Jump to content

Photo

Stargate SG-1 säsong 4

• Please log in to reply
342 replies to this topic

#76 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 11 May 2007 - 13:49

Samma här. Hans ögon var också ett tecken för mig (Inte bara att de lyste, då). Men hur hans host kunde bli lurad fattar jag inte.

Han blev inte lurad. Goa'uld kan tala utan att använda sin förställda röst (fast detta avslöjas först om typ 5 säsonger). Det var aldrig värden som talade.

Fast samtidigt så hade det sabbat Symbioternas totala genetiska ondska.

Hur förklarar man då Tok'ra? Deras minne är ärftligt, inte beteendet.

Det var 2000 år sen och vad jag minns sades ingenting om genetik, bara att Tok'ra hade en urmoder som ynglade av dem. Men även om Goa'uldernas evolution selekterade fram drag som gjorde dem "onda" så är kognition och beteende så pass komplexa processer biokemiskt att en naturlig variation är oundviklig. Titta på vår egen arts vidd i den kategorin, med personligheter från Moder Teresa till Charles Manson. Det enda som bevisades var att just den larven var bedräglig och inte ville sjunga Kumbayah.

Tok'ra föddes ur Goa'ulddrottningen Egeria. Egeria manipulerade sin avkomma genetiskt så att de inte skulle ha Goa'uldernas ondskefulla minnen, som när de torterar och härskar över folk, t.ex. .

Edited by Marie Morot, 11 May 2007 - 14:10.
Flyttade spoilertaggen då det som stod utanför avslöjade för mycket.

#77 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 May 2007 - 14:41

Jag är rätt säker på att det var 20000 (Det var så länge sedan att de anses vara 2 olika raser), men jag kan ha fel.
Men nu har också Goa'uld ärftligt minne och storhetsvansinne. Dessutom använder de Sarcophagus vilket förvärrar det hela.
Du tänker det hela ur tanken att de är lika dant uppbyggda som vi, vilket de inte är. Visst har de olika personligheter men de har alla samma ondska, makt begär och storhetsvansinne.
Om vi skulle gämföra dem med en annan påhittad ras. Xenomorph (Alien), t ex. Vi vet väldigt lite om dem men om vi säger att de har egna personligheter också. Skulle det betyda att där finns snälla Xenomorph då? Eller har de genetiskt uppbyggt att vara som de är.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#78 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 11 May 2007 - 14:55

Ja, du tycker inte Shanks är en lika bra skådis som Peter Wingfield. Varför? Jo, eftersom han inte med småsubtila medel lyckas utstråla att han är en nörd ;)

Men GUUUD vad du är taskig! *skratt* :lol: I min bok är Shanks GUD, har du inte fattat det? ;) Själv älskar jag Daniel i alla former och frisyrer. Och jag gillar också nördar, både till sättet och till det Hollywoodska kliche-utseendet. Dessutom har jag lagt märke till att ovanligt många av mina nördiga killkompisar har lite udda klädstil och glasögon...så jag vet inte hur långt ifrån verkligheten som klichén är? :lol:
Och Shanks har otroligt mycket småsubtila grejer för sig! :D Men just den scenen var så...tillrättalagd. :P
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#79 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 11 May 2007 - 14:56

Jag är rätt säker på att det var 20000 (Det var så länge sedan att de anses vara 2 olika raser), men jag kan ha fel.

Mjolnir har rätt, 2000 år sedan var det.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#80 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 11 May 2007 - 14:57

Det kanske är där skon klämmer, som Cappy säger? De småsubtila medlen som Shanks inte lyckas förmedla till alla?

Kermit, ska du också hoppa på Shanks?? Taskmört! :lol: Stackarn, bara jag som gillar Shanks... (ni förstår att detta är ett skämt va??)
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*

*

#81 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 11 May 2007 - 16:20

I första avsnittet på säsongen när de Asgard pratade om O'neill som någonting de hade byggt fattade jag ingenting, jag tänkte har Asgard skapat O'Neill?
Det var först lite senare som jag förstod att det handlade om ett skepp.
Jag undrar också hur den gula saken smakade eftersom Carter inte gillade den.

Så Tok'ra separerade från Goa'uld 2000 år sedan, ok, då kan jag acceptera att Tok'ra inte är Goa'uld :P .

