Jump to content

Photo

Xena: Warrior Princess ~ Säsong 2

• Please log in to reply
99 replies to this topic

#76 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 May 2011 - 21:45

(39/215) A Day in the Life
Ett av seriens kanske mest udda avsnitt; antingen älskar man det eller hatar det - det finns inget mitt emellan. Bitvis fortfarande roligt trots att man sett det hur många gånger som helst. En kul och annorlunda inblick i Xenas och Gabrielles dagliga liv. Alison Wall (Minya) är en sådan där bi-figur som gärna fått lite mer screentime i serien än hon slutligen fick. Både Lucy och Reneé är stabila i avsnittet, men de hänger helt enkelt inte med i svängarna när Alison kommer igång på allvar.
Kul grej jag läste på Whoosh som jag inte läst tidigare:

»Lucy Lawless and Robert Tapert announced that they were getting married just before putting the episode "A Day In The Life" Together. As An Inside Joke, At The Beginning Of The Episode When Hower Says To Gabrielle "Has Xena Ever Thought Of Settling Down And Getting Married" Robert Tapert's Name Apprears At The Bottom Of The Screen.«[Källa]

* * *

(40/216) For Him the Bell Tolls
Jag är ingen stor älskare av Joxer (ja jag vet, tjatar) men här får karaktären lite upprättelse. Med favoritgudinnan Afrodites hjälp förvandlas Joxer till den hjälte han kunde varit och det blir något som hämtat ur en äventyrsmatiné från tiden innan färgfilmen slog igenom på brev front. Karl Urban gör en helt godkänd insats, riktigt intressant att se hur annorlunda han lyckas vara här som Kuoido jämfört med i Destiny (som Caesar). Alex Tydings gör f.ö. hela avsnittet, plus att det är kul att se Gabrielle reda sig själv utan Xena. Jättekul dessutom och stöta på en sentida favorit i en tidig roll, här har dock inte Craig Parker den där släpiga sammetslena stämman han flexar med i Legend of the Seeker. Däremot måste jag säga att jag aldrig dragit någon parallell till "the Princess Bride" i likhet med vad som Whoosh nämner. Men visst finns det likheter.

* * *

(41/217) The Execution
Ett av de vekare avsnitten i säsongen. En pusseldeckare där det är kanske lite för uppenbart att Meleager i slutändan kommer erkännas som oskyldig. Kul dock med återknytningen till "The Royal Academy of Bards". Bäst måste ändå vara scenen där bödeln testar vilken kappa han skall ha på siig. :P Snyggt komponerad scen också efter den, där man nästan luras till att tro att Xena tagit över för bödeln.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#77 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 10 May 2011 - 12:17

Jag ligger lite efter. Får se lite mindre film framöver så att jag kommer ifatt dig någon gång. Men jag lyckades att klämma in ett avsnitt inatt.

The Quest

Ett bra avsnitt. Kul att få återse några bekanta ansikten igen. Speciellt Michael Hurst som Iolaus. Men kanske mest viktigast för avsnittet är amazonerna och då den maktkamp som uppstår med Velasca som vill ta över. Hon är en intressant karaktär. Och jag håller med XC om att det skulle ha varit kul att ha sett någon som Tabrett som den karaktären istället. Autolycus har också en del intressanta scener, även om det är mycket humor invävt med. Jag är rätt imponerad av det redskap han tar hjälp av för att fly efter att han har stjäl kniven. Fick lite steampunkvibbar helt plötsligt. Varför vet jag inte. :P

Edited by Piranhaconda, 10 May 2011 - 16:05.

#78 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 May 2011 - 14:11

Ingen fara - eftersom hamnat lite efter ser jag ett avsnitt då jag känner för det. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#79 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 11 May 2011 - 13:44

A Necessary Evil

Det där med kontinuiteten är bra som du säger, men tyvärr minns jag knappt avsnitten som Callisto var med i Hercules. Önskar att jag hade den serien med så att man kunde ha kollat aktuella avsnitt innan man såg detta. Mest för att komma i fas.

