Tintin - Enhörningens Hemlighet
Posted 11 June 2007 - 14:30
Hur mycket låg inträdet på?
Posted 11 June 2007 - 21:25
Jag var på biblioteket tidigare och lånade hem en massa böcker. Bland annat Tintin-Den kompletta guiden. Jag har bläddrat igenom den ikväll och den verkar riktigt bra! Mycket utförliga beskrivningar och fina bilder. Egentligen är det en sån bok man borde köpa, så att man kan ta fram den varje gång man läst ett album och läsa om detta. Jag lånade också en annan liknande bok på svenska som heter Hergé - Boken om Tintin och hans skapare. Den verkar rätt bra och kommer från tidigt 80-tal. Någon som har läst den?
last.fm Filmtipset
Posted 12 June 2007 - 00:18
Vad är det som skulle kunna göras bättre idag när det är handlingen som väger mest. Några specialeffekter behövs ju inte
när det är vanlig skådespeleri.
Okey vi få se. Jag ska köpa filmen Tintin och de blå apelsinerna från 1964. Få se om det finns något att syna cynisk hmm.
Edited by Supertreck, 12 June 2007 - 00:19.
Posted 12 June 2007 - 05:12
Sedan så kommer ju det här troligen vara en helt ny historia ochn dessutom datoranimerad.
Edited by Crusader, 12 June 2007 - 05:15.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 12 June 2007 - 12:42
Inträdet ligger på 50 kr så det är överkomligt
Upp till 19 är det gratis!
![]()
Jag var på biblioteket tidigare och lånade hem en massa böcker. Bland annat Tintin-Den kompletta guiden. Jag har bläddrat igenom den ikväll och den verkar riktigt bra! Mycket utförliga beskrivningar och fina bilder. Egentligen är det en sån bok man borde köpa, så att man kan ta fram den varje gång man läst ett album och läsa om detta. Jag lånade också en annan liknande bok på svenska som heter Hergé - Boken om Tintin och hans skapare. Den verkar rätt bra och kommer från tidigt 80-tal. Någon som har läst den?
50 kr var verkligen ett bra pris, jag hade nästan räknat med en dyrare entré.
Du kan ju alltid provläsa Tintin - Den kompletta guiden och om du gillar den kan du köpa den eller önska dig den vid ett lämpligt tillfälle.
Den är väl värd att införskaffa och ha i sin Tintin-samling.
Den andra boken har jag inte ens hört talas om, ska kolla upp om dom har den på huvudbiblioteket eller någon av filialerna här i lkpg. Du får gärna posta lite reflektioner efter att du läst mer i den, kan kanske vara någonting som är värt att hålla ögonen öppna efter.
Btw, så visar SVT återigen den animerade serien från början av 1990- talet. Den ingår i Hej hej sommar som sänds tidigt på dagen och i repris senare på kvällen. Ett nytt avsnitt sänds mån-ons. Kolla in deras hemsida för mer information om tider och avsnitt.
Posted 12 June 2007 - 14:23
Behövs inga special effekter när det är vanlig skådespeleri??? Det är väl då de behövs som mäst.
![]()
Sedan så kommer ju det här troligen vara en helt ny historia ochn dessutom datoranimerad.
Jaja det vanliga, Plastiska figurer med orealistisk motorik.
Posted 12 June 2007 - 14:42
Dessutom så använder de riktiga människor som gör rörelserna i de flesta datoranimerade filmerna.
Och plastiga? Är du kvar på 90-talet, eller?
Edited by Crusader, 12 June 2007 - 14:43.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 12 June 2007 - 15:55
Posted 12 June 2007 - 19:32
Och vanliga karaktärer har ju sååå realistisk motorik.
![]()
Dessutom så använder de riktiga människor som gör rörelserna i de flesta datoranimerade filmerna.
Och plastiga? Är du kvar på 90-talet, eller?
Snart behövs det inga skådespelare för att göra en film då alla är sitt eget filmbolag med ett
program med realistiska röster och alltrealistisk och klicka in figurer och bloja färdigt till en film.
Dom riktigt specifika filmbolag som paramount kommer att dö ut när folk sitter och gör sina
egna filmer bekvämt och enkelt precis lika bra som Terminator eller StarWars och såvidare.
Den gamla klassiska generationen kommer att dö ut och dom kvarstående sista
skådespelare har inget jobb för att datorn tagit över allting.
