Jump to content

Photo

Eurovision Song Contest 2008

• Please log in to reply
140 replies to this topic

#76 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 May 2008 - 12:22

Jag anade det faktiskt efter resultatet var klart:

Melodifestivalen 2008 | Expertjuryn räddade Sverige till final i torsdags | Gylleneskor

När EBU släppte röstsiffrorna från semifinalerna efter finalsändningen kunde man finna att Sverige "bara" kom på 12:e plats med 54 poäng i semifinal 2. Hade endast tittarna bestämt hade FYR Makedonien med 64 poäng gått till final. Även Bulgarien fick mer poäng än Sverige, det vill säga 56. Därmed står det klart att det var expertjuryn som placerade "Hero" i finalfältet.

(Typiskt dessutom att vi skall vara den första och räddas av expert juryn :P ).

Edited by XC, 25 May 2008 - 12:23.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#77 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 25 May 2008 - 12:57

Det var ju typiskt att det var Sverige som skulle få hjälp :rolleyes:

Resultatlistan:

1. Ryssland - Dima Bilan: "Believe", 272 poäng.
2. Ukraina - Ani Lorak: "Shady lady", 230 poäng.
3. Grekland - Kalomira: "Secret combination", 218 poäng.
4. Armenien - Sirusho: "Qele, qele", 199 poäng.
5. Norge - Maria: "Hold on be strong", 182 poäng.
6. Serbien - Jelena Tomasevic featuring Bora Dugic:"Oro", 160 poäng.
7. Turkiet - Mor ve Ötesi: "Deli", 138 poäng.
8. Azerbajdzjan - Elnur & Samir: "Day after day", 132 poäng.
9. Israel - Boaz: "The fire in your eyes", 124 poäng.
10. Bosnien-Hercegovina - Laka: "Pokusaj", 110 poäng.
11. Georgien - Diana Gurtskaja: "Peace will come", 83 poäng.
12. Lettland - Pirates of the Sea: "Wolves of the sea", 83 poäng.
13. Portugal - Vania Fernandes: "Senhora do mar", 69 poäng.
14. Island - Euroband: "This is my life", 64 poäng.
15. Danmark - Simon Mathew: "All night long", 60 poäng.
16. Spanien - Rodolfo Chikilicuatre: "Baila el chiki chiki", 55 poäng.
17. Albanien - Olta Boka: "Zemren e lame peng", 55 poäng.
18. Sverige - Charlotte Perrelli: "Hero", 47 poäng.
19. Frankrike - Sebastien Tellier: "Divine", 47 poäng.
20. Rumänien - Nico & Vlad: "Pe-o margine de lume", 45 poäng.
21. Kroatien - Kraljevi Ulice & 75 cents: "Romanca", 44 poäng.
22. Finland - Teräsbetoni: "Missä miehet ratsastaa", 35 poäng.
23. Tyskland - No Angels: "Disappear", 14 poäng.
24. Polen - Isis Gee: "For life", 14 poäng.
25. Storbritannien - Andy Abraham: "Even if", 14 poäng.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#78 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 25 May 2008 - 13:50

Blä. Jag är besviken.

Trodde verkligen att vi skulle komma högre än så, för låten var stark. Trodde inte vi skulle vinna, men att vi skulle hamna bland bottenskrapet nere i damm-skummet trodde jag inte.

Sen tyckte jag VERKLIGEN inte att Ryssland var en värdig vinnare. Deras bidrag var närmast löjligt, med en skridskoåkning och skjortslitning på slutet, som fick mig att knipa ihop ögonen och slänga en hand på pannan.

Grekland och Ukraina däremot var SOLIDA bidrag, och jag hade mycket, mycket gärna sett nån av dom vinna istället. :)

Ja ni... jag antar att Sveriges Eurovision-drömmar är slut för ett bra tag framöver? Senaste åren har vi ju faktiskt skickat flera stora kanoner som inte gått hem alls dessvärre. Tror det verkar som om att vi här i Sverige inte riktigt förstår vad som slår med våra östliga grannar. Hmm... Kanske vi skulle skicka Robyn nästa år? Eller om hon kunde skriva ett bidrag, det har hon ju gjort en gång förut.

