Jump to content

Photo

Dr Who - Spoilers säsong 3/29

• Please log in to reply
391 replies to this topic

#76 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 June 2006 - 19:44

Ytterst, ytterst dåligt. Men å andra sidan så som karaktären blivit misshandlad författarstaben så jag kanske inte borde vara förvånad. Men då är frågan om jag längre orkar kolla på serien. Kemin mellan Billie och X (förra säsongens doktor) var bra - och kemin fanns även kvar i början av den här säsongen. Men på sistone har det hela spårat ut.

Har bara sett fram till Dumburken nu, och jag tycker hajen simmar väldigt nära serien. Författarna tappar greppet och vet inte vad man skall göra med Rose, vilket gör serien rätt schizo. Tennant är bra som den nya Doktorn, men han har en tendens att spela över lite för mycket. Granted, det går ihop med serien så mycket förlåts. Vilket gör det rätt duktigt egentligen att lyckas med att spela över.

Om Rose försvinner är jag rätt att det blir bägaren som rinner över för min del helt enkelt. Det märks att RTD inte varit involverad lika mycket det här året. Men jag hoppas på att säsongen blir bättre (vilket avsnitten efter Dumburken skall vara) och att det här bara är ett dumt rykte för att lura oss alla dumma nätfans...

Jag vill minnas att Billie redan i säsong ett skrev på för tre säsonger, så jag är inte helt säker på den här "nyheten" ännu. *blundar och önskar att den försvinner

Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#77 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 15 June 2006 - 19:59

Pah. Säsong 2 är helt klart bättre än säsong 1... ;) (min åsikt). Förvånansvärt nog så verkar majoriteten (för en gångs skull) hålla med mig, eftersom säsong 2 generellt fått bättre tittarsiffror och AI:s än säsong 1...

http://i76.photobuck...gsseasontwo.jpg

http://i76.photobuck...sseasontwob.jpg

http://i76.photobuck...sseasontwoc.jpg

http://i76.photobuck...sseasontwod.jpg

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#78 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 June 2006 - 23:15

Att basera tycke på tittarsiffror är det mest idiotiska man kan göra, för då suger serier som t.ex. Buffy medan alla såpa- och dokusåpaserier är det bästa som har sänts på teve. Så jag köper inte det alls.

Säsong två har riktigt höa toppar, det håller jag med om. Kanske högre än säsong 27 till och med (sluta säga säsong 1 och 2 - fel, fel, fel!). Men det är så många brister i dels scripten att det syns. Rätt enkla dessutom att fixa, så det är skam att man inte gjort det. Bättre planering mellan avsnittens ordning hade ju hjälpt - och lite konsekvens i storyn är aldrig fel heller.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#79 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 15 June 2006 - 23:31

Nu är det inte så mycket tittarsiffrorna jag bryr mig om (de sjunker ändå i och med sommaren), utan Share (antalet % av de som har på TV:n som tittar och AI-poängen (hur mycket på en skala till 1-10 tyckte de som tittade om avsnittet i fråga).

//Peak

sixty six."

#80 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 16 June 2006 - 00:16

Och jag kollar mer på den faktiska kvalitén i serien än att förlita mig på okunniga tittare.

Ja, jag vet. Jag är en snobb (om jag inte blivit det med 80p Filmvetenskaplig bakgrund vore det väl konstigt :P ). Men det är inte ett bra betyg då jag tycker jag kan göra bättre. Och med förhållandevis enkla medel - Marie såg det också då vi diskuterade det tidigare. Jag menar, de förlorar styrka om de gör avsnitten redundanta (avsnitt 28.03 och 28.04 tror jag det var) och inte är konsekventa (Rose). Det underminerar kvalitén - och det är vad som skapar ett mer hafsigt intryck än vad säsong 27 gjorde.

#81 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 17 June 2006 - 02:13

Jag tycker säsong 2 hittills har varit ganska ojämnt, men ändå bra, en del riktigt höga toppar men sen också lite väl stora dalar. De två-delade avsnitten har segat ner det också, fast jag tyckte uppföljningen på det senaste var bättre än det förra dubbla.

Och jag tänker aldrig sluta säga säsong 1 och 2. :P

#82 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 17 June 2006 - 09:37

Och jag tänker aldrig sluta säga säsong 1 och 2. :P

Bah ... Därför blir du aldrig ett riktigt Dr. Who-fan.... Ironiskt nog blir aldrig jag det heller då jag dissar hårt det som tidigare gjorts för vad det är. Kasst :P

#83 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 18 June 2006 - 00:31

Efter två extremt bra skräckiga avsnitt (Dubbelavsnittet Impossible Planet/Satans Pit) så var det då dags för lite komedi med Love & Monsters.

Älskade det.. :D

Som sagt. Säsong 2 rockar.. ;)

//Peak

sixty six."

#84 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 18 June 2006 - 08:23

Nej, jag gillade inte riktigt Love & Monsters. Det var som att titta på en annan serie och jag ville titta på Dr Who.

#85 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 19 June 2006 - 13:58

28.10
Ett intressant men misslyckat försök att göra något annorlunda i serien. Synd, för det hade kunna bli bra och RTD brukar kunna skriva bra komiskt material men det här var inte roligt.

Och jag håller inte med om att den här säsongen skulle vara bättre än den förra. Fast det är ju tre avsnitt kvar...

Edited by Wylie Times, 19 June 2006 - 14:01.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#86 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 June 2006 - 17:07

Nej, jag gillade inte riktigt Love & Monsters. Det var som att titta på en annan serie och jag ville titta på Dr Who.

Håller med Illyria.
De 2 föregående avsnitten var mycket bättre.

