Jump to content

Photo

Uppgradering på gång!

• Please log in to reply
123 replies to this topic

#76 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 26 September 2005 - 21:03

:blink:

Spidde: Klicka på Alternativ uppe till höger på sidan (precis nedanför Add Reply och New Topic) och välj "Standard" under visningslägen (Alternativt Linjär+).

Tack så jättemycket...men den kunskapen tycker förstås jag också om de förändring som gjorts på forumet. Bra jobbat! :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#77 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 26 September 2005 - 21:23

Japp. Orsaken till detta är att stora delar av skinnet består av diverse småbilder, som det är svårt att göra nåt åt för själva användaren. När jag tänker på det så tror jag inte det finns nåt forum där detta går, antaligen av samma orsak. Annars vore det en rätt cool grej att ha.

Uppdateringar jag gjort nu: Fixat Copyright-klassen (längst ner) i Darkness-skinnet så att det syns och satt Darkness som standard (bättre än defaultskinnet och den enda som har vettig logga för tillfället)

Nej det är det inte. Den lätta utseendet grundar sig ifrån en enkel utseende enkel html
där man valt bakgrunden. Ingen lösa små bilder och sådant. Tyvätt faller dom här
snygga knapparna bort och det blir vanlig enkel text.

"Neutral you name it" är alltså inget skinn.

#78 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 26 September 2005 - 22:05

Darkness var väldigt snyggt. Förutom de fula knapparna. För stora, för vita och fler fel också. Ick.

Golden Wine är inte dumt som skin det heller, men de knapparna är lika fula de. Ick igen.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#79 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 27 September 2005 - 01:24

Jag har bara hunnit titta på några av de nya funktionerna på forumet, men det jag har sett gör att jag nu lutar ganska mycket åt att installera Invisionboard på mitt eget forum (tidigare stod jag och valde mellan SMF och Invision).

Alla dropdownmenyerna som finns här och var, som t.ex. forum- och ämnesalternativ, är ju riktigt fräscha. Möjligheten att ha tre omröstningar i samma tråd är godis, och möjligheten att välja mellan tre olika visningslägen är också väldigt tilltalande. (Fast jag kommer nog försöka programmera ihop en mix av "Standard" och "Linjär+". Det vore toppen om man kunde ha Linjär+ på alla omröstningar så att första inlägget visas på alla sidor, och Standard på alla andra ämnen).
Sammanlänkningen av flera på varandra följande inlägg är också bra, liksom möjligheten att skapa en länk av ett markerat ord (den har jag redan på mitt Ikonboard, men den är tyvärr lite buggig).

Är det någon som noterat den lilla förändringen av citatlänken? Tidigare lades det in en pil längst ned i det citerade inlägget, där den tog upp en hel rad. Och "risken" var stor att man klippte bort den när man kortade ned citatet. Nu ligger den precis intill uppgiften om originalpostens upphovsman och tidpunkt, där den inte stör alls. Inte heller riskerar man att ta bort den av misstag. Det kan tyckas vara en petitess, men det är en förändring som jag uppskattar mycket.

Tillsammans med alla andra fördelar som Invisionboard har, så börjar jag känna mig beredd att punga ut med de pengar som de kräver för forumet.

TILLÄGG: Jösses. Nu fick jag anledning att titta på snabbändringsfunktionen också. Mycket effektivt, fast frågan är om det inte är lite overkill egentligen. Det funkar ju alldeles utmärkt att redigera ett inlägg på det "långsamma" sättet.

Edited by Groundsplitter, 27 September 2005 - 01:26.

Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#80 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 27 September 2005 - 06:12

Ja, 2.1 är väsentligt upphottat jämfört med 2.0. Jag gillar också förbättringarna vad gäller att skriva och redigera inlägg. Att kunna citera enkelt och snabbt med snabbsvarsfönstret är också en bra förändring. Snabbändra tycker jag var ett enklare steg gentemot vanliga läget, som jag säkert kommer att använda mycket. :)

Lika stora förändringar ska visst vara genomförda vad gäller admin kp, men det har jag ju inte sett ännu. ;)

#81 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 27 September 2005 - 08:38

Vill du testa ut adminfunktionerna och sånt själv så: http://www.invisionp...emoaccount.html

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#82 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 27 September 2005 - 10:03

Jag får ju snart se dem in action, så jag kan vänta. ;)

#83 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 September 2005 - 12:28

Peak RSS knappen hittas inte i Golden Wine. Samt det blinkande bandet som visas när man sparar ett "snabb editerat" inlägg.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#84 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 28 September 2005 - 13:19

De har väl inte lagt in det i skinnet då. Får se om jag kan peta dit RSS-knappen lite senare.. :)

//Peak

sixty six."

