Jump to content

Photo

Lost - Säsong 4

• Please log in to reply
150 replies to this topic

#76 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 29 February 2008 - 01:05

Okej, klumpigt uttryckt av mig. Vad skulle jag skrivit. Att de försökt framställa honom som ond håller jag med om, men det har ingenting med hur det egentligen är. Jag tycker det finns liknande skurkdrag om vi ser till Jack också, liksom Ben också har försonade drag. Sedan får vi ju bara se mer skurkdrag hos Ben och mer hjältedrag hos Jack.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#77 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 March 2008 - 13:07

Såg förra veckans avsnitt igår och tycker att det var okej. Kul att Sayid är en av dom överlevande han är IMO en riktigt intressant karaktär. Det är även Desmond som man dock inte fick se mer en än glimt av i avsnittet. Frågan är ju bara varför Sayid jobbar för Ben i framtiden? Antar att vi någon gång i framtiden får svar på det.

#78 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 05 March 2008 - 17:03

Sayid har varit en av mina favoriter från start faktiskt. *dreglar lystet* ;) Karaktären är intressant och flerbottnad och jag tycker att han porträtteras mycket bra dessutom.

Avsnittets flashforward startade ett helt nytt kapitel med frågor om vad som händer sen. :o
Support your local search and rescue unit - get lost.

#79 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 March 2008 - 17:16

Jag har också gillat honom från första början (fast jag kanske inte dreglar fullt lika mycket som du gör ;) ). Karaktären är riktigt mångbottnad och har fått varit med om så mycket hittills. Även det han har varit med i sitt förflutna har hjälpt till att forma det som gör honom så intressant. Flera andra karaktärer känns så ytliga IMO men jag har aldrig upplevt det så med Sayid.

#80 blodeuedd

blodeuedd

Captain

• Members
  • 419 posts
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 08 March 2008 - 11:39

Ok kate stal Aaron...eller dog hans mamma...eller är hon kvar på ön.
Suck, för många frågor och för få svar. snälla säg att detta är sista säsongen!!! Innan jag blir helt galen på att aldrig få svar.
Som vart försvann de andra?
Hallå vad gör röken nu förtiden?
Inga fler isbjörnar?
Och sedan de tusen andra frågorna
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#81 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 08 March 2008 - 12:39

Kate gör sig allt det där besväret för att förhöra Mr. Ghostbuster och då frågar hon... vad han vet om hennes bakgrund?
Vad väntade hon sig att han skulle säga? Det enda hon fick var en bekräftelse på att den här nya gruppen skummisar är djupt informerade om lostisarna, något hon redan har erfarit med Others. Istället för att fråga om hur han fick denna information, vem han jobbar för, vad han vet om Ben och varför hans chef vill åt honom, varför han själv utpressar honom...

Avsnittet visade återigen prov på seriens största brist: närhelst handlingen kräver det är karaktärerna likgiltiga inför de bisarra omständigheter dom befinner sig i och allt mysko som händer kring dem. Glöm skärselden - jag tror att ön är en speciell vrå av helvetet för apatiskt folk utan nyfikenhet.

#82 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 08 March 2008 - 13:16

Varför vill inte Jack träffa Aaron? Jag utgår från att Claire är död eller iaf inte en av Oceanic 6, annars skulle hon inte ha lämnat Aaron till Kate. Men det förklarar inte varför Jack inte vill träffa honom. Jack verkar ju inte sur på Kate, tvärtom, så det är knappast nåt hon har gjort. Kan det vara så att Aaron mördade Claire??? OMG!!! :o

Skämt åsido, it doesn't make sense. Sen kan man ju undra om alla andra Lostisar dör på ön eller om dom bara stannat kvar där. Nån är ju iaf kvar där eftersom Jack vill återvända.

Det här är väl också första gången som man kan göra nån sorts tidsmätning i flash forwards baserat på hur gammal Aaron ser ut att vara. 2-3 år eller? (Jag är inte bra på att avgöra barns ålder)

Jacks flash forward med Kate finns här. (Tack Youtube) Så när hon säger. "I have to go back, he's getting worried" menar hon antagligen Aaron.

Personen i kistan är dock fortfarande ett mysterium.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#83 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 08 March 2008 - 17:47

Suck, för många frågor och för få svar. snälla säg att detta är sista säsongen!!! Innan jag blir helt galen på att aldrig få svar.

Du kommer att bli galen ;) Lost kommer att få 6 säsonger d.v.s pågå till 2010.

Winter is Coming

#84 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 11 March 2008 - 00:22

Men säsong 4, 5 och 6 ska ju bara vara ca 15 avsnitts har det sagts. Har inte kollat hur många avsnitt säsong 4 är dock. Tror att Aaron var ca 2 år i flash forwarden.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#85 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 11 March 2008 - 10:12

Kollade på reprisen av det inatt, och insåg en sak.. Jag har missat alldeles för mycket för att orka bry mig om det, nu. Jag fattade knappt vad som har hänt, egentligen. Nu har de en liten förort på ön?

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#86 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 11 March 2008 - 12:59

Den visades i säsong två eller tre, minns inte exakt. Det var där Ben & CO bodde förut, men de övergav ju den sen.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#87 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 March 2008 - 12:59

Det är väl den "by" som dom andra byggde upp innan planet kraschade på ön?

Såg också på reprisen och tycker det är trist med ännu ett avsnitt centrerat kring Kate. Synd att hon och Jack är två av Oceanic Six. Det finns hur många andra bra karaktärer som helst som jag hellre hade sett i den gruppen av överlevande. Jag hoppas att Sun och Jin är dom andra två.

