Jump to content

Photo

Smallville - Säsongerna 1-7

• Please log in to reply
178 replies to this topic

#76 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 04 July 2006 - 15:18

Personligen tycker jag det är ganska uppenbart att han bara framförde sin egen åsikt och ingen statistik som visar att de avsnitten fram till säsongsavslutningen är till 90% sega och föga underhållande, men att även att avslutningen var 99.9% maffig. ;)

Samma sak gäller om jag skulle kommentera ex. den nu gamla filmen Titanic. Den var extremt tråkig och jag nickade till flera ggr.

Innebär detta att filmen verkligen var tråkig och att alla som ser/sett den nickar till under den, bara för att jag skrev att den var tråkig och jag nickade till under den?
Nej, det gör det verkligen inte :)

Edited by Hofling, 04 July 2006 - 15:24.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#77 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 July 2006 - 18:52

Word
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#78 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 04 July 2006 - 20:04

Allmänna åsikter räknar jag inte som spoilers, MEN kom också ihåg att undvika att ge så mycket info som möjligt om framtida händelser. Är ni osäkra/tycker det är ett gränsfall så finns det spoilertaggar .

Alla som går in i den här tråden (eller alla andra icke-spoilertrådar) bör kunna förvänta sig att inte behöva bli ofrivilligt spoilade, hur lite spoilern än verkar vara i tråden.

*tar av sig talarhatten*

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#79 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 05 July 2006 - 01:22

Personligen tycker jag det är ganska uppenbart att han bara framförde sin egen åsikt och ingen statistik som visar att de avsnitten fram till säsongsavslutningen är till 90% sega och föga underhållande, men att även att avslutningen var 99.9% maffig. ;)

Samma sak gäller om jag skulle kommentera ex. den nu gamla filmen Titanic. Den var extremt tråkig och jag nickade till flera ggr.

Innebär detta att filmen verkligen var tråkig och att alla som ser/sett den nickar till under den, bara för att jag skrev att den var tråkig och jag nickade till under den?
Nej, det gör det verkligen inte :)

Nu kan man väl inte ta för givet att allt folk säger är deras egna åsikter.

Har det aldrig fallit dig in att det kan vara en antydan på mängd extrema händelser och sekvenser?
Märkligt i så fall om någon tycker att det hände mycket i ett avsnitt och en annan tyckte motsatsen hm.

Det finns massvis med folk som varit överens när man t.ex diskutera om en film.

Allt behöver inte grundas på egna åsikter. Det kan ju också grundas på statistik på vad som händer
och antal extrema händelser. Som t.ex. när något hotar Clark som måste försvara sig eller
rädda något.
Detta borde ju vara självklart för alla att det är en extrem händelser.

Skulle någon här tycka att avsnittet där Jonathan dog var ett söligt ganska händelselöst avsnitt?
Det låter ju motsägande eller?

I så fall hoppas jag att jag varit tillräcklig konsekvent.

#80 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 16 July 2006 - 18:58

Nu måtte de ha slagit nåt slags rekord i självupprepningar. Flera av händelserna i senaste avsnittet påminde om några som hänt i följande:

Accelerate:
Chloe ser ett "spöke" som bara hon kan se, ungefär som när Lana såg sin döda barndomskompis dyka upp ur tomma intet.

Shattered:
Chloe anses vara sinnessjuk, precis som Lex blev och är nära att hamna på samma mentalsjukhus som Lex var på i avsnittet efter.

Spell:
Chloe blir besatt av en död människas ande, precis som när Lana blev besatt av häxan Isobel.

Spirit:
Kryptonit som får en avliden människas själ att vandra över till en annans kropp.

Ryan:
Clark räddar Chloe från sjukhuset, precis som när han räddade Ryan från forskningsinstitutet där han var inspärrad.

En annan grej, skurken var en aning för slumpmässigt inblandad i historien. Att den personen låg bakom allt och samtidigt spelade en mindre roll i sammanhanget var lite väl långsökt.

Nu menar jag inte att jag helt och hållet hatade avsnittet p.g.a. detta. Det var en schysst mörk historia med en riktigt fin slutscen. En annan intressant sak var att Clark tog ett steg åt sidan och Chloe nästan fick huvudrollen.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#81 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 16 July 2006 - 19:16

Jadu SwedishSuperhero

Kryptonit kan verka på väldigt många olika sätt hmmm ehhhh.
Antingen är den dödlig eller helt andra konsekvenser blir det.

Men då borde ju kryptonit funka lika bra att byta kropp med
vandra som när Lionel Luthor var inspärrad och bytte kropp med
någon med hjälp av en helt annan sak.

Ja det är formidabelt märkligt hmm

Men då finns det ju möjlighet för Jonathan att komma tillbaks.
Anden behöver bara ha kontakt med krytonit och ta någon
i besittning.

Hur vore att någon främmande kommer hem till Martha och påstår
sig vara Jonathan.

Edited by Supertreck, 16 July 2006 - 19:22.

