Jump to content

Photo

Narnia: Prins Caspian

• Please log in to reply
87 replies to this topic

#76 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 July 2008 - 17:24

-Ja, om man ska gå efter deras system. Vilket ju iofs inte säger någotning om vad man själv tycker om filmen. Gillar RT då dom samlat mycket läsvärt på ett och samma ställe, sedan är det ju dock inte alltid jag håller med i dom olika omdömena. ;)

~

Har nu sett filmen och jag behöver samla mina tankar ett tag innan jag kan ge mig på en sammanfattning i större utsträckning om vad jag tycker. Dock ska det sägas på en gång att filmen är bra, MYCKET BRA. Bättre än film ett (som jag verkligen gillar) och ett steg i rätt riktning för hela filmserien och för filmer med fantasy/äventyr/saga som utgångspunkt. Jag tycker inte det finns någonting negativt att anmärka på med filmen utan den har enbart positiva egenskaper. Regissören Andrew Adamson har hittat och satt tonen och ger C.S. Lewis bok/böcker ytterligare en dimension och ett fortsatt och förstärkt liv. Genom den första filmen och denna film så hittar C.S. Lewis böcker ut till nya läsare, som genom filmen blir nyfikna (genom att dom antingen tyckte om filmen eller ej) på var filmens handling ursprungligen kommer från. Det är även en av dom positiva aspekterna med LOTR-filmerna, att dom ser filmerna, gillar dom eller ej, kan söka sig till böckerna och läsa dom. Men som sagt, jag får återkomma när jag samlat tankarna lite bättre. :)

Edited by Cartman, 02 July 2008 - 17:34.

#77 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 25 August 2008 - 02:32

Jag såg filmen förra veckan. (lustigt att inte fler sett den skrivit om den) Jag var inte så förtjust i första filmen av en rad olika orsaker. Fast egentligen borde jag se om den... Caspian tyckte jag hur som helst var mycket bättre. Den följer boken bättre trots en del ganska stora ändringar. Men det är ändå förståeliga ändringar eftersom boken egentligen är rätt tråkig i sin rättframhet. Dom största ändringarna är att man slopat det mesta av Caspians bakgrund som det ägnas ett par kapitel till i boken men det viktigaste framkommer ändå i filmen. Sen har man lagt till raiden på Miraz slott som inte tillför så mycket i storyn men ger mycket rent visuellt. Tyvärr blir väl filmen lite väl lång av det men inte så att det störde jättemycket.

6/10

Edited by Wylie Times, 25 August 2008 - 02:33.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#78 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 August 2008 - 13:25

Fast så är det väl nästan alltid här på SFN, många följer med i trådarna och sedan kanske dom ser filmen när den kommer på DVD eller liknande. Inte många av oss som ser film på bio tydligen, om man inte räknar bort alla fanboys som gick och såg TDK... ;)

Jag hade inga som helst problem med tiden men jag vet att en hel del hade det. Tror det har att göra en hel del med det stora slaget som kanske mer är imponerande att se än vad det tillför handlingen. Trevligt att filmen tilltalade dig och att du fann den bättre än den första, det är ju för din del ett litet steg i rätt riktning och med lite tur kanske film 3 blir den du har väntat på.

#79 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 29 August 2008 - 15:14

Filmen gör entré på DVD och Blu-ray för den amerikanska/import marknaden den 2/12 enligt DVD Active. Kanske att den kommer till sverige strax efter det? Jag skulle gärna köpa den på Blu-ray men den där 3-Disc utgåvan ser väldigt lockande ut. Jag har ju 4-Disc utgåvan av den första filmen.

Title: The Chronicles of Narnia: Prince Caspian (IMDb)
Starring: Ben Barnes
Released: 2nd December 2008
SRP: $39.99 (3-Disc)

Further Details:

Disney Home Video has announced 1-disc ($29.99), 3-disc ($39.99), and Blu-ray ($35.99) editions of The Chronicles of Narnia: Prince Caspian for the 2nd December.

As far as we know, the only extra material on the 1-disc release will be a commentary with director Andrew Adamson and actors (participants to be confirmed).

The 3-disc edition will include that, along with deleted scenes, multiple featurettes, a blooper reel, deleted scenes, interactive games and a digital copy of the film.

The Blu-ray edition will include all of the above (minus the digital copy) plus exclusive BD-Live features. Stay tuned for further details.

Posted Image

Edited by Cartman, 29 August 2008 - 15:15.

#80 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 17 September 2008 - 14:01

Filmen släpps på DVD och Blu-ray här i sverige med ett preliminärt releasedatum satt till 2008-11-12 enligt Discshop.

Narnia: Prince Caspian (2-disc)
Narnia: Prince Caspian - Limited Edition Box (2-disc + Actionfigur)

Narnia: Prince Caspian (Blu-ray)

Samma dag släpps även denna:

Narnia 1 & 2 Box (4-disc)
Båda filmerna i en och samma box.