#79 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 May 2008 - 16:01

Låten var stark? Inte om publiken inte ens egentligen röstade den till final. Big hint! Hallå?

Om vi hade åkt ut i semin, hade vi då fått vara med alls nästa gång? :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#80 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 25 May 2008 - 16:55

Nu var vi där igen. Klart en låt kan vara stark, trots att ingen röstar på det. Vad vi tycker är irrelevant för kvalitén på bidraget i sig. ;)

Ja, vi hade fått vara med då. Anledningen? För att alla länder måste kvala för att komma in till finalen. Tror inte det finns någon gräns över hur många länder som får vara med där ännu.

Nu var vi där igen. Klart en låt kan vara stark, trots att ingen röstar på det. Vad vi tycker är irrelevant för kvalitén på bidraget i sig. ;)

Ja, vi hade fått vara med då. Anledningen? För att alla länder måste kvala för att komma in till finalen. Tror inte det finns någon gräns över hur många länder som får vara med där ännu.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#81 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 25 May 2008 - 17:05

För att alla länder måste kvala för att komma in till finalen.

Nähe :P Inte alla. ;) Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Spanien och värdlandet är automatiskt i finalen.

Sas det att No Angels (tysklands bidrag), gruppen är stora i Tyskland? Fattar jag inte isf, kunde ju inte alls sjunga bra imo.

Edited by GaterGirl, 25 May 2008 - 17:05.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#82 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 May 2008 - 17:31

Stark = kvalitet? :blink:

Nu är det ju trots allt musik vi talar om och där går det imho inte att tala om objektiva kvalitetsbegrepp. Musik har för mycket med känslor att göra för att någon ska kunna göra en objektiv bedömning av vad som är "bra" eller inte och det finns lika många uppfattningar om den saken som det finns personer som uttalar sig i frågan.

Just nu sitter jag och lyssnar på andra satsen i Ludvig van Beethovens Pastoralsymfoni. Jag tycker det är ett behagligt stycke musik av hög kvalitet. Många skulle inte hålla med mig.

#83 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 25 May 2008 - 18:41

ryssarna fortsätter sitt segertåg märker jag nu när jag för skojs skull tittar in i denna tråd :)

Först hockeyn, nu ESC. Vad ska de vinna härnäst? V75?

Änyways, personligen hade jag inte höga förhoppningar om "Hero". Jag är för den delen ingen schlager/ESCfantast, men Hero tycker jag var mest.. "meh". Inget som satte sig, trots att jag hört den på radio vareviga dag.

Låt schlagermonstret dö, som en krönikör skrev i Bt idag.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#84 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 25 May 2008 - 19:09

Givetvis kan man tala om kvalité där Marie. Varför skulle det inte gå? I så fall kan du i princip aldrig tala om kvalité i några andra sammanhang. Precis som en tårta, film eller annat arbete kan vara av god kvalité så kan musiken vara det.

Exemplet du ger med Beethoven kan ju sägas vara ett exempel på kvalité (nu är jag inte inläst på honom eller särskilt kunnig så jag säger inte att det är så, men utgångspunkten att Beethooven skapade kvalité är rätt etablerat så jag tycker inte det behöver bevisas). Det sista du skriver handlar inte om kvalité, utan är det som slarvigt används av folk som inte riktigt förstår betydelsen i orden. Det är skillnad mellan smak och artistiskt hantverk.

Bara för att Person X inte gillar det betyder det inte att det inte går att bedöma kvalité i något.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#85 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 May 2008 - 19:21

Kvalitet kan vara så olika, menar jag. Om en traditionellt skolad musik(expert) ska uttala sig om en punklåt t ex så är ju risken att h*n avfärdar den som skräp betydligt större än om h*n ska bedöma ett klassiskt stycke, helt enkelt för att musik talar till oss på ett mycket djupare sätt känslomässigt än andra konstformer. Vi kan inte lika lätt separera oss från de känslosträngar som musik berör, vare sig det är på ett positivt eller negativt sätt. Därför kan man inte jämföra kvalitet på samma sätt inom musik som på andra områden.

Sedan tillkommer de där gamla vanliga kriterierna om tycke och smak, men den delen har vi harvat så många varv att jag tycker att vi lämnar den därhän.

