Jump to content

Photo

Battlestar Galactica - Razor + Säsong 4

• Please log in to reply
393 replies to this topic

#76 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 13 April 2008 - 13:34

Six of One
4.02

Mycket intressant avsnitt. Inte minst det att det visar sig att Anders aktivering var omvänd att det var han som satte igång något hos cylonerna. Frågan är ju dock om det var Anders om verkligen gav cylonerna sin "fria vilja" eller inte. Oavsett vad ändrar det helt klart spelplanen och förskjuter makten. Och sätter förra avsnittets strid i en ny dager. Helt plötsligt blir de sex kända modellerna som haft kommandot utmanade inifrån och utifrån av såväl de sista fem, centurionerna och av sig själva. Dessutom var det intressant med inblicken i de mänskliga cylonernas strider och det här med att de inte får diskutera de sista fem. En mycket intresserad utveckling helt klart.

Dessutom sätter det Starbuck och hennes "väg" i en annan dager. Varningen från cylonerna får helt klart en annan klang, är det kanske att det är dem och inte människorna hon är ett hot mot. Och vad kommer nu ske när hon ger sig iväg för att hitta Jorden igen?

Baltar fortsätter att var Baltar, hans konversation med sig själv var grymt rolig. :) Intressant att han nu ser sig själv är det någon (av de sista fem kanske) som hindrar honom att se Six och är det någon annan som nu kommuncierar med honom? Eller är det han själv som pratar med sig själv? Eller är det en förklädd Six? Det sista verkar mindre troligt då ingenting Six gjorde i avsnittet tyder på det. Intressant också att han kände av att Tori var en cylon (vilket då Six borde ha vetat om det var henne han kommunicerade med), det kan ju leda till intressanta förvecklingar framgent.

Annars var det rätt mycket relationer och lite väl sentimentalt ibland. Men Adama-Roslins smekmånad är helt klart slut, tack vare Starbuck, som han återigen försonades med. Sen får vi se hur Lee och Anders reagerar på att Adama sände iväg Starbuck. Måste faktiskt ge en liten eloge till Mary McDonell (Roslin) som gjorde bra ifrån sig, särskilt i grälscenen. Hon lyckas verkligen förmedla känslan av någon som håller på att dö med allt vad det innebär.

Det blir bara bättre, ser verkligen fram emot nästa avsnitt!
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#77 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 20 April 2008 - 11:45

The Ties that bind
4.03

Ett av seriens hittills mörkaste avsnitt, helt klart. Allt håller på att braka samman på såväl det stora som det lilla planet. Chief har full upp med hantera sin nya roll om cylon vilket helt förstör hans relation med Cally, och Tori gör sitt bästa för att göra saker värre och får till slut sin vilja igenom genom att helt sonika döda Cally. Tori har helt kalrt påbörjat en transformation och hennes relation med Baltar innehåller mer än som visats.

På Demetrius, alltså Starbucks skepp hon "fick" i förra avsnittet, är det lika illa, allt knakar (även skeppet vilket var en snygg illustration) och Starbuck är mer förvirrad än någonsin. Var är hon på väg egentligen? Kommer hon hitta tillbaka till Jorden? Och hennes förhållande med Anders har också inlett en ny fas. Men frågan är om hon kan hitta tillbaka ur sin ensamhet och någonsin blir fri från all skit hon utsatts och utsätts för och utsätter sig själv för. Hennes död i tredje säsongen tordde jag skulle bli en katharsis men det är ju värre än någonsin för henne. Men hon kommer kanske ut på andra sidan till slut.

Adama som politiker kommer bli intressant, precis som hans roll som Baltars advokat, han behövs för att balansera Roslin, och hans egen far. Just den den där triangeln kommer tror jag kommer vara en brännpunkt framgent. Tom Sarek återigen i sin roll som katalysator och en "folkets röst", han har smidit planer han och nu med Adama är det dags att sätta bollen i rullning.

Och nu är det fullt inbördeskrig bland cylonerna, frågan är vad de sista fem kommer innebära för det och vad inbördeskriget kommer innebära för dem när de träder in i den cylonska gemenskapen. Och vad har nummer 3 att säga när hon vaknar? Mycket intressant.

Slutscenen i airlocken var nästan plågsam att se och jag kom på mig själv med att titta bort och nästan bokstavligen ropa åt Cally att "för helvete öppna dörren och dra med dig cylonjävlen i döden", för även om det var tragiskt att hon skulle döda sig själv och sitt barn (gillar inte när de drar in barn i ekvationen) så visste man ju att om hon inte agerade så skulle det gå som det nu gjorde.

För att sammanfatta avsnittet med fem ord: mörker, förvirring, död, intrigerande och nya allianser. Ok, det var mer än fem ord, men ändå.

