Jump to content

Photo

Firefox

• Please log in to reply
154 replies to this topic

#76 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 August 2009 - 22:14

Kan det vara något som stör FF när du startar upp? Har du testat att installera om FF?
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#77 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 August 2009 - 13:18

Eller inaktivera tilläggen. Min FF startar också segt - tror det är PermaTabs-mod som spökar. (Så jag bortser från det - tillägget behöver jag).

Edited by XC, 13 August 2009 - 13:19.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#78 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 August 2009 - 10:46

Har testat trean ett par gånger och båda gångerna har jag märkt att den tänker till rejält titt som tätt.. misstänker att det har med den nya "awesome bar" att göra. Blir nästan så att den hänger sig eller hackar lite varje gång..lite irriterande..Ingen annan som märkt det? Så jag har faktiskt gått över till att använda Opera istället som jag är helnöjd med.

LifeHacker.com postade igår ett trick hur man defragmanterar sql-databasen i FireFox, detta (bland annat) piggar upp Awesomebar. Jag var ju naturligtvis tvungen och testa och den lilla hickan som jag uppfattade när awesomebar aktiverades försvann helt. :D

»# Open the Error Console: Tools menu/Error Console
# In the Code text box paste this (it's a single line):
Components.classes["@mozilla.org/browser/nav-history-service;1"].getService(Components.interfaces.nsPIPlacesDatabase).DBConnection.executeSimpleSQL("VACUUM");
# Press Evaluate. All the UI will freeze for a few seconds while databases are VACUUMed«
[Källa]

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#79 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 October 2009 - 08:47

Mozilla är hård mot de hårda :thumbsup:

Firefox stoppar buggigt Microsoft-program
2009-10-19 07:26

Firefox införde i fredags en blockering mot Microsofts buggiga insticksprogram.

Sedan det uppdagats att ett insticksprogram från Microsoft utsätter Firefox för en allvarlig säkerhetsrisk bestämde sig Mozilla i fredags för att svartlista insticksprogrammet.

Insticksprogrammet är en del av Microsofts programbibliotek .net. I februari i år uppdaterade Microsoft användare av Firefox med insticksprogrammet utan att meddela användarna. Väl installerat har många användare haft problem att ta bort insticksprogrammet.

- På grund av problemen för många användare att helt ta bort insticksprogrammet i kombination med den höga säkerhetsrisken har vi valt att helt blockera programmet i Firefox, uppger Mozillas utvecklingschef, Mike Shaver, i ett blogginlägg.

Firefox har en säkerhetsfunktion som gör det möjligt att svartlista insticksprogram för webbläsaren. Genom att svartlista ett insticksprogram hindras Firefox från att köra det aktuella programmet.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#80 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 October 2009 - 09:10

Jag tycker ju att man kunde gå ut med informationen lite innan... Tänker de inte alls på oss hobby-supportar som måste kunna svara på frågor om konstiga dialogrutor. :P Tur att man har absolut gehör för datorer.

fqq5BYam.jpg

#81 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 19 October 2009 - 09:13

Ingen kommentar från Microsoft om det här?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#82 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 October 2009 - 09:29

Håller med om att det skulle varit bättre information. Har inte hittat nåt om detta varken hos Mozilla eller Microsoft.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#83 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 October 2009 - 11:43

Jaha, var det därför det poppade upp en ruta med blockerade instickningsprogram häromdagen.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#84 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 October 2009 - 12:07

Ah, bloggen:

.NET Framework Assistant Blocked to Disarm Security Vulnerability
10.16.09 - 09:00pm

Mike Shaver, Mozilla’s Vice President of Engineering writes:

I’ve previously posted about the .NET Framework Assistant add-on that was delivered via Windows Update earlier this year. It’s recently surfaced that it has a serious security vulnerability, and Microsoft is recommending that all users disable the add-on.

Because of the difficulties some users have had entirely removing the add-on, and because of the severity of the risk it represents if not disabled, we contacted Microsoft today to indicate that we were looking to disable the extension and plugin for all users via our blocklisting mechanism. Microsoft agreed with the plan, and we put the blocklist entry live immediately. (Some users are already seeing it disabled, less than an hour after we added it!)

Update (Sunday Oct 18, 6:30pm PDT): Microsoft has now confirmed that the Framework Assistant add-on is not a vector for this attack, and we have removed the entry from the blocklist. We are also working on a mechanism to allow Firefox users to re-enable the WPF plugin ahead of its eventual removal from the blocklist. For more information, see Mike Shaver’s latest blog post.

#85 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 October 2009 - 12:53

Åhå... Kanske värt och titta in där med jämna mellan rum mao. :)

Edited by XC, 19 October 2009 - 12:53.

fqq5BYam.jpg

#86 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 01 December 2009 - 21:22

FFS!

Finns det något sätt att slå av den extremt störande funktionen som installerats i FF 3.5? Jag talar givetvis om "SearchMenu"-funktionen som dyker upp då ord markeras. Jag tar alla förslag för att få bort den - allt från inställningar i FF till rena plugins.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#87 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 December 2009 - 21:32

Eh vilken funktion?

fqq5BYam.jpg

#88 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 01 December 2009 - 21:37

Är det den som dyker upp längst ner? För mig gör den bara det om man håller ner Ctrl och trycker på F samtidigt.
Annars vet jag inte vad du pratar om.

Edited by Georgia, 01 December 2009 - 21:42.

#89 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 01 December 2009 - 21:43

Nej, det är inte CTRL + F. SearchMenu heter den. Bifogar en bild som visar vad jag menar. Blev det tydligare?

Attached Files

#90 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 01 December 2009 - 21:49

Ser ut som om du har någon plug-in installerad. Jag har då aldrig sett den där. Har du kollat bland dina plug-ins/tillägg att den inte finns där?

#91 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 December 2009 - 21:55

Verktyg --> Tillägg. Är helt övertgad om att det finns en plugin som heter "SearchMenu" där. Inaktivera eller avinstallera.

Edited by XC, 01 December 2009 - 21:55.

fqq5BYam.jpg

#92 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 01 December 2009 - 22:02

Aha. Den dök upp när jag installerade från 3.0.X till 3.5 och då uppdaterades alal plugins också. Tänkte inte på det. Tack så mycket! Nu är det borta. :)

#93 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 December 2009 - 10:11

Läser på IDG att FireFox nu gått om IE7 som den mest använda webbläsaren i världen. Men Räknar man samman alla versioner av IE så är den fortfarande ohotad 1a med mer än halva surfarkåren i sitt grepp.

Kul.

fqq5BYam.jpg

#94 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 December 2009 - 11:41

Kul? Tveeggat: kul för oss som tllverkar sajterna då det innebär dubbel betalning för oss pga IE lever i sin egen bubbla kodmässigt. Tråkigt på så sätt att det innebär extra jobb för oss utvecklare och dubbel kostnad för den stackars kunden som kan få betala dyrt för detta.
Microsoft säger att IE 9 kommer att bli mkt bättre, men det sa de ju om 7:an oxå..