Hela världen fotar folk in i datorn till 3d och filmkameror blir omoderna när alla scener görs i datorn.
Man använder vecktorgrafiska kameror som känner av avståndet till olika objekt och
på det vis få in riktiga landskap i datorn.
Långt in i framtiden sitter farfar och berättar till sina barnbarn.
När jag var liten så hade min far ett antikvitet som folk för väldigt länge sedan
använde för att göra film.
-Men farfar! Vad onödigt. Det gör ju man här på datorn. Vad sjukt att gå ut och att öva in repliker.
Japp precis men så jorde urfolket från den tiden. Vad jag minns berättade min far
hur man gjorde specialeffekter. Så här gjorde dom detta bla bla .......
-Men farfar. Jag klickar bara här så får man den effekter direkt istället för massa onödig programmering
eller kroppsarbete av massa moment.
Farfar visar filmen Die Hard och StarWars som rucklat fram en gnisslande spelare av sista skriken på lasertekniken
-Oj oj vad omodernt vi kan göra det bättre i datorn. Vilka klena explosionen. StarWars var urkass också.
Sade just barnen
Posted 12 June 2007 - 19:59
Med tanke på hur kritiska folk är till datoranimerade filmer som inte är galna komedier så lär det inte börja produceras riktiga draman och action filmer innom de närmaste 30 åren iallafall. Kolla Final Fantasy filmen som är den ända som kommit nära naturtrogenhet och den blev en gigantisk flopp för folk ville ha riktiga skådespelare. Jag menar Cars var den film, sedan dess, som kommit närmast drama och längst från komedi och den handlar om bilar. Så i värsta fall så är det bilhandlarna som förlorade på den.
Och skådespelare får ändå jobb som röst skådespelare.
Som jag sagt innan, du överreagerar över det här. (Du borde ärligt talat se några innan du utalar dig) Animerade filmer handlar om en helt annan typ underhållning. En underhållning som du, om du ursäcktar att jag säger det, inte verkar förstå.
Ända animerade filmer som tagit över från live action är Ghostbusters och Teenage Mutant Ninja Turtles. I Ghostbusters fall så vill nästan inga av skådespelarna återvända vilket gjorfde att de bara kunde göra den animerad och använda röst skådespelare med liknande röster. Annars hade filmen aldrig blivit av.
TMNT filmen följde en film med dockor från 90-talet. Dockor är rätt ute nu så de hade behövt datoranimera dem riktigt bra om de skulle göra en Live Action och det är väldigt dyrt. Så de fick göra en som var helt animerad.
Sedan så missar du en väldigt vicktig del:
1. Att animera verklighets trogna karaktärer tar väldigt väääldigt långt tid att skapa (Bara håret på en karaktär i Final Fantasy filmen tog 1 år och bara animera resten av karaktärerna tog 3 år). Det skulle ta 5 gånger längre tid att göra en dator animerad verklighetstrogen film medans en vanlig live action tar oftast 1-1,5 år.
2. Att använda bra CGI är extremt dyrt. Vilket är orsaken att väldigt få filmer har råd att ens ha bra datoranimerade varelser.
Med andra ord: det skulle vara en enorm ekonomisk/tids förlust.
Edited by Crusader, 12 June 2007 - 20:00.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 12 June 2007 - 21:21
Ser ut om folk har plastansikte.
Posted 13 June 2007 - 12:27
Posted 15 June 2007 - 12:43

"I maj 2007 öppnade Sjöhistoriska museet i Stockholm dörrarna till utställningen "Tintin till sjöss". Det här blir museets största satsning hittills och utställningen infaller lagom till 100-årsdagen av George Remis, Tintins upphovsmans, födelse.
"Tintin till sjöss" heter också utställningsboken, som dock är väldigt fritt hållen och som går utmärkt att läsa för sig själv. Den har tidigare givits ut i samband med utställningarna i Paris, Barcelona, och Greenwich, men varje museum har lagt till sin egen text som passar för respektive utställning. Så är även fallet i den svenska utgåvan.
Boken berättar allt om Hergés research kring Tintins äventyr på sjön men också spännande fakta om båtarna. Man uppmärksammar särskilt fem album med maritima inslag; "Krabban med guldklorna" (där ju kapten Haddock dyker upp för första gången), "Den mystiska stjärnan", dubbeläventyret "Enhörningens hemlighet" och "Rackham den rödes skatt" samt "Koks i lasten".
