Jump to content

Photo

Stargate SG-1 säsong 2

• Please log in to reply
325 replies to this topic

#76 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 13 March 2007 - 18:59

Thor :wub: han är ju så söt ;)
Då var det bekräftat då, små grön... eeh, jag menar grå aliens finns :D
the Asgards är ett härligt släkte. Och för tredje gången får vi höra att Jack & co är för unga :lol2:

Man får väl börja titta upp mot himlen när det åskar, kanske ett Asgard skepp dyker upp bland molnen nästa gång :P
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#77 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 March 2007 - 19:04

Heheh, Thor är en Grey. :P Så jäkla coolt. Gillar verkligen att de tog med det utseendet som förknippas med "riktiga" rymdvarelser. :) Och att de dessutom nämnde Rosswell. :D
En cool detalj, att Thor använde moln och åska när skeppet anlände, en vanligt del av vad folk, som påstår sig blivit kidnappade av rymdvarelser, brukar säga.
Jäkla coolt avsnitt. Ett av de bästa avsnitten hitils.

Ny Gou'auld-boss. Ra's son. Mycket coolare än den andra mesen som ser ut som en Fransk designer. :P

Och Sam är nu gruppens magfiker med sina Gou'auld-krafter. Maxat! :thumbsup:

Hmm, Thors sal. Undrar om det finns en sådan på Jorden.

Heh, scenerna med Olaf var roliga. Som när de skulle spränga Jaffana. :D
Liksom minen på Sam när Thor svarade på hennes utalande om att det var ett hologram. :P

Thor var ju inte svaga precis. Men om de är så kraftfulla, varför befriar de inbte bara alla världarna från Gou'auld?

Riktigt bra avsnitt.

Edited by Crusader, 13 March 2007 - 19:09.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#78 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 13 March 2007 - 19:09

Som Korstågsfararen säger: Ett riktigt bra avsnitt. :D

Thor = Asgard. :o Häftigt. :D

Håller med om den nye gou'aulden också. Defintivt mera scary än Apophis. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#79 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 13 March 2007 - 19:12

*suck*

Det är diametern gånger π som ger en cirkels omkrets.

#80 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 13 March 2007 - 19:16

Thor var ju inte svaga precis. Men om de är så kraftfulla, varför befriar de inbte bara alla världarna från Gou'auld?

Svar på detta kommer...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#81 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 13 March 2007 - 20:10

Goa'uld har inga krafter. De har teknologi. Sam kan använda Goa'uld teknologi, inget annat.

#82 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 13 March 2007 - 20:52

Varför skjuter inte fienderna sönder portalen så folk inte ska kunna fly där igenom?
Att få dit en ny portal borde väl fienderna få dit utan problem som förmodligen har tekniken.

#83 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 13 March 2007 - 23:41

Varför skjuter inte fienderna sönder portalen så folk inte ska kunna fly där igenom?
Att få dit en ny portal borde väl fienderna få dit utan problem som förmodligen har tekniken.

Goa'uld har inte tekniken. Någon urgammal ras har byggt portarna. Goa'uld bara flyttar runt dem. De använder portarna för att invadera världar och använder bara skepp när de inte kan använda portarna eller ska bygga en bas.
Alltså vore det mot deras intresse att förstöra portalerna.
Dessutom så tror Goa'uld att de är allsmäktiga.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#84 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 13 March 2007 - 23:57

En cool detalj, att Thor använde moln och åska när skeppet anlände, en vanligt del av vad folk, som påstår sig blivit kidnappade av rymdvarelser, brukar säga.

Intressant det visste jag inte.
Jag antog att de gjorde så för att asaguden Tor förknippas med åskan, men ifall det du säger stämmer så blir det ju två flugor i en smäll.

*suck*

Det är diametern gånger π som ger en cirkels omkrets.

Jag brukar säga O= 2 * π *r samma sak, men har bara för mig att det är vanligare, det jag tyckte var lite konstigt var, varför Daniel sa Omkretsformeln,
Han kunde väl lika gärna ha sagt Areaformeln, A=π *r*r. Hade han sagt areaformeln, så hade det väl dessutom varit lite vettigare med radien, eftersom det bara är π och radien som ingår i Area-formeln

#85 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 14 March 2007 - 00:55

Goa'uld har inte tekniken. Någon urgammal ras har byggt portarna. Goa'uld bara flyttar runt dem. De använder portarna för att invadera världar och använder bara skepp när de inte kan använda portarna eller ska bygga en bas.