Ifall en Goa'uld hoppade av för 2000 år sedan, då kan väl det hända igen eller hur?.
Så Teal'c borde börja lära andra Jaffa hur man kommunicerar med larven. Ded borde ju finnas en chans att någon kan övertalas att gå över till Tok'ra.

Heh, undrar om det där var en referens till Flash eller om det mest är du som drar den slutsatsen. :)
Fast var det inte någon annan tv-serie som de pratade om Stålmannen och Blixten igår, Lost kanske?

Ja, det var LOST som de pratade om Blixten och Stålmannen, Hugo tyckte blixten var snabbast, och Charlie påstod att Stålmannen var bättre.

Edited by Magnus, 11 May 2007 - 16:33.

#82 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 11 May 2007 - 16:31

Men nu har också Goa'uld ärftligt minne och storhetsvansinne. Dessutom använder de Sarcophagus vilket förvärrar det hela.
Du tänker det hela ur tanken att de är lika dant uppbyggda som vi, vilket de inte är. Visst har de olika personligheter men de har alla samma ondska, makt begär och storhetsvansinne.

Utom Tok'ra. Och det här stöder ingalunda påståendet att deras ondska är genetiskt istället för kulturellt betingad. Om vi inte ska köpa att Goa'uldernas minne och moral är reciprokalt kausativa (jag kom ärligt inte på nåt enklare uttryck). Hela grejen med genetiskt minne är f.ö. långsökt - hur lagras hela rasens kollektiva minnen i biomolekyler?

Även om ondskan är ärftlig så lär ändå mutationer hända som skapar beteendemässigt avvikande individer. Hur skulle annars Egeria ha kommit till?

Om vi skulle gämföra dem med en annan påhittad ras. Xenomorph (Alien), t ex. Vi vet väldigt lite om dem men om vi säger att de har egna personligheter också. Skulle det betyda att där finns snälla Xenomorph då? Eller har de genetiskt uppbyggt att vara som de är.

Nä, det bör vi inte säga. Xenomorferna är inte mer än djur, drivna av primala rovdjursinstinkter. Intelligenta djur visst, men inte på en nivå där vi kan prata om distinkta personligheter. Goa'ulderna är däremot självmedvetna (och inte lite heller).

#83 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 May 2007 - 16:59

Men GUUUD vad du är taskig! *skratt* :lol: I min bok är Shanks GUD, har du inte fattat det? ;)

Jodå, deth ar jag förstått - men det var en så öppen pikning att jag inte kunde låta bli ;)

Stackarn, bara jag som gillar Shanks... (ni förstår att detta är ett skämt va??)

Jo, jag gillar också Shanks - faktum är att det är störta skälet till att jag ser serien.

Men bara för jag gillar en sak betyder itne det per automatik att det är bra. Smak och kvalité är helt åtskilda ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#84 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 11 May 2007 - 17:06

2000. För 20,000 år sedan hade Goa'uldernas rike inte ens bildats.

#85 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 May 2007 - 17:20

Utom Tok'ra. Och det här stöder ingalunda påståendet att deras ondska är genetiskt istället för kulturellt betingad. Om vi inte ska köpa att Goa'uldernas minne och moral är reciprokalt kausativa (jag kom ärligt inte på nåt enklare uttryck). Hela grejen med genetiskt minne är f.ö. långsökt - hur lagras hela rasens kollektiva minnen i biomolekyler?

Även om ondskan är ärftlig så lär ändå mutationer hända som skapar beteendemässigt avvikande individer. Hur skulle annars Egeria ha kommit till?

Visst finns det säkert mutationer men det borde uppstå genom extrema förhållanden.

Det finns ett svar till det hela men det är en spoiler för framtida avsnitt. Egeria raderade de onda generna från de Tok'ra hon födde. varför vet jag inte men det finns säkert en förklaring till det med.

Men det var ju lite mindre än 20000 år sedan Ra kom till Jorden om jag inte minns fel.

