Jump to content

Photo

Xena: Warrior Princess ~ Säsong 1

• Please log in to reply
168 replies to this topic

#76 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 March 2008 - 10:28

01x16: En hel del datagenererat i det här avsnittet, det funkar, ser inte allt för gräsligt ut. Sett till tidsaspekten och Xenas begränsade budget så antar jag att det är en acceptabel nivå. Det här är inte mitt favoritavsnitt i säsong 1, även om storyn är hyffsad och alla inblandade gör sitt bästa. Men snacka om lojalitet och vännskap och vänta vid sjön så där länge, och bara lita på att Xena kommer tillbaka. :o Bästa scen: När Gabrielle förkunnar att honinte kommer kunna sova en blud under natten för att i nästa scen vara helt utslagen och snarka högt. (En annan bra scen är när hon stolt förkunnar: G: “Did you see the nosebleed I gave him? There was blood everywhere. Then he kicked me in the head, and-- and then the next thing I saw was you. It’s a very pleasant sight. Are you all right? You look like you saw a ghost.”)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#77 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 March 2008 - 13:18

Har ditt favoritavsnitt varit än, eller är det något av dom som inte har sänts än? :)

Jag håller med om att effekterna står sig väl både då dom är gjorde men även numera också. Framförallt fungerar dom bra i avsnitten och gör inte att man sitter och stör sig på dåliga effekter. Handlingen är intressant även om jag tycker att den kanske skulle ha mått bättre av att vara något avsnitt längre. Gabrielle's lojalitet är det verkligen inget fel på. Det är ju väldigt beundransvärt att hon verkligen utgår från att Xena ska återvända.

“Did you see the nosebleed I gave him? There was blood everywhere. Then he kicked me in the head, and-- and then the next thing I saw was you. It’s a very pleasant sight. Are you all right? You look like you saw a ghost.”

Jag gillar dialogen överlag i Xena. Detta är ett bra exempel på varför. :D

#78 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 March 2008 - 15:13

Har ditt favoritavsnitt varit än, eller är det något av dom som inte har sänts än? :)

Haha. Jodå, några av mina favorit avsnitt är sända - Hooves and harlots är tex et favoritavsnitt (har en soft-spot för Amazoner). Jag håller de flesta avsnitten ganska högt, men just under säsong 2 kommer några av mina stora favoriter (A Day in the Life :wub: ).

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#79 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 March 2008 - 15:20

Ja, Amazoner är härliga. Det avsnittet är som du säger riktigt bra. Fast jag har en stark känsla av att du och jag är rätt partiska i just frågan vilket avsnitt som är ens favoritavsnitt då vi tycker om det mesta. Det är i alla fall så för mig. :lol:

Just det avsnittet i säsong två är riktigt bra. Ett av mina favoritavsnitt är även Girls Just Wanna Have Fun. :thumbsup: :wub:

#80 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 March 2008 - 16:53

Ahh. Ytterligare ett favoritavsnitt! :D :wub:

fqq5BYam.jpg

#81 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 March 2008 - 13:03

01x17: Ett ganska bra genomfört avsnitt som blandar allvar med humor. Kemin mellan Lucy och Bruce funkar alldeles utmärkt och det märks tydligt att de gillar och jobba ihop. En del riktigt härliga ordväxlingar dem emellan och scenen då Auto försöker briljera men inser (den hårda vägen) att Xena ligger steget före genom att knyta ihop fötterna på honom är riktigt rolig). Kul detalj är ju givetvis att Xena är upprörd över och bära en dress som till snitt och storlek är i det nämsta identisk med hennes normala utstyrsel. Striden mellan Xena och Sinteres är också intressant, med spretande fingrar swishljud). Lucy lyckas också bra med sin minspel när Arkel rotar runt med näsan i Xenas bröst.

Edited by XC, 13 March 2008 - 13:07.

fqq5BYam.jpg

#82 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 March 2008 - 13:31

01x17: Ett ganska bra genomfört avsnitt som blandar allvar med humor. Kemin mellan Lucy och Bruce funkar alldeles utmärkt och det märks tydligt att de gillar och jobba ihop.

Jag håller med, det verkligen lyser igenom. Jag gillar lekfullheten i avsnittet och speciellt i början då dom träffar på varandra och den roliga "katt-och-råtta" lek som uppstår.

