Jump to content

Photo

Stargate SG-1: Säsong 10

• Please log in to reply
266 replies to this topic

#76 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 10 February 2007 - 20:22

1015 - The Bounty

Skönt med ett fristående avsnitt - det är i dessa SG1 kommer till sin rätta nuförtiden verkar det som. Har aldrig riktigt kunnat ta till mig den nya inriktningen med the Ori. De filosofiska förutsättningar är där, men den grundläggande problemställningen har redan bearbetats under de första 8 säsongerna: Hur ska människan förhålla sig till "högre" makter (rationalitet - grund och motivering)? Kan inte släppa känslan av att de har snubblat in på exakt samma tankegångar, och i slutändan sitter man där och gäspar. Om de nu var tvungna att köra vidare ytterligare några säsonger hade jag hellre sett en ny inriktning...

Så, i brist på annat: mindre gudsproblematik - mer popcornsci-fi! Kul att se att Ben Browder och Claudia Black funkar ensamma tillsammans utanför Farscape. Var väl det första riktiga avsnittet med fokus på dom?

Edited by Thinice, 10 February 2007 - 20:26.

Climbing to the Moon...

#77 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 February 2007 - 21:23

10x15 - Bounty

Riktigt bra avsnitt :9
Och roligt.

Speciellt Vala's kommentarer :lol:

Dr. Lee fick visst in en fullträff bland damerna på kongressen dom var på. Lite synd att han var 'tvungen' att göra bort sig sen med visningen av vapnet. fast det hjälpte ju inte mycket när Sam stiger ut på scenen och skjuter bounty huntern mitt framför ögonen på alla som är där.

Snygg grej i skolan med hologrammet :thumbsup:

Jag har iofs inte sett säsong 10 än, men undrar om det är Ok att diskutera säsong 9 här? Har alla sett den?

Finns en tråd som handlar om s.9 av SG-1 och s.2 av Atlantis.
Första posterna är spoilade, sen skippade vi det helt. Så du går in på egen risk :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#78 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 14 February 2007 - 21:09

10x16 Bad Guys

Story av Ben Browder. :thumbsup2: med hjälp av boywonder Martin Gero.

SG-1 (med undantag av Sam, som är i Washington :( ) åker till vad de tror är en övergiven pyramid (??) som istället är ett museum som är packat av folk som har en fest. innan de blev upptäckta sa Cam vi ska nog inte låta dem se oss. Men varför gömde de sig inte för , de hade ju tid.

Jäkla korkad säkerhetsvakt inte undra på att han inte fick några viktigare uppdrag. :lol: Vala rolig som alltid. Försöker lära Cam hur man blir en mästertjuv, det gick ju väldigt bra. :P

Daniel var inte särskilt övertygande som rebell tyckte jag. : :P

Jag tyckte det var ett intressant avsnitt, bra gjort Ben. :thumbsup2:

Men när ska de komma igång med att krossa the Ori?? Bara 4 avsnitt kvar. Men vad jag har läst kommer det inte bli uppklarat förrän i första filmen. Jag undrar om andra filmen är tänkt som en fortsättning på Stargateverse? med tanke på att det är prat om en tredje serie.

Edited by GaterGirl, 14 February 2007 - 21:10.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#79 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 14 February 2007 - 22:03

10x16 Bad Guys

Rätt så kul avsnitt med oväntat story.
Kommer helt plötsligt in på ett museum bara sådär?!

Nu vill jag se mera av The Ori framöver

Winter is Coming

#80 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 February 2007 - 21:28

10x16 - Bad Guys
:lol2: avsnitt

Ett av dom roligaste avsnitt jag sett :lol:

- What the HELL are you doing? STOP IT!
-She started it ...
- ...
- SHUT UP! Shut Up! (desperat) You're hostages, this is like an..., a life and death situation here. Start acting like it.
...
- Don't eyeball me.
:lol2:
kunde inte sluta skratta, var tvungen att pausa innan jag kunde fortsätta titta.