Edited by Crusader, 11 May 2007 - 17:21.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#86 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 11 May 2007 - 17:38

Finns inga ord för hur mycket jag OGILLAR avsnittet Divide & Conquer. Det är väl så dagens avsnitt heter? Kan knappt titta på det... *går och gråter lite*'

1. De dödar en av mina favoritkaraktärer.
2. Anise/Freya blir än ännu mer patetisk karaktär med plastiga bimbo-kläder och sin "kärlek" för Daniel-Jack.
3. hela maskinen som ska kolla om man ljuger eller inte.
4. Sam o Jack's känslor som jag bara avskyr.

Finns väl inget bra med detta avsnitt alls...

Edited by Freja42, 11 May 2007 - 17:55.

--Freja

*

*

#87 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 11 May 2007 - 17:56

Så underligt. Like mycket som jag hatar Anise så gillar jag Freya. :D Jag tycker hon är helfestlig. Men Anise tål jag inte.
Hennes leppar stör mig inte så mycket (Har sett värre) och jag märkte inte ens av dem fören ni nämnde det. :P

Heh, det var så kul när Freya började kyssa Jack. :D Speciellt med tanke på hur illa Jack tycker om Anise. :P
Och nu erkände Jack och Carter att de hade starka känbslor för varandra, precis som vi alla fattat helatiden. :D

Intresant ny fara de träffade på. Men hur ska de hindra det här från att hända fler gånger?
Fy vad sorgligt att Martouf/Lantash dog. :( Alltid hemskt när populära karaktärer dör. Och hur han ropade ut Sams namn och hon dödade honom för att han inte skulle behöva begå självmord.
-Sora, Kingdom Hearts

#88 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 May 2007 - 18:02

Tyckte avsnittet var OK, en trevlig intrig rent generellt. Men Anise/Freya's kyss-session med Jack kändes ganska onödig. Tanken bakom maskinen är bra - men tyvärr så visar det sig tydligt här att maskiner inte kan utföra ett så pass komplext arbete. Diggar att sanningen uppdagades i gränslandet mellan dröm och verklighet. Slarv att Martouf aldrig testades.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#89 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 11 May 2007 - 18:07

Intressant med Zatarcs som företeelse. Jag hade velat veta mer om hur triggern planterats i bäraren dock. Och Martouf! :upset:

Annars var hela biten med Jack + Freya/Anise och Jack + Sam var bara ewwww..... :urk: Särskilt J/S. Varför kan inte en man och en kvinna ha en djup vänskapsrelation på det platoniska planet? Varför måste det övergå till något annat? :(
Support your local search and rescue unit - get lost.

#90 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 May 2007 - 18:17

HA! Nu vet jag varför jag kände igen GG's användarnamn på TV-Land: Za'tarc :lol:

XC, har du äntligen börjat titta på StarGate :)

Slarv att Martouf aldrig testades.

Precis. Slarvigt gjort av dom. Och nu är Martouf död :(

Jack/Freya grejen var bara :urk:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#91 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 11 May 2007 - 18:20

Tycker att avsnittet var helt OK. Jag har inga problem med Jack/Sam, kanske har att göra att de är mina favoiter i serien? RDA är trots allt största anledningen (plus filmen) att jag började se på serien. Personligen tycker jag att Daniel/Vala är bra mycket mer irriterande på alla sätt och vis, men de är bara min åsikt. Och att Jack/sam blir mer störande längre fram i serien, men de är bara pga dåligt folk som inte kan skriva relationer ordentligt längre fram. :P

Mycket tråkigt att se Martouf dö där på slutet, gillade karaktären jätte mycket. :(

#92 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 11 May 2007 - 18:21

HA! Nu vet jag varför jag kände igen GG's användarnamn på TV-Land: Za'tarc

Precis. Och till min förvåning så ska det uttalas 'zéjtark' och inte 'zàhtark' som jag har sagt hela tiden. Det kommer att ta ett tag att lära om där. Sorry. ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#93 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 11 May 2007 - 18:23

Jag tyckte att Jack/Freya var riktigt kul. :P fattar inte varför ni ogillar det. :D

Jack/Sam kan ju knappast ha kommit somm en överaskning. Det har ju hintats om sedan säsong 1. It was bound to happen och det hade varit slarvigt och fel att inte komma in på det överhuvudtaget.
-Sora, Kingdom Hearts

#94 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 11 May 2007 - 18:30

Jag tyckte att Jack/Freya var riktigt kul. :P fattar inte varför ni ogillar det. :D

Tyckte också den scenen va skoj. :)

Men Anise gillar inte Daniel på det viset. Hon är mer intresserad av hans kunnande, Anise och Daniel studerar ju antika kulturer osv.