#82 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 24 July 2006 - 05:42

En förfrågan till Smallvilletittarna;

Har precis sett det allra första avsnittet av Smallville, och fick mersmak. Men nu har jag införskaffat säsong fem, eftersom jag förstått att den anses vara bäst.

Därför så efterfrågar jag en resumé av de fyra första säsongerna i grova drag, saker man bör veta innan man hänger sig åt senaste säsongen.

Nån vänlig själ som vill hjälpa mig? :rolleyes:
I love the smell of napalm in the morning

#83 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 24 July 2006 - 20:58

Supermanhomepage har hyfsat mycket info om Smallville, inkluderande resuméer, recensioner och lite annat.

Recensenten Neal Bailey är en hygglig prick som svarar på folks brev, jag har själv skrivit till honom några gånger.

Edited by SwedishSuperhero, 24 July 2006 - 21:00.

"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."

Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#84 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 24 July 2006 - 21:31

Det var ordentligt med saker att läsa, det tackar jag för!
I love the smell of napalm in the morning

#85 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 30 July 2006 - 17:25

Skriver just i reklamen efter 20 min.

Ja nu blir det nog väldigt svårt när Clark sen kommer på
att det inte är så och blivid hypnotiserad. Hur ska han hitta en förklaing till Lana

Skriver efter avsnittet nu
Jahapp. Nu har väl serien tappat sitt syfte när Clark gjort slut
på riktigt med Lana? Nu finns ju inte den svajannde relationen
i stort tvivel längre.

Men det går bra att andra känner till Clarks krafter, det är ju mycket märkligt.
Ska starkare relation innebära att man inte vill avslöja sig?

Edited by Supertreck, 30 July 2006 - 18:10.

#86 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts

Posted 30 July 2006 - 18:18

Har precis insett vilken sadistisk människa jag är. Den insikten gjorde jag när Clark gjorde slut med Lana under hypnos och jag gapskrattade medan hon satt och grät. :evil:

På sätt och vis är jag glad att hela kärleksjoxet mellan Clark och Lana är över. Enligt min åsikt hade det redan hunnit pågå för länge och förhoppningsvis kommer det förbli så, så att de kan gå vidare med andra saker. Lana verkar vara på väg att gå över till den mörka sidan, men jag skulle tro att det går över förr eller senare. Men om hon skulle bli helt ondskefull skulle det inte vara värre än om hon och Clark blev ihop igen, igen.

#87 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 30 July 2006 - 19:02

Har precis insett vilken sadistisk människa jag är. Den insikten gjorde jag när Clark gjorde slut med Lana under hypnos och jag gapskrattade medan hon satt och grät. :evil:

På sätt och vis är jag glad att hela kärleksjoxet mellan Clark och Lana är över. Enligt min åsikt hade det redan hunnit pågå för länge och förhoppningsvis kommer det förbli så, så att de kan gå vidare med andra saker. Lana verkar vara på väg att gå över till den mörka sidan, men jag skulle tro att det går över förr eller senare. Men om hon skulle bli helt ondskefull skulle det inte vara värre än om hon och Clark blev ihop igen, igen.

Var ju roande.

Men varför valde inte Lana att göra slut långt tidigare för länge efter denna
svajande tvivel och uppriktighet som Clark ständigt döljer?

Men nu har ju Clark ingen relation längre och vad ska dom återstående avsnitt handla om?
Ska Clark bara ströva runt lite asocial och hålla sig på distans för att inte lura sig
på en ny liknande dryg relation?

Så gör sig Clark upptagen med sina dåliga ursäkter att han måste hem och syssla med annat.

Clark kan ju passa på att få relation med Chloe istället som känner till krafterna
så vore det väl enklare så slipper han den besvärliga avgörande positionen.

#88 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 03 August 2006 - 13:42

Men nu har ju Clark ingen relation längre och vad ska dom återstående avsnitt handla om?
Ska Clark bara ströva runt lite asocial och hålla sig på distans för att inte lura sig
på en ny liknande dryg relation?

Serien handlar ju om hur en ung kille växer upp,och de val han gör som till slut leder att han blir den mannen och hjälten vi alla vet att han ska bli. Jag tror inte att han inte längre är ihop med Lana hindrar manusförfattarna att komma på något annat. Är själv minst intresserad av kärleksrelationerna i den serien.

Clark kan ju passa på att få relation med Chloe istället som känner till krafterna
så vore det väl enklare så slipper han den besvärliga avgörande positionen.

Fast båda två måste ju känna så för varandra för att få någon relation. Clark och Chloe är vänner. Clark verkar inte ha några andra känslor för henne.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#89 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 13 August 2006 - 18:53

Det är väl inte så lämpligt av Chloe att typ hota Lex när hon
inte har så stora resurser jämfört med Lex?

Lex kan ju se till att Chloe blir av med sitt jobb.

