Jump to content

Photo

Peaks Herc & Xena-genomgång...

• Please log in to reply
88 replies to this topic

#76 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 11 August 2006 - 12:57

52: Xena 1x17 - The Royal Couples of Thieves

THE ROYAL COUPLE OF THIEVES

Lucy Lawless är inte vacker så hennes slöjdans och tajta klädsel går helt bort för mig. Istället blir det ett störande element.

Däremot är gästskådespelaren av högre klass. Bruce Campbell, kung av kroppsmimik och skumma repliker. Det höjer stämningen i avsnittet.

Själva storyn däremot är ganska ordinärt slag - att den riktige lönnmördaren skulle återvända är rätt väntat men fungerar som plottvändning.

Jag gillade däremot tvisten med stentavlorna med budorden - vilket är konstigt eftersom jag ogillar dem i vanliga fall. Det fungerar dock här. Även om det blir stora Indiana Jones-vibbar i slutet. Det höjer faktiskt betyget med ett steg.

Betyget blir 7 av 10.

Ah, Autolycus andra gästskådespel (efter Herc 2x01). Älskar, älskar, älskar, älskar Bruce Campbell (på ett fullkomligt manligt, heterosexuellt sätt, givetvis).

Kul, spännande och allmänt trevligt avsnitt.

Usual suspects i avsnittet:
Autolycus

Betyg: 8 (av 10)

Förresten, undrar om det är Cappy som är editor för Xena-sidan på TV.com...

Cast and Crew
Add Cast | Add Crew
Star: Renee O'Connor (Gabrielle)
Recurring Role: Lucy Lawless (Xena), Bruce Campbell (Autolycus)
Guest Star: Mark Raffety (Arkel), Patrick Khutze (Belart), Ian Harrop (Magmar)

Lägga Gabby som "star" och Xena som "Recurring Role"???

53: Hercules 2x18 - Promises

Dum kung vill gifta sig med tjej som vill gifta sig med annan.. jaddajadda jadda. Väldigt "standard"-avsnitt. De har till och med "brottslingen som hon vill gifta sig med är the good guy och kungen är ond men det vet inte Herc"-biten.

Falafel

Betyg: 3 (av 10)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#77 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 August 2006 - 13:37

52: Xena 1x17 - The Royal Couples of Thieves

Ibland knner jag mig ensam... jag gillar nämligen inte Autolycus. Jag tycker han är hopplöst störande. Avsnittet har annars en ganska intressant story. OK.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#78 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 11 August 2006 - 15:21

54: Xena 1x18 - The Prodigal

Gabby återvänder hem och upptäcker att byn är under attack, och skyddas av en suput till "hjälte".

PRODIGAL

Ett Gabrielle-avsnitt - kan det bli mycket bättre? Nix. Det är visserligen en hel del slapstick humor osm jag kunde klarat mig utan, men tanken att Gabrielle återvänder hem är en intressant en. Och att se hur hon förvandlats av resan för att bli en rådgivare och kunnig stridskvinna - eller jag skall väl säga snarare strateg än stridskvinna. Rollen som rådgivare åt "hjälten" stärks ytterligare då hon får den gamle krigshjälten på fötter. Även roligt då systerskapet tas upp igen - god kemi där.

Och slutet med revanschen är klassisk, men fungerar riktigt, riktigt bra. :)

Betyget blir 8 av 10.

Väldigt vekt sätt som Gabby återvänder hem på tycker jag... Oj, jag frös, nu kan jag inte vara med Xena längre...

Men resten av avsnittet är väldigt kul, tycker jag. Visserligen har själva "hjälte dekar ner sig och får hjälp att klamra upp sig på fötter igen"-storyn redan gjort i Hercules (med Jason), men det funkar ändå väldigt bra.

//Peak

sixty six."

#79 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 11 August 2006 - 17:40

55: Hercules 2x19 - King for a Day

Iolaus är på egen hand och upptäcker att han är kusin med kung Orestes (som ser exakt ut som honom). Han blir tvungen att ta Orestes plats under dennes giftermål med Niobe pga dummingar som försöker få Orestes på fall och kidnappar honom.

Inte bara Xena har diverse lookalikes, även Iolaus råkar ut för detta.. :P Rätt kul avsnitt, även om det inte direkt har några oväntade twistar.

Betyg: 6 (av 10)

56: Xena 1x19 - Altared States

Gabby och Xena räddar en pojke som skall offras till "den enda sanna guden"...

ALTARED STATE

Ett standardavsnitt, vet inte om det finns så mycket mer att säga? Det är ingenting som jag direkt stör mig på och inget som jag direkt känner jag vill hylla direkt. De där "nakenscenerna" i början fick inte tilltänkt resultat på mig alls. Betyder det att jag är omänsklig då? :P

Betyg 5 av 10.

