Jump to content

Photo

Fildelning

• Please log in to reply
466 replies to this topic

#76 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 May 2008 - 17:51

Ja, det var ju inte precis som att du här om veckan PMade länkar var man kan ladda ned ett soundtrack till en ny film eller något sådant. ;) :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#77 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 May 2008 - 18:23

Jag tror Carty menar att han inte använder sig av P2P-fildelning. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#78 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 27 May 2008 - 22:45

Det är skillnad på att ladda ned saker och "begå" fildelning.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#79 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 28 May 2008 - 11:43

Ja, det var ju inte precis som att du här om veckan PMade länkar var man kan ladda ned ett soundtrack till en ny film eller något sådant. ;) :P

Hittade dom via ett annat forum och ville dela med mig, inte jag som gjorde dom tillgängliga på nätet. Men visst, det är ju att dela med sig så om tipsa andra om länkar till nedladdningsbart material kan kallas för fildelning så är väl även jag en fildelare med tanke på hur mycket länkar jag och XC har tipsat varandra om.

Jag tror Carty menar att han inte använder sig av P2P-fildelning. :)

Så är det. Är allergisk mot den företeelsen. Använde mig av det när Kazaa var populärt men då i väldigt liten utsträckning. Nu köper jag till 99% det jag vill ha och ser/lyssnar jag på något så sker det genom streaming eller genom att ladda ner från sidor utanför P2P-systemet.

#80 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 02 June 2008 - 21:36

Inte glad... :(

http://www.cinemable...aters-9028.html

http://www.film-tech...f1/t009305.html

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#81 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 June 2008 - 21:54

Hur kul kommer det då vara att gå se en film på bio och slösa över 100 spänn när dom (filmbolaget) med flit förstör ljudet i filmen.
Vaddå förstöra hela upplevelsen.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#82 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 02 June 2008 - 21:56

Man kan ju hoppas att de där biografisterna har fel och filmbolagen är snälla och trevliga som vill att vi skall trivas på bion.

//Peak

sixty six."

#83 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 June 2008 - 11:31

..."har haft det i europa ett tag"...

Det har jag missat i så fall...

Går sällan på bio. Oftast tycker jag att det inte är värt pengarna.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#84 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 03 June 2008 - 13:34

Jag går inte ofta på bio heller.

Men i år har jag gått flera gånger faktiskt, väldigt ovanligt.

Iron Man och Indiana Jones var väl värda pengarna. :) Likaså tror jag Incredible Hulk och Batman kommer vara det.

Är därför jag har fixat så jag går för halva priset på dom. ^^

Borde kanske ha tagit ett sånt kort redan på Iron Man, men nåja...

#85 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 June 2008 - 15:54

Vänsterpartiet ändrar sig om fildelning

Vänsterpartiet svänger i frågan om fildelning. Partiet har tidigare varit för ett förbud, men partikongressen i Norrköping beslutade på söndagen att tillåta fri nedladdning från nätet.

...

I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#86 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 08 June 2008 - 19:15

Det var väl trevligt. Detta stärker min uppfattning än mer, om vilket block jag kommer rösta på i nästa val. :)

#87 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 June 2008 - 19:57

Det var väl trevligt. Detta stärker min uppfattning än mer, om vilket block jag kommer rösta på i nästa val. :)

Var inte alltför hoppfull om det: vänstern tycker jag verkar ha ställt sig på kant med alla andra, inklusive Miljöpartiet och Sahlin & Co. Det förslaget är nog det första som hamnar i sophinken om de mot förmodan skulle komma med i samarbetsdiskussioner.

Dessutom undrar jag om de har tänkt genom konsekvenserna: vad händer om ett land tillåter fildelning? Skulle troligen få kommersen kring nättrafik och servar att explodera här, är väl en grej (bra för marknadsekonomin :P ). Kan tänka mig att det skulle komma hot om bojkott från diverse skivbolag, band och filmbolag också.