Avsnittet är i mitt tycke helt okej, även om det blir lite för mycket av Velasca. Dessutom ser det rätt fånigt ut med dom där kontaktlinserna. Det skaver lite med den övriga uppvisningen. Alltid lika trevligt att återse Callisto. Jag tycker att hon och Gabrielle har mycket intressant dialog i avsnittet. Ganska giftiga kommentarer från Callistos sida som rör Perdicus.

A Day in the Life

Kul trivia där. Inget jag märkte av när jag såg avsnittet men jag ska kolla en extra gång. Och som du säger, det här avsnittet är lite udda. Speciellt i sättet att berätta handlingen. Men det är mycket roligt. Det finns en del scener som man fnissar gott åt. Som t ex involverar Xenas Chakram, Gabrielle och en fisk. Eller Gabrielles pergament och en nödig Xena. Bara för att nämna några få. :lol2: Hower och Minya är karaktärer som helt klart borde ha fått vara med i större utsträckning.

#80 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 May 2011 - 11:40

Gamla SweXena har ett rätt bra index över vilka avsnitt av Hercules som flyter in i Xena. Tredje säsongen har jag faktiskt på dvd så jag skulle kunna titta på de två avsnitten om jag ville. :)

Det är egentligen inget fel på A Necissary Evil, problemet är att antingen karaktären Velasca eller Melinda Clarke inte räcker till. Ärligt så tror jag på det tidigare - och att Clarke gör det bästa av vad hon har att jobba med.

Linserna håller jag med om att de är lite fåniga - speciellt som att de bara används i det här avsnittet.

Edited by XC, 12 May 2011 - 11:43.

fqq5BYam.jpg

#81 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 12 May 2011 - 13:14

Tack för länken. :) Den rätade ut en del frågetecken. Lyxigt att du har Hercules på DVD och kan se avsnitten i båda serierna som korsar varandra. Jag funderade ett tag på att köpa Hercules men kom av mig. För kanske anledning att omvärdera det hela framöver.

For Him the Bell Tolls

Avsnittet är roligt och bra. Oftast kan det bli lite för mycket Joxer i dom avsnitt som den karaktären är med, men här tycker jag att det är välavvägt och precis lagom. Ted fyller Joxers skor väl helt enkelt. Trevligt att han bjuder på lite sång också. Det här avsnittet är väl den där "Joxer the Brave" framförs för första gången? Jag gillar också att man får en unik (för man väl ändå säga :P) inblick i hur Joxer hade kunnat vara som hjälte om hans öde inte ville annat. Även om han är en hjälte på sitt sätt. Afrodite hjälper till med den inblicken och gör det bra. Hennes scener tillsammans med Cupido (mycket bra spelad av Karl Urban) är både roliga och välspelade. Jag gillar främst Karl Urban som Caesar, men den här karaktären håller nästan samma klass. På den visuella sidan måste jag säga att dom fick till hans vingar mycket bra och snyggt. :) Jag gillar även att Gabrielle har fullt upp med både Joxer och Ileandra. Men hon har inga större problem att ta hand om sig själv. Även kul som XC säger att få se Craig Parker i en roll innan hans medverkan i LotS.

The Execution

Intressant att återse Meleager igen. Hela avsnittet är ju ett rättegångsdrama men det gör inte så mycket. Trots att det ganska tidigt står klart att Meleager verkligen är oskyldig så är det kul att se hur Xena pusslar ihop hur allt gick till. Jag gillar även att hon är den som tvivlar på hans skuld medans Gabrielle rätt snabbt tror att han är skyldig. Håller med om scenen där det är tänkt att man ska tro att Xena är bödeln. Smart att dom flera gånger går utanför dom givna ramarna och gör tvärtom mot vad tittarna förväntar sig. En bra egenskap som flertalet av seriens manusförfattare har.

