malmö! :rambo: .

Men I allafall så kan ju NHL strejken vara på väg att ta slut nu. Och vissa lag kommer att tappa enormt mycket på det. Linköping och Mora bland annat, HV kommer att tjäna på det. Djurgården kommer också att tappa, likaså Modo och Timrå, i stortsätt alla lag kommer att förlora något på det här om NHL börjar.

Vi får se vad som händer.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#83 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 13 December 2004 - 13:58

Åå vilken trevlig födelsedagspresent. Per Ledin (Luleå HF) är uttagen till Tre Kronor. :thumbsup: :D Ersätter Tony Mårtensson, Linköping till Rosno Cup (fd baltika cup).

#84 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 13 December 2004 - 17:12

Finns det några NHL-spelare i den här truppen? :unsure:

#85 zaphod

zaphod

Fleet Captain

• Members
  • 1,034 posts

Posted 13 December 2004 - 19:41

Jag tror bara att det är Andreas Lilja som har nhl meriter... Men det ska ändå bli kul att se turneringen tycker jag. Även om eurohockey tour har fått mycket kritik från allmänheten så tycker jag att det oftast är riktigt bra hockey som bjuds. Lite synd bara att inte fler stjärnor ställer upp. Visserligen brukar det väl vara så att Baltika cup är den sämsta turnering då den ligger i juletid.

#86 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 16 December 2004 - 00:57

Finns det några NHL-spelare i den här truppen?  :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror bara att det är Andreas Lilja som har nhl meriter...

<{POST_SNAPBACK}>

Henrik Tallinder, Christian Berglund, Mikael Samulesson, jimmy ölvestad har också spelat nhl matcher. de är också lock-out spelare, lite osäker på ölvestad.

Edited by GaterGirl, 16 December 2004 - 00:58.

#87 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 16 December 2004 - 09:44

Tre Kronor ställer inte direkt upp med det bästa de har, då.

Nu verkar det som att strejken fortsätter. Gött!! NHL gar roffat åt sig spelare i så många år, så det är dags att vi europeiska hockeyfans får lite tillbaka. :)

Jag kan dock inte förstå mig på NHLPA. Mycket vill ha mer. Spelarna har redan astronomiska löner, och det har på senare år bara varit ett fåtal klubbar som har haft råd att värva "stora namn". Ändå tvärvägrar spelarförbundet att ha ett lönetak.

Tycker också det är synd med de som väntar till efter jul med att komma till elitserien, för att slippa betala en massa skatt. Sniket av dem. <_<

#88 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 16 December 2004 - 21:00

Trodde sverige skulle åka på storstryk, men de lyckades få oavgjort, starkt jobbat. lars jonsson mål var snyggast. den tjecken som fick lägga straffarna var väldigt bra. tjeckerna har nog straffar kvar i sin liga.

Aj, då Per Ledins första byte blev inte lyckat med ett baklängesmål. Per Ledin väge lite lätt i nån närkamp, men det var ju hans första internationella landskamp, inga b och a junior lr senior landskamper. Länge sen så många spelare som spelat/spelar i Luleå var med i tre kronor, m. nilsson, j.hedström, ledin och rönnkvist.

Nästa match mot Ryssland blir intressant. 10:55 på lördag i ettan visas matchen.

#89 zaphod

zaphod

Fleet Captain

• Members
  • 1,034 posts

Posted 16 December 2004 - 21:47

Jag hade velat se matchen idag, men den gick ju på en så usel tid att det var omöjligt. Ska försöka se på lördag...

Och hoppas att NHL-strejken håller i sig ett bra tag till. ;)

#90 zaphod

zaphod

Fleet Captain

• Members
  • 1,034 posts

Posted 19 December 2004 - 12:18

Matchen mot Ryssland var ju riktigt kul. Synd att det blev torsk. Jag tycker alltid det är så nuförtiden i Eurohockey tour. Sverige spelar bra hockey, men det håller aldrig hela vägen. Och nu ligger man tydligen sist i hela touren också. :(
Man måste ju berömma Kovalchuk också. Han är ju hur grym som helst!