När Sjöhistoriska museet började jobba med utställningen visade det sig snart att det finns en rad svenska anknytningar till Hergés arbete med Tintinäventyren som man tidigare inte haft en aning om. Mer om detta kan vi läsa i bokens svenska inledning som skrivits av Christine Östling på Sjöhistoriska museet.
Den franska originaltexten har skrivits av Yves Horeau och Björn Wahlberg har översatt".
Denna bok verkar vara riktigt intressant om man har varit på utställningen och tycker om den. Funderar på att köpa den efter att jag har varit där.
Posted 15 June 2007 - 15:54
De har en liten Tintin-shop på Sjöfartsmuseet i samband med utställningen där de säljer lite coola, men ganska dyra, prylar.
last.fm Filmtipset
Posted 16 June 2007 - 12:18
Om jag gillar utställningen så köper jag boken, dels är det säkert bra läsning samt ett minne. Den tillsammans med utställningsaffischen kan jag tänka mig att köpa. Får se hur det blir.
Posted 16 June 2007 - 14:04
Vad hade dom att erbjuda i butiken samt vad låg priserna på? Vore kul att få en liten uppfattning av det hela.
Hmm...de hade typ små figurer i PVC-plast (och en stor figur föreställandes kanoten från Det sönderslagna örat, inlusive indian, Milou och Tintin men den var väldigt dyr...mer än 500 spänn! De andra var betydligt billigare!), t-shirts (som inte var speciellt roliga
last.fm Filmtipset
Posted 18 June 2007 - 11:53
Posted 05 July 2007 - 13:29
Väl värd att besöka och jag rekommenderar alla med ett intresse av Tintin och Hergé att besöka utställningen minst en gång.
Posted 03 October 2007 - 13:47
Tänkte väl det.
The Hollywood Reporter - Scribe Moffat on Tintin case
British scribe Steven Moffat is writing DreamWorks' "Tintin," the movie trilogy collaboration from Peter Jackson and Steven Spielberg that adapts the European comic strip created by Herge.
Moffat is best known for penning the new "Doctor Who" series and the BBC's "Jekyll."
In the comics, Tintin is a young Belgian reporter and world traveler who is aided in his adventures by his faithful dog Snowy. He later was joined by such colorful characters as Captain Haddock, Professor Cuthbert Calculus and bumbling detectives Thomson and Thompson. The books, hugely popular in Europe, have been translated into 50 languages with more than 200 million sold.
Kathleen Kennedy is serving as producer on the three feature films, which will be made using performance-capture technology and produced in digital 3-D. Jackson and Spielberg are each directing an installment, with the helmer of the third movie to be determined.
Moffat's other credits include penning the British version of the television series "Coupling." He is repped by UTA and London's Berlin & Associates.
Han fick ju välförtjänt en Hugo för Best Dramatic Presentation (Short Form) för Doctor Who avsnitten: The Empty Child, The Doctor Dances och The Girl in the Fireplace.
Låter som ett bra och intressant val IMO.
Edited by Cartman, 03 October 2007 - 13:50.
Posted 03 October 2007 - 16:32
last.fm Filmtipset
Posted 04 October 2007 - 14:23
Fast jag måste erkänna att jag blev lite förvånad för jag trodde att PJ i alla fall skulle skriva manus till den filmen han ska regissera. Han brukar ju alltid skriva manus själv eller tillsammans med någon till sina produktioner.
Posted 04 October 2007 - 14:49
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 10 October 2007 - 13:36
SHH - Spielberg Updates on Tintin
Earlier today, ComingSoon.net had a chance to talk to director Steven Spielberg.
The industrious director talked about Tintin, a project he’s working on with Peter Jackson, based on the popular graphic novels by Belgian artist Hergé. He said that as of now there are only two directors with Jackson directing the first installment, himself directing the second movie, and if they don’t hire another director, the two would co-direct the third. Jackson will shoot his movie in New Zealand and Spielberg will shoot in the States, and Spielberg said the two are very collaborative and that the film will be using motion-capture, which is still new to him.
Jag tycker det låter som en utmärkt lösning att dom gör varsin film och sedan regisserar den tredje tillsammans istället för att ta in ytterliggare en regissör. Vi får väl se hur det blir till slut.
Edited by Cartman, 10 October 2007 - 13:42.
Posted 10 October 2007 - 15:42
last.fm Filmtipset
Posted 11 October 2007 - 12:06
Några teorier?