#86 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 25 May 2008 - 19:44

Tror hur som helst att vi än en gång missat med perspektivet när det gäller Sveriges bidrag. Här hemma och bland (västeuropeiska) bookmakers har det ju låtit som att Perellis låt var stark men att hon hade en farlig konkurrent i Ukraina, som var "en kopia". Blev ju rätt tydligt i omröstningen vem av de två som sågs som det starkare bidraget i resten av Europa. "Kopian" var ju dessutom en något starkare låt med mer fart i genomförandet.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#87 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 25 May 2008 - 19:59

(Okej, varning! Långt inlägg på gång här men jag tycker det är relevant för det uppdaterar lite av mina tidigare tankar om kvalité vs. smak, vilket kommit fram efter att jag tagit in fler intryck sedan jag skrev tidigare verk på forumet om kvalité och smak.)

Givetvis förstår jag hur du menar, men jag tycker det resonemanget inte håller då du säger att inte det måste tillämpas på allt annat också. Det blir det ju snabbt inkonsekvent. Anledningen att jag inte köper dne där känslomässiga biten är för att all bra konst påverkar oss och det är svårt att värja sig mot det oavsett konstform. Visst, musik är något svårare eftersom vi inte ser det men långt ifrån omöjligt att värja sig mot.

Det finns dock ett mycket enkel sätt att neutralisera det dock - genom att skaffa sig kunskap om det. Inte bara genom att titta, lyssna och på andra sätt inta det som ska bedömas kvalitétsmässigt, utan du måste i högre grad lära dig dess provenance och du måste ta till dig vetenskapliga metoder att förhålla dig till verket (varför? Inte för akademiskt fikonspråk är värt att eftersträva, men det ger definitivt ett sätt att se mer neutralt på det - om man ser det ur två diametralt olika perspektiv). Med de verktygen får du möjlighet av avdramatisera dig i betraktandet och kan därifrån en känslomässigt fri granskning.

Det du skriver om klassiska experten som bedömer punk vs. klassisk musik berör för övrigt det som jag håller på att studera just nu (eller i det PM som jag borde ha skrivit :P ), nämligen fält och doxa (både begreppen berörs av Pierre Bourdieu även om det senare är ett retoriskt begrepp). Jag ser det, precis som du, att vi aldrig kan tala om en absolut sanning (det finns inget episteme, vilket den västerländska frskningstraditionen dock är väldigt rotad i). Istället har varje fält sin egen doxa, vilket kan beskrivas som ett försanthållande.

Ser vi det på en väldigt låg nivå så kan vi ju exempliefiera det hela med att varje grupp har sin doxa, vilket till exempel skulle ge klassisker ( :P ) och punkare olika doxor. Med andra ord, punk har andra kriterier över vad som är kvalitativt. Punken saknar ju kvalitét ur en klassisk doxa och vice versa. Det betyder dock inte att kvalitén på något sätt är subjektiv, utan istället vilar på en kulturell och erfarenhetsbaserad nivå. En sorts gemensam värdenorm.

Slutsats: Jag håller inte med om att musik inte kan bedöma kvalitativt. Kvalitén är däremot inte ett episteme, utan består av doxan inom ett fält. Fälten i sig går ihop varandra så en del fält kan ha rätt liknande åsikter om vad som är bra sett till kvalitén. Det går med andra ord at avgöra om något faktiskt är kvalitativt bra, men då gäller det att känna till doxan inom et rådande fältet och se på verket med neutrala ögon (det går aldrig helt att göra, men kan göras till den grad att den är ett icke-problem).

Yay! Nu har jag sannerligen blivit en sofist! :)

#88 Chrille

Chrille

Senior Captain

• Members
  • 769 posts

Posted 25 May 2008 - 20:35

Jag hade väntat mig kasst resultat, fast kanske inte såhär dåligt ändå. Men jag hoppas Sverige vågar rösta fram något lite annorlunda bidrag nästa år. Vi kör på samma kort hela tiden känns det som.