Och så var vi tillbaka till filmreferenser igen, den här gången Die Hard.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#81 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 15 February 2007 - 21:55

Väldigt vad med kyssar vi fått sett i de senaste avsnitten. Har författarna lyssnat på fansen eller?? Tror det är i tre avsnitt på rad nu. Först Orsi (eller hur det stavas) och Daniel. Sen Cam och highschool-crush-tjejen. Sen dock inga av ordinarie karaktärerna, utan de två på museet.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#82 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 16 February 2007 - 11:09

Stargate Sg-1 "200"

Förbannat roligt avsnitt! Det enda jag inte gillade var när de drev med Firefly, för jag vet att Brad Wrighte inte gillade serien och när de driver med skådisarna i slutet. Jag tyckte bara inte att det var roligt. Men resten av avsnitett var skitkul! Speciellt Farscape-scenen, Star Trek, Wizard of Oz, ungdomsvarianten osv. Så roliga repliker! :D
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#83 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 February 2007 - 22:13

10x17 - Talion

Nja avsnitt

Det här kan man verkligen kalla för ett mellanavsnitt.
Riktig besvikelse efter så många bra avsnitt.

Nu är det 3 avsnitt kvar bara :upset:

#84 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 21 February 2007 - 22:35

10x16 Bad Guys

Story av Ben Browder. :thumbsup2: med hjälp av boywonder Martin Gero.

Jäkla korkad säkerhetsvakt inte undra på att han inte fick några viktigare uppdrag. :lol: Vala rolig som alltid. Försöker lära Cam hur man blir en mästertjuv, det gick ju väldigt bra. :P

Daniel var inte särskilt övertygande som rebell tyckte jag. : :P

Jag tyckte det var ett intressant avsnitt, bra gjort Ben. :thumbsup2:

Jätteroligt avsnitt! :) Jag älskar bara Vala. Hon är fruktansvärt rolig, tycker jag. Vissa fans verkar inte alls gilla henne men jag älskar henne. Hon och Daniel är ju SÅ gjorda för varandra! :D

Jag har nu sträcksett hela säsong 9-10. Ojojoj. Ska se "Talion" imorgon...
Alla avsnitt har väl inte varit toppen men jag gillar plotten med Ori och Orisai eller vad hon heter... Jag gillar Ba'al så himla mycket också... :D
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*

*

#85 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 22 February 2007 - 00:09

10x17 - Talion

Nja avsnitt

Är ungefär vad jag tyckte också.
Faktiskt det första avsnittet den här säsongen som inte höll måttet alls.
Men scenerna mellan Teal´c och Bra´tac är alltid sevärda i alla fall.

Winter is Coming

#86 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 25 February 2007 - 15:41

10x17 Talion
Håller med föregående postare. Länge sen Dr Lam var med. Bra att Teal'c fick revansch för sin mors död. :)

snart slut :upset:

Familjeavsnitt nästa gång.

#87 Thinice

Thinice

Captain

• Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 26 February 2007 - 10:28

10x17

Stundtals ovanligt brutalt, utan att det drogs för långt. Men ändå, slutscenen med svärdet och spikväggen skulle aldrig kunna ha förekommit i t.ex första säsongen - det har verkligen förändrats mycket på 10 år.

Hade kanske passat bättre uppdelat på 2-3 avsnitt, men jag antar att detta får fungera som slutet på historien om Jaffa. Bara tre avsnitt kvar, mycket annat att hinna med.
Climbing to the Moon...

#88 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 28 February 2007 - 18:06

10x18 Family Ties

Ännu ett ganska ointressant avsnitt tyvärr. Valas pappa kommer till Jorden och jag säger bara "sådan fader sådan dotter"
Men det var många skratt i alla fall.
Sista scenen med Teal´c höll jag på att ramla ur stolen av skratt när jag såg den :lol: :lol: :lol:

Edited by Rick Hunter, 01 March 2007 - 11:40.

