Varför stänga intressanta och roliga trådar?
Posted 07 March 2007 - 18:36

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 07 March 2007 - 18:40
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 07 March 2007 - 19:25
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 08 March 2007 - 14:25
Posted 08 March 2007 - 15:47
En moderator är väl i stort sätt en slags ordningsvakt som bara ska
se till att allt håller god ton och det ska vara trivsamt för folk
Men - en moderator har inte sin uppgift att lägga sig i vad som diskuteras
så länge det inte förekommer dålig stämning i ett ämne.
En moderators uppgift är att hålla sig på avstånd och inte upplevas som ett hot
eller obekvämt så folk tappar lusten att vara här.
Sen när bestämde en parkeringsvakt att någon inte fick parkera sin Volvo
för att att majoriteten var 80 procent Saab
efter ett litet gräl av några?
Det är bara här på forum sådant förekommer att moderatorn blandar sig i.
I verkligheten har jag inte sett några moralpoliser kritisera folk om någon
var fräck eller otrevlig.
Posted 08 March 2007 - 21:04
Nej, Sci/Fi Nytt tycker jag sköts bra och är ett väldigt trevligt ställe.
Tycker du det här stället har strenga mods, Supertreck, så ska du inte bli medlem på TV-Land.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 09 March 2007 - 00:34
Nu kan man ju inte gemföra moderator med parkeringsvak eller så. Som du sa så är det mer av en ordningsvakt och där ingår att se till att folk inte är fräcka eller otrevliga. Så tycker jag det ska vara så på fler ställen för jag hatar forum där folk ständigt gör personliga påhopp, kallar folk för det ena värre än det andra och slänger ur sig förolämpningar på alla som säger anorlunda än de själva som om det var nån sport. Väldigt jobbigt och otrevligt att vara på sådana ställen.
Tycker du det här stället har strenga mods, Supertreck, så ska du inte bli medlem på TV-Land.![]()
Jaså
Ge ett exempel vad någon sagt på tv-land och inlägget floppat bort?
Jo men hur mycket får en moderator lägga sig in vad som diskuteras
så det inte stör ut syftet med ämnet?
En moderator ska väl inte styra bort syftet med en diskussion för då
tappar ämnestråden sitt ursprungliga syfte att tråden skapades?
Edited by Supertreck, 09 March 2007 - 00:49.
Posted 09 March 2007 - 01:05
Posted 09 March 2007 - 01:45
Åh, det är så många så jag vet inte var jag skulle börja. Inte bara bort tagande av inlägg/trådar utan ändande av deras namn/innehåll. Dessutom kan man bli varnad om man pratar förmycket om en TV-serie i dess forum.Nu kan man ju inte gemföra moderator med parkeringsvak eller så. Som du sa så är det mer av en ordningsvakt och där ingår att se till att folk inte är fräcka eller otrevliga. Så tycker jag det ska vara så på fler ställen för jag hatar forum där folk ständigt gör personliga påhopp, kallar folk för det ena värre än det andra och slänger ur sig förolämpningar på alla som säger anorlunda än de själva som om det var nån sport. Väldigt jobbigt och otrevligt att vara på sådana ställen.
Tycker du det här stället har strenga mods, Supertreck, så ska du inte bli medlem på TV-Land.![]()
Jaså![]()
Fast det finns nog orsaker att TV-Land har så mycket strängare regler, där har kanske varit problem innan. Men det är svårt ibland att förstå att det är en syster site till den här där reglerna är mycket slappare och att de båda ägs av Peak.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 09 March 2007 - 02:29
Åh, det är så många så jag vet inte var jag skulle börja. Inte bara bort tagande av inlägg/trådar utan ändande av deras namn/innehåll. Dessutom kan man bli varnad om man pratar förmycket om en TV-serie i dess forum.Nu kan man ju inte gemföra moderator med parkeringsvak eller så. Som du sa så är det mer av en ordningsvakt och där ingår att se till att folk inte är fräcka eller otrevliga. Så tycker jag det ska vara så på fler ställen för jag hatar forum där folk ständigt gör personliga påhopp, kallar folk för det ena värre än det andra och slänger ur sig förolämpningar på alla som säger anorlunda än de själva som om det var nån sport. Väldigt jobbigt och otrevligt att vara på sådana ställen.