#82 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 20 May 2011 - 12:47

Blind Faith

Ett helt okej avsnitt som dock inte sticker ut nämnvärt mycket. Palaemon känns rätt blek som karaktär, men det finns onekligen en viss nerv i själva handlingen där Xena blint måste lita på Palaemon för att kunna hitta Gabrielle och även klara sig helskinnad dit. Det står väl klart ganska tidigat att Palaemon ska bli omvänd under resans gång och "skåda ljuset" så det tar bort en del av helhetsupplevelsen. Biten med Gabrielle känns lite rolig på sina ställen men inte så mycket mer än så. Och vad är det för kläder som hon får egentligen? "Grand Canyon" har inte varit mer övertydlig än så i den här serien tror jag. :P

#83 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 May 2011 - 19:36

Blind faith
Diggar det här avsnittet. Palemon är lite småtrist som karaktär och av vad jag minns så gör han inte mycket bättre i från sig när han återkommer senare som Pomejus i senare säsonger. Lucy och Gabrielle gör däremot bra roller, den ena överträffar sig själv som blind och den andra i några småroliga scener. Vidalus f.ö. känns som modedesignerns Salmonius. Personligen formligen älskar jag tofsarna Gabrielle har i håret när hon presenteras för hovet. :P Och Gran Canyon gör (bejublade?) cameos i avsnittet.

fqq5BYam.jpg

#84 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 21 May 2011 - 12:14

Jag tänkte precis säga att det finns tydliga drag mellan Vidalus och Salmoneus. Kul att jag inte var den enda. :)

Kan hålla med om att tofsarna har sin charm. Men jag vet inte om jag vill gå så långt och säga att jag älskar dom. Låt mig fundera på saken. :P

Och visst får Grand Canyons cameos ses som någon positivt. Eller? ;)

#85 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 May 2011 - 15:26

De där tofarna till hör ett av seriens mest absurda inslag, lixom - hur tänkte man där? :P :lol:

:lol: Grand Canyons cameos kommer nog antagligen alltid vara omtvistade... :P

fqq5BYam.jpg

#86 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 23 May 2011 - 12:10

Exakt. Det är här vi skulle vilja ha ett kommentarspår så att vi får lite mer kött på benen av Tapert och Co. :D

När det gäller Grand Canyon så råder det undantagsfall i Xena. Dvs vi accepterar det mesta. Annat är det ju i vanliga fall då Grand Canyon dyker upp i både tid och otid. :P

#87 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 May 2011 - 12:49

Ulysses

Ett helt okej avsnitt som dock saknar det där lilla extra. Framförallt tycker jag att Odysseus är svag, både karaktären och John D'Aquino som spelar honom. Till och med Ithaka känns förvånansvärt blekt. Inte alls som man har föreställt sig den karaktären eller hans land. Sedan är jag väl inte direkt överförtjust med känslorna som uppstår mellan Xena och Odysseus. Främst från hans sida. Tycker vi såg klart och tydligt med Xena och Marcus hur pass onödig den biten är. Speciellt så här tidigt i serien. Jag gillar dock att Xena hjälper Odysseus på hans uppdrag och dom två har en del bra scener tillsammans. Jag tycker att scenen när hon hjälper honom att spänna pilbågen är lite småkul. Jag tycker även scenen där hon överröstar sirenerna med sin "skönsång" är kul.

The Price

Även det här avsnittet är helt okej men saknar det där lilla extra. Är inte helt såld på The Horde i just det här avsnittet men deras närvaro gör ju att Xenas personlighet blir minst sagt intressant. Jag förstår faktiskt Gabrielle som ett tag ser ut att undra om Xena är tillbaka i gamla fotspår igen. Jag tycker att Lucy gör en väldigt bra och intressant Xena i det här avsnittet och just den här biten är det som verkligen är bra i mitt tycke.

#88 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 31 May 2011 - 13:21

Lost Mariner

Jag tycker att det här avsnittet är riktigt blekt. Bortom en bra insats av Tony Todd som Cecrops och Gabrielles mer humoristiska scener så finns det inte mycket att hämta i det här avsnittet. Det finns ju en intressant tråd i handlingen men det verkar som att det gick manusförfattarna helt förbi eftersom avsnittets handling har svårt att förmedla vad det vill ha sagt. För att vara det näst sista avsnittet i en säsong så förväntar man sig kanske att det ska vara lite bättre än vad det är.

