Jump to content

Photo

Diskussionsämne, åsiktsförtryck etc

• Please log in to reply
87 replies to this topic

#76 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 04 March 2007 - 18:30

Oj jag känner mig värdelös om du anser det så.

Asch, inte behöver du känna idg värdelös. Det blir så ibland i nätkommunikationer. Vad som är klart och tydligt för en, blir väldigt otydligt för en annan. Problem som inte vanligtvis syns i vanliga livet kan dessutom på nätet sätta spinn på diskussionen helt och hållet. Det enda man kan göra åt det är att säga det och sedan försöka få klarhet i det - så som vi gör här.

Det är upp till dig själv Sentinel of Dreams om du vill ha svar på dom mest viktigaste frågorna så kan du ställa dom på nytt.

Nu har jag tid igen så här kommer frågan, även om jag nu är lite osäker på hur aktuell den är. Då jag går tillbaka och kollar känns det här överhuvudtaget rätt gammalt och inaktuellt - särskilt om vi kollar vad tråden ursprungligen startades om.

Men okej, vad jag tror jag främst ville ha svar på varför det var så viktigt för dig att nämna Frejas namn, istället för att ta det mer generellt och varför du måste få ett svar från henne, när hon uttryckligen sagt att hon inte vill. Så här är frågan:

Vill du ha rätt över Freja eller vill du diskutera sakfrågan?

(Jag ska svara på din fråga som du ställde så sent som i ditt förra inlägg, men låt oss klara av den här biten först.)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#77 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 04 March 2007 - 20:49

Oj jag känner mig värdelös om du anser det så.

Asch, inte behöver du känna idg värdelös. Det blir så ibland i nätkommunikationer. Vad som är klart och tydligt för en, blir väldigt otydligt för en annan. Problem som inte vanligtvis syns i vanliga livet kan dessutom på nätet sätta spinn på diskussionen helt och hållet. Det enda man kan göra åt det är att säga det och sedan försöka få klarhet i det - så som vi gör här.

Det är upp till dig själv Sentinel of Dreams om du vill ha svar på dom mest viktigaste frågorna så kan du ställa dom på nytt.

Nu har jag tid igen så här kommer frågan, även om jag nu är lite osäker på hur aktuell den är. Då jag går tillbaka och kollar känns det här överhuvudtaget rätt gammalt och inaktuellt - särskilt om vi kollar vad tråden ursprungligen startades om.

Men okej, vad jag tror jag främst ville ha svar på varför det var så viktigt för dig att nämna Frejas namn, istället för att ta det mer generellt och varför du måste få ett svar från henne, när hon uttryckligen sagt att hon inte vill. Så här är frågan:

Vill du ha rätt över Freja eller vill du diskutera sakfrågan?

(Jag ska svara på din fråga som du ställde så sent som i ditt förra inlägg, men låt oss klara av den här biten först.)

Om man diskuterar något hypotetisk så bortfaller ju det speciella unika
som har den företeelse hos en person. Samt den typiska personkemi.

Vad kan det bli då med massa teser där man kan vända och vrida ut och in på vad
som helst?. Det finns ingen verklighetstrogen inre kärna till saklighet.

Är det förbjudet att använda någon som stolpe eller utgångspunkt som diskussion?

Är det meningen att man ska fantisera ihop en massa syntetiska figurer?
Men i själva verken inte är så pass sofistikerade att låta tillräcklig exemplarisk
verklighetstroget i de sammanhang man diskuterar?

Var har jag efterfrågat svar från henne? Det har jag faktisk inte gjort så du
påstår något som är fel

#78 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 04 March 2007 - 21:54

Du missar, som sagt var, poängen - vill du tala om Freja och få rätt över henne eller diskutera sakfrågan?

Ingen ber dig hitta på några personer. Det är inte det som det hela handlar om. Istället för att skriva "Freja" så kan man skriva "någon". För dig själv menar du exakt samma sak, men för alla andra (i detta fallet mig) verkar det inte som du är ute efter en särskild person. Dessutom så förstärker du din egen argumentation då, eftersom du inte bygger upp allt kring en piedestal som sedan går att slå undan (och underminera hela argumentationen). I vissa fall kan det givetvis vara värt att tala om specifika exempel, men ovan tycker jag inte det är relevant. Särskilt inte av situationen som Freja uttryckte under HELA diskussionen (eller rättare sagt de två första sidorna hon var delaktig i, innan hon lämnade det).

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#79 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 04 March 2007 - 22:32

Du missar, som sagt var, poängen - vill du tala om Freja och få rätt över henne eller diskutera sakfrågan?

Ingen ber dig hitta på några personer. Det är inte det som det hela handlar om. Istället för att skriva "Freja" så kan man skriva "någon". För dig själv menar du exakt samma sak, men för alla andra (i detta fallet mig) verkar det inte som du är ute efter en särskild person. Dessutom så förstärker du din egen argumentation då, eftersom du inte bygger upp allt kring en piedestal som sedan går att slå undan (och underminera hela argumentationen). I vissa fall kan det givetvis vara värt att tala om specifika exempel, men ovan tycker jag inte det är relevant. Särskilt inte av situationen som Freja uttryckte under HELA diskussionen (eller rättare sagt de två första sidorna hon var delaktig i, innan hon lämnade det).

Vad menar du med rätt över henne eller sakfråga?