Edited by Cartman, 17 September 2008 - 14:57.

#81 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 December 2008 - 12:09

Caspian Bonus Clips Here!
SCI FI Wire got a preview of the special features on the three-disc Blu-ray edition of Disney's The Chronicles of Narnia: Prince Caspian, including a 360-degree visual tour of the most exciting battle that takes place in the sequel film. (SCI FI Wire has also posted clips from the bonus materials, below.)

During a tour of the film's special-effects house and a demonstration of the Blu-ray disc, Disney officials involved with the DVD told SCI FI Wire about the advanced effects planned for the Dec. 2 release of the movie, both on a three-disc collector's edition and the Blu-ray version.

"This is a convergence of talent and interactive media that we've been talking about for eight or nine years," said John Bernstein, senior producer of Blu-ray creative content production. "Our goal is to push these machines and push the manufacturers and make sure it's cool."

The coolest content is the Circle-Vision high-def tour of the castle raid portion of the movie which is broken down in dozens of ways, with commentaries from the cast and crew, pop-up facts, animatics and other surprises as one scrolls through the castle. "It's a panoramic look at one of the most exciting moments in the movie. We had C.S. Lewis' grandson look at this way for the audience to interact with the movie, and he was impressed. And we are still in the infancy of what Blu-ray can do," Bernstein said.

The extras include bloopers, deleted scenes, a tour by Warwick Davis (the actor behind Nikabrik), behind-the-scenes featurettes and a pre-visualization of Narnia. Co-writer and director Andrew Adamson explains how the film's castle had to be built on a soundstage because the filmmakers couldn't find the right castle in which to shoot. Dean Wright, the visual effects animator, shows how they made Edmund fly with a dragon.

"There is about five to eight hours of extra footage to experience if you watch it all," Bernstein said. "And we have to be aware that it has to all be an important part of the storytelling."-Mike Szymanski

Följ länken för att se klippen
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#82 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 May 2009 - 20:56

(Carty behöver sannerligen tid och samla tankarna. :P )

Har äntligen fått tummen ur och köpt och sett filmen.

Överlag så håller jag med Carty. Det är en välkomponerad och gedigen story som kryddats nästan mästerligt med musik och special effekter. (De som läser det här om 20 år kan sluta rulla med ögonen och skruva av hånflinet). Kanske hade jag tyckt annorlunda om det inte var åratal sedan jag läst boken. Jag gillade ettan, men tvåan är en svärdsudd skarpare.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#83 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 September 2013 - 20:12

Inte lika senil idag! :D

*

Narnia: Prins Caspian / Prince Caspian (2008) [1] (2005) [#02] [US/UK]
?: Peter, Susan, Edmund och Lucy kallas till ett krisande Narnia för att hjälpa dess rättmäktige kung till tronen.
!: Den tar vid där den första filmen slutar kan man säga, det är ett år efter att syskonens Pevensie kom ut ur garderoben[2] och de gör sig redo för skolstart. Början på den här filmen är en av dess stora styrkor, post-apokalyptisk knarkare som jag är så är scenerna i det raserade slottet Paravel väldigt trevliga. Det är en trevlig adaption som om än med vissa friheter (tex natträden mot Miraz slott) tar stor hänsyn till originalet. Dock minns jag inte tillräckligt av boken för att avgöra om Peter är lika "ego" som han är här; dock så är det trevligt att Edmund växt upp och att utan tvekan ställa sig på Lucys sida när hon säger att hon såg Aslan. Något jag var imponerad av redan första gången jag såg den här var hur väl man fångat in Ripipip; speciellt då det är en cgi-karaktär. Scenen på slutet där Ripipips "mannar" tänker offra sina svansar för Ripipips skull är väldigt gullig. Snyggt arbete gör man också med att få in en liten scen med Tilda Swinton/Vita Häxan.
[1]: Eg: Berättelsen om Narnia: Prins Caspian / Chronicles of Narnia: Prince Caspian
[2]: Med min humor hoppas jag inte ni förväntat er att jag skulle försätta några chanser till humor. ;)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#84 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 22 September 2013 - 21:50