A Comedy of Eros

Jag kan tycka att det här är ett något udda val att avsluta säsongen med, men samtidigt är det rätt skönt med ett roligt avsnitt i bra tempo att avrunda med. Handlingen är charmig och rolig. Scenerna mellan Gabrielle och Joxer är ju bara för gulliga alltså och jag tycker nästan lite synd om Joxer då han faktiskt har riktiga känslor för Gabrielle. Det gör ont när knoppar brister! Lika charmigt, men inte alls lika gulligt är liknande scener mellan Draco och Xena. På sätt och vis kan jag tycka att Draco var rätt karaktär att plocka fram när det var dags för lite konstlad romantik. Men hur coolt hade det inte varit om man hade ersatt honom med Callisto istället. Okej, det hade säkert inte fungerat men tanken är lite lockande. Lite girl on girl action liksom. Vad kan gå fel med det? :P Jag undrar för övrigt vad som hände med Cameron Russell sedan. Han är ju hur gullig som helst i rollen som Bliss.

Känn ingen brådska med avsnitten XC. Se dom när du känner för det. Jag tar en liten paus här och ser inga fler avsnitt förrän du också är klar med säsongen.

Edited by Piranhaconda, 31 May 2011 - 15:38.

#89 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 June 2011 - 12:36

Skall försöka komma ifatt. Har kommit av mig.

fqq5BYam.jpg

#90 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 June 2011 - 12:59

Det kan bli så ibland. Samma sak hände ju mig tidigare. Och jag väntar på dig oavsett, så ta den tid du behöver. :)

#91 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 June 2011 - 20:17

Ulysses

Piranhaconda talar vist om det här avsnittet. Blekt, vekt och på tok för mycket Odysseus <3 Xena; att den sistnämnda ger gensvar bara drar ned hela den plotten ytterligare. Karaktären är lika illa (som Piranhaconda säger) skriven som castad. Man hade guldläge för att låta Xena smyga in i ytterligare ett legendariskt äventyr. Men det spolieras. Scenen där Xena överträffar sirenerna tycker jag känns aningen fånig. Hade man satsat allt krut på själva sjöresan och hemkomsten så hade det hela kunnat vara betydligt mer intressant än den fotnot med godkända betyg det slutligen blev.

The Price

Jag gillar det här avsnittet. Visst är the horde lite svårsmält som fiender (fanns den typen av stammar iöht i Europa?). Men den innehåller något serien riktigt saknat hitintills: ett riktigt smaskigt återfall. Och jag tycker LL lyckas bra, och Reneé överträffar nästan sig själv här med att desperat vädja till Xenas mänskliga sida. Upplösningen är kanske inte den bästa - men den funkar och är riktigt trevlig. De blodtörstiga barbarerna blir lite mindre vilda. Bonuspoäng till oss som noterade Charles Mesure i en framträdande roll. :)

Edited by XC, 01 June 2011 - 20:18.

fqq5BYam.jpg

#92 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 03 June 2011 - 13:00

Trevligt att se dig instämma i min analys om Ulysses. Och jag tycker att dom förslag på förändring låter riktigt intressant och bra. Hade man gjort så, så hade avsnittet säkert blivit bra mycket bättre.

Trevligt att du tyckte om The Price. Någon måste ju göra det med. ;) Jag tror inte att den typen av stam återfinns i Europa. Men det skulle man göra en lite efterfoskning på tycker jag eftersom det skulle vara intressant att veta. Visst är det så att the Horde dyker upp i fler avsnitt? Jag vill minnas ett som jag tyckte var riktigt bra där man hade någon fiende upphängd på någon gren och h*n var helt inpackad i torkat lera. Lite som att man hade dödat fienden och sedan kletat på lera och torkat sakta över en eld. Fienden behöver inte heller ha varit död när jag tänker efter. Minns du ett sådant avsnitt? Bortsett från the Horde så kan jag inte annat än att hålla med dig i det du skriver. Dock tänkte jag inte på att Charles Mesure var med i avsnittet. Jag tror att jag har sett på för mycket V den senaste tiden. :P

#93 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 June 2011 - 15:42

Japp, the Horde återkommer i avsnittet "Daughter of Pomira" - dock är avnssittet du tänker på The Abyss och är om en helt annan stam med vildar. (Ett avsnitt som är betydligt bättre än Daughter of Pomira).

fqq5BYam.jpg

#94 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 03 June 2011 - 16:12

Tack. :)

Och avsnittet The Abyss är dessutom ett i den sjätte säsongen. Jösses vad jag blandad ihop det hela. :blink:

Minns dock att det var ett riktigt bra avsnitt och att vildarna var väldigt obehagliga.

