Samma sak häde en kopmpis till mig för många år sedan. Han skulle se Nu är det Jul igen men hamnade på Mission: Impossible istället. Det är förädiskt när man råkar gå in i fel biosalong sådär. Nu förtiden så skriver de, som tur är, vilken film som är i vilken salong.Jag skulle se den med en vän i helgen men vi hamnade på Cronenberg's Eastern Promises istället. Bra film det med men inte riktigt vad det var tänkt. Jag gör ett nytt försök till nästa helg då jag går själv och inte beöver ta hänsyn till någon annan...
Ja, det låter ju som att det är början på en ny serie och ett nytt äventyr. Typ som Tolkien gjorde The Hobbit och sedan The Lord of the Rings. Tycker det är bra att han släpper en bok som berättar händelser mellan serierna. Troligen är det en bok som aldrig kommer filmatiseras och bara är för att fylla mellanrummet än att ge en specifik historia.Det är inte mycket som antyder det, men följande rad är ganska talande:
Men bara för att det kommer en bok till så behöver det ju inte innebära att den nödvändigtvis tar vid är bärnstenskikaren slutade.This [boken Lyra's Oxford] is a sort of stepping-stone between the trilogy and the book that's coming next. (Källa)
![]()
Jag har iallafall precis sett filmen. Jag hade sett trailers på den innan och det var ingen film jag precis var eld och lågor för. Handlingen verkade lite ointresant och tråkig men den verkade rätt OK ändå.
Men jag blev väldigt possitivt överaskad. Mycket mycket bättre än jag väntat mig. Bra och spännande från början till slut, och striden i slutet var riktigt cool.
Fast jag blev besviken över att filmen var så oavslutad. Givetvis fattade jag att den var en del i en serie men jag hade hoppats på mer avslut ändå.
Jag hoppas bara att den låga inkomsten inte betyder att det tar lång tid för uppföljaren att komma och att alla blir gjorda. Synd bara att det troligen kommer ta längre tid nu. Barn växer snabbt i den åldern och om det tar 6 år innan de andra 2 har visats så kommer hon som spelar Lyra vara mycket äldre än karaktären ska vara och mycket längre. Med tanke på hur filmen slutade så gissar jag att nästa är direkt fortsättning vilket kommer göra det svårt att förklara varför hon ser äldre ut i nästa film som troligen inte kommer fören om 3 år med tanke på att inga kontrakt ens är skrivna än.
Narnia fick ju samma problem där tiden har fått gå mycket längre mellan filmerna än det gör i böckerna. I Narnias fall så gör det inte så mycket för det är seperata historier men med Lyra's äventyr är det en helt annan sak.
Hoppas bara att det inte tar FÖR lång tid. Vill se fortsättningen i The Golden Compasses trilogin snart.
Filmen har hitils dragit in $147,484,574 över hela världen, var av bara $55,969,000 i Amerika. New Line Cinema ska ha sagt att de är lite besvikna men mer nörjda med det slutliga resultatet världen över. Fast sin $180,000,000 budget har den inte nått ännu.
Troligen så kommer uppföljarna, om det blir någon, ha en mycket mindre budget.
Personligen tror jag att New Line Cinema är mer än "lite" besvikna med tanke på att de har kallat projektet för deras nya Sagan om Ringen.
Personligen tycker jag att de har hypat filmen aldeles förlite. Jag älskar Fantasyfilmer men jag lockades inte ett dugg att ha brottom att se filmen utan väntade tills sista dagen. De har varit lite dåliga på att locka folk som inte har läst böckerna och att kalla den för deras nya "Sagan om Ringen" räcker inte.
New Line har sagt att de ska bestämma sig ang. om det blir en uppföljare, i början av nästa år beroende på vad filmen drar in totalt över världen. Men det ser mörkt ut. Någon premiär 2009, som det var planerat, lär det iallafall troligen inte bli.
Edited by Crusader, 30 December 2007 - 18:40.