Jump to content

Photo

Diskutera Årets Film 2005

• This topic is locked This topic is locked
109 replies to this topic

#76 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 April 2006 - 20:08

*Betalar exorcisten och tackar för ett väl utfört arbete* ;) :D

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#77 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 April 2006 - 20:28

Sin City var en sanslöst bra film, förra årets bästa imho. Så i valet mellan Serenity och den fanns det ingen tvekan.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#78 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 18 April 2006 - 20:49

Finns väl lika mycket en Sin City-kult, det verkar vara den film som fått flest röster totalt genom alla omgångar.

Visst har många röstat på Sin City för att det är en bra film, men det finns väl knappast lika många här som verkligen brinner lika starkt för Sin City som de som dyrkar Serenity.

#79 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 18 April 2006 - 20:51

Ja, Sin City var en ren adrenalinspruta i hjärtat! Möjligtvis togs udden av min upplevelse då filmen är så identiskt likt serien, som jag redan läst. Men det hindrar inte filmen i sig från att vara en av sist års bästa. Är det vinnaren på Sci-fi-galan tro? :rolleyes:
I love the smell of napalm in the morning

#80 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 18 April 2006 - 20:52

Serenity verkar inte ha en chans :(

Winter is Coming

#81 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 18 April 2006 - 20:55

Ja, Sin City var en ren adrenalinspruta i hjärtat! Möjligtvis togs udden av min upplevelse då filmen är så identiskt likt serien, som jag redan läst. Men det hindrar inte filmen i sig från att vara en av sist års bästa. Är det vinnaren på Sci-fi-galan tro? :rolleyes:

Vem vet...men vinnaren av filmturneringen behöver inte nödvändigtvis sammanfalla med Sci-fi-galans vinnaren..allt hänger på hur pass bra respektive film lyckas mobilisera sina anhängare.

#82 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 18 April 2006 - 22:57

Visst har många röstat på Sin City för att det är en bra film, men det finns väl knappast lika många här som verkligen brinner lika starkt för Sin City som de som dyrkar Serenity.

Vilket också får det att låta som vi som gillar Serenity bara gör det pga en dyrkan, inte för att filmen är bra.

#83 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 April 2006 - 23:04

Serenity var bra, jag älskar det 'verse Joss Whedon skapat för serien och filmen.

Trots min förtjusning för filmen så räcker det inte mot Sin City. Coolaste filmen 2005. :)

#84 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 18 April 2006 - 23:12

Vilket också får det att låta som vi som gillar Serenity bara gör det pga en dyrkan, inte för att filmen är bra.

Nej jag tror säkert att ni gillar filmen för att den är bra och sevärd, den har fått bra recensioner av pålitliga kritiker. Ska se den när min lokala uthyrare behagar ta in den,Finns mest topplistefilmer där tyvärr.

Men visst har det stora intresset kring den (som jag fattat för tidigt) nedlagda serien Firefly bidragit till en viss grad av kult/dyrkan av den efterlängtade spin-off-filmen Serenity.

Och märk väl jag förutsåg Serenity som turneringens självklara vinnare...fast det verkar som jag tappat min "siarförmåga" ;)

Edited by Walker, 18 April 2006 - 23:33.

#85 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 April 2006 - 18:25

Semifinalen var en tuff omgång, så här gick det i resp. omgång:

Sin City (12) (12) (9) (11) (9) - Serenity (8) (11) (9) (8) (7)
Star Wars Episod III (11) (8) (8) (10) (8+1) - Batman Begins (12) (10) (9) (8) (8)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#86 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 21 April 2006 - 07:30

Då var det dags att utse vilken film som ska få Sci-Fi Nytt's egen Oscarstatyett.

Efter 64 filmer och 2 månaders väntan med ca. 877 röster är det då äntligen dags :D
Imorgon vid den här tiden (mellan 19.00-20.00) räknas rösterna och då får vi veta vilken fim som blir Årets Film 2005.

^ quote från röstningstråden.

Jag tycker röstningstiden borde utökas, det är ju final. :rolleyes:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#87 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 April 2006 - 20:03

Jag tycker röstningstiden borde utökas, det är ju final

Funderade på det, men alla verkar ha röstat redan så nu är finalen avgjord.