Lite Job-vibbar av det här, tycker jag.. ;) Annars inget speciellt avsnitt, som sagt. "Hög som en skorsten"-Gabrielle var iaf kul.. ;)

Och:

Xena: Very funny. Although, it wouldn't have been if you had taken much longer getting that loud-talking thing.
Gabrielle: Well, that's just it. I never did get the loud-talking thing. I mean, I tried. I even had it in my hand, but I lost it.
Xena: That can't be. I mean, come on. If you didn't do it, then who?

:P

Betyg: 5 (av 10)

//Peak

sixty six."

#80 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 August 2006 - 18:50

Det är Gabrielle (eller snarare Renee O'Connor) som räddar avsnittet. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#81 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 11 August 2006 - 21:32

57: Hercules 2x20 - Protean Challenge

Thanis, en konstnärpolare till Hercules, anklagas för stöld och det är upp till Herc och Iolaus att försöka hitta den riktiga tjuven innan Thanis förlorar båda händerna.

Naturligtvis så är det Proteus som är skurken här. Sur för att dottern till Thanis skrek och sprang när hon såg hur han såg ut så tar han hämnd på detta sätt.

Hum. Ja. Medelmåttigt avsnitt, kan man nog säga. Inget speciellt bra eller dåligt händer, så...

Betyg: 4 (av 10)

58: Xena 1x20 - Ties That Bind

Xenas "far" dyker upp.

TIES THAT BIND

Det är intressant att se hur Xenas "far" spelar på Gabrielles känslor - det blir faktiskt så att det blir emotionellt att se Gabrielles tankar om att avvika från Xena. Han spelar henne utmärkt. Men den största ränksmidaren av alla är ändå Ares. Han lyckas nästan med sin plan - att hans plan inte fungerar i slutänden är dock inte så ovanligt.

Det roligaste är dock att få se Gabrielle stå upp mot Xena och slog ned henne bakifrån. Höjdpunkten är konfrontationen mellan de båda.

Trots att avsnittet inte har en förutsägbar tvist denna gången så känns det ändå som det är någotsom saknas. Betyget blir 6/10.

Yay! Ares... Det blir pluspoäng på en gång! Han vill verkligen ha tillbaka Xena i fållan.. ;)

Jag är nog snällare än Cappy här, tror jag..

7 (av 10)

//Peak

sixty six."

#82 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 12 August 2006 - 18:48

59: Hercules 2x21 - The Wedding of Alcmene

Hercules mor, Alcmene, tänker gifta sig. Med Jason.

Herc har svårt att vänja sig vid tanken, med tanke på att han och Jason varit kompisar sedan barnsben, men bröllopet närmar sig obönhörligen med stormsteg.

Vad som också närmar sig är Heras lilla hämnd på hela Hercs familj. Ja, man kan inte säga annat än att det blir ett livat bröllop...

*snyft*

Falafel, Jason, Iphicles, Salmoneus och säkert fler...

Betyg: 7 bröllopsklockor (av 10)

//Peak

sixty six."

#83 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 13 August 2006 - 16:35

60: Xena 1x21 - The Greater Good

GREATER GOOD

Gabrielle - the Warrior princess. Jag gillar avsnittet direkt :D

Den lektion som Xena ger till Gabrielle om det "högre goda" passar in och även om Gabrielle försöker är det långtifrån att komma i närheten av Xena. Men med goda intentioner kommer man långt.

Dock blir det lite pinsamma situationer kring Gabrielle skall vara Xena och det är lite för uppenbart hru det skall gå, så det drar ned intrycket något.

Lucy har inte riktigt förmågan att verka trovärdig i sitt insjuknade tillstånd, så då hon skall spela att hon håller på att kollapsa så känns det mest tillgjort.

Det är alltid roligt med återkommande Karaktärer så att Salmonius är med är bara roligt.

Xenas död är faktiskt riktigt välgjort och riktigt gripande, vilket leder till Gabrielles uppväxt. Hennes vrede, ilska och sorg är mycket väl skådespelat av Renee O'Connor. Hon passar bättre till det mer emotionella skådespelandet än actionskådespelet (precis som Lucy är precis tvärtom) - även om hennes actionsekvens i bärsärktillstånd var riktigt intressant.

Sedan gillar jag skådespelarkemin mellan Renee och hästen ;)

Lade även märke till planteringen av en bror till avsnittet Death Mask. Me like. Dessutom så var giftpilen ytterligare en plantering och jag kan gissa vem det är. Me like it more.

Avsnittet får 7 av 10.

Undrar vem det var som skjöt den där pilen.. ;) Mycket bra avsnitt tycker jag. Lite foreshadowing inför nästa avsnitt. Gabby får litegrann att göra. Xena är sitt vanliga envisa jag.

Usual Suspects i avsnittet:
Callisto, Salmoneus (andra framträdandet i Xena, tror jag)

//Peak

sixty six."

#84 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 August 2006 - 19:18

Älska Salmonius! Kan man annat?

jag kan hålla med Cappy om att Renee och Lucy kompletterar varandra rätt bra. Första bilderna på Gabby i Xenas outfit. *Wow* gillar att man syncat 'påklädningen' med Xenas berömda scen. :D

Bästa scen: Vissterligen så storspelar Renee på slutet, men jag är ändå svag för scenen dör Xena skall slitas itu men när hästarna vägrar röra sig. Argo rules!

