Guess whats coming to dinner4.07
Goddamn, vilket avsnitt! Och vilket slut på avsnittet, de kopplar in hybriden och basestar-skeppet hoppar iväg med Roslin, Baltar, Helo, Leoben och Athena. Där kan man snacka om cliffhanger. Vad tar de vägen? Och vad ska Adama (både d.ä och d.y) göra? Och vad innebär separationen mellan Starbuck och Baltar för alla profetior? Sarek borde väl rimligen bli "acting president" nu då, det kan sätta igång ett och annat.
Fortfarande ingen Three dock, men hela avsnittet handlade istället om hur de ska få tillbaka henne, intressant information det där med den s k "hubben" som styr hela resurrektionssystemet. Och cylonerna gav flottan koordinationerna till den trots den mycket sköra alliansen de ingår med flottan. Båda sidor planerar för att svika den andra, efter att Three väckts och berätta vilka de sista fem är. Allt medan övriga flottan svävar i total ovisshet och rädsla.
Men det riktigt intressanta är ju helt klart Six. Hennes tal om att de sista fem finns i flottan, vilket minst sagt gav Saul kalla fötter, ska kanske tas med en nypa salt dock, vi vet ju att fyra finns där, men innebär detta uttalande att även den tolfte finns där? Det vore iofs logiskt då det rimligen är någon av dem som vi följt i serien, frågan är ju bara vem...
Sen återkom operahuset på Kobol återigen med Six i centrum, eller snarare Hera, men Six är liksom katalysatorn hela tiden. Och vad innebär det att Six, Sharon och Roslin delar samma vision om Hera? Vad ska Six med Hera till? Men det riktigt itressanta är ju Heras agerande, dels att hon sa adjö till Sharon rent faktiskt precis efter hon haft sin delade vision och sedan satt och ritade massa Six och dessutom rymde iväg och letade upp Six och ville vara hos henne. Vilket ledde till att Sharon helt sonika sköt ihjäl Six! Samtidigt verkade det faktiskt vara "fel" Six hon sköt då hon verkar ha delat visionen med den tillfångatagna SIx och inte rebell-Six.
Man kan med förlov säga att tempot har ökat rejält i detta avsnittet. Det är snabba tag, mycket händelser och vändningar. Från att ha kommit tillbaka med en basestar och ett gäng cyloner och inlett en slags allians för att återuppväcka Three till att Starbuck leder presidenten till basestar-skeppet som hoppar iväg med ett gäng viktiga personer, Sharon skjuter den enda cylonen som inte var på basestar-skeppet när det hoppade. Hera har någon slags idé om att hon ska vara med Six vad innebär det för Nick? Tory avslöjas som Baltars älskarinna av presidenten och så vidare.
Och vad händer nu? Kommer Adama hoppa till "hubben" och vad kommer han att hitta där? Var tog basestar-skeppet vägen? Vad kommer hybriden säga? Vad kommer hända med Sharon efter att hon nu sköt rebell-Six?
Alla dessa frågor, underbart.
Det går faktiskt inte att på ett rimligt sätt summera detta avsnitt, i alla fall inte så här direkt efter att ha sett det, så mycket hände och vände och nästan allt väckte mer frågor än svar. Men det blir bara bättre och bättre och jag frågar mig nästan hur de ska kunna få till slutet för att matcha övriga serien.
Men de intressantaste bitarna var utan tvekan Hera-Sharon-Six-triangeln med Roslin och Baltar i någon slags roll i spelet, alliansen för att attackera "hubben" och återuppväcka Three och att, jag säger det igen, att hybriden hoppade iväg med basestar-skeppet!
Felix sång genom hela programmet var en fin detalj tyckte jag, frågan är ju dock om det har någon innebörd? Jag är glad att han inte dog i alla fall, även om han förlorade benet.
Edited by dukeofnewyork, 17 May 2008 - 10:58.