Winter is Coming

#89 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 04 March 2007 - 16:59

10x18 Family Ties

I debriefing scenen i början har Valas SG-1 patch och den andra bytt plats men på de andra delarna sitter dem på rätt ställe, sen på slutet igen när det är en till debriefing scen så är det tillbaka på fel ställe. :blink: Det borde ju tyda på att de spelade in dessa två scener samtidigt. :P

Tror Sam tycker det är kul att hon inte är den enda tjejen i teamet. :) Cam på dejt, undrar om det är samma tjej som förut (från highschool) eller någon annan.

Sista scenen med Teal´c höll jag på att ramla ur stolen av skratt när jag såg den

:lol2: jag med.

2 avsnitt kvar. :upset:

#90 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 07 March 2007 - 21:22

10x19 Dominion

Bra avsnitt. :thumbsup: Adria ascended! :o It the first attempt fails, try try again. Vala och hennes infinity drömmar. :lol: Claudia Blacks armpatchar är mindre än de andras tycker jag. beror väl på att hon är mindre än de andra.

#91 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 March 2007 - 22:16

10x18 - Family Ties

Rätt kul avsnitt faktiskt.

Alla lurar alla till slut.
Bästa var nog när Vala's pappa upptäckte att han blivit lurad, och får till det att skummgummibitarna (frigoliten) är ett kraftfullt hjälmedel för virilitet :lol:

Sista scenen med Teal´c höll jag på att ramla ur stolen av skratt när jag såg den

jag med.

:lol2:

Vet inte om jag ska se nästa avsnitt nu på direkten, eller om jag ska vänta till nästa vecka så att jag har ett dubbelavsnitt att se på i stället :upset:

#92 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 07 March 2007 - 23:09

10x19 Dominion

Ett genuint SG-1 avsnitt igen efter ett par mindre bra avsnitt. Kul med Baal tillbaka :thumbsup:
Men hur många kloner har den mannen egentligen?!

Undrar egentligen hur det står till med Ori numera? Det förblir väl olöst tills filmen kommer.
Bara ett avsnitt kvar :upset:

Winter is Coming

#93 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 March 2007 - 23:20

10x19 - Dominion

Kunde inte hålla mig till nästa vecka så jag såg avsnittet alldeles nyss.
Bra avsnitt :)

Baal is back :) and gone, eller... :unsure:
Det var en väldigt massa kloner det där som han tog kål på :o
Men jag är lite skeptisk till att han originalet är död. Jag menar, har han lyckats göra en massa kloner på sig själv, varför ska han inte ha lyckats klona larven också?.

Adria blivit en ascended :o det var det sista jag väntade mig.
Men om Adria blivit det, då måste det betyda att Baal (eller vem det nu är) också blev det.

Ett avsnitt kvar bara :upset:
*gråter med resten av gänget i den här tråden*

#94 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 14 March 2007 - 06:28

laddar ner sista avsnittet nu. :upset: tur att det kommer 2 filmer sen :)

#95 cyberhof

cyberhof

Captain

• Members
  • 442 posts

Posted 14 March 2007 - 14:35

1020-Unending

Bra avsnitt men inget slut på Ori storyn, som väntat kommer det i första filmen...
Lite sorligt att the asgods är döende men tufft att vi äntligen får bli kallade "the fifth race".

Teal'c blev också 60år äldre efter avsnittets slut...

Så nu får man sitta här och vänta på första långfilmen...

RIP Stargate SG-1 du var min favoritserie under en massa år och kommer vara saknad! :(

#96 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 14 March 2007 - 18:45

Snyyyyyyyyft!!!!!!!!! :upset:
NU har jag sett sista avsnittet. Det känns konstigt... IOFS är det ingen riktig avslutning eftersom det kommer filmer...men ändå!!

AVsnittet var OK tycker jag. Roligt att det inte bara var action.

Saker jag gillade:

Landry's plantor!
Teal'cs kommentarer på slutet
Daniel och Vala!!!!!!!!!!!!!!! Jag har väntat länge på det. Dumma Daniel, du är så osäker och lite korkad ibland. Totala motsatser? Nejdu, det håller jag inte med om. Ni är båda nyfikna och envisa och osäkra. :hug:
--Freja

*

*

#97 xplod

xplod

Cadet First Year

• Members
  • 1 posts

Posted 14 March 2007 - 21:56

Hej

Jag undrar vad låten i stargate sg1 S10 E20 heter??