Tycker som Peak att s.2 är bättre s.1 :P
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#87 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 19 June 2006 - 17:44

Jo, Impossible Planet/Satan's Pit var bättre, men det är nog svårt att toppa de två avsnitten tror jag.. :P

Vad jag gillade med L&M är att den är en så kärleksfull parodi på fandom över huvud taget... Man börjar med ett gemensamt intresse som sedan flyter ut i att man sjunger ELO-låtar (nja, kanske inte just det då)...

Ett litet experiment i stil med OMWF (fast den är bättre) och andra "out of the box"-avsnitt. Stort plus för att ungens vinst i Blue Peter blev huvudmonstret, och inte bara en liten cameo som jag förväntade mig när tävlingen utlystes.

Elton John-sekvensen var ju störtkul, dessutom.. ;)

Som sagt, inte världens bästa avsnitt, men knappast [Comic Book Guy]"WORST EPISODE EVER"[/Comic Book Guy] som vissa fans skriker.. :P

//Peak

sixty six."

#88 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 24 June 2006 - 18:06

Har just ett The Impossible Planet och damn, it's good! :o

Och Cappy: Jag vill bara poängtera att jag inte hade sett detta innan och hade inte heller läst några som helst spoilers. Art imitating life. Eller nåt. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#89 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 24 June 2006 - 18:57

Har jag att vänta mig bävrar då mao.? :P

#90 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 24 June 2006 - 19:31

Nej, jag kan inget säga, för då spoilar jag avsnittet för dig. Det är inte fullt så nära historiskt sett och jag tror du kommer att förstå precis vad jag menar när du ser det. :D

Nu har jag sett The Satan Pit också och Wow! så bra DW kan vara när det är på topp. :wub:

Allt det som jag efterlyst, som jag saknat i flera avsnitt levererades nu och dessutom i överflöd. Mera sådant här tack. *nickar*

Många kända ansikten i de här två avsnitten också:
- Mr. Jefferson har jag sett både i Ett fall för Frost och i Waking the Dead nyligen.
- Tobys ansikte är bekant men jag ser inte det som imdb säger att han varit med i. Jag kan ha sett honom i någon trailer på BBC Prime dock.
- Zachary hade en inte obetydlig roll i Casanova (tillsammans med David Tennant) nu i vår.

Edited by Marie Morot, 24 June 2006 - 19:32.

#91 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 24 June 2006 - 21:12

Japp. Det här dubbelavsnittet rockar.. :) Nog det närmaste Doctor Who har kommit Cthulhu (eller nåt.. :P ) någonsin...

//Peak

sixty six."

#92 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 24 June 2006 - 22:01

Sådärja, Love and Monsters avbetat också. Betyg: Nja, inget vidare.

Det är roligt att RTD driver med fandom-världen lite, men storyn i sig var inte mycket att hurra för.

Notabla gästskådisar:
- Elton - Marc Warren, är visst med i Hustle säger imdb, men det har jag inte sett. Däremot har jag sett honom tidigare i State of Play förra året.
- Ursula - Shirley Henderson, har varit med i Harry Potter-filmerna säger Nisse2. Jag har sett henne i Bridget Jones-filmerna.

#93 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 June 2006 - 22:42

Ursula - Shirley Henderson, har varit med i Harry Potter-filmerna säger Nisse2.

Nu när du nämner det, är det inte hon som är spöket på toaletten?
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#94 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 24 June 2006 - 23:21

Japp. Moaning Myrtle eller vad hon heter.

//Peak

sixty six."

#95 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 24 June 2006 - 23:24

Jag har bara sett första filmen och det är ju rätt länge sedan ...

Har inte läst böckerna heller om ngn undrar. Inte min grej alls.

#96 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 25 June 2006 - 01:03

Shirley Henderson är en riktigt bra skådis. Synd att hon skulle vara med i just det där avsnittet. :( Hustle har jag också just börjat kolla på och Marc Warren är väl långt ifrån min favoritskådis i den serien..

Claire Rushbrook från Impossible Planet/Satan's Pit är bl a med i Mike Leighs Secrets and Lies.

Edited by Wylie Times, 25 June 2006 - 01:04.

-Gangstagrass

#97 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 27 June 2006 - 22:34

Upptäckte något trevligt på danska DR1 just nu, de har börjat visa säsong 1 idag och ska fortsätta tisdagar framöver. Ska nog försöka se om säsong 1 nu under sommaren då. :)

#98 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 June 2006 - 22:44

Lyckliga dig Illyria :) själv får man vänta tills SVT börjar sända för att se avsnittena igen.

Såg förra veckans avsnitt idag och det var väl helt okej, men jag väntar med spänning på helgens avsnitt som verkar vara riktigt bra efter vad jag såg i förhandsvisningen.
Men jag kommer antagligen vänta med att se den tills jag har båda avsnitten.

#99 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 27 June 2006 - 22:51

Fear Her var ett ganska mediokert avsnitt. Vissa saker bra andra inte. Jag gillade att han nämnde att han varit pappa en gång i tiden och Rose reaktion på det.

Säsongsfinalen ser dock ut att bli rätt maffig. Cybermen :D

-Gangstagrass

#100 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 27 June 2006 - 23:00

Håller med om att det var mediokert, jag såg också Dr Who Confidential där det pratades extra om avsnittet och där det då jämfördes med The Empty Child i kuslighet, pga barnfaktor , men det kan jag inte alls hålla med om.

Hoppas på att det blir en riktigt bra säsongsfinal, båda avsnitten. Det känns dock på tok föt tidigt, säsongen har ju bara precis börjat... och speciellt när när de senaste avsnitten inte varit så väldigt bra.