Prince of Persia: The Sands of Time
Posted 05 November 2009 - 11:47
slashfilm.com - Trailer With Commentary From Video Game Creator Jordan Mechner
Posted 02 March 2010 - 09:47
Jag tjuvkikade lite och den ser helt klart intressant ut, frågan är bara om de lyckas få till storyn och inte lägger allt krut på CGI:n
Just ja, du kan även joina FB-gruppen eller följa twittret från Disney.
Edited by Synon, 02 March 2010 - 09:51.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 02 March 2010 - 11:27
Posted 30 April 2010 - 18:13
Jake Gyllenhaal as the 'Prince of Persia': You try on a coat, you wear for it a while and you give it back | Hero Complex | Los Angeles Times
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 08 May 2010 - 11:25
Trailers by Film: Prince of Persia: The Sands of Time - Trailer Addict
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 12 May 2010 - 10:07
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 17 June 2010 - 23:06
Nu har jag iallafall sett den.
Dastan är ett gatubarn som adopterades av den Persiska Kungen när han var liten. Nu är han Prins av Persien och rådgivare till sin bror, Tus, den framtida Kungen av Persien.
När hans andra bror, Garsiv, och hans farbror Nizam vill att Persien ska invadera den heliga staden Alamut så råder Dastan mot det men går ändå med på att hjälpa till när Tus går med på invasionen. För att förhindra det onödiga spillandet av liv så tar sig Dastan in i Alamut för att underlätta invasionen för de Persiska trupperna. Väl i staden hittar han en mystisk dolk samt träffar den vackra Prinsessan Tamina av Alamut. Det blir början på ett äventyr av magi, kärlek och föräderi när den Persiske Prinsen ska påbörja sitt öde.
Löst baserat på spelet vid samma namn. Utöver namnet och The Dagger of Time så har filmen väldigt lite gemensamt med spelet. Inga av karaktärerna från spelen är med i filmen (om de är så är det under andra namn) och handlingen är till större delen helt annorlunda. Det är inte en filmatisering av spelet på några vis utan mer baserat och inspirerat av spelet och dess handling. Troligen för att fans till spelen inte ska hänga upp sig på detaljer som inte stämmer.
Mycket bra film iallafall. Mycket underhållande äventyr av den klassiska varianten. Mycket snygt gjord, underbar stämningsfull musik och bra skådespeleri om man bortser från att Prinsessan har en väldigt gnällig röst.
En annan sak var slutet men det är för att jag aldrig har gillat den typen av slut där tiden spolas tillbaka men det är något som verkligen hör till serien och slutet är passande likt spelets slut.
Utöver det så är jag helt nöjd och jag ser faktiskt fram mot en uppföljare löst baserad på "Prince of Persia: Warrior Within". Det känns skönt med den här typen av äventyrsfilmer som man bara kan mysa till och njuta av och jag vill gärna ha mer.
9/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 22 September 2010 - 17:27
Slutet sänkte dock filmen en del. Men annars ett skönt matinéäventyr med både fantasi och glädje
7/10
Winter is Coming
Posted 22 September 2010 - 17:48
Men jag undrar vad du menar att slutet sänkte filmen. Vill du utveckla det?
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 22 September 2010 - 18:00
Jag var ganska vag där men jag menar såklart tidsresan som nollställde allt för alla utom Dastan själv. Jag har lite svårt för sådana slut.Men jag undrar vad du menar att slutet sänkte filmen. Vill du utveckla det?
Winter is Coming
Posted 22 September 2010 - 18:04
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 22 September 2010 - 18:08
Winter is Coming
Posted 27 December 2010 - 20:51

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 29 January 2011 - 17:55
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 29 January 2011 - 18:08
Jerry Bruckheimer action i en själlös film. Så skulle man kunna summera den. För action finns så det räcker, men vad gäller det övriga så är det tunt. Dock ska erkännas att kostymerna är välgjorda och musiken är pampig som sig bör i en film som denna. Varken Ben Kingsley eller Alfred Molina behöver anstränga sig, utan kör på autopilot med godkänt resultat. Jake Gyllenhaal som en persisk actionhjälte och hans försök till en märklig engelsk accent (varför kan man undra) fungerar inte. Noll personkemi med Gemma Arterton som spelar prinsessan som prinsen så klart faller för. En prinsessa, som vid första intrycket gav sken av en tuff kvinna som reder sig själv, enbart var ett vackert bihang till hjälten och stod mest vid sidan om och såg på när hjälten tog hand om skurkarna. Storyn är tunn och vad gäller dialogen i filmen kan jag bara konstatera att den är sekundär. Specialeffekterna är även de en besvikelse. Men det kanske var meningen att de skulle se konstlade ut med tanke på att filmen baseras på ett spel? Tvivlar dock på det. Och detta pausande av filmen, i framförallt stridsscenerna, är enbart störande och ser fånigt ut.
Förutom birollerna och kostymerna så sitter miljöerna på plats i alla fall. Alltid något.
Posted 29 January 2011 - 22:49
Rätt ok matiné äventyr baserat på TV-spelet med samma namn. Själva filmer påminner dock nästan mer om Assassin's Creed. Speciellt takjakterna.
Det var exakt så jag kände efter sett den på bilderna. Det är också därför som jag är så lyrisk över den här filmen.
Posted 21 March 2013 - 20:45
Prince of Persia: The Sands of Time (2010) [US]
#Genre: Äventyrsaction.
#Koncept: Han plockades upp från gatan och blev prins, tanken var att han skulle ge en mer nyanserad bild av världen åt sina bröder.
#Förväntningar: Mindes inte mycket av filmen, bortsett från att jag gillade den.
#Ögon&Öron-godis: Likheterna med Alladin är många men inte mer störande än att Jake Gyllenhaal uppenbarligen använt Disneys animerade klassiker som mall i vissa scener. På det hela taget är det en bra story som doftar av klassiska äventyr och som inte prioriterar action över story. Kemin mellan "Destan" och "Tamina" är kanske inte så bra som man skulle vilja, men en del av mig anar att det är ett medvetet drag.
#Bäst: Disney gör ett kompetent försök att återuppliva de klassiska äventyren... synd att det inte gick hem i stugorna.
#Sämst: Jake Gyllenhaal har vissa scener där han verkligen har ansiktsuttrycken hos en (redan nämnd) disney-figur. Och det ligger inte helt bra i helhetsupplevelsen.
#XC Konstaterar: Lite synd att det inte verkar blir mer än så här, undrar när remaken kommer. ![]()
#PS: Man hade faktiskt en iranska (Golshifteh Farahani) inköad för en test för "Tamina", hon fick dock ett sex-månaders utreseförbud pga. sin medverkan i Body of Lies (2008) .

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)