#98 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 March 2007 - 22:11

10x20 - Unending
Det är slut :upset: inget mer StarGate SG-1 :upset:
Tur att det kommer två filmer.

Bra avsnitt men lite sorgligt.

När dom äntligen får tillgång till all Asgard teknologi är det bara för att the Asgards ska utföra ett kollektivt masssjälvmord :upset:
Men vilka tillgångar :o dom slog äntligen ut ett Ori skepp (eller 2 rättare sagt)
R.I.P Asgards och speciellt Thor. :upset:

WOW! fast i 50-60 år i en tidsbubbla.
Man såg knappt att Teal'c åldrades förutom den silverfärgade slingan i håret. Fast det är ju klart, Bra'tac var ju 130+ när vi mötte honom för första gången och i sina bästa år ;)

Daniel och Vala :o var väntat, men ett tag trodde jag att hon skulle välja Cam.
Vad jag skrattade när hon stod där i svart/lila utrustning ;) dörren öppnas och där står Daniel som stänger dörren lika fort.

Om nu Daniel och Vala fick i hop det, varför kunde inte Sam och Cam också få till det? Jag menar 50 år och inget kul att göra? Jag skulle inte tacka nej i alla fall :P

Lite synd att dom inte minns vad som hänt, men både Daniel och Vala tycktes minnas något i alla fall där i slutet.
Daniel får det kul i alla fall, läsa allt om the Asgard igen.

Undrar om Teal'c kommer försäga sig vad som hänt?

Längtar till filmerna nu.

Hej

Jag undrar vad låten i stargate sg1 S10 E20 heter??

Hej och välkommen :)

Stod i eftertexten.

Låten var:
'Have You Ever Seen The Rain' med Creedence Clearwater Revival
Skriven av John Fogerty och från albumet 'Pendulum'

#99 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 14 March 2007 - 22:27

10x20 - Unending

Sorgligt och mycket bra avsnitt. Det var ett tag sen man fick se Asgards och speciellt Thor och nu är de alla borta :(
Och äntligen vart vi kallade för "The Fifth Race" och fick "ärva" all Asgard teknologi. Den lär väl användas att bli av med The Ori i första filmen senare.

50 år tillsammans i tidsbubbla?! Helt enormt att de inte vart totalt knäppa i huvudet! Jag hade då blivit det. Fast Cam verkade i alla fall lite senil i slutet.

Undrar hur gammal Teal´c är nu? han var väl 60-70 nånting innan. Bra i alla fall att någon minns de 50 åren som inte hände eller de hände ju faktiskt.

Bra att det inte är helt slut med Stargate i alla fall. 2 SG-1 filmer, Atlantis som rullar vidare och en tredje serie på ingång.
Stargate fenomenet lär inte försvinna än på många år skulle jag tro.

Winter is Coming

#100 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 18 March 2007 - 13:20

10-20 Unending

The Asgards. :D Hej, Thor det var länge sedan. De är dödende. *snyft* :( Coolt att Odessey fick Asgards all teknologi. SGA (säsong 4)Undrar om The Odessy nu kommer åka till Atlantis, har hört att Sam kommer färdas i skepp till Atlantis. Vi är äntligen värda att bli kallade "The Fifth Race".

Jäklar vad sorgligt detta var, slut spå SG-1 nu som serie. :upset: Avsnittet var mycket bra. Men vad tråkigt det måste ha varit att vara fast på Odessey i 50-60 år. Iof de kunde ju använda Asgard teknologin till att tillverka saker. Som tex Sam gjorde med Cellon.

Annars var det inte ett bra slut för en serie, att lämna Ori olöst till en film, alla kommer kanske inte att skaffa filmerna på dvd. Jag ska iaf göra det. :D