Jump to content

Photo

Superhjältar på bio/tv

• Please log in to reply
82 replies to this topic

#76 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 24 October 2007 - 09:42

Nej, det tycker jag inte. Som Marie sagt så tydligt, jag skulle gärna se serietidningsforumet skulle leva upp och blomstra.

Men på priset att det blir sämre för merparten av nykomlingar? Nej, då är det inte värt det. Då jag flyttade alla trådar lade jag märke till rätt många trådar där en nykomling skrev ett inlägg på "rätt forum" (det handlade om en film) som sedan flyttades iväg till "Serier på TV och film". Vad hände? Jo, medlemmen försvann. Det finns en direkt korrelation där - särskilt med tanke på hur många fall som det rörde sig om (jag tror jag fann åtminstone några stycken på varje sida).

Som Marie sa, det har varit dåligt redan från början eftersom det är otydligt och förvirrande för folk som inte är helt inne på serier. Sett till forumets helhet finns det inte flera val här - det finns bara ett. Sedan kommer en liten skara i kläm, det kan jag köpa. Eftersom inte det får "gratisreklam" från något som inte hör hemma där (Film i film, serietidningar i serietidningar, musik i musik etc.) så blir det mindre.

Eftersom ett val gjorts att ha det i Böcker, Film, TV, Musik etc. ska det hållas konsekvent. Om man velat ha Superhjältar på ett ställe, skulle man ha allt sådant på ett ställe och Skippa TV, Film etc. och skriva ut Drama, Thriller, SF, Skräck, Komedi och så vidare. Då hade det hållits konsekvent och tydligt för besökaren. Så som det var uppbyggt tidigare var det mest förvirrande och det vet alla som antingen arbetat med webbproduktion och/eler har utbildning inom det är ett väldigt stort fel. För om man vill ha ett så bra community som möjligt måste man underlätta för helheten, inte en liten grupp.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#77 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 24 October 2007 - 09:52

Det här borde du ha sagt från början i så fall, och inte väntat tills serieforumet är såpass svagt att du kan stycka det. Då hade nog flytten hit sett betydligt annorlunda ut. Återigen är det skönt att Peak står upp i alla fall. Tackar. :hug:

Jag uppskattar ditt stöd för att ha kvar superhjältefilmer i serietidningsforumet och allt du har gjort för forumet sen det flyttade hit. Har alltid trott och hoppats att det sågs som en liten "ö" mitt i SFN, någorlunda fristående. Och det är tråkigt att säga det för Peak:s skull, men jag tycker i alla fall inte att tipsa Schibstedt om det här forumet är en bra idé som det är nu, för det är ingen miljö för seriefantaster, allt finns inte samlat på ett ställe längre. Men det är som det är och finns ingen större mening att diskutera detta längre. Däremot hur eller om man ska få mer liv i serietidningsforumet kanske kan diskuteras.

Edited by Kermit, 24 October 2007 - 10:20.

*Hockey och superhjältar*

#78 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 October 2007 - 00:08

Jag är övertygad om att det här är för det bättre. Det hela var otroligt förvirrande för nya (som gammla) forum medlemmar.
Jag minns när jag började här, jag hade väldigt svårt att fatta hur det hängde ihop och få har nog startat trådar fel så mycket som jag. Då var "Serietidningar på TV/Bio" för de som visades i Sverige och de som inte visats här ännu försvann i mängden på "Serietidningar: Spoilers" (Jag tror mina många felplaseringar av trådar var en av orsakerna att alla flyttades till "Superhjältar på TV/Bio" forumet. :P ).
Jag hade fortfarande svårt med det här systemet när det här beslutet fattades för ofta gick jag in i fel forum och letade efter en tråd innan jag fick gå till nästa och leta där. Jag är väldigt glad att det blivit mycket lättare. Jag förstår er serie-älskare, jag älskar själv serier, men det hela var inte rätt för hela gruppen för även om "Superhjältar på TV/Bio" drog mäst i serieforumet så gick det mycket sämmre än för de vanliga Film/TV forumen för folk hittade helt enkelt inte dit eller glömde bort det. Och jag vet inte hur många trådar som flyttades helatiden och de som startade trådarna skrev sedan inte i den efter flytten.
Den här typen av konstgjord andning hjälper inte serieforumet för vad bra gör det serieforumen att ha ett populärt forum där om de ändå inte lockade folk till de andra serieforumen? Spel-forumet går inte så bra men inte vill jag att de sätter alla filmer baserade på spel där bara för att tvinga dit folk som inte igentligen är intreserad av spel och man kan inte ha ett forum bland böcker för filmer baserade på böcker heller. Det hela blir bara en soppa.
Jag kan förstå att ni från Superhjälteforumet saknar ert gammla forum men saker kan inte vara krongliga och jobbiga på SFN för alla andra för att ni ska bli tillfredställda och känna att ni har kvar er sajt på forumet. Sedan så tycker jag inte att Serietidningsforumet är döende. Jag tycker det skrivs mer där nu än t ex när jag började här.
Iallafall, det hela är över och gjort nu. :)
Tänkte bara säga vad jag tycker som en av de "nya" förvirrade medlemmarna. :P

Edited by Crusader, 25 October 2007 - 00:11.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#79 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 25 October 2007 - 07:59

Bra sagt Crusader , jag er en av de som inte skrev i tråder jag själv startet får när tråden flytts til serieforumet glömte jag bort den.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#80 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 25 October 2007 - 08:07

Den här tråden har väl egentligen spelat ut sin roll för längesen. På sätt och vis är det kul att sådana som inte är så serieintresserade gillar filmerna i alla fall, hoppas ingen glömmer vad källmaterialet är bara.
*Hockey och superhjältar*

#81 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 October 2007 - 16:38

Ja, det är en sak jag tycker starkt om att det nu ska nämnas i trådarna att filmen i fråga är baserad på serietidning(ar), vilka det är och om möjligt, länka till info om serierna eller en motsvarig tråd i serieforumet.
SDet kan vara en bra idé att, som seriefantast, lägga till sådant info när nya trådar startar för chansen finns att någon som gillar en film blir nyfiken på hur serieversionen var, vad skillnaderna är osv. När jag ser en ny Harry Potter-film t ex så brukar jag fråga efter skillnaderna mellan böckerna och filmerna.

Iallafall, det är inte min mening att dra upp diskutionen igen jag ville bara ge synpunkten av de som är någolunda nya här och de som brukar blir förvirrade av det då de flesta som diskuterade det här var gammla medlemmar som var med sedan början.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#82 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 October 2007 - 08:50

Om inte annat så är det bara och säga till behörig moderator så lägger vi till den informationen om den saknas. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#83 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 26 October 2007 - 15:59

Tja, det låter väl vettigt.