#91 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 19 December 2004 - 12:55

Det var en fartfylld match, men jag tycker nog inte Sverige gjorde en så bra match. Det var rent beklämmande att se dem spela fem mot tre, t. ex. Passningsspelet såg inte heller så bra ut. Sverige har nu inte vunnit en match i den här turneringen på fem (?) år... <_<

#92 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 22 December 2004 - 04:14

Nivån på spelet var rätt kass tycker jag. Såg inte Finland-Tjeckien eftersom jag var ute och hjälpte en polare filma, men hörde att sista perioden var bra i den matchen. Sverige-Finland däremot var lite av ett sömnpiller tycker jag. Ryssland vann turneringen, men de hade ju 10 NHL spelare....

Nä, Nivån på Izvestija/Baltica/Rosno Cup håller aldrig någon uber-kvalite.

Sen om spelarna som väntar med spel på grund av skatteregler. Förstår dem till 100%
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#93 zaphod

zaphod

Fleet Captain

• Members
  • 1,034 posts

Posted 22 December 2004 - 16:51

Nivån på spelet var rätt kass tycker jag. Såg inte Finland-Tjeckien eftersom jag var ute och hjälpte en polare filma, men hörde att sista perioden var bra i den matchen.  Sverige-Finland däremot var lite av ett sömnpiller tycker jag. Ryssland vann turneringen, men de hade ju 10 NHL spelare....

Nä, Nivån på Izvestija/Baltica/Rosno Cup håller aldrig någon uber-kvalite.

Sen om spelarna som väntar med spel på grund av skatteregler. Förstår dem till 100%

<{POST_SNAPBACK}>

Sverige-Ryssland tycker jag var en underhållande och fartfylld match. Sverige-Finland tyckte jag däremot sög rätt hård.

Vad gäller spelare som väntar med spel pga skatter tycker jag det är jäkligt sniket om man redan är miljonär. Sen är det ju inte alla som är miljonärer och dom kan man inte klandra.

#94 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 22 December 2004 - 21:23

Håller med Zaphod här. Det är inget annat än sniket och dåligt. Har de så mycket pengar gör att betala skatt knappast så mycket, och eftersom de pengarna som de skattar går till t. ex sjukvård och skolor osv. så är det vi vanliga människor som får ta del av det.

#95 Tiberius77

Tiberius77

Ensign

• Members
  • 40 posts
  • Interests:Träna, vara med vänner och familj, gå på trav, köra hästen min, Star Trek m.m

Posted 31 December 2004 - 11:40

Jag hoppas på Timrå IK.. med Z och Mika i spetsen..
Live Long And Prosper!

#96 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 01 February 2005 - 20:12

j-vlar, nu stänger jag av hockeylive. 0 skott just nu i andra perioden :( luleå blir ju utspelade. :angry: tur att brynäs förlorar.

#97 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 26 February 2005 - 19:10

Ja!

:thumbsup:
Posted Image

#98 zaphod

zaphod

Fleet Captain

• Members
  • 1,034 posts

Posted 26 February 2005 - 19:24

Grattis Luleå och alla fans! Dom var värda slutspel tycker jag. Och sen undrar man ju vad HV71 sysslar med. Har hela säsongen varit övertygad om att dom skulle ta tag i det till slut. Tydligen inte. :P För övrigt tror jag SSK kniper sista slutspelsplatsen.

#99 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 26 February 2005 - 19:42

Att Luleå lyckas kämpa sig till slutspel varje år förstår jag aldrig, men det är likväl imponerande. Hv71 räckte kanske helt enkelt inte till i årets elitserie med alla proffs, eller så frångick de sin spelstil för mycket. De vann på gnet förra säsongen, så verkade de inte spela i år. Att göra sig av med spelare med stort hjärta för klubben som Björn Melin var kanske inget lyckokast heller...

Men det är inte så ovanligt att ett mästarlag får en liten "setback" säsongen efter. Händer rätt ofta i NHL, t. ex, New Jersey Devils är ett bra exempel på det, de har gjort så några gånger nu...

#100 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 28 February 2005 - 15:03

"Lule hockey är dom bästa"

Fick för mig i torsdags natt att boka biljett till gävle för att se brynäs-luleå, snacka om att få valuta för pengarna, 9 mål av luleå. :thumbsup: brynäs var rejält utspelade större delen av matchen, var var deras backar?? F-n vad många snygga mål.

Hoppas luleå för möta Linköping i kvarten. *håller tummarna* Jag vill gå på kvartsfinal och slippa resa. :P

Edited by GaterGirl, 28 February 2005 - 15:05.