Ska bli intressant att se hur det utvecklas och när vändpunkten kommer. Fast å andra sidan, det är grymt svårt att veta vad det ska ta vägen då allt verkligen är ett gungfly nu och ingen utgång är självklart "god" eller har övertaget.

Edited by dukeofnewyork, 20 April 2008 - 11:46.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#78 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 April 2008 - 18:41

DukeofNY sa allt i sin post om senaste avsnittet.

Tori har ju blivit värsta bitchen och det skulle inte förvåna mig om hon såg Cally där i baren och därför smekte Chief på armen bara för att jävlas.
Det började med självmord och slutade med mord. Undrar om Chief kommer få reda på sanningen?

Inbördeskrig mellan Cylonerna :o hur ska det här gå? Och vad kommer Three säga och reagera när dom väcker upp henne på nytt.

Ska bli spännande att se hur besättningen på Demetrius kommer att komma överens. Vilken sammansättning.
Kara, Anders, Helo, Athena, Gaeta, Seelix mfl.

Hittade på ComicMix

Battlestar Galactica Interview: Mark Verheiden on Cylon Babies and Season Four Secrets
BSG Weekly - Season Four, Episode #1: 'He That Believeth In Me'

Battlestar Galactica Interview: Mark Verheiden on Cylon Humanity and Boomer's Motives
BSG Weekly - Season Four, Episode #2: 'Six of One'

Battlestar Galactica Interview: Mark Verheiden on Starbuck's Relationships and Cylon Motives
BSG Weekly #3 - 'The Tighs That Bind'
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#79 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 21 April 2008 - 21:49

4.03 - The Ties That Bind

Jag hade verkligen inte väntat mig att det här avsnittet skulle vara bättre än det förra men nog fan var det det.

Rent och hållet mästerverk. Från en av dom första scenerna där Adama bara sätter sig ner och börjar läsa en Caprica kiosk deckare för Roslin. Underbart. :) Scenerna mellan Anders och Kara var det bästa jag sett med nån av dom karaktärerna på länge. Men framför allt var det här Callys avsnitt. Och dessutom så mörkt och chockerande som bara BSG kan. Självmordet hängde verkligen i luften men jag köpte inte att hon skulle gå så långt förrän dom slog hem det med att avslöja Tyrols hemlighet. Självklart tippade det det över våg skålen med råge. Därför blev jag också väldigt paff när Tory slog till henne. Jag trodde verkligen hon skulle göra det själv. Däremot tror jag inte att det vara av elakhet eller för att hon vill ha Chief för sig själv utan helt enkelt om hänsynslös självbevarelsedrift. Nicki Clyne imponerade massor i det här avsnittet.

Inbördes striderna mellan cylonerna fortsätter att fascinera. Jag kan knappt vänta tills treorna kommer tillbaka. :)

Men alltså en grej störde mig verkligen och det är varför Adama skickar så många och viktiga personer med Starbuck när han inte ens vet om hon bara svamlar eller inte. Massor av piloter följde ju med, alltså visst tusan behövs dom mer på Galactica. Jag trodde hon skulle få typ en Raptor och kanske en person till för att hjälpa till. Helt absurt.

Äntligen är Tom Zarek tillbaka också. Mera politiskt rävspel. :)

Edited by Wylie Times, 10 May 2008 - 21:21.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#80 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 26 April 2008 - 22:19

4.04 - Escape Velocity

Förstås svårt att följe ett avsnitt som The ties that bind och det här var ett mer stillsamt avsnitt men ändå väldigt bra. Inget från Starbuck eller cylon inbördeskriget men väl om andra cylons. Mycket starkt skådespel från Aaron Douglas som brottas med sorgen över Cally och det faktum att (tror) han fick henne att begå självmord. Undrar hur Tory lyckades få tillbaka nyckeln till luftslussen? Skulle vara konstigt om det var hon som "hittade henne".

Baltar som profet fortsätter underhålla. Speciellt i slutet när Six sliter upp honom från marken. :) Hans tal på slutet fick nog Apollo att tänka om. (I bästa Arrested Development stil: I made a huge misstake. :D )

Återigen fin scen mellan Adama och Rosling när han läser för henne. Deras realtion är sjukt välspelad på ett underbart subtilt sätt. Props till Olmos och O'Donnell.

Verkar som Tigh har börja brya ihop också. Bara Tory som accepterat sin roll som Cylon. Nästan lite för lätt tycker jag.

Snyggt förresten hur som klippte mellan Six och Ellen.

Edited by Wylie Times, 10 May 2008 - 21:21.

-Gangstagrass

#81 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 April 2008 - 00:20

4x04

Intressant avsnitt.

Chief har verkligen fått spel. Hans utspel där i baren mot Adama var bara :o

Undrar hur Tory lyckades få tillbaka nyckeln till luftslussen? Skulle vara konstigt om det var hon som "hittade henne".

Undrar också hur Tory sopade igen spåren efter sig. Om det inte kommer fram i ett senare avsnitt. Hon är iskall.