Undra om ett sådant avsnitt kommer om folket som byggt upp portalerna som dyker upp.
Utan någon kärna i serien så blir ju serien sådär hmm bottenlös.
Vad tycker du?

Edited by Supertreck, 14 March 2007 - 00:55.

#86 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 14 March 2007 - 01:22

Tja, även om vi inte får möta dem så lär vi nog få veta mer om dem. Det kan ju hända så att den rasen är utdöd under mystiska omständigheter. Vem vet.
Men vilket fall som helst så är jag säker på att mystiriet med portarna kommer lösas i serien antingen med att träffa varelserna som byggde dem eller hitta historier om dem.
Vem vet, det kanske är the Asgards som har byggt dem.
-Sora, Kingdom Hearts

#87 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 14 March 2007 - 07:54

En Stargate tål extremt mycket. Den kan leva ganska länge i flytande lava, den kan motstå att vistas i närheten av ett svart hål (trotts att gravitationstrycket borde slita sönder den), etc. Dessutom är det väldigt jobbigt att flytta runt portaler eftersom Goa'uldernas skepp färdas långsamt. Med undantag för vissa skepp en så länge tar det dem flera år att färdas mellan planeter med sina Ha'taks.

Tja, även om vi inte får möta dem så lär vi nog få veta mer om dem. Det kan ju hända så att den rasen är utdöd under mystiska omständigheter. Vem vet.
Men vilket fall som helst så är jag säker på att mystiriet med portarna kommer lösas i serien antingen med att träffa varelserna som byggde dem eller hitta historier om dem.
Vem vet, det kanske är the Asgards som har byggt dem.

Vi får veta mycket, mycket mer om dem (fast i god tid). Vi får även träfffa ett flertal av dem varav en av tre av dem blir viktiga allierade till SG-1.

#88 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 March 2007 - 09:17

I gårdagens avsnitt 'Message In a Bottle' undrar jag var översättaren fick 'Sparre' ifrån :blink:
Såg ju jättelöjligt ut när man läste: Sparre fem är inlagd.
Kollar Lexin, och hittar:
Engelskt uppslagsord
chevron
Svensk översättning
sparre {heraldiskt} (substantiv)

eller

Engelskt uppslagsord
chevron
Svensk översättning
ärmvinkel {på uniform} (substantiv)

Jaha, i ett lexikon.
Kunde h*n inte ha översatt det till 'Symbol' för enkelhetens skull

Sparre :lol: *skakar på huvudet och muttrar för mig själv*
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#89 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 March 2007 - 09:33

:lol:

Det missade jag, men när du tar upp det här med symbolerna och stargaten i SGC så undrar jag över en sak: Varför är det så krångligt och omständigt att lägga in och "låsa" symbolerna på den gaten när det bara är några snabba knapptryckningar överallt annars? Jag tycker att den "ceremonin" är närmast löjlig och pompös med tanke på hur snabbt och enkelt det fungerar annars. Jag trodde dessutom att datorer som styr processen skulle öka hastigheten gentemot ett manuellt förfarande och inte tvärtom som här. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#90 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 15 March 2007 - 10:41

Det beror på att jordens Stargate inte hade en DHD (det vill säga den där grejen man trycker på), och de fick lov att simulera hur DHD:n funkar med datorer. (DHD = Dialing Home Device)

Och det är klart att det tar tid och är omständigt, vad skulle annars Walter (Chevron Guy) syssla med.. (Han som säger "Chevron x locked").. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#91 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 March 2007 - 14:53

Dessutom tar det en massa kraft vilket väl är varför det tar sådan tid.
Varför de inte tog med sig DHDn från StarGate Antarktis är därimot en gåta. ;)
-Sora, Kingdom Hearts

#92 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 15 March 2007 - 19:08

Är det här det beryktade avsnittet då Jonathan Glassner införde tre gånger Zattad och poof, du är borta?

Effektivt sätt att städa upp på, men retade tydligen gallfeber på Brad Wright och Robert Cooper...
Climbing to the Moon...

#93 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 March 2007 - 19:14

Är det här det beryktade avsnittet då Jonathan Glassner införde tre gånger Zattad och poof, du är borta?

Det var med redan i sista avsnittet av s.1 när dom hittade en hel låda med såna.