En del riktigt härliga ordväxlingar dem emellan och scenen då Auto försöker briljera men inser (den hårda vägen) att Xena ligger steget före genom att knyta ihop fötterna på honom är riktigt rolig).

Håller med även här. Hur han först lyckas ta loss sina bundna händer och tror att allt är frid och fröjd men inser rätt snabbt när han ställer sig upp att det inte riktigt var så enkelt.

Kul detalj är ju givetvis att Xena är upprörd över och bära en dress som till snitt och storlek är i det nämsta identisk med hennes normala utstyrsel.

Blicken hon ger då är obetalbar IMO. Riktigt rolig scen. :lol:

Edited by Cartman, 13 March 2008 - 13:32.

#83 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 March 2008 - 09:41

01x18: Ibland undrar jag om det här avsnittet skulle ha varit sorti för Gabrielle för den chansen att karaktären inte skulle ha funkat i serien... Jag har dock alltid gillat avsnittet, som på ett effektivt sätt visar hur mycket Gabrielle verkligen lärt sig sedan första avsnittet. (Sedan har jag alltid undrat var G föräldrar befinner sig i det här avsnittet, sitter de och trycker på farmen eller liknande? De lyser med sin frånvaro iaf). Precis som i förra avsnittet så blandas ett allvarligt avsnitt upp med den god portion humor, det är inte lika träffande som i förra avsnittet men det funkar riktigt bra. Det är också kul och se Renee få lite mer utrymme och bre' ut sig på. Lucy gör en bra 'avskedscen' tycker jag, där man tydligt ser Xenas smärta över att hon inte kan hjälpa Gabrielle.

fqq5BYam.jpg

#84 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 March 2008 - 13:45

Jag gillar avsnittet för att det centrarar på Gabrielle. Jag håller med dig om att dom säkert gjorde ett sådant här avsnitt för att lite enkelt haft möjligheten att kunna skriva ut karaktären om den inte hade fungerat tillsammans med övriga, speciellt då Xena. Det är även ett bra avsnitt att visa hur mycket Xena bryr sig om Gabrielle och hur mycket Gabrielle har utvecklats som person sedan man först fick lära känna henne. Avsnittet är även riktigt roligt. Scenen i början av avsnittet när Gabrielle och Xena vandrar och Gabrielle spelar flöjt är ju bara för gullig. Det ser inte alls trovärdigt ut att det är Gabrielle som spelar på flöjten. :lol:

Även scenerna där Gabrielle försöker få lift av diverse förbipasserande personer är klockren. Alla scener mellan Gabrielle och Meleager är mycket bra. Meleager är ju minst sagt en speciell karaktär. I nästan hela avsnittet ger han sken om att vara mer än vad han är och när man tror att det är så, så samlar han ihop sig i slutet och visar att han faktiskt kan stå på egna ben. Jag gillar speciellt scenen när Lila och Gabrielle får hålla upp Meleager med rep likt en marionettdocka. :lol:

Edited by Cartman, 14 March 2008 - 13:46.

#85 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 March 2008 - 11:42

01x19: Den bibliska förlagan torde vara ganska uppenbar här. Trots att avsnittet i sig är ganska anonymt så innehåller det några av mina absoluta favorit scener. Jag talar givetvis om att Renee som brilljerar i avsnittet som en drogad Gabrielle. Likadant brunn-scenerna med Xena och Gabrielle är minnesvärda. En sak som man kan reagera på är följande rad:

Maell: “There is only one true Supreme Deity-- The Almighty God of my father-- The one whose voice speaks only to him.” (Källa)

Ändå frågar Anteus Xena om hon hörde rösten och senare i avsnittet (under upplösningen) så hör alla när guden säger “Hold Anteus! Let your son live. Your faith is enough.”

fqq5BYam.jpg

#86 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 18 March 2008 - 14:02

Jag tycker att scenerna i början av avsnitt är bra... :whistle: (men det var säkert inte svårt att gissa sig till) ;) :lol2:

Renne är helt outstanding i sin rolltolkning när hon spelar påverkad. Underbara scener när hon står i grottan och pratar med stenarna. Hysteriskt roligt!