Tigh verkar ha blivit en mindre stalker när det gäller Caprica Six. Undrar om hon har förstått att han är en Cylon?

Snyggt förresten hur som klippte mellan Six och Ellen.

Verkligen.

Baltar fortsätter sitt korståg och det verkar som om han kommer att lyckas, speciellt efter hans lilla tal där i slutet. För att inte nämna när han nästan svävar över marken. Är första gången (som jag minns) som Six har 'visat' sig för andra. Alltså så måste hon finnas där på riktigt men att det är bara han som ser och hör henne. Eller...?

Besviken att man bara fick se ett par sekunder från Demetrius :( hoppas det kommer mer i nästa avsnitt.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#82 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 27 April 2008 - 00:40

4x04
Baltar fortsätter sitt korståg och det verkar som om han kommer att lyckas, speciellt efter hans lilla tal där i slutet. För att inte nämna när han nästan svävar över marken. Är första gången (som jag minns) som Six har 'visat' sig för andra. Alltså så måste hon finnas där på riktigt men att det är bara han som ser och hör henne. Eller...?

Jag tror det är första gången som det är riktigt svårt att föklara hur han skulle kunna göra dom rörelserna själv. Det har ju funnits scener tidigare när hon dragit i honom eller slagit till honom men då har man ändå kunnat förklara det med att han möjligen gör rörelserna själv.

-Gangstagrass

#83 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 28 April 2008 - 13:11

*springer snabbt in med slutna ögon*

Lite mer om Nana Visitor's roll i fjärde säsongen av BSG. Mild spoilervarning.

TrekWeb.Com

TrekWeb.Com - Ronald D. Moore on Final Season and Possibility of New Direct-To-DVD Movies

*springer snabbt ut igen*

Edited by Cartman, 28 April 2008 - 13:17.

#84 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 April 2008 - 22:33

Battlestar Galactica Interview: Mark Verheiden on Tyrol's Guilt and Baltar the Traitor
BSG Weekly - Season Four, Episode #4 'Escape Velocity'

#85 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 30 April 2008 - 13:29

The Final Cylon Will Be Revealed Now!

En hel del intressanta spekulationer måste jag säga. En del kan jag hålla med om, andra inte.

#86 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 02 May 2008 - 12:48

(Jag är lite sen att se avsnittet denna vecka, har varit upptagen. Fördelen nu blir att jag slipper vänta lika länge på nästa avsnitt. :) Mycket har redan sagts om avnsittet men jag bidrar med mina "two cents".)

Escape Veolcity

4.04

Baltar stiger nu fram som närmast en Kristusgestalt, attackerar templet och påbörjar sin resa till att bli en verklig makthavare igen. Men det intressanta är ju att han helt klart går Cylonernas ärende och frågan blir ju då varför? Varför är det viktigt för cylonerna, eller vissa av dem, att kristna människorna när de vill utrota dem? Och det är ju helt klart att Toris relation med Baltar är mer komplex än vad som synes. En sak är dock säker, Baltar är inte en cylon, no question. Frågan är ju också hur Baltars mission hänger ihop med Starbucks...

Tori har förövrigt blivit helt bitch och kommer passa väl in bland övriga cyloner. Hon ser sig som förmer och anser sig bättre än både människor och cyloner och kommer vara en katalysator till mycket konflikt. Frågan är ju dock om det kommer att bli en strid mellan henne och Six när det gäller Baltar. Vissa tecken i slutet på avsnittet tyder på det.

Och Chief försöker hantera förlusten av Cally, vilket går åt helvete. Det är tydligt att han hela avsnittet försöker hitta ett sätt att fly undan både Galactica och sig själv genom att förstöra för sig själv och andra. Hans "misstag" med Raptorn och hans ständiga försök att få andra att hata honom som han hatar sig själv, vilket slutar i face-offen med Adama och där han delvis får det han vill att li förödmjukad, degraderad och förflyttad och sedd på med avsky av de han tidigare såg upp till.

Och Saul försöker komma över att han mördade sin fru och att han dessutom är en cylon och söker sig till Six för svar och ja, något annat. Frågan är ju hur länge det dröjer innan de sista fem ger sig till känna för de sex kända, det ligger ju farligt nära känns det som.

Adam och Roslins förhållande fördjupas allt mer och det kommer bli tufft för Adama när hon dör och Sarek eller Lee Adama tar över. Det var en fin gest, tycker jag, att han läste slutet högt för Roslin ur den bok han själv inte ville läsa ut. Ungefär: vi möter slutet tillsammans.

Väldigt lite Demetrius i avsnittet, men det kommer nog mer i nästa.

----

Håller med om att scenen när Sx de facto håller uppe Baltar är intressant, dels för att scenen är rolig (Baltar är för skön ibland) dels för att det visar att Six verkligen finns där på något sätt och kan rent faktiskt röra på saker. Klart intressant.