#80 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 04 March 2007 - 23:32

Det känns för mig, som ser det ur ett annat perspektiv än dig, att det mest verkar handla om att du ska få säga att Freja har fel - inte att diskutera sakfrågan (vilket kan göras utan nämnande av Freja). Vill du bara säga "Freja du har fel", så då går det ju omöjligt att ta bort henne ur ekvation. Ska vi istället diskutera sakfrågan går det utmärkt. Därav min fråga.

#81 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 04 March 2007 - 23:46

Jag är förvånad över att denna tråden inte har blivit låst ännu. :blink:
"There once was a man from Nantucket..."

#82 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 05 March 2007 - 00:18

Det känns för mig, som ser det ur ett annat perspektiv än dig, att det mest verkar handla om att du ska få säga att Freja har fel - inte att diskutera sakfrågan (vilket kan göras utan nämnande av Freja). Vill du bara säga "Freja du har fel", så då går det ju omöjligt att ta bort henne ur ekvation. Ska vi istället diskutera sakfrågan går det utmärkt. Därav min fråga.

Så platt är jag inte att rakt av avgöra vem som har fel. Här krävs det nog något djupare
resonemang för att nå så långt. :)
Men du kastar ju mig bakåt i varenda försök jag försöker nå fram till det väsentliga i denna debatt.

Det är ju upp till var och en hur de engagerar sig att motivera sig.

Vad är tillåtet i så fall. Att återberätta någon och skriva att det
är Nisse från månens baksida som skrev för att undvika existerande nick?

Men det är märkligt att andra här tycks önska att tråden ska bli hmmm
Förnimmer att någon ser ner på mig av en bitter anledning :(

Edited by Supertreck, 05 March 2007 - 00:19.

#83 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 05 March 2007 - 00:54

Oroa dig inte. Så länge inte folk börjar skrika hatmeddelande efter varandra eller en ogästvänlig stämning uppstår så krävs det inte en låsning.

Men du kastar ju mig bakåt i varenda försök jag försöker nå fram till det väsentliga i denna debatt.

Okej, då föreslår jag att vi helt och hållet lämnar oss frågan kring Freja, försöker undvika hennes namn men nämner henne om vi måste, och går vidare till kärnfrågan då?

Kom med en presentation om huvudfrågan, så lovar jag att svara på det.

#84 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 05 March 2007 - 22:43

Oroa dig inte. Så länge inte folk börjar skrika hatmeddelande efter varandra eller en ogästvänlig stämning uppstår så krävs det inte en låsning.

Okej, då föreslår jag att vi helt och hållet lämnar oss frågan kring Freja, försöker undvika hennes namn men nämner henne om vi måste, och går vidare till kärnfrågan då?

Kom med en presentation om huvudfrågan, så lovar jag att svara på det.

Jo men. Hur ska man få det någorlunda verklighetsbaserat

Enligt PUL så är det tilllåtet utan samtycke att nämna personer så länge det
inte är några känsliga personliga uppgifter.

Då tar jag samma rätt här på forumet.

#85 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 05 March 2007 - 22:56

PUL handlar inte om att få nämna personer på forumet, men som sagt var. Men var det huvudfrågan du vill diskutera?

Du sa ju att jag drev diskussionen bakåt, så jag tänkte vi skulle ta den framåt. Vad var kärnfrågan du ville ha svar på?

#86 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 05 March 2007 - 23:12

PUL handlar inte om att få nämna personer på forumet, men som sagt var. Men var det huvudfrågan du vill diskutera?

Du sa ju att jag drev diskussionen bakåt, så jag tänkte vi skulle ta den framåt. Vad var kärnfrågan du ville ha svar på?

Vad spelar det för roll om det är på en hemsida eller forum? Det är ju lika offentligt ändå.

Tyvärr beklagligt nog. Så stark processor har jag inte att konvertera om allt
för att filtrera ut någon verklighetsbaserat.

Det här var väl sista ronden. Jag får komma på något annat framöver.
Det här ämnet börjar skava, känns inte så bekvämt längre :unsure:

#87 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 05 March 2007 - 23:41

Vad spelar det för roll om det är på en hemsida eller forum? Det är ju lika offentligt ändå.

Det var inte riktigt så jag menade. Jag tror du har tolkat PUL lite fel. Här är beskrivningen (fetmarkeringen är min):

Personuppgiftslagen (1998:204), PUL, är den svenska implementationen av ett direktiv från EU. Syftet med lagen är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter.

Jag får inte ihop hur du menar det är relevant här?

Hur svårt är det byta ut ett namn mot "någon"? Men om det underlättar, ta upp kärnfrågan med namn då så skall jag svara.

Varför känns det inte bekvämt? Du får gärna utveckla det om du har lust.

#88 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 06 March 2007 - 00:45

Det var inte riktigt så jag menade. Jag tror du har tolkat PUL lite fel. Här är beskrivningen (fetmarkeringen är min):

Personuppgiftslagen (1998:204), PUL, är den svenska implementationen av ett direktiv från EU. Syftet med lagen är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter.

Jag får inte ihop hur du menar det är relevant här?

Hur svårt är det byta ut ett namn mot "någon"? Men om det underlättar, ta upp kärnfrågan med namn då så skall jag svara.

Varför känns det inte bekvämt? Du får gärna utveckla det om du har lust.

Kolla länk
http://www.pul.nu/dnmedier.html

Här kan du läsa exempel om vad som är tillåtet och inte tillåtet

http://www.pul.nu/praxis2000.html

Läser du längst ned så ser du att redan år 2000 blev det uppmjukat
att utan samtycke kan nämna personer.

PUL har ju också att göra med yttrandefrihet och inte bara integritet.