Vad talar du om? Jag har inte sagt ett enda ord om din person. Tack så mycket. 
Vi har nu talat om det här via ICQ, så det är utagerat nu för min del.
Samma sak med svensktoppen som med ESC då, att man släppt på strängheten för att popularisera det hela (sannolikt hos den yngre publiken).
Precis, inte schlagerisera det hela.
Man ska vara informerad. Det finns olika sätt att informera sig.
Det finns det. Men när du börjar uttala dig att det inte alls är något stämmer att schlagern dör ut för popmusiken, utan att hört låtarna så känns din åsikt aningen grundlösa. Som du själv skriver:
Egentligen är jag helt fel person att uttala mig i frågan, då jag inte sett programmet på många år." - Marie, Inlägg #77. Jag kommer gå in på det lite närmare nedan. Hoppas jag.
Att det går att tävla i musik är ju uppenbart, då det förekommer på alla möjliga nivåer och genrer.
Du är inte helt konsekvent nu. Tidigare skrev du:
En tävling i musik kan aldrig bli något annat än en subjektiv bedömning av vem som än lägger rösten på den och den låten och artisten.
Nåja... No biggie. Den här tråden har hållit på ett tag.
Det kan vara dags att summera debatten för att förtydliga vissa skaer där du verkar ha missat vad jag menar och samtidigt påminna mig om allt som sagts. So here it goes...
Vår diskussion började i ett helt annat spår än om schlagernas död, nämligen om hårdrock (Inlägg #74). Kermit kallar det per automatik fiasko, men jag tog då upp att den inte alls behöver göra det. Jag säger att hårdrocken har en fanbas överallt och går hem nästan var som helst. Du vänder på det helt och tillskriver mig ord jag inte sagt, nämligen att hårdrocken nu kommer invadera MF.
"Hårdrockpubliken väljer nog ofta bort MF också, så jag förväntar mig ingen invasion av rock framöver heller." - Marie, Inlägg #75. Ja, det är fint och helt sant. Men det var inte det som sades ovan heller. Särskilt bisats två.
Som du säger ovan ville du expandera ämnet och det expanderade. Jag skrev:
"Du gör samma misstag som många gör - du ser Melodifestivalen som den traditionella schlagerfestivalen." - Capshaw, Inlägg #78.Det var där diskussionen började utveckla sig in om schlagern, vilket du hakade på snabbt:
"MF är schlager, med några få undantag." - Marie, Inlägg #79.Det var här det började. Vi började glida över på diskussionen om vad MF egentligen innehöll för musik. I inlägg 82 säger jag att det inte finns någon regel som säger att det måste vara schlager som ställer upp. Du svarar i inlägg 83:
"Det ändrar inte det faktum att det är så tävlingen fungerat i praktiken sedan starten, med några få undantag." - Marie, Inlägg #83.Du börjar även prata om större likriktning här också. Och du tar och lägger ord i munnen på mig:
"Att tittarna får mer inflytande är för mig en garant för att tävlingen kommer att bli ännu mera likriktad vad gäller bidragen, inte att spridningen skulle bli större som du tror." - Marie, Inlägg #83.Jag poängterar i Inägg #84 att du tillskrivit mig ord som jag inte alls menat, då jag inte talat om någon större spridning. I inlägg 84 tar jag också upp, utan vidare argument, att det sker en brytpunkt nu och att förhållande för tävlingen börjar förändras.
"Det betyder schlager, schlager, schlager." - Marie, Inlägg 85.Du gör helt rätt i att ifrågasätta mig och köra vidare. Jag ger inga argument alls. Så i inlägg #86 påvisar jag att trender kommer utifrån de senaste MF. Eftersom du tidigare sagt att du inte sett dem. Här nämns även det uttryckligen:
"Jag talar om schlagerns död." - Robert, Inlägg #86.Här uttrycks det tydligt att vi glidit bort från hårdrocken och att diskussionen nu rör sig om detta. Hårdrocken som förs blir nu till ett exempel över olika sorters musik som tränger bort schlagern. Inte som enda sort eller ens största, men en av dem.
I ditt nästa inlägg ifrågasätter du att en sådan utveckling som jag föreslår:
"Att du påstår att stora förändringar skett betyder inte att de de facto inträffat.
" - Marie, Inlägg 87."Du har fel om schlagern. Den är inte död. Då skulle inte MF vara så stort och populärt idag." - Marie, Inlägg 87.Vi glider också in här på ämnet om att sjunga på engelska ger fördelar eller ej (vilket är ämne tre). Det är dock inte särskilt kontroversiellt så jag lämnar det därhän här.
I inlägg #91 så kräver jag att du faktiskt kommer med någon konkret källa till kunskapen. Något att rota ditt tyckande i. Jag finner dina argument inte längre valida för det som faktiskt kunnat representeras i MF. I inlägg #93 säger du att du inte vill se igenom hela MF, men jag menar att om vi diskuterar just trender så är det självklart att man måste göra det i Inlägg 95.
Du skriver också:
"En kvalitetsbedömning av en expertjury? Jag trodde du var emot allt som riskerade att få en prettostämpel?
" - Marie, Inlägg #93.Återigen var det något som jag inte sagt, vilket jag också reagerar på. Troligen misstolkar du mig inte med flit genom debattens lopp, men det är klart att det blir enerverande att ständigt bli feltolkad.
Du skriver också:
"Så vad vill vi ha i ESC? Musik från olika länder som åtminstone till viss del präglas av landets kultur eller likartad topplistemusik med olika titlar och snarlikt innehåll som ingen minns efter att programmet är slut?" - Marie, Inlägg #93.
Här försöker du föra in ett fjärde ämne. Till skillnad från de tidigare ämnen finner jag inte det alls som en naturlig skiftning, vilket jag reagerar på i Inlägg 95, vilket fick dig att skriva:
"Att jag gör en filosofisk reflexion i mitt inlägg är utanför reglerna? Och att ämnet för diskussionen var att schlagern var död var också en nyhet för mig. Tack för informationen." - Marie, Inlägg 96Anledningen till att jag reagerar är för att till skillnad från förut så har inte ämnet varit helt uttömt. Som det är nu så blir dert helt enkelt som om du försöker skjuta undan sakfrågan, genom att kasta dig in i något nytt. Alltså, undvika sakfrågan - vilket vi fått lära oss i skolan är ett fult debattknepp och som man inte skall acceptera.
I grund och botten tror jag vi kan avsluta debatten rörande schlagernas död. För nog handlar det mycket om att du har en väldigt bred definition av schlager. Om du säger att Lordis "Hard Rock Hallelujah" så kan du nog placera in rätt mycket där. Mycket av det som jag definierar som pop är troligen ren schlager i dina ögon. Så när jag säger schlagern är död finns det fortfarande mycket kvar av det som du kallar schlager.