---

--- | filmtipset | ---

#87 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 03 May 2008 - 14:01

The road less travelled

4.05

Chief forstätter att försöka handskas med Callys påstådda självmord och söker sig motvilligt till Baltar. Han ifrågasätter även "självmordet" och Tory, som ju vet sanningen, fortsätter sina mindgames med Chief. En intressant sak är att Cally och Chiefs dotter, som ju är en halvcylon, förefaller gilla Baltars röst (han sänder piratradio). Huruvida det beyder något eller inte är en annan sak, men en intressant liten detalj.

Annars var det Demetrius för hela slanten, Starbuck sjunker djupare och djupare in i vad det nu är hon är väg in i. Och när de dessutom träffar på överlevande från cylonernas inbördeskrig, skruvas allt ett varv till. Det intressanta är att en av cylonerna är den modell som plågade henne på New Caprica, när de försökte avla barn med henne (vilket var rätt tungt).
Cylonerna på Demetrius börjar prata om allianser och nu börjar Starbuck och Baltars roller bli tydligare helt klart kommer de spela en viktig roll framgent som ledare för olika fraktioner, dels Sixligan med Tory och kanske Chief och så Starbuck med Two och Anders och kanske Saul. Frågan är ju dock hur flottan kommer att påverkas av detta och var Adama, Roslin, Sarek och Lee hamnar i allt detta.

Sen måste jag bara nämna att jag verkligen gillar Demetrius bitarna, det är svettigt, smutsigt, förvirrat, ilska och frustration och knakar som sjutton på alla ledder. Underbart. Framförallt Starbuck är underbart spelad och hennes tro på det hon för trots förvirring och allt annat lyser ju genom. Att hon sedan driver manskapet till myteri till slut var ju bara väntat, alla har ju en gräns, och Starbuck drev dem över den gränsen.

Baltar fortsatte sin mission med piratradio och annat och verkar mer och mer acceptera, på ett djupare plan, sin frälsarroll och vara mindre rolig samtidigt, inte lika sköna kommentarer och ambivalens. Frågan är dock om det kommer sluta i katastrof eller vad som kommer ut av det.

Och nu har väl alla fyra avslöjade mött någon av de ursprungliga sju så frågan blir ju hur länge innan de fyra avslöjar sig inför cylonerna. Och vilken roll får de då bland de andra cylonerna?

Och när kommer Three tillbaka och vad har hon att säga?

Interesting indeed.

Edited by dukeofnewyork, 17 May 2008 - 10:57.

---

--- | filmtipset | ---

#88 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 May 2008 - 14:09

4x05 - The Road Less Travelled

Intressant avsnitt.

Ingen Adama, Roslin, Lee eller Six i detta avsnitt. Men desto mer från Demetrius.
Starbuck har tappat det totalt, innan hon tog sig i kragen där på slutet. Men då var det försent, besättningen vägrade göra som hon sa. Undrar om hon kommer att trycka på knappen själv (eller får hjälp av Anders) så att dom hoppar dit hon vill innan dom hinner återvända till Galactica. Jag vill gärna se vad som kan komma att hända om dom slår ihop sig med Cylonerna för att hitta Jorden.

Chiefs barn är en liten kille ;) men intressant att han gillade att lyssna på Baltars röst, till Chiefs förtret.

Men jag vill fortfarande ha svar på min fråga som jag hade efter s.3

Setat och funderat lite.
Det går liksom inte ihop på något sätt eller det kanske det gör.

Cylons kan inte skaffa barn, men Sharon får barn med Helo. Förklaringen var då att det var äkta känslor involverad (eller minns jag fel?) Det betyder alltså att Hera, deras barn, halv människa och halv Cylon, på något sätt är involverad i Cylonernas profetia som deras ???

Men då kommer ju frågan om Tyrol (Chief) som då även han är en Cylon(?), som har fått barn med Cally, bara något år efter Sharon och Helo. Alltså kan det inte riktigt stämma det här om äkta känslor, för älskade han Cally verkligen just då (när hon blev gravid alltså). Han gör säkert det nu.
Men varför har ingen märkt något med det barnet (Nick var väl namnet?). Inga syner, profetior mm, eller ens under läkarundersökningarna.

Kvinnlig Cylon får barn med Manlig Människa = Dotter = Hera
Mannlig Cylon får barn med Kvinnlig Människa = Son = Nick

Hera + Nick = ???

Allt som hänt kommer hända igen säger dom hela tiden. Då måste dom alltså ha löst barnfrågan någon gång och stans innan de fem blev tillbaka skickade för att allt ska hända igen med lite modifikation?
*Ni kan sluta läsa nu om ni inte redan gjort det, för nu svamlar jag bara* :P

#89 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 May 2008 - 01:32

4.05 - The Road Less Traveled

Leoben (aka Two) och Kara har alltid intressanta och bra scener.