Resultatet från finalen omgång är:

Sin City (12) (12) (9) (11) (9) (9) - Star Wars Episod III (11) (8) (8) (10) (8+1) (5)

Sin City
vann och har blivit Årets Film 2005 här på Sci-Fi Nytt och får ståta med den titeln tills det är dags igen nästa år (om ni vill ha en turnering då också ;) )
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#88 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 April 2006 - 21:01

:thumbsup: Rätt Vinnare!! :thumbsup:

Gultstjärnor till FX och Georgia som har skött denna turnering. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#89 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 21 April 2006 - 21:03

Jag som hade velat att den här skulle vinna.. :(

http://www.imdb.com/title/tt0362165/

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#90 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 21 April 2006 - 21:03

För mig är bästa film Serenity, men av de två i finalen vann rätt film.

#91 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 21 April 2006 - 21:08

För en gångs skull tycker jag att rätt film vann. :)

Min absoluta favorit från förra året och den hamnar långt upp på min favorit-från-alla-tider-lista också.

#92 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 April 2006 - 21:14

Jag som hade velat att den här skulle vinna.. :(

http://www.imdb.com/title/tt0362165/

:lol2:
Ja du Peak, om du hade nominerat den, och den klarat kontrollen för svensk utgivning 2005, kanske den hade vunnit :P

#93 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 21 April 2006 - 21:17

Grattis Sin City, en helt klart värdig vinnare, en av de bästa filmerna ifjol.

Stod inför stor ångest vid finalvalet, och det är svårt att säga vilken film som är bäst, eftersom det inte finns en definitiv "sanning" inom film. För vissa är valfri Åsa-Nissefilm bättre än Gudfadern, och i mitt slutgiltliga finalval kanske dosen av pojknostalgi tog överhand.... vem vet?
I love the smell of napalm in the morning

#94 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 21 April 2006 - 21:24

Håller med. Tror t.o.m Orvar, Wiklund & Sundgren hade ställt upp på den här vinnaren.

#95 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 21 April 2006 - 21:45

Håller med. Tror t.o.m Orvar, Wiklund & Sundgren hade ställt upp på den här vinnaren.

håller inte med. :evil:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#96 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 21 April 2006 - 22:26

Rätt film vann alltså till slut! Tack och lov...

Grattis till Frank och Robert!

"Årets Film" är väl alltid ett trevligt och välkommet inslag i sci-fi-forumets lilla inskränkta plats på nätet, så den får gärna komma tillbaka (även om jag tycker att man lika gärna kunde döpa om titeln till årets sci-fi film....) :batman:

#97 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 April 2006 - 22:38

"Årets Film" är väl alltid ett trevligt och välkommet inslag i sci-fi-forumets lilla inskränkta plats på nätet, så den får gärna komma tillbaka (även om jag tycker att man lika gärna kunde döpa om titeln till årets sci-fi film....)

Årets Sci-Fi Film låter bra ;) och kanske passar bättre om man tänker på vilka filmer som gick vidare hela tiden, men då skulle nog nomineringarna vara rätt få :P . Vi får nog hålla oss till alla genrer när vi nominerar.
Man vet ju aldrig, det kanske kommer en skräll i årets filmskörd som vinner Årets Film 2006.

#98 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 22 April 2006 - 12:48

Rätt film vann :D ( förutom jag ville Serenity skulle vinna ) , för en gångs skuld vann inte Star Wars :D

man kanske skulle ha en tidarnes bästa film tävling ? men verken Star Wars filmarne eller Ringernes Herre filmarne skulle få vara med . De er klara vinnarne altid och det er tråkigt när de er med :P

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#99 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 22 April 2006 - 13:50

Vi röstar om ni känner er drivna och hålla i en sådan turnering. :D :P

fqq5BYam.jpg

#100 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 22 April 2006 - 14:09

En sunkig, kass B-film vann? :blink:

Nu vet jag att folk på forumet här defintivt inte har någon smak ;)

(Kan slänga in en disclaimer här - jag har INTE sett filmen. Och efter alla ord som skrivits om den här på forumet vet jag att jag inte vill göra det framöver heller...)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«