#95 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 May 2007 - 18:35

Annars var hela biten med Jack + Freya/Anise och Jack + Sam var bara ewwww..... :urk: Särskilt J/S. Varför kan inte en man och en kvinna ha en djup vänskapsrelation på det platoniska planet? Varför måste det övergå till något annat? :(

Precis. Håller med dig helt.

XC, har du äntligen börjat titta på StarGate :)

Japp. Jag är lite seg i starten ibland... (om man nu kan kalla det att hoppa in i säsong 4 att vara så snabb som seg) men jag såg faktiskt på Stargate när det gick på 3an. (Jag kommer säkert att ställa en del dumma frågor - men det får ni stå ut med. ;) :P )

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#96 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 11 May 2007 - 18:36

Tyckte också den scenen va skoj. :)

Men Anise gillar inte Daniel på det viset. Hon är mer intresserad av hans kunnande, Anise och Daniel studerar ju antika kulturer osv.

She whants him for his mind. :D

Hade det inte varit intresant. Jack/Freya och Daniel/Anise. :D Tänk er när de flyttar ihop. Freya/Anise sover i mitten, Jack på ena sidan och Daniel på andra. :lol:
Det hade varit en intresant triangel grej det där. Daniel vara ihop med Symbioten och Jack med människan. ;)
Nästan så man vill att det ska bli så bara för att få se hur det skulle se ut. :P

XC: Alltid kul med någon som ställer dumma frågor så vi andra kan känna oss överlägsna. :D
Välkommen till SG-1, föresten. :)

Edited by Crusader, 11 May 2007 - 18:38.

-Sora, Kingdom Hearts

#97 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 11 May 2007 - 19:02

Räkna in mig bland belackarna av den där fåniga scenen. Hela poängen tycktes vara hennes fråga om O'Neill var "lojal" mot någon annan och hans undvikande svar. När de konstruerade allting kring den lilla detaljen kändes det bara ansträngt. Det hjälpte inte precis att hon verkade kall som en djupfryst ål när hon snackade om sin attraktion och intimitet. :rolleyes:

Enda goda som kom ur den var vetskapen att Action Jackson har en larvig beundrare. Roligaste grejen på länge. Posted Image

Japp. Jag är lite seg i starten ibland... (om man nu kan kalla det att hoppa in i säsong 4 att vara så snabb som seg)

Du missade inte mycket sevärt. ;)

#98 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 11 May 2007 - 19:22

Jag tyckte det var bra från början med ett team som allihopa är vänner och kompisar. Sam är en av dem och det irriterar mig att man hela tiden måste ha ihop en kvinnlig karaktär med någon. Kan inte kvinnor vara singlar?

Sen tycker jag rent personligt att Sam och Jack inte har någon kemi alls. Skulle Sam nödvändigtvis bli kär i nån så ser jag mer Sam o Daniel än någon annan...
--Freja

*

*

#99 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 11 May 2007 - 19:50

Jag tycker att Jackm och Sam har fantastisk Kemi i sina scener. Visst, det hade varit trevligt med en serie utan att romanser uppstår mellan olika i gruppen men i det här fallet så har det varit tydligt redan från säsong 1 att det skulle bli nåt mellan Jack och Sam och ahde de inte kört på det så hade det bara blivit fel.
Men det betyder inte att jag vill att det ska bli nåt mellan dem. Men jag är glad att de inte bara borstar det under mattan.

Kan bli lite sött om de får en romans:
"I love you, Carter."
"I love you too, sir."
:D
-Sora, Kingdom Hearts

#100 Siri

Siri

Lieutenant

• Members
  • 83 posts

Posted 11 May 2007 - 20:31

Sen tycker jag rent personligt att Sam och Jack inte har någon kemi alls. Skulle Sam nödvändigtvis bli kär i nån så ser jag mer Sam o Daniel än någon annan...

åh, alltid kul att träffa på någon som har samma åsikt om detta :D

Gillar inte detta avsnitt särskilt mycket pga Jack/Sam-delarna. Samt så dör ju Martouf :(