Why's and wherefores eller varför Adamas omdöme när det kommer till Starbuck är i seriöst behov av en reality check:

Han lämnar henne i befäl över Demetrius? Reallly??? Hon klev direkt ur the brig, efter att ha yrat och skrikit i ett par dar om han hon kan "känna" att dom är på väg bort från Jorden, till att få befäl över ett skepp med en besättning på, ja jag antar att det är fler än man fick se som behövs i maskinrummet och så. Come on!! Varför förde inte Helo befäl? Har inte han högre rang än henne nu också?

Intressant att Athena tog en sån tvärtemot attityd mot Helo. Jag hade hoppas på en scen mellan henne och Leoben.

Chief + Baltar = The New Dream Team. :D

Ang. Baby Chief - Jag försöker att inte tänka på det eller det faktum att Tigh är en Cylon för så fort jag börjar göra det så börjar allt kännas så jäkla ogenomtänkt. Jag litar på att RDM har en bra förklaring till det i slutändan.

He better have... Posted Image

Edited by Wylie Times, 10 May 2008 - 21:20.

-Gangstagrass

#90 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 May 2008 - 18:02

Battlestar Galactica Interview: Mark Verheiden on Deleted Scenes and Cylon Love
BSG Weekly - Season Four, Episode #5 'The Road Less Traveled'

#91 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 May 2008 - 16:56

Har inte sett nya avsnittet än. Men har sett några av skådisarna i BSG (och andra Sci-Fi serier som Atlantis bl.a) dyka upp i Smallville på sistone av alla serier.

#92 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 10 May 2008 - 21:03

4.06 - Faith

Allt på cylon basestars är som vanligt guld. Jag gillar verkligen hybriden. Intressant att se Athena möta dom andra åttona igen. Anders nästan rör kontrollpanelen....

Och början var riktigt frakked up. Anders skjuter Gaeta?

Så the final five kommer från jorden? Och D'anna vet vilka dom är. Spännande spännande. Vad händer när resten får veta vilka dom är?

Det bästa var dock scenerna med Laura och den andra cancer patienten. Jag fick rysningar. Jag blev tårögd. Ge Mary McDonnell en Emmy för helvete!

Har inte sett nya avsnittet än. Men har sett några av skådisarna i BSG (och andra Sci-Fi serier som Atlantis bl.a) dyka upp i Smallville på sistone av alla serier.

Ursch, vad har dom där att göra? :P

Edited by Wylie Times, 10 May 2008 - 21:19.

-Gangstagrass

#93 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 May 2008 - 22:46

4x06 - Faith

Bra avsnitt.
Satt på helspänn nästan hela tiden och bara väntade på... jag vet inte på vad... att vi äntligen skulle få reda på vem den sista Cylonen är.

Jag höll på att missuppfatta hybriden helt där på slutet så jag var tvungen att se om just den scenen. När hon säger 'The missing three will give you the five' fick jag för mig att hon menade de tre som är kvar på Galactica eftersom Anders är där. Sen slog det mig att hon menade D'Anna (Three) såklart. :rolleyes:
Får vi se henne i nästa avsnitt tro?

Och slutet! hur bra var det inte när Helo och de andra är på väg att hoppa så dyker en Basestar upp från ingenstans. Det var bara JA! dom hann.
Hoppas dom inte blir nedskjutna nu när dom hoppar iväg till Galactica. Det skulle se ut det.

Undrar hur Gaeta kommer att bete sig senare, med tanke på att han fick ligga där med trasigt ben rätt så länge eftersom dom väntade på de andra.

Ingen Baltar i dagens avsnitt, bara hans röst.

#94 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 11 May 2008 - 02:00

Jag höll på att missuppfatta hybriden helt där på slutet så jag var tvungen att se om just den scenen. När hon säger 'The missing three will give you the five' fick jag för mig att hon menade de tre som är kvar på Galactica eftersom Anders är där. Sen slog det mig att hon menade D'Anna (Three) såklart. :rolleyes:

Jag tänkte också så först men sen kom jag på att, vaddå det är ju 4 av 5 som är kända... Tur man fick det förklarat snabbt. :)

Mer tankar kring det minst sagt förvirrande faktum att the final five kommer från jorden:

Vi vet ju redan att det där med tiden inte stämmer för att Tigh var med i första Cylon kriget långt innan Cylon människomodellerna hade skapats. The final five måste alltså ha funnits innan kriget. Så hur gamla är dom egentligen? Hjälpte dom till att skapa Cylons som vi känner till dom? Blir det nåt vi kommer att få se i Caprica eller? Och varför har inte dom nummer 1-5? Varför är det ett glapp i numren (nummer 7)? Hade bara inte RDM tänkt så långt eller? Jag kommer hela tiden tillbaka till det luddiga och ständigt återkommande "All this has happened before and all this will happen again".