Jaså![]()
Fast det finns nog orsaker att TV-Land har så mycket strängare regler, där har kanske varit problem innan. Men det är svårt ibland att förstå att det är en syster site till den här där reglerna är mycket slappare och att de båda ägs av Peak.
Ok. Men i så fall väl ett tajtare forum bättre eller vad tycker du?
På Star Trek Forum är reglerna att man måste förklara sig och för
enkla brukar genast bli ifrågasatt av t.ex admin
Här verkar inte det så viktigt att folk måste förklara sig och det lätt kan
bli vilda västen småsnack och ofta små återkommande småinlägg
med korta kommentarer.
När det t.ex är ett speciellt ämne så ska det väl vara spännande.
Inte blir det så mycket att få i sig och att få inspiration av om trådens
slutäna har stämningen som förkväll på tv4 där folk rapplar i mun på varann.
Nästan nåt nytt efter när den ena svarat i princip.
RedBull fick dricka upp sig själv för att överleva programmet.
Det fanns ingen bindande sammanhang som skapade ytspänning
Posted 09 March 2007 - 02:30
SFN ägs av Peak och startades av honom. Som den mysfarbror han är så har det alltid varit mer slappt här, men så är det också mindre och har inte samma krav att hålla ordning på allting.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 09 March 2007 - 08:20
SFN ägs av Peak och startades av honom. Som den mysfarbror han är så har det alltid varit mer slappt här, men så är det också mindre och har inte samma krav att hålla ordning på allting.
And thats the way I like it . Avslappat och mysigt. Strenge regler är inget för mig
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
Posted 09 March 2007 - 12:23
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 09 March 2007 - 14:13
Givetvis skal almän hövlighet finns annars är det inte heller mysigt
Posted 09 March 2007 - 15:29
Precis
![]()
Det är skillnad på avskiljande åsikt i något - och ohövlighet som bara innebär
ogrundat käftande i syfte att reta eller väcka meningslös uppmärksamhet
Posted 09 March 2007 - 16:29
Håller fullständigt med.Precis
![]()
Forum där folk skriver "Du är ju totalt CP din jävla tröga idiot. Bara en korkad fanboy skulle påstå nåt så idiotiskt att Star Trek är bättre än Star Wars!!! Du borde leka i din sandlåda och tutta på din morsas ****** istället för att vara här och skriva en massa skit!" för att visa att de inte håller med är inte alls trevliga i min mening.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 09 March 2007 - 17:18
Håller fullständigt med.Precis
![]()
Givetvis skal almän hövlighet finns annars är det inte heller mysigt![]()
Forum där folk skriver "Du är ju totalt CP din jävla tröga idiot. Bara en korkad fanboy skulle påstå nåt så idiotiskt att Star Trek är bättre än Star Wars!!! Du borde leka i din sandlåda och tutta på din morsas ****** istället för att vara här och skriva en massa skit!" för att visa att de inte håller med är inte alls trevliga i min mening.![]()
Alla kanske inte är lika duktiga på att uttrycka sig som omedvetet
utan att mena råkar få en fräck ton i sitt sätt att kommentera.
Det går väl inte att klandra någons personlighet för den de är?
Bara för att den just tycker på ett sätt som kan betraktas av andra
som ogrundade påstående.
Hur säkert är det att man kan klandra alla som kör med
vulgära ord och kastar könsord på folk? Det kan ju vara barn som
hamnat i trotsåldern.
Posted 09 March 2007 - 17:36
Posted 09 March 2007 - 17:44
Att en del kan ha en lite otrevlig ton på ett forum är inget ovanligt. Det är mycket som försvinner om man jämför med om man sulle ha sagt det istället för att ha skrivit det osv.
Och ja, jag kan klandra de som använder könsord och vulgära ord. tills det att jag vet med säkerhet att det är barn. Efter det skulle jag klandra föräldrarna som inte håller bättre koll/ inte bryr sig.