Även när Xena får göra grovjobbet i brunnen med Gabrielle hängandes på sin rygg. Sedan har även Gabrielle även modet att ta sig upp ur brunnen innan Xena gör det som ett litet extra retsamt "tack för hjälpen" :D

Jag undrar om det där med rösten är en miss eller om det finns en annan förklaring?

#87 blodeuedd

blodeuedd

Captain

• Members
  • 419 posts
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 19 March 2008 - 13:40

Lol, scenerna när hon var påverkad var verkligen så bra :)
Bästa på länge.
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#88 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 March 2008 - 13:53

Lucy är bra, men när det gäller komik så slår Renee henne på fingrarna nästan varje gång. :)

01x20: Jag skall erkänna att första gången som jag såg avsnittet så tror jag inte att jag listade ut att Ares spelade Atrius. Jag var väl inte plocka-upp-hakan-förvånad när sanningen uppdagades, men tanken slog mig nog aldrig. Säsong 1 innehåller många 'mellan avsnitt', detta är ytterligare ett av dem. Mer pusselbitar till Xenas förflutna, och en skapligt bra intrig där vi ser Xena få ett mini-återfall. Tur för bybordna att Gabrielle tydligen lärt sig vilka knappar hon skall trycka slå på. Snygg scen dessutom i tältet när Ares dyker upp i spegeln - oftast så döljer de bristen på lyxigare effekter ganska bra.

Edited by XC, 19 March 2008 - 13:53.

fqq5BYam.jpg

#89 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 19 March 2008 - 14:07

01x20

Ett rätt intressant avsnitt. Som tittare blir man ju vilseledd till en början att tro att Xena verkligen har träffat sin far. Ju mer avsnittet går mot sitt slut så blir man mer och mer misstänksam att Atrius kanske inte är det. Till en början är ju Xena själv rätt skeptisk men efter ett tag så tycker jag att hon slutar upp att ifrågasätta om Atrius verkligen kan vara hennes far och det tycker jag sker kanske lite väl snabbt. Jag tycker dock att dom knyter ihop avsnittet bra och på ett trovärdigt sätt. Som tittare gillar jag att bli kastade fram och tillbaka i ovisshet för att sedan få svaren framöver. :)

Bästa scenen måste vara när mannen med blåsröret ska försöka döda Xena och hur hon först lyckas att fånga pilen på ett väldigt imponerande sätt och sedan den efterföljande scenen när hon helt plötsligt är precis bredvid mannen och blåser i andra änden av blåsröret så att mannen får pilen i munnen istället. :lol:

Om två avsnitt gör två mycket speciella karaktärer entré. :D

Edited by Cartman, 19 March 2008 - 14:09.

#90 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 March 2008 - 14:42

Japp. Antagligen det bästa avsnittet i första säsongen (och som står sig rätt bra i serien f.ö.)

Faktum är att det är bara bra avsnitt kvar nu i säsong 1. :)

fqq5BYam.jpg

#91 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 19 March 2008 - 14:59

Jupp, återstående avsnitt är alla bra på sitt sätt. Det kommer bli ett kärt återseende iom avsnitt 22 - Callisto :D

#92 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 March 2008 - 09:12

01x21: Jag gillar Salmonius. :) Om ni tittade noga så får man se Gabrielles hopvikbara stav. I början innan vinjetten. Jag gillar det här avsnittet, det som förhöjer det är ju mysteriet med den förgiftade pilen och att vi inte får reda på direkt vem det är. (Vi som sett serien vet ju givetvis). Scenen där Gabrielle spöar upp trädet tycker jag är talande och en charmigt snygg scen är (givetvis) när Xena är bunden mellan hästarna och de vägrar röra sig.

fqq5BYam.jpg

#93 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 20 March 2008 - 13:17

Har inte sett avsnittet än (ska göra det under kvällen) men jag har inget direkt minne av en hopvikbar stav. Trevligt att du påpekade det för då kan jag hålla ett extra öga på det när jag ser avsnittet. Återkommer med ett lite mer utförligare omdöme efter att jag har sett avsnittet.

#94 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 March 2008 - 13:36

Den förekommer bara i den scenen tror jag. På woosh nämner dem att det tydligen syns att den viker sig i luften då Xena kastar tillbaka den till Gabrielle.