Så här sa hybriden: "The dying leader will know the truth of the opera house. The missing three will give you the five who have come from the home of the thirteenth. You are the harbinger of death, Kara Thrace. You will lead them all to their end."

Alltså Roslin(?) känner till hemligheten med operahuset på Kobol(?). Och det är där som D'anna sett the final five i vita kåpor? Treorna vet vilka dom är för det såg hon just innan hon blev boxed. (Hon såg iaf en av dom och kände igen honom/henne) The final five kommer också från den 13:e kolonin alltså jorden. Sen har vi den återkommande profetian från Razor... Harbinger of death för vem?

-Gangstagrass

#95 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 11 May 2008 - 12:38

Faith

4.06

Mycket har redan sagts, men ett par saker är ju klart intressanta. Att Roslin skulle fångas av Baltars förkunnelse var ju kanske inte oväntat, med tanke på hennes tidigare religiösa exkursioner. Men det gör läget helt klart intressant och kan bli en väg tillbaka i ljuset för Baltar. För hur kommer Roslin att agera, kommer hon att lyfta fram honom och så att säga spread hans word eller kommer hon bara att använda det som en hjälp att möta sin egne död? Och hur kommer Adama hantera det, Både Lee och Bill om hon börjar följa Baltar. Så även om han inte var med, så var han i allra högst grad närvarande och det är allt tydligare att Baltar och Starbuck är fokalpunkten för huvudstoryn.

Annars var det mycket cyloner i avsnittet, vilket är trevligt, vi behöver att huvudstoryn kommer vidare. Three Som vi väntat på ett antal avsnitt dök inte upp nu heller, men nu är hon verkligen på väg in. "Alliansen" mellan Starbcuk och cylonerna var ju inte direkt spänningsfri och kostade en del blod minst sagt. Samtidigt tycker jag det var lite transparent att "den frivilliga" skulle följa med för att sedan bli dödad, alltså fungera som en katalysator för bråken på Basestar-skeppet.

Att Anders var med på Basestar-skeppet var spännande inte minst hans "interaktion" med Six. Jag satt som på nålar när han var på väg att "koppla in sig" via kontrollpanelen, och så i sista sekund, tog han bort handen. Undra vad som hade hänt om han avslöjat sig för hybriden och de andra cylonerna.

Men som sagts tidigare, det verkligt intressanta är ju hybridens ord till Starbuck. Jag lånar Wylies citering:

"The dying leader will know the truth of the opera house. The missing three will give you the five who have come from the home of the thirteenth. You are the harbinger of death, Kara Thrace. You will lead them all to their end."

För att ge sig på en tolkning: Roslin kommer att börja tro på Gud (alltså cylonernas Gud, våran kristna Gud, vilket kan komma att ge Baltar rollen av en profet och religiös ledare) och kommer kanske att antingen få visioner, som tidigare, eller kommer bara att inse vilka de sista fem, eller de tolfte är. Three som vi vet har sett de sista fem, kan berätta vilka de är. De sista fem kommer från Jorden. Men vad som menas med att Starbuck komemr leda dem till slutet och bringa död, vette sjutton. Menar hybriden cylonerna elller människorna eller båda två? Och är slutet döden? Eller menar hon att resan kommer att kantas att död (inbördeskrig bland såväl människor som cyloner) innan de når sin resas mål, Jorden (och Gud?).

Och var kommer den tolfte in i bilden?

Frågan blir då är de sista fem där för att leda dem till Jorden igen och vem skickade dem i så fall från Jorden? Hur och varför reste de? Och vilka reste? Alla fem? Var det den tolfte som skickade iväg dem som apostlar? Den toflte kommer han också från Jorden? Frågor, frågor.

Det skulle kunna vara så att den tolfte antingen reste från Jorden och "infiltrerade" kolonierna, eller så stannade en grupp Från kolonien Jorden kvar. Han/Hon/De var sedan med och byggde cylonerna och/eller experimenterade med att integrera människa och cylon och inplanterade religionen i dem. Jag vet inte, det är allt lite rörigt.

En sak är dock säker, cylonerna måste ha funnits innan det dök upp/uppfanns i de 12 kolonierna. Därav All this has happened before and all this will happen again , vem vet, de kanske interagerar med en mängd raser eller kanske till och med är produkten av en gammal ras som var de första att råka ut för det som människorna nu råkar ut för. Att det är någon slags cyklisk historia som bara upprepar sig genom historien.

En sak är dock säker, det är fler krafter/grupper inblandade här än de 12 kolonierna och deras Cyloner.

Alla dessa frågor gör ju fortsättningen mycket intressant. Och nu måste vi snart få se Three och få ett möte mellan de sista fem och de ursprungliga sju. Vi måste få någon slags vändpunkt (point-of-no-return) i huvudstoryn.