#85 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 28 September 2005 - 13:42

De har väl inte lagt in det i skinnet då. Får se om jag kan peta dit RSS-knappen lite senare.. :)

fattar inte. vad är RSS bra till. :unsure:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#86 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 September 2005 - 13:56

fattar inte. vad är RSS bra till. :unsure:

RSS är underbart. :)

RSS är en standard för nyheter man man säga. I stället för att du som nyfiken skall surfa runt på tex SvD, SR eller Aftonbladet i jakt på de senaste nyheterna så har du ett program (som tex FeedReader) som går in och läser av en sk "feed" (en XML sida som innehåller de senaste nyheterna i korthet) med jämna mellanrum. Det behöver inte vara nyheter de flesta bloggar (som de på TV-Land tex) och forum tilhanda håller även de senaste inläggen i en RSS feed. Man kan också från programmet öppna artikeln på hemsidan.

Det finns också webbaserade tjäster (som My Yahoo) som stödjer att man lägger in RSS Feeds på "sin" sida. FireFox har en inbyggd RSS Läsare med sin "Live Bookmarks" (tror jag det heter) och det var denna funktion som Microsoft ville döpa till webfeeds i IE7.

Glömde:

Peak: Finns det en RSS bevakning på TV-Land också? Vilken är adressen isf?

Edited by XC-SE, 28 September 2005 - 13:54.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#87 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 28 September 2005 - 13:58

OK. tack för svaret. :)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#88 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 28 September 2005 - 14:01

Om du vill prova på finns en gratis tjänst som många rekomenderar på http://www.bloglines.com/

fqq5BYam.jpg

#89 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 28 September 2005 - 14:57

För Tv-lands forum, använd "det gamla sättet".

Det vill säga:

http://www.tv-land.s...how=10&type=rss

i f= så lägger du forumen du är intresserad av (det som står efter ?showforum= när man står i forumet). Svårare, men å andra sidan så får man ut mer info från det sättet än hur man får med den exporterade strömmen nu (som senaste författare och vilket forum ämnet skrevs i och sånt). Det var pga att jag tappade detta som jag ändrade till 10 senaste inläggen i http://www.scifinytt.se

För själva nyheterna på siten, så finns det väl en länk direkt på http://www.tv-land.se

//Peak

sixty six."

#90 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 28 September 2005 - 15:59

Jag får inte det och funka. :(

Feed doesn't contain any items

Står det.

Min url

http://www.tv-land.se/forum/rss.php?a=out&f=18,31,33,149,57&show=10&type=rss

fqq5BYam.jpg

#91 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 28 September 2005 - 16:07

Det kanske skulle vara bra med rätt namn på filen *dunkar huvudet i väggen*

http://www.tv-land.se/forum/ssi.php?a=out&f=18,31,33,149,57&show=10&type=rss

skall det vara.

//Peak

sixty six."

#92 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 28 September 2005 - 16:11

Får det inte och funka ändå... Om jag klistrar in länken i IE (för och testa om det är FeedReader som triskas får jag följande meddelande:

Det går inte att visa XML-sidan
Det går inte att visa XML-indata med formatmallen XSL. Korrigera felet och klicka sedan på knappen Uppdatera eller försök igen senare.

--------------------------------------------------------------------------------

Ett ogiltigt tecken påträffades i textinnehållet. Det gick inte att behandla resursen http://www.tv-land.se/forum/ssi.php?a...

<title>N

Antagligen FeedReader som triskas... :P inte första gången det händer. :P

Edited by XC-SE, 28 September 2005 - 16:13.

fqq5BYam.jpg

#93 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 28 September 2005 - 16:24

Länken funkar för mig i Firefox. Det kan kanske vara nåt "illegalt" tecken i nån titel eller nåt. Har hänt förut för mig när jag parsat XML.

Att det funkar ser man på framsidan av http://www.tv-land.se. Senaste inläggen på vänstersidan är taget från den feeden.

<rss version="2.0">
-
	<channel>
<title>Tv-lands Forum</title>
<link>http://www.tv-land.se/forum/index.php</link>
<description>Tv-lands Forum Syndication</description>
<language>en-us</language>
<generator>Invision Power Board</generator>
<ttl>30</ttl>
-
	<item>
<title>N�r b�rjar forts�ttningen p� s5 visas?</title>
-
	<link>
http://www.tv-land.se/forum/index.php?showtopic=9368
</link>
-
	<comments>
http://www.tv-land.se/forum/index.php?showtopic=9368
</comments>
<category>Gilmore girls</category>
osv...

Till synes funkar inte å ä och ä i Firefox av nån anledning. Antagligen parsar den i UTF-8 eller nåt.

Annars kan du vänta tills Tv-land uppgraderat. Då blir det en liknande länk som jag har nu.

//Peak

sixty six."

