Jump to content

Photo

Filmturnering diskussions tråd

• This topic is locked This topic is locked
82 replies to this topic

#76 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 03 June 2005 - 08:10

Tycker det här känns lite fånigt. Om t. ex Star Trek mötte Star Trek i finalen så hade jag känt mig väldigt dum om jag utbrast "det är orättvist!" eller muttrat om att det minsann finns bättre filmer.
Det är ju vilken film inom den här genren vi tycker är bäst, inte vilken film Jazzdevil eller Thrai tycker är bäst det handlar om. :rolleyes:
*Hockey och superhjältar*

#77 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 03 June 2005 - 09:47

ja det är lite tråkigt, ett totalitärt forum med mig som enväldig härskare hade inte varit helt fel faktiskt, men det är väl något av ett önsketänkande, i väntan på bättre och mer diktatoriska tider använder jag filmturnering diskussions tråd för att visa mitt missnöje vilket förmodligen endast är ett resultat av att jag är en grinig gammal gubbe eller har för mycket tid över för jag vet ju att det inte spelar ngn roll vad som sägs av mig i denna tråd, men likt är det ändå en diskussions tråd vilket jag tagit fasta på...

#78 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 03 June 2005 - 09:52

Alltså jag tykade mig lite bara. :)
Tycker bara det är lite lustigt med en turnering där vissa filmer tydligen inte får vinna. ;)

#79 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 03 June 2005 - 10:04

det är klart den får vinna, det är ju en förbannat bra film och framförallt ett startskott på en helt ny värld som människor vigt sitt liv åt men kräver man lite mer så har den inte mycket att ge...alla filmer får vinna med reaktion där efter, hade exempelvis "långt ner i halsen vunnit" eller "crossroads" hade kanske några klagat på dålig smak och hade ex "lost highway" vunnit hade andra klagat på konstig handling osv...

#80 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 03 June 2005 - 10:35

Även jag som StarWars-fan kan hålla med om att det känns konstigt att StarWars så totalt krossar allt motstånd t.o.m Peter Jacksons brilianta Ringen-triologi. Den överträffar StarWars i det mesta -stridsscener, skådespeleri, humor, datoranimering osv.

Handling...nja..Lucas har till en del inspirerats av Tolkien (Jajavet finns andra viktigare referens..) samtidigt som Jackson till en del har inspirerats av StarWars. En viss korsreferens finns alltså mellan de två film-serierna. Men är någon av dem den bästa sci-fi/fantasy-filmen? Självklart säger vi här på forumet (Vissa kanske hellre skulle sett Startrek eller X-men osv) men när "profesionella" cineaster ska ranka den bästa filmen i denna genre så blir det knappast något hjälte-epos snarare någon visuell och intellektuell pretto-film som 2001 eller Bladerunner.

#81 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 03 June 2005 - 11:40

Intressant och kanske en moralisk final vore kanske en av Sagan om ringen-filmerna mot en av de gamla Star Wars-filmerna. Det var ju nära att det blev så också om inte jag hade hunnit först med min utslagsröst. ;)

Frågan är vilken av Jacksons filmer som klassas som den bästa? Enligt många SW-fans så är Episod V klart bäst och jag är en av dem som tycker det. Den filmen brukar sticka ut lite, men finns det någon i Sagan om ringen-filmerna som gör det på samma sätt?

För övrigt har du en klar poäng i att Sagan om ringen har influerat Star Wars som i sin tur har influerat Sagan om ringen-filmerna. :)

#82 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 03 June 2005 - 11:46

Om det finns någon av Ringen-filmerna som sticker ut mer än andra? Svår fråga eftersom det så tydligt handlar om en sammanhängande berättelse...men om jag ska tvingas välja så blir det "Sagan om konungens återkomst". Filmen där alla trådar knyts ihop och det stora slaget avgörs, tydligen var detta Jacksons favoritfilm av de tre...får i alla fall den uppfattningen när man ser på dokumentärerna på DVD. :)

#83 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 03 June 2005 - 17:32

Jag ser nog den första Sagan-filmen som den bästa. Miljöer skådisar på topp och känslan av att se en riktigt saga på bioduken har aldrig tidigare varit så påträngande. Iofs är scenen i den andra filmen (Sagan om de två tornen, som jag i övrigt klassar som sämst i trilogin) när Gandalf på sin vita häst rider in i slagfältet, fullständigt banbrytande. Finns inte mycket som överträffar den ... och definitivt inte i Star Wars.

Självklart säger vi här på forumet (Vissa kanske hellre skulle sett Startrek eller X-men osv) men när "profesionella" cineaster ska ranka den bästa filmen i denna genre så blir det knappast något hjälte-epos snarare någon visuell och intellektuell pretto-film som 2001 eller Bladerunner

Njae, många filmkritiker ser nog faktiskt Sagan-filmerna som moderna klassisker, helt i nivå med 2001 och Blade Runner. Definitivt inte alla dock.

Edited by Johannes NA, 03 June 2005 - 17:34.

------>Sci-Fi Nytt <-------