I övrigt var det trevligt att återse Nana Visitor, som ju fungerade som Roslins vägledare till Gud och/eller döden i det här avsnittet. Men nog syns det att hon blivit äldre, men så var det ju ett tag sedan jag såg henne sist (i DS9).

---

--- | filmtipset | ---

#96 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 11 May 2008 - 12:52

Faith

För att ge sig på en tolkning: Roslin kommer att börja tro på Gud (alltså cylonernas Gud, våran kristna Gud, vilket kan komma att ge Baltar rollen av en profet och religiös ledare) och kommer kanske att antingen få visioner, som tidigare, eller kommer bara att inse vilka de sista fem, eller de tolfte är.

I övrigt var det trevligt att återse Nana Visitor, som ju fungerade som Roslins vägledare till Gud och/eller döden i det här avsnittet. Men nog syns det att hon blivit äldre, men så var det ju ett tag sedan jag såg henne sist (i DS9).

Intressant tolkning. Det tänkte jag faktiskt inte på men nu när du säger det så låter det logiskt.

Jag kände knappt igen Nana Visitor. Fast dom hade spökat ut henne som cancer sjuk. Inte förrän på slutet på båten som man tydligt såg att det var hon.

-Gangstagrass

#97 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 11 May 2008 - 15:04

Det här är vad hybriden sa till Starbuck (citat finns på BSG Wikin: http://en.battlestar...rid_utterances)

The obstinate toy soldier becomes pliant
The city devours the land, the people devour the city...
Intruders swarm like flame, like the whirlwind; Hopes soaring and to slaughter all the best against our hulls/house
All these things at once and many more, not because it wishes harm, because it likes violent vibrations to change constantly.
You are a spark of God's Fire.
The children of the one reborn shall find their own country.

Thus will it come to pass. A dying leader will know the truth of the Opera House. The missing Three will give you the Five who come from the home of the Thirteenth. You are the harbinger of death, Kara Thrace. You will lead them all to their end. End of Line.

Framförallt är citaten You are a sparkof God's fire och The Children of the reborn shall find their own country klart intressanta. The reborn borde ju rimligtvis kunna vara Starbuck och en indikation på att hon ska leda dem till Jorden (eller någon annanstans), men kan vara någon annan. Att Starbuck har en del i planen, vems den nu är, är ju helt klart frågan är ju dock vad hänvisandet till eld innebär. Konflikt och strid ja, det följer liksom Starbuck var hon än går, men mer? Och vad händer om hon misslyckas? Det är dock helt klart att i alla fall Anders (som är en av de sista fem) kommer att göra allt för att hon ska lyckas, till och med kanske döda (med tanke på att han sköt Felix i avnittet). Frågan är ju dock om han gör det av kärlek till Starbuck eller för att det är hans programmering att se till att hon lyckas. Hans programmering kan iofs vara kärlek till Starbuck, men även på ett mer medvetet plan kan han ha en viktig roll i Starbucks mission.

När man tittar lite på var de känner till av de sista fem cylonerna är placerade så ser man att det är strategiskt utplacerade, vilket kräver grymt mycket planering och närmast förhandsinformation. Frågan är ju vem som har skapat planen. Tory nära presidenten, Anders nära Starbuck, Tigh nära Adama, Chief kommer närma sig Baltar, mark my words!. Jag tror iofs att den tolfte är något helt annat och kommer ha en helt annan roll och att man ska prata om de fyra "hemliga", de urspungliga sju och den tolfte.

Frågan blir ju även om inte alla egentligen spelar roller tilldelade dem av någon utifrån, alltså de sista fem har inte infiltrerat utan blivit placerade så även Roslin, Adama, Starbuck och så vidare. De är alla spelpjäser i någon annans spel. Så även de ursprungliga sju.

En sak är säker, det borgar för en sjusärdeles fortsättning och avslutning. I can't wait!

Edited by dukeofnewyork, 11 May 2008 - 15:12.

---

--- | filmtipset | ---

#98 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 May 2008 - 17:12

Battlestar Galactica Interview: Mark Verheiden on Athena, Anders and the Hybrid
BSG Weekly - Season Four, Episode #6 'Faith'

#99 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 17 May 2008 - 10:52

Guess whats coming to dinner

4.07

Goddamn, vilket avsnitt! Och vilket slut på avsnittet, de kopplar in hybriden och basestar-skeppet hoppar iväg med Roslin, Baltar, Helo, Leoben och Athena. Där kan man snacka om cliffhanger. Vad tar de vägen? Och vad ska Adama (både d.ä och d.y) göra? Och vad innebär separationen mellan Starbuck och Baltar för alla profetior? Sarek borde väl rimligen bli "acting president" nu då, det kan sätta igång ett och annat.