And here comes the sloppy seconds. :P

Den här filmen såg jag på bio när det begav sig, jag minns det så väl för det var en sjuhelvetes varm dag och till skillnad från alla soldyrkare så flydde jag mitt på dagen in i en mörk och svalt luftkonditionerad biografsalong. Inte helt fel visade det sig, för filmen gav mig mycket behållning. Sedan såg jag om den när jag hade köpt den på DVD när den släpptes och det är därifrån som jag tar det nu. Filmen är kanske inte bättre än den första, som jag alltid har tyckt. Men den är utan tvekan minst lika bra. Vi kan gå på det mindre bra direkt, så att vi får det överstökat. Filmen är, precis som sin föregångare, lite för lång. I den här filmen tror jag att det beror på alla strider i filmen. Det blir lite monotont efter ett tag och jag tittade faktiskt på räkneverket vid ett par tillfällen. Striderna är många och dom är kanske lite för långa. Och där har vi den andra saken som jag inte gillar fullt ut. Bortsett från det så tycker jag att det mesta är på topp. Prince Caspian själv är ett välkommet tillskott i denna film, han är lika bra som jag minns honom från böckerna och han har fått en mycket begåvad skådespelare (Ben Barnes) som gestaltar honom. Den av nya karaktärer som jag gillar bäst är dock Trumpkin som är MYCKET bra gestaltad av Peter Dinklage. Dessutom är det en intressant karaktär. En sak som jag gillar med många av filmens antagonister, är att man medvetet har valt skådespelare som inte nödvändigtvis är av engelsk/amerikansk härkomst till att gestalta dessa. Brytningen som dom har när man pratar tillför ett närmast exotiskt moment som gör dom mer ondskefulla än vad dom annars kanske skulle vara. Reepicheep är en härlig karaktär som verkligen kommer till liv med hjälp av Eddie Izzards röst. Lite konstigt att man till nästa film inte fick med honom igen. Vill minnas att man bytte röstskådespelare av någon anledning. Jag håller med XC om den scen med Reepicheep som hon beskriver i sitt omdöme, den är riktigt vass. Handlingen är bra, även om det kanske läggs för mycket krut på strider som jag tidigare påtalade. Scener som jag gillar är hur man infiltrerar slottet, man får till en viss nerv i dom scenerna och det hela känns strategiskt uträknat. Jag får även samma känslor i striderna mot slutet, då man underminerar gånger i marken vilket i slutänden leder till att dessa gångar rasar och blockerar fiendens framfart. Det är sådant strategiskt tänkande som man sällan får se i den här typen av filmer då det mer är pang på rödbetan som gäller. Jag tycker även om början av filmen innan barnen hamnar i Narnia. Man kan känna hur filmen hör samman med den första. Jag gillar även första scenen i Narnia där stranden vid Cathedral Cove i Nya Zeeland står som skådeplats. Så ljuvligt vackert. Och så gillar jag slutet, som ger oss en bra vink om vad som komma ska i nästa film, plus att det är riktigt vackert. Och på tal om vackert är har man återigen lyckats med specialeffekterna. Jag säger bara, scenerna vid vattnet när Sopespian går sitt öde till mötes är verkligen snygg. Vatten har sällan känts så realistiskt. Och så är musiken riktigt bra även i den här filmen.

Edited by Garm, 22 September 2013 - 21:59.

#85 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 September 2013 - 07:21

Jag kan hålla med om att det är lite för många strider, även om jag på sätt och vis uppskattar att Susan får ta del i dem så pass mycket som hon gör. Frågan är om det kanske är därför den här spelade in lite mindre pengar än den första? Att man glömde bort den där känslan av äventyr som är så närvarande i böckerna?

Och vattenscenen (antar att det är "poseidon"-scenen du menar) håller jag med om är snygg och att vattnet känns väldigt levande. Vatten och cgi har annars lite svårt och samsas tycker jag. :)

Edited by XC, 23 September 2013 - 07:22.

fqq5BYam.jpg

#86 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 23 September 2013 - 14:52

Absolut, jag uppskattar också att Susan får vara delaktig betydligt mer än i föregående film. Bara att det kanske blir lite för utdragna strider för min smak. Samtidigt kan man förundras över att filmen inte har ett mer rasande tempo tack vare dom, men där har man ju uppenbarligen lyckats bra med vad dom än har gjort. Svårt att säga varför filmen spelade in mindre pengar än den första. Jag tror att det finns många förklaringar, varav din är en av dom. Film två och tre drog i varje fall in ungefär lika mycket pengar över hela världen enligt BoxOfficeMojo. Men det är trots allt en bra bit kvar till dom världsliga intäkterna som den första filmen drog in. Ser man till inspelade pengar kontra utgifter för samtliga tre filmer så tycker jag att det definitivt känns motiverat att göra fler. Och med dagens automatiska 3D-påslag med förhöjt biljettpris så lär väl en ny film ha alla chanser att kunna bli en kassako. För filmbolagen sätter väl en sådan sak i första led är jag säker på.

Jupp, det är den scenen som jag menar. Jag vågade inte skriva ut Poseidon eftersom det aldrig omnämns, men den beskrivningen är ju faktiskt rätt träffande. :)

#87 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 September 2013 - 15:22

Jag skrev Poseidon inom citatstecken för att vara på de säkra sidan. :) Egentligen skulle jag tippa på att det är någon form av flodkung/vattennade som avses - men det är ju samtidigt rätt uppenbart vart man lånat karaktärens design från. :) CS Lewis har ju lånat en del från grekisk mytologi när han skrev böckerna.

fqq5BYam.jpg

#88 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 23 September 2013 - 15:48

Jag instämmer till fullo. :) Under plot summary på filmens sida hos wikipedia så står det följande; "Aslan summons the river god, who destroys the bridge, killing Sopespian."