Och om inte annat finns det sätt att göra sig av med dem
(eller ge dem en tillsägelse som Cappy säger
Edited by Hofling, 09 March 2007 - 17:45.
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 09 March 2007 - 20:29
Då får de en tillsägelse och ofta tips om hur de ska förbättra sig. Det är ändå ingen ursäkt.
Frågan är hur opartisk du är i frågan?
Vi säger t.ex att du får en tillsägelser av moderatorn att vara trevligare
men du vet inte ett dugg vad moderatorn menar.
För du anser att du inte har gjort några fel och bara varit uppriktig
och uttryckt dig för det du tycker.
I detta fall blir ju moderatorns tillsägelser meningslös och du gör om
samma sak igen ovetande.
Vad säger du till moderatorn nästa gång - men du har ju ingen aning vad
för fel på det du uttrycker är fel?
I vissa fall i diskuterande så kan det vara meningen att ha en
otrevligt drag och stämning i det man skriver.
På muntligt sätt så ser man varandras uttryck i ansiktet och hör tonlägen i rösten
på muntligt sätt visar man kännetecken på humör känsla
att t.ex låta något otrevlig i rösten. Men det ju bara vid det tillfällen
när man menar det och inte hela tiden.
Hur formulerar du i trevlig stämning samtidigt det skall
förklarar något du inte är överens och avskyr och absolut inte kan acceptera?
Samtidigt som folk ska uppfatta din åsikt som något taggit
Posted 09 March 2007 - 22:02
Men då de gör det är det bara finna sig i det. Att vistas på ett forum är ingen rättighet, det är en ynnest. Man får helt ennkelt finan sig i de regler och ploicy som finns där.
Med det sagt, ibland kan det bli missförstånd. Får man en tillsägelse av en moderator som man tycker är orättvis kan man då skicka ett PM till moderatorn och förklara sig. Om det dock inte verkar leda någonstans, kan man istället skicka ett PM till en Admin (dvs. Peak eller mig).
Posted 09 March 2007 - 22:21
Svarar ut efter trådens rubrik
Den kanske vore ett slags idealtillstånd med "anställda" opartiska moderatorer som enbart sköter ordningen och inte kommenterar inläggen. Men hur kul vore det för någon av parterna?!
Tycker att det fungerar på det hela rätt bra med rådande system, där moderatorerna både är "poliser" och deltagare i diskussionerna. Så länge ingen utnyttjar sin "maktställning" för att trycka till någon med motsats åsikt om t ex Fragglarna så är det helt ok. Har så vitt jag vet inte inträffat under forumets stolta historia..
Posted 10 March 2007 - 01:53
Svarar ut efter trådens rubrik
Den kanske vore ett slags idealtillstånd med "anställda" opartiska moderatorer som enbart sköter ordningen och inte kommenterar inläggen. Men hur kul vore det för någon av parterna?!
Tycker att det fungerar på det hela rätt bra med rådande system, där moderatorerna både är "poliser" och deltagare i diskussionerna. Så länge ingen utnyttjar sin "maktställning" för att trycka till någon med motsats åsikt om t ex Fragglarna så är det helt ok. Har så vitt jag vet inte inträffat under forumets stolta historia..
Borde det inte vara svårt som moderator att samtidigt försöka
vara en i gänget. Man har ju alltid makten att säga till folk och ge varningar
och har trollstavarna där ovan på hyllan.
Frågan är om moderatorrollen missbrukas för vinnings skull i diskussionsämnen?
Posted 10 March 2007 - 02:00
Hur det är i andra forum har jag ingen aning om, men jag kan garantera att det inte förekommer i det här forumet.Frågan är om moderatorrollen missbrukas för vinnings skull i diskussionsämnen?
Posted 10 March 2007 - 02:05
Borde det inte vara svårt som moderator att samtidigt försöka
vara en i gänget. Man har ju alltid makten att säga till folk och ge varningar
och har trollstavarna där ovan på hyllan.
Det är därför flera forum har två moderatorer också. Det ger möjlighet att bolla med varandra. Dessutom tas sådana frågor upp på moderatorforumet där det ofta bildas ett koncensus innan något sker. Så nej, det missbrukas inte.