#90 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 16 August 2006 - 14:17

Så har man då äntligen sett "Run", avsnittet där en ung Flash är med. Ganska ordinär handling, men det var väldigt kul att se Flash i "live action". Även om det här väl är Barry Allens framtida barnbarn om man ska följa seriekontinuiteten. Kul små referenser som när Bart har falska ID-handlingar under namn som Jay Garrick och Wally West, och när Bart säger "maybe we should form some kind of club or league or something". :)
*Hockey och superhjältar*

#91 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts

Posted 18 August 2006 - 13:09

Alltid kul när andra DC-hjältar dyker upp i serien. Arthur Curry, aka Aquaman var ju med nyligen, även om det inte var nåt höjdaravsnitt och så Cyborg i samma säsong. Och nu härnäst kommer tydligen ännu en som ska vara med i minst sju avsnitt. Guess who? ;)

>>>------>

Edited by SwedishSuperhero, 18 August 2006 - 20:31.

#92 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 20 August 2006 - 18:11

Dagens avsnitt påminner om filmen Cube där några är instängda i en
jättecub och det lurar olika faror i olika rum.

Tyckte att upplösningen kom för tidigt. Det borde varit en cliffhanger istället.
Spänningen slutade för tidig i avsnittet.

Edited by Supertreck, 20 August 2006 - 18:12.

#93 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts

Posted 21 August 2006 - 14:34

Ja, jag tycker nog att det hade varit bättre om snubben med foliemasken hade börjat hemsöka Lionel redan några avsnitt tidigare. Senare skulle scenen med limon på tågrälsen ha hänt i början av ett visst avsnitt där Lionel blivit kidnappad något senare. I slutet så skulle Martha ha blivit bortrövad, följt av ett "To Be Continued", så hade det blivit uppföljt i avsnittet efteråt. Det är i alla fall hur jag skulle ha gjort det.

#94 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 10 September 2006 - 16:31

Japp idag är det väl sista avsnittet som det ser ut?

Vem kan bekräfta

#95 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 10 September 2006 - 18:06

Jag kan bekräfta att det var säsongens sista avsnitt. Dels stod det "To be continued", dels sa Hallåan att detta var säsongens sista avsnitt :P

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#96 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts

Posted 10 September 2006 - 19:05

Kan lugnt säga att det kommer bli riktigt svårt att hålla ut tills nästa säsong kommer till Sverige, speciellt med tanke på att den börjar i USA långt innan dess. Om jag inte hade en dator som vi köpte förra årtusendet hade jag nog laddat ner ett och annat avsnitt, men nu får jag nog nöja mig med att kolla igenom den här säsongen som jag spelat in på VHS.

Hursomhelst var det en bra säsongsfinal, vilket det vanligtvis är i Smallville. Gillade den t.o.m. mer än den i fjärde säsongen. Ska bli intressant att se hur det går för Clark i fantomzonen och hur han tar sig därifrån, samt vilket fanskap Zod kommer ställa till med nu när han tagit över Lex´ kropp.
Och så fick vi ju se Clark kyssa Chloe. Så för en gångs skull gjorde han nånting rätt. :P

#97 www.SerieAkuten.se

www.SerieAkuten.se

Lieutenant Commander

• Members
  • 133 posts

Posted 20 September 2006 - 17:53

Episode 11 som är andra eisoden som visas 2007 (i Januari) kommer att heta Justice. Där får vi se Green Arrow, Cyborg, Flash och Aquaman. Men ingen Wonder Woman pga filmen som är på gång.

Vi får även i den nya sesongen se Clark utveckla Super-breath. Detta ska ske i episode 2.

Det blir heller inga tights eller någon flygning för Clark i denna sesongen heller. Men de säger också att allt kan hända, man vet aldrig. Zod flyger dock lite.

PS/ Jag hittade ingen Smallville tråd när jag postade detta men finns det så kan ni kanske flytta inlägget /DS

#98 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 September 2006 - 17:57

Serieakuten, Smallvilletråden var t. om klistrad, längst upp i det här underforumet. Har nu slagit ihop trådarna.
*Hockey och superhjältar*

#99 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 20 September 2006 - 22:09

Episode 11 som är andra eisoden som visas 2007 (i Januari) kommer att heta Justice. Där får vi se Green Arrow, Cyborg, Flash och Aquaman. Men ingen Wonder Woman pga filmen som är på gång.

Låter väldigt kul! Synd att de inte slängt in Batman när de ändå höll på.

Winter is Coming

#100 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts

Posted 21 September 2006 - 10:04

Låter väldigt kul! Synd att de inte slängt in Batman när de ändå höll på.

Filmavdelningen på WB hävdade hela tiden att de hade pax på Batman, vilket var anledningen till att man aldrig fick se nån Bruce Wayne i Smallville. Nu, när både Batman Begins och Superman Returns har gjorts tycker jag inte att filmargumentet ska vara nåt hinder.

Lite tokigt att Oliver Queen ska vara med och typ i samma ålder som Lex. I pilotavsnittet sitter ju Lionel och läser en tidning där det står att VD´n för Queen Industries försvunnit, och det var i samma scen som Clark kom till jorden. Undrar om de slätar över det med att säga att det var Ollies farsa, eller om de bara ignorerar det helt och hållet.