Kate's flash forwards var småintressant, speciellt biten med att Jack/Kate/Aaron. Kan han ha gjort något mot Claire som gör att han inte kan se barnet i ögonen, som t.ex. dödat Claire? Eller kanske haft möjligheten att rädda henne undan någon fara men misslyckats med det? Framtida avsnitt kanske avslöjar det men i denna serie är inget givet.

Miles samtal med Ben var då mer intressant.

Miles - Do you know who I am?
Ben - Yes.
Miles - Do you know who I work for?
Ben - Yes.
Miles - Do you know how long he has been looking for you?
Ben - Yes.

Jag bara hoppas att vi får lite mer klarhet över detta relativt omgående så att dom inte hela tiden skapar nya trådar för att sedan försöka knyta ihop allt under sista säsongen.

#88 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 11 March 2008 - 13:04

Cartman, med tanke på vad du säger om hurvida saker och ting kommer besvaras fick jag en intressant idé. Eller kanske bara jobbig. Men tänk om väldigt mycket av frågorna inte besvarades sådär tydligt, svart på vitt, utan att man var tvungen att göra rätt ordentlig research för att få svar på allt? Nog för att det kunde vara jobbigt för oss slöa tittare, men jag tycker ändå det skulle vara rätt spännande. Lost-fansen har ju forskat och teoriserat i så mycket redan nu, så... :)
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#89 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 March 2008 - 13:17

Det är någonting jag har fruktat sedan serien startade, att det blir ett sådant där slut som en del serier och filmer har. Att du inte får alla svaren serverade på ett silverfat utan du måste tänka själv. Jag har inga problem med detta i vanliga fall utan uppskattar snarare den företeelsen, men när det gäller denna serie och allt dom byggt upp och hintat om fram och tillbaka så skulle ett sådant slut bara göra mig irriterad och väldigt besviken.

Jag kan tänka mig att dom lämnar lite till oss tittare att avgöra själva, jag bara hoppas att dom inte överdriver på den punkten.

Edited by Cartman, 11 March 2008 - 13:17.

#90 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 11 March 2008 - 13:31

Jo, jag håller med. Det skulle väldigt lätt kunna bli alltför överväldigande. Men bara det inte blir för simpelt.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#91 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 March 2008 - 13:35

Jag håller med. Det bästa vore att hitta ett mellanläge där man avslöjar det viktigaste men lämnar lite till åskådaren att avgöra själv. :)

#92 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 11 March 2008 - 17:46

Men säsong 4, 5 och 6 ska ju bara vara ca 15 avsnitts har det sagts

Är det sant ?? trodde säson 4 var den sista ? :blink:

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#93 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 11 March 2008 - 18:48

Nej, det bestämdes redan efter s. 3 att 4, 5 och 6 skulle genomföras. Har för mig att det är sagt att de ska innehålla 16 avsnitt var och visas vårsäsongerna -08, -09 och 10, men jag är inte säker. Det kan vara våren och hösten -08 + våren -09 också.

Dessutom är jag osäker på hur det blir med s. 4, då strejken ställde till med mycket. Det sista jag hörde var att säsongen skulle komprimeras till 12 avsnitt eller ännu färre. Nån som vet får gärna påminna mig... :unsure:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#94 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 12 March 2008 - 21:57

Riktigt, riktigt bra avsnitt ikväll. Eller hur? :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#95 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 March 2008 - 21:59

Jag tror de skulle filma 6 avsnitt till. Borde alltså bli 14 avsnitt.

Dagens avsnitt var riktigt bra och spännande. Jag gillade det verkligen. Men sedan är Desmond en intresant karaktär.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#96 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 12 March 2008 - 22:05

Jag gillade kvällens avsnitt också och jag tror jag har fått en andra favorit förutom Locke i Daniel faraday

#97 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 12 March 2008 - 22:09

Kan någon sammanfatta sista halvtimmen, kunde inte låta bli att kolla på Morgon Soffan. Jag är svag för humorprogram, särskilt om Johan Glans är inblandad...

#98 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 March 2008 - 22:21

Jag gillade kvällens avsnitt också och jag tror jag har fått en andra favorit förutom Locke i Daniel faraday

Jag tror att jag också har fått lite av en favorit i Daniel Faraday.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#99 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 12 March 2008 - 23:17

Jag tycker också att det var ett väldigt bra avsnitt :) Det som hände var att Desmond kom i kontakt med 1996 års Faraday, som berättade att han måste ha ett ankare, en konstant i ekvationen, annars skulle han dö. Han behövde något han var väldigt fäst vid i båda tiderna. Det blev förstås Penny, så han fick henne till slut att ge honom sitt telefonnummer. I nutiden visade Mikhail (eller vad han nu hette?) Desmond och Sayid vägen till radio-rummet, där Mikhail dog och Sayid lagade telefonen. Desmond ringde till Penny och överlevde på så sätt. Avsnittet slutade med att Faraday kollade i sin dagbok, där han 1996 skrivit att "If something goes wrong, Desmond will be my constant".

Som sagt ett väldigt intressant och välgjort avsnitt. Vad jag undrar nu är om Desmond fått tillbaka sitt minne från de gångna åren, eller om han inte minns något efter 1996. Tycker lite synd om honom som utsätts för allt det här :P Han hade ju sina framtidsvisioner dessutom. Men jag undrade vad det innebar att Faraday inte hade något skydd för röntgen mot huvudet när han utförde sina experiment 1996. Har det påverkat honom?
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#100 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 12 March 2008 - 23:23

Troligen är rönken orsaken till Faraday's krafter. ;)
Nu fattar man jun dessutom varför Faraday verkade tycka så bra om Desmond och lita på honom direkt han träffade honom i början av säsongen.
-Sora, Kingdom Hearts