#95 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 June 2011 - 17:46

De fick till det bra i The Abyss, till skillnad från med the Horde. Jag tycker de senare funkar - men inte i Daughter of Pomira.

fqq5BYam.jpg

#96 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 June 2011 - 21:20

Lost Mariner

Jag gillar avsnittet, men det är kanske inte ett av de bästa. Det är avgjort bättre än Olysses iaf, kanske var det lite för modigt och ta in två avsnitt så tätt som bygger lite på samma tema? En av bristerna (tex) är att det är plågsamt uppenbart vad som bryter förbannelsen. Tony Todd är bra som du säger svårt att tänka sig att någon annan skulle göra rollen bättre. Måste även säga att cgi:n är riktigt bra för sin ålder. Malströmmen är kanske inte direkt övertygande, men det beror nog snarare på att den i överblickscenen ser lite liten ut... Gillar slutet där det hintas om att piraten fick ta över manteln efter Cecrops. Kul kommentar om bläckfisken Gabrielle äter i avsnittet:

»Someone asked Renee O'Connor at the Creation Valley Forge, PA Con (10-04-97) about the "squid" in LOST MARINER. Renee points out it was marinated octopus. She resigned herself to eating it, and then decided she might as well try to gross out everyone on the set possible.«[Källa]

Edited by XC, 04 June 2011 - 21:25.

fqq5BYam.jpg

#97 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 June 2011 - 20:36

A Comedy of Eros

Sannerligen ett udda val för en säsongsavslutning. Det känns inte om om man valt ett avsnitt med lite fyverkeri i. Men avsnittet är ett fortfarande rätt underhållande komedi-avsnitt med en del scener som är riktigt välplanerade (tex scenerna där man får se kläder utspridda - först efter Xena/Draco och sedan Gabrielle/Joxer). Det är synd om Joxer på slutet - definitivt - och vackert så att han aldrig utnyttjade situationen han var i. Att plocka in Callisto istället för Draco hade ju avgjort varit ett kul alternativ, men som du säger så hade det kanske varit lite för vågat. Vackert så att man faktiskt har liten boy on boy-crush iaf.
En snabbflukt på IMDb säger att Cameron Russel bara gjort en roll sedan Xena och det i den australiensiska crime-serien "State Coroner".

Edited by XC, 06 June 2011 - 20:37.

fqq5BYam.jpg

#98 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 07 June 2011 - 14:06

Lost Mariner

Specialeffekterna var som sagt mycket bra för att vara gjorde den här tiden. Allt kanske inte känns gjutet i cement, men nog var dom ofta steget före andra tv-serier. Jag tycker att det här avsnittets effekter var bra och övertygande. Till och med Malströmmen. Även om den led lite av att vara en översiktsbild och dörmed tappade lite skärpa.

Väldigt kul notis om bläckfisken och Renee. Jag trodde ju att den var fejk och långt ifrån riktig.

A Comedy of Eros

Jag instämmer helt i det du skriver. Jag uppskattade speciellt den lilla boy on boy-crushen som dom hade. Den här serien var ju inte rädd för att flytta fokus från könsfrågan och istället låta kärleken vara gränsöverskridande. Något man inte annat än kan beundra och gilla.

#99 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 June 2011 - 14:49

Kanske inte så öppet man kanske hade kunat lekt med idag - men de vågade leka lite med könsrollerna iaf. :)

fqq5BYam.jpg

#100 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 07 June 2011 - 15:19

Utan tvekan. Och det var både till seriens och Lucys fördel. Att båda två har varit lite av ett föredöme i frågan. :)