#89 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 25 May 2008 - 20:58

Sentinel: håller i stort med dig, problemet med musik är väl att både doxa* och fält blir väldigt diversiferade, på gränsen till individuella. När det gäller fält kan man ju ta alla varianter av metal som exempel, med subgenrer till subgenrer. De som tyr sig till ett visst fält vill inte att det jämförs med andra. När det gäller doxa kan det också bli nästan individuellt, t ex tycker jag att det inom pop och rock borde ingå att sjunga rent och hyfsat bra. Därför klarar jag inte av Håkan Hellström, men det är jag ju närmast ensam om här i landet. "I'm too old for this sh*t", eller nåt ;)

*=För er som inte heller är vana vid filosofiskt fikonspråk, se här :P
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#90 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 25 May 2008 - 22:30

Sentinel: håller i stort med dig, problemet med musik är väl att både doxa* och fält blir väldigt diversiferade, på gränsen till individuella. När det gäller fält kan man ju ta alla varianter av metal som exempel, med subgenrer till subgenrer.

Både fält och doxa kan ju delas upp i mindre delar. Rörande fält gör jag ju liknelsen med Luhmans systemteori - alltså att många fält går ihop med varandra. De växlar och påverkar varandra, samtidigt som de finns i olika storlekar. Man kan tala om ett kulturellt fält, liksom ett fält för TV-serier, liksom som ett för just SF-serier. Huvudsaken ligger i att man definierar vad som är det intressanta utifrån situationen man befinner sig i. Visst, det är diversifierat om du ser det på en mikronivå, men du kan likaväl tillämpa en makronivå utan att förlora det som den kan tillföra. I princip har det att göra med avgränsning och definition.

Sedan finns det ju olika nivåer av doxa. Jag tror det är Bourdieu som definierar det, även om jag är rätt säker på att jag läste det i Mats Rosengrens bok Doxologi. Boken rekommenderas varmt till de som vill fördjupa sig i begreppet doxa. Lättläst och intressant. :)

För övrigt skulle jag säga att diversifieringsproblemet knappast endast är vanligt förekommande inom musiken. Precis som metal har sina subgenrer har skräckfilmen det och så vidare. I grunden är det relativt lättlöst tycker jag om man har en konsekvent definition och avgränsning.

#91 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 26 May 2008 - 10:14

Varför fick Perelli så få röster, samtidigt som t ex konkurrenten Ani Lorak gjorde stor succé?

Jag tror att alla män som såg tävlingen vet svaret. :P Charlotte gjorde ett jättebra framträdande, sjöng ofalskt..men....tja nöjer mig med att säga att det fanns väldigt många snygga kvinnor i detta startfält ;)

Edited by Walker, 26 May 2008 - 10:18.

#92 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 28 May 2008 - 10:14

Hörde att det var Sverige som valdes in av juryn. Min flickvän hade läst det nånstans.

För övrigt gillade jag Norges och Danmarks bidrag. Ska skicka in en låt nästa år. Kan ju inte vara så svårt med tanke på vilken skit som kom med i år....
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#93 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 28 May 2008 - 10:57

Det står längre upp i ämnet. ;)

Och det är ju problemet: se till att du skriver någonting riktigt skräpigt åt en skräpartist så har du chansen. Tro inte att du blir med om du gör något som kan uppskattas av resten av Europa. ;)

#94 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 28 May 2008 - 19:49

Jag petade ut inläggen om Håkan Hellström och gav honom en egen tråd. ;)

#95 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 May 2008 - 19:56

Tack Marie. :D

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#96 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 28 May 2008 - 19:58

:hug:

#97 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 May 2008 - 20:03

Det var bra gjort, Marie, men borde inte också snart alla dessa ständiga debatter om smak kontra "kvalitet" (jag är absolut mer inne på Maries linje här) också få en egen tråd vid det här laget? ;)
*Hockey och superhjältar*

#98 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 28 May 2008 - 20:07

Det har vi ju... de kallas Melodifestival- och Eurovision-trådarna. :P :lol:

fqq5BYam.jpg

#99 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 May 2008 - 20:27

Hahaha, det var en bra poäng iofs. :lol:
*Hockey och superhjältar*

#100 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 28 May 2008 - 21:26

De är ju så satans instuckna i med just sakfrågornaså det blir ju svårt. Får se om jag kan ta mig i kragen och skriva en mer allmän post. Jag håller (ska hålla ) på med ett PM som berör det, så då jag fått det klart så kanske jag har tid att fokusera mig på det.