#94 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 March 2007 - 19:17

Nix. Det hade de med redan i 1x21 när de för första gången presenterade Zatgun. 1 för skada, 2 för att döda och 3 för att förstöra kroppen.

Väldigt bra avsnitt. och spännande. Synd bara att det var förutsägbart. Man visste att Teal'c bästa kompis skulle föråda honom (Och den lilla skiten fick skylla sig själv. Men det hade varit kul att bli överaskad med att han faktiskt var att lita på. Men som det var så var han villig att dö för att hämnas.) och att Teal'cs son bara låtsades god.
Lite irriterande att deras fiender har såna effektiva massförstörelse virus som de aldrig använder.
-Sora, Kingdom Hearts

#95 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 15 March 2007 - 19:23

:lol:

Det missade jag, men när du tar upp det här med symbolerna och stargaten i SGC så undrar jag över en sak: Varför är det så krångligt och omständigt att lägga in och "låsa" symbolerna på den gaten när det bara är några snabba knapptryckningar överallt annars? Jag tycker att den "ceremonin" är närmast löjlig och pompös med tanke på hur snabbt och enkelt det fungerar annars. Jag trodde dessutom att datorer som styr processen skulle öka hastigheten gentemot ett manuellt förfarande och inte tvärtom som här. ;)

Vi har ingen DHD. Därför måste vi manuellt "ringa" med Gate:n. En mekanisk anordning snurrar på Gate:n medan ett datorprogram trycker in symbolerna.

För övrigt angående översättningen: Svensk översättning är väldigt dålig. Jag kollar bara på ett par program just nu, främst på TV6 och ZTV, men jag har märkt att de ofta översätter saker helt fel, som om de satt och lyssnade på avsnittet en gång och sen översatte därifrån. Många översättningar verkar vara rena felhörningar fastän det är ganska svårt att höra så fel (därför kan de inte kan kollat igenom avsnittet mer än en gång).

#96 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 March 2007 - 19:30

Kan vara så att de lyssnar på det. Men tycker ni att det är mycket fel på Svensk översättning så skulle ni se det Thailändksa släppet av Sagan om de Två Tornen när de hade textat till engelska. Snacka om fel. Frodo stod som Fido, Gandalf som Grand Alf och ibland så hade de bara skippat att översätta delar för de kunde inte höra vad de sa. :P Jag lovar, jag har aldrig skrattat så mycket som när jag såg den. :D
-Sora, Kingdom Hearts

#97 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 15 March 2007 - 19:38

Mycket spännande avsnitt med jag längtar efter en tragisk situation
där portalen blir helt trasig, och dom får problemet att komma hem.

Varför kunde dom inte av misstag råkat skjutit sönder portalen?

Edited by Supertreck, 15 March 2007 - 19:38.

#98 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 March 2007 - 19:41

För det krävs en enorm kraft för att förstöra porten. Typ atombom. ;)
-Sora, Kingdom Hearts

#99 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 15 March 2007 - 19:49

För det krävs en enorm kraft för att förstöra porten. Typ atombom. ;)

Hallå där. Ser portalen hållbar ut så tunn den är. Energikällan hade ju gått sönder
i ett tidigare avsnitt när dom fick problem att komma hem.
Vissa saker är tydligtvis inte lika hållbart hmm?

Då kunde väl dom av misstag skjutit sönder nummerpanelen
eftersom den tycks vara mindre hållbar.
Schack matt :)

#100 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 15 March 2007 - 19:50

Det var med redan i sista avsnittet av s.1 när dom hittade en hel låda med såna.

Nix. Det hade de med redan i 1x21 när de för första gången presenterade Zatgun. 1 för skada, 2 för att döda och 3 för att förstöra kroppen.

Ah ok, har bara sett slutet av första sporadiskt, ett antal år sedan - så det mest är nytt. Var väl och jagade någon gumma på rymmen när det gick (dåvarande jobbet, gruppboende). Ett avsnitt brukade ta en vecka ungefär.

Re: 6:ans översättningar - Har fått känslan av att de vill sätta sin egen prägel på programmen; direkt påverka innehållet nästan så att det ska passa in i deras nya vision. Myggan för puddle jumper t. ex i Atlantis pilotavsnitt - har även märkt det i andra program. Men så länge de håller det någorlunda sansat...

Edited by Thinice, 15 March 2007 - 19:52.

Climbing to the Moon...