#94 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 28 September 2005 - 16:38

Till synes funkar inte å ä och ä i Firefox av nån anledning. Antagligen parsar den i UTF-8 eller nåt.

Inte för att jag är insatt i hur rss fungerar, men jag gissar att det skulle kunna bero på den här raden:
<language>en-us</language>
Borde väl rimligen vara satt till "sv" för svenska?
Och åtminstone när man jobbar med vanlig HTML och XML så bör svenska tecken (liksom alla andra bokstäver i den utökade teckenuppsättningen) vara utbytta till HTML-koder:
&aring; &auml; &ouml;
och så vidare för att fungera även när information om teckenuppsättning saknas i dokumentet. Det verkar inte vara fallet i outputen ovan.

#95 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 28 September 2005 - 16:42

Möjligtvis. Jag har inte gjort så många ändringar i den där i och med att det parsas rätt av alla läsare jag testat. Jag har gjort några få småändringar för att formattera outputen lite bara.

//Peak

sixty six."

#96 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 28 September 2005 - 16:43

Länken funkar för mig i Firefox. Det kan kanske vara nåt "illegalt" tecken i nån titel eller nåt. Har hänt förut för mig när jag parsat XML.

Annars kan du vänta tills Tv-land uppgraderat. Då blir det en liknande länk som jag har nu.

Vänta på uppgradering låter som bästa lösningen. :P FeedReader klarar av ÅÄÖ i de flesta fallen, men har en tendens att ersätta dem andra bokstäver i vissa feeds men de är väldigt sällsynta. SFCrowsNest tex strejkade länge i FeedReader men funkade i Abilon som jag använde tidigare Nu verkar man ha ändrat ngt i feeden för helt plötsligt funkade det :P . Har funderat på och byta till något annat program men hittar ingen bra ersättare. :(

fqq5BYam.jpg

#97 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 28 September 2005 - 16:46

Jag använder Sage: http://sage.mozdev.org/

Till Firefox då. Annars jag ju FF en inbyggd rss-läsare, men den där ovan snyggar till det en aning.

//Peak

sixty six."

#98 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 28 September 2005 - 16:52

Kunde inte låta bli och köra url'en i FeedValidator. Den valideras inte stod det. Resultat.

Your feed appears to be encoded as "UTF-8", but your server is reporting "US-ASCII"

Kanske också har med ÅÄÖ problem och göra?!?

Edited by XC-SE, 28 September 2005 - 16:53.

fqq5BYam.jpg

#99 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 28 September 2005 - 17:00

Jo, antagligen. De där amerikanarna tror att de äger världen... :P

Fast UTF-8 är väl fel det också egentligen. Det skall väl vara iso-8859-1, om det ska vara rätt. Tror jag.

Kan tydligen vara båda, ser jag. UTF-8 är nyare bara. Vet inte om alla har Unicode vid det här laget, men det skulle inte förvåna mig.

//Peak

sixty six."

#100 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 28 September 2005 - 17:35

Jo, antagligen. De där amerikanarna tror att de äger världen... :P

Fast UTF-8 är väl fel det också egentligen. Det skall väl vara iso-8859-1, om det ska vara rätt. Tror jag.

Kan tydligen vara båda, ser jag. UTF-8 är nyare bara. Vet inte om alla har Unicode vid det här laget, men det skulle inte förvåna mig.

Jag kollade runt lite snabbt på Internet, och det verkar som jag kan vara inne på rätt spår. Först hittade jag ett påstående om att UTF-8 är ett superset till ISO-8859-1, varför UTF-8 inte borde innebära några problem. Men sedan hittade jag ett vittnesmål om att t.ex. "ö" resulterar i fel, då tecknet inte ingår i UTF-8. Den sidan föreslår att man försöker ändra RSS-outputen till ISO-8859-1, för att det ska fungera. En diskussion på ett RSS-forum bekräftar dock vad jag misstänkte om att outputen kommer funka fint om man bara omvandlar tecknen ur det utökade teckensettet till sina resp. HTML-koder - alltså &_aring; &_auml; &_ouml; o.s.v. som jag föreslog ovan (underscore ingår inte i koderna; jag lade till dem här för att koderna inte ska omvandlas till åäö automatiskt).
Nu vet jag inte om du använder dig av forumet eller något annat verktyg för att alstra de här RSS-feedarna, men den "korrekta" lösningen vore att ersätta de svenska tecknen. Att tvinga om RSS-koden till ISO-8859-1 är en temporärlösning som inte är garanterad att funka i alla feedläsare. Om en feedläsare skulle strunta i att kolla teckenuppsättningen (vilket jag kan tänka mig är fullt möjligt) och utgår från att UTF-8 alltid gäller, så återkommer vi till det ursprungliga problemet.