Fortfarande ingen Three dock, men hela avsnittet handlade istället om hur de ska få tillbaka henne, intressant information det där med den s k "hubben" som styr hela resurrektionssystemet. Och cylonerna gav flottan koordinationerna till den trots den mycket sköra alliansen de ingår med flottan. Båda sidor planerar för att svika den andra, efter att Three väckts och berätta vilka de sista fem är. Allt medan övriga flottan svävar i total ovisshet och rädsla.

Men det riktigt intressanta är ju helt klart Six. Hennes tal om att de sista fem finns i flottan, vilket minst sagt gav Saul kalla fötter, ska kanske tas med en nypa salt dock, vi vet ju att fyra finns där, men innebär detta uttalande att även den tolfte finns där? Det vore iofs logiskt då det rimligen är någon av dem som vi följt i serien, frågan är ju bara vem...

Sen återkom operahuset på Kobol återigen med Six i centrum, eller snarare Hera, men Six är liksom katalysatorn hela tiden. Och vad innebär det att Six, Sharon och Roslin delar samma vision om Hera? Vad ska Six med Hera till? Men det riktigt itressanta är ju Heras agerande, dels att hon sa adjö till Sharon rent faktiskt precis efter hon haft sin delade vision och sedan satt och ritade massa Six och dessutom rymde iväg och letade upp Six och ville vara hos henne. Vilket ledde till att Sharon helt sonika sköt ihjäl Six! Samtidigt verkade det faktiskt vara "fel" Six hon sköt då hon verkar ha delat visionen med den tillfångatagna SIx och inte rebell-Six.

Man kan med förlov säga att tempot har ökat rejält i detta avsnittet. Det är snabba tag, mycket händelser och vändningar. Från att ha kommit tillbaka med en basestar och ett gäng cyloner och inlett en slags allians för att återuppväcka Three till att Starbuck leder presidenten till basestar-skeppet som hoppar iväg med ett gäng viktiga personer, Sharon skjuter den enda cylonen som inte var på basestar-skeppet när det hoppade. Hera har någon slags idé om att hon ska vara med Six vad innebär det för Nick? Tory avslöjas som Baltars älskarinna av presidenten och så vidare.

Och vad händer nu? Kommer Adama hoppa till "hubben" och vad kommer han att hitta där? Var tog basestar-skeppet vägen? Vad kommer hybriden säga? Vad kommer hända med Sharon efter att hon nu sköt rebell-Six?

Alla dessa frågor, underbart.

Det går faktiskt inte att på ett rimligt sätt summera detta avsnitt, i alla fall inte så här direkt efter att ha sett det, så mycket hände och vände och nästan allt väckte mer frågor än svar. Men det blir bara bättre och bättre och jag frågar mig nästan hur de ska kunna få till slutet för att matcha övriga serien.

Men de intressantaste bitarna var utan tvekan Hera-Sharon-Six-triangeln med Roslin och Baltar i någon slags roll i spelet, alliansen för att attackera "hubben" och återuppväcka Three och att, jag säger det igen, att hybriden hoppade iväg med basestar-skeppet!

Felix sång genom hela programmet var en fin detalj tyckte jag, frågan är ju dock om det har någon innebörd? Jag är glad att han inte dog i alla fall, även om han förlorade benet.

Edited by dukeofnewyork, 17 May 2008 - 10:58.

---

--- | filmtipset | ---

#100 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 18 May 2008 - 23:53

5.07 - Guess What's Coming To Dinner Pt. 1

Jag känner mig ganska mållös efter det här avsnittet. Fraktastiskt bra var det iaf. Grym avslutning.

Athena skjuter förstås fel Six. Jag är tveksam om hon får mer än ett "slap on the wrist" för att mörda en cylon. Det intressanta är ju att dom andra cylonerna inte vet om att hon är död men ändå hoppade dom direkt efter det hände. Adama lär ju anta att dom på nåt viss fick reda på det. Vet hybriden om det? Läser jag för mycket in i det här eftersom cylonernas plan antagligen hela tiden var att hoppa iväg och fick Roslin som oväntad bonus gisslan.

Frågan är varför inte Roslin tog med sig Athena som också var med i visionen? Kanske för att Hera är inblandad och hon inte villa att Athena skulle få spel vilket hon också fick. Så då återsår frågan varför hon inte tog med Caprica Six? (Som Athena borde ha skjutit ;) ) Kanske för att Laura inte vet om att det är just den Six modellen? Lite spekulationer där som jag slänger ut... :)

Konstigt att inte Anders blev arresterad förresten eller att dom inte alls tog upp det. Men jag antar att Adama hade annat att tänka på och Tigh tror jag ställer sig på Anders sida.

Jag gillade verkligen hur Gaetas sång vävdes in i avsnittet som gav det ytterligare mörka toner.

Att han hade såna talanger... Är han the final one? :unsure:

Unbox D'anna now for frak's sake!

Edited by Wylie Times, 18 May 2008 - 23:54.

-Gangstagrass