Edited by XC, 20 March 2008 - 13:38.

fqq5BYam.jpg

#95 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 March 2008 - 22:30

01x22: Jag. Är. Ett. Callisto-fan. :wub: För första gången hittills i serien så får Xena möta en dödlig som kan bjuda henne motstånd. Callisto är inte den vanliga snubbla-över-sina-egna-fötter-krigsherren. Nej, nej. Hon är smart. Hon känner sin fiende. Och hon har en plan. Somliga gillar Xena, somliga gillar Gabrielle men alla älskar Callisto! Det tog däremot några rundor innan jag lärde mig uppskatta seriens stora anti-hjälte/ärke-tönt. Jag talar nu givetvis om Joxer. Iförd seriens kanske fulaste hjälm och ett utbankat durkslag, beväpnad med seriens absolut största dolk ( :P ) så avskydde jag honom från första avsnittet. Callisto kikade ju förresten fram och teasade oss redan förra avsnittet, och detta är första säsongens starkaste avsnitt (näst efter det första dvs). Det är inte lika tydligt här som i kommande avsnitt men Hudson Lieck överglänser Lucy, alla kategorier. (Därmed inte alls sagt att Lucy gör ett dåligt jobb, tvärt om).

Den uppmärksamma (serien är full av sådana här detaljer) skymtar att Xena inte har sitt svärd med sig hela tiden när hon jagar Callisto genom Delphi ut mot stranden. I ett klipp ser man tydligt att svärdet plötsligt är borta för att i nästa klipp åter vara i svärdsskidan.

Edited by XC, 21 March 2008 - 22:31.

fqq5BYam.jpg

#96 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 March 2008 - 13:04

01x21: Bra avsnitt. Jag höll koll på scenen med den hopvikbara staven och hade det inte varit för att XC påpekade det så hade jag lätt missat det. Jag gillar också Salmoneus men det är inte han som imponerar i avsnittet utan att Xena blir så svårt förgiftad och att man som tittare faktiskt flera gånger svävar i ovisshet under avsnittet. Ska hon klarar sig eller inte? Detta blir extra kännbart när man ser avsnittet för första gången. Jag gillar att Gabrielle för "ta över rollen" som Xena och hur hon hanterar hela den situationen, samt hur hon reagerar på att Xena är så illa däran. Eller ska jag säga inte hanterar situationen med tanke på att Xena får gripa in och reda upp saker och ting. Jag gillar även att dom återigen framhäver en av Xena's styrkor att sätta andra framför sig själv.

01x22: Jag gillar hur dom startar upp avsnittet genom att lura tittarna om att det är Xena som är ute och gör livet svårt för andra, vi som sett serien har ju lärt oss att hon inte är den typen men för nya tittare kan man kanske bli lurad för en stund. Callisto är en riktigt häftig och intressant karaktär. Precis som XC beskriver så känner hon sin fiende (Xena) och har en plan för hur hon ska göra livet surt för henne. Riktigt utstuderat, hur hon ska skada alla hon tycker om till och med Xena's häst, Argo ska omintetgöras. Hudson Leick är dessutom IMO helt rätt skådespelerska för denna roll, har svårt att se hur någon annan skulle kunna göra det bättre. Även Ted Raimi är helt rätt person till att spela antihjälten Joxer. Helt sjukt rolig är den karaktären och jag gillar honom starkt. Jag gillar mest samspelet (eller avsaknaden av det ;) ) mellan honom och Gabrielle. Scenen då han ska försöka fånga henne är bara för rolig. Mycket bra avsnitt.

01x23: Ytterliggare tillbakablickar ges på Xena's förflutna och nu får vi lära känna hennes äldre bror, Toris. Cortese dyker upp och jag kan inte påstå att jag gillar den karaktären direkt. Han är bra spelad av Michael Lawrence men ingen jag direkt gillar. Det jag dock gillar är att "bröstdolken" dyker upp igen och denna gång även visar sig vara riktigt användbar. Man kan även konstatera att Xena är riktigt vig, kolla bara hur hon lyckas undkomma falluckan i slottet. Bra avsnitt men inte någon favorit direkt.