Och även om jag gillar grundtanken: "Här är vi nu, hur kan vi gå vidare härifrån så att de flesta blir nöjda?", så misstänker jag att lösningen från V stavas S-K-A-T-T. Och det skulle jag inte gilla.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#88 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 August 2008 - 15:03

Pirate Bay blockeras i hela Italien | Nyheter | Aftonbladet

Inte klokt.

Enligt domarens förordnande ska inte bara The Pirate Bay blockeras, utan också alla sajter som leder till The Pirate Bay i framtiden.

Då blir dom ju tvungna att blockera rätt många sidor inkl. alla sökmororer som finns där ute.

Advokaten Andrea Monti, expert på upphovsrätt på internet och ordförande för organisationen Alcei (”Föreningen för en fri interaktiv elektronisk kommunikation”), är kritisk mot beslutet.
/.../
Det kan hända alla, även en nyhetssajt, som Repubblica.it, eller Google, som skulle kunna anmälas av publicister som tycker sig ta skada av Google News, säger Monti till La Repubblica.

#89 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 August 2008 - 15:27

The Great Wall of Italy är det nya The Great Wall of China. :P

fqq5BYam.jpg

#90 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 14 August 2008 - 16:28

Har dom tänkt blocka alla andra bittorrent sajter också? Annars är det ju verkligen meningslöst.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#91 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 August 2008 - 16:06

The Pirate Bay Sees Boost in Italian Traffic Following ‘Block’ | TorrentFreak

fqq5BYam.jpg

#92 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 15 August 2008 - 23:52

Men visst går det att komma förbi dessa blockeringar? :unsure:

Winter is Coming

#93 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 August 2008 - 19:26

Det ska gå men frågan är om det blir värt besväret.
Möjligen funkar de Kinesiska programen även här.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#94 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 16 August 2008 - 20:06

Det är ju (vad jag vet) bara ett DNS-block, så det är ju bara för italienarna att använda http://www.opendns.com/ eller liknande istället.

//Peak

sixty six."

#95 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 August 2008 - 20:07

Har för mig att TPB har skapat en ny domän som italienarna kan använda.

#96 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 16 August 2008 - 20:14

Bra veta den dagen då Sverige också börjar blockera.

Winter is Coming

#97 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 August 2008 - 23:40

Fritt fram för tyska fildelare | Nyheter | Aftonbladet
Åklagare gör inget åt nedladdning av musik och film ”för privat bruk”

I en stor del av Tyskland är det från och med nu fritt fram för fildelare att ladda ner musik och film för eget bruk.

Gränsen går vid 3 000 låtar eller 200 filmer, enligt tyska åklagare.

/.../

#98 Noveau

Noveau

Commander

• Members
  • 211 posts

Posted 17 August 2008 - 20:40

Det är ju (vad jag vet) bara ett DNS-block, så det är ju bara för italienarna att använda http://www.opendns.com/ eller liknande istället.

Hmm, måste väl ändå vara ett IP-block väl? Annars skulle det ju bara vara att ta reda på IP:et och köra på.

Hur som helst så går det väl iallafall att komma åt genom att använda en utländsk proxy. Det är ju dock lite krångligt för de flesta.

#99 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 17 August 2008 - 22:28

Det låter som en rimlig gräns av lagen, och det rensar ju upp så att polisen kan koncentrera sig på betydligt allvarligare brott. :)

Nu vet jag ju inte hur många låtar som folk vanligtvis har på sin dator, men under hälften av 3000 brukar nog jag ha, och lååångt ifrån 200 filmer.

Eller ja... räknar dom tv-serier som filmer..?

Nåja, ett steg i rätt riktning.

#100 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 18 August 2008 - 02:23

Hmm, måste väl ändå vara ett IP-block väl? Annars skulle det ju bara vara att ta reda på IP:et och köra på.

Hur som helst så går det väl iallafall att komma åt genom att använda en utländsk proxy. Det är ju dock lite krångligt för de flesta.

Ingen aning. Danmark blockerade ju bara genom DNS iaf (den där ryska mp3-siten råkade ju ut för det). IP-block är ju inte direkt svåra att komma runt heller, egentligen..

//Peak

sixty six."