Ett av seriens kanske mest udda avsnitt; antingen älskar man det eller hatar det - det finns inget mitt emellan. Bitvis fortfarande roligt trots att man sett det hur många gånger som helst. En kul och annorlunda inblick i Xenas och Gabrielles dagliga liv. Alison Wall (Minya) är en sådan där bi-figur som gärna fått lite mer screentime i serien än hon slutligen fick. Både Lucy och Reneé är stabila i avsnittet, men de hänger helt enkelt inte med i svängarna när Alison kommer igång på allvar.
Kul grej jag läste på Whoosh som jag inte läst tidigare:
»Lucy Lawless and Robert Tapert announced that they were getting married just before putting the episode "A Day In The Life" Together. As An Inside Joke, At The Beginning Of The Episode When Hower Says To Gabrielle "Has Xena Ever Thought Of Settling Down And Getting Married" Robert Tapert's Name Apprears At The Bottom Of The Screen.« — [Källa]
* * *
(40/216) For Him the Bell Tolls
Jag är ingen stor älskare av Joxer (ja jag vet, tjatar) men här får karaktären lite upprättelse. Med favoritgudinnan Afrodites hjälp förvandlas Joxer till den hjälte han kunde varit och det blir något som hämtat ur en äventyrsmatiné från tiden innan färgfilmen slog igenom på brev front. Karl Urban gör en helt godkänd insats, riktigt intressant att se hur annorlunda han lyckas vara här som Kuoido jämfört med i Destiny (som Caesar). Alex Tydings gör f.ö. hela avsnittet, plus att det är kul att se Gabrielle reda sig själv utan Xena. Jättekul dessutom och stöta på en sentida favorit i en tidig roll, här har dock inte Craig Parker den där släpiga sammetslena stämman han flexar med i Legend of the Seeker. Däremot måste jag säga att jag aldrig dragit någon parallell till "the Princess Bride" i likhet med vad som Whoosh nämner. Men visst finns det likheter.
* * *
(41/217) The Execution
Ett av de vekare avsnitten i säsongen. En pusseldeckare där det är kanske lite för uppenbart att Meleager i slutändan kommer erkännas som oskyldig. Kul dock med återknytningen till "The Royal Academy of Bards". Bäst måste ändå vara scenen där bödeln testar vilken kappa han skall ha på siig.