#97 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 25 March 2008 - 14:35

01x23: Bästa scenen är helt klart när Xena berättar för Toris om vad som verkligen hände efter attacken. Och det riktigt briljanta med avsnittet är Xena får göra upp med Cortese så tidigt i serien. Han blir aldrig någon kvarnsten som hon skall släpa efter sig hela serien. Och det märks lite på Xena i slut scenen att hon tagit ett kliv framåt. Sedan tycker jag bilden av Gabrielle med gul(d)färgade blippar över kroppen är för härlig. Som karaktär så är dock Cortese lite av en besvikelse. Är det här verkligen mannen som förlöste Destroyer of Nations? Med tanke på att hans närmsta man tydligen inte visste vem/vad Xena var så kan det heller inte varit något som han ansåg var en stor bedrift. Håller med om att avsnittet inte är någon favorit, men ändå (trots en lucka här och var) så är det ganska OK.

BTW för den som är intresserad så finns en enkel katra över Grekland i Xenaverse. Jag tror inte man får reda på var Cortese är kung, men antingen ligger det nära Amphipolis eller så blev Cortese helt enkelt kung efter attacken på Amphipolis.

Edited by XC, 25 March 2008 - 14:36.

fqq5BYam.jpg

#98 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 March 2008 - 15:06

Sedan tycker jag bilden av Gabrielle med gul(d)färgade blippar över kroppen är för härlig.

:D -Ja, den scenen är riktigt härlig.

Som karaktär så är dock Cortese lite av en besvikelse. Är det här verkligen mannen som förlöste Destroyer of Nations?

Jag håller med, det är rätt svårt att tro.

BTW för den som är intresserad så finns en enkel katra över Grekland i Xenaverse. Jag tror inte man får reda på var Cortese är kung, men antingen ligger det nära Amphipolis eller så blev Cortese helt enkelt kung efter attacken på Amphipolis.

Jag har inget minne av att man fick veta var han var kung. Den där kartan var dock riktigt intressant att studera lite närmare.

#99 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 25 March 2008 - 15:11

Ingen av mina källor nämner något om det heller.

Ytterligare en sådan där detalj som lämnas för tittaren och fylla i själv. (Serien är full av sådana detaljer faktiskt).

fqq5BYam.jpg

#100 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 26 March 2008 - 12:53

01x24: Sista avsnittet i säsong ett. Ett bra avsnitt som vanligt, kanske att det blir lite rörigt ibland men det är inget som stör helhetsupplevelsen för mig. Namnet på avsnittet skulle egentligen ha varit "Welcome to Xena's ER" tror jag med tanke på att templet mer eller mindre förvandlades till en akutmottagning. Rätt roligt att upptäcka hur många olika förmågor som Xena egentligen har. I detta avsnitt visar hon prov på ytterliggare några stycken.

Sedan tycker jag det är väldigt trevligt att Ephiny dyker upp igen, även om jag gärna hade sett mer av henne under avsnittet. Intressant att dom byggt vidare på hennes karaktär utanför serien och att hon nu var gravid och väntade hennes och den numera framlidna Phantes barn. Barnet är således en Kentaur (!). Tycker även att det är rätt snyggt löst rent visuellt när hon väl föder och man får se hur "barnet" ser ut. :)

Något jag finner lite lustigt är hur pass stor motståndare som Galen egentligen är till en början då Xena med vänner dyker upp. Till viss del kan jag ju givetvis förstå det men jag tycker allt att han överdriver en aning.

Gabrielle blir svårt skadad och ett tag ser det ut som att hon inte ska klara sig. Här hade varit ett utmärkt tillfälle att skriva ut den karaktären ur serien om dom hade velat. Som tur är så gjorde dom inte det. Intressant men knappast förvånande att Xena reagerar så strarkt som hon gör över att hon ser ut att mista Gabrielle. Tårarna där i slutet känns äkta och inget som är påklistrat.

==

Överlag tycker jag att första säsongen är riktigt bra och står sig mycket bra om man jämför med första säsongen av en rad andra serien. Man kommer snabbt in i serien, dess handling och karaktärer. Antingen fastnar man för serien eller så gör man det inte. Gör man det så tycker jag att säsongen verkligen bjuder till och ger oss tittare någonting riktigt bra och unikt.

Edited by Cartman, 26 March 2008 - 13:11.