BRA.

fqq5BYam.jpg

#85 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 August 2006 - 19:32

De 10 nästa:

61: Hercules 2x22 - The Power
62: Xena 1x22 - Callisto
63: Hercules 2x23 - Centaur Mentor Journey
64: Xena 1x23 - Death Mask
65: Hercules 2x24 - The Cave of Echos
66: Xena 1x24 - Is there a Doctor in the House
67: Hercules 3x01 - Mercenary
68: Xena 2x01 - Orphan of War
69: Hercules 3x02 - Doomsday
70: Xena 2x02 - Remember Nothing

61: Hercules 2x22 - The Power

När den unge fiskaren Deon upptäcker att han har kraften att få folk att göra vad han vill efter att han blivit anfallen av banditer så får han problem. Det visar sig att Deon är son till Aphrodite (hans far hade tydligen en väldigt trevlig natt med henne).

Vem gissade inte att farbrodern var skurken och ledaren för banditerna?.. :P Nå, rätt ok avsnitt. Salmoneus är ju med, dessutom.. :P

Salmoneus

62: Xena 1x22 - Callisto

CALLISTO

Whoa! Glöm krigarprinsessan - dags att dyrka krigsdorttningen. Jag gillar Callisto ännu mer då jag fått se henne från början och jag tycker introduktionen fungerar. Jag gillar Karaktären helt klart och hon fungerar utmörkt för att spela på Xenas samvete.

Sedan så introduceras Joxer också i detta avsnitt och att se honom som ond är något som jag inte direkt kunnat tänka mig då jag ser honom då jag vet redan hur han är. Men det är en favoritkaraktär i vanliga fall även om han inte har ett starkt avsnitt den här gången.

Intressant är det dock att se hur de två återkommande Karaktärerna introducerades i samma avsnitt.

Annars är den starkaste scenen den mellan Gabrielle och Xena vid lägerleden där Gabrielle kräver ett löfte att Xena inte inte slukas av hat. Mycket fint - särskilt då Xena refererar till vissa andra personer. :D

Betyget får 8 av 10.

Callisto bitchslappad av Xena.. :D Jag mindes inte att det här var Joxers första avsnitt, också (ärgh, ärgh)...

Mycket bra avsnitt, iaf.. :) Det var ju dags för Xenas förflutna att hemsöka henne vid det här laget.

Joxer, Callisto

Betyg: 9 (av 10)

//Peak

sixty six."

#86 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 15 August 2006 - 15:35

63: Hercules 2x23 - Centaur Mentor Journey

Medan Hercules gamla Centaur-"styvfarsa" är döende så har det uppstått rejäla slitningar mellan Centaurerna och människorna i byn.

Bra avsnitt. Konflikten mellan Centaurer och människor får ytterligare kött på benen. Naturligtvis står Herc i mitten och försöker medla.

Mycket bra avsnitt, tycker jag.

Salmoneus

//Peak

sixty six."

#87 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 20 August 2006 - 18:36

64: Xena 1x23 - Death Mask

Xena är ute efter en krigsherre och får hjälp av brorsan...

DEATH MASK

Och så var vi tillbaka till ett standardavsnitt. Tvisten med Corthéz och kungen var tillräcklig för att jag skulle bli överraskad. Och det är trevligt med att se Xenas bror, men det lyfter liksom aldrig. Höjdpunkten i avsnittet är i början då Gabrielle lyckas parera en pil med träåstaven. Så härligt! :)

Betyget blir 5 av 10.

Jo, jag håller med. Standardavsnitt. Så, Xena har två brorsor....

Betyg: 5 (av 10)

//Peak

sixty six."

#88 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 August 2006 - 20:24

DeathMask.

Standard avsnitt. Ja.

Men tänk om man lägger på en nyans? Ares är fullt och fast besluten i att Xena skall återvända till hans sida. Så han återförenar henne med sin andra (äldre) broder. Toris springer in i ett självmordsuppdrag rakt in i armarna på Cortese. Ares plan: Toris dör för Cortese hand, Xena blir hämdlysten och tappar fotfästet. (Det funkade ju sist i Amphipolis.)

Vilken tur att Xena och Gabrielle lyckades stoppa honom i tid. :P

Betyg: OK.

Edited by XC, 20 August 2006 - 20:25.

fqq5BYam.jpg

#89 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 March 2007 - 09:55

13: Hercules 1x08 - The March to Freedom

Jag har fått tummen ur och investerat i säsong 1 av Hercules. Såg det här avsnittet igårkväll och det förvånar mig att du missade nämna att Lucy "Ally McBeal" "Charlies Änglar" "Kill Bill" Liu gäst spelar i det här avsnittet. (Det var innan hon slog igenom i Ally McBeal visserligen, men jag tycker det är värt och nämna). ;) .

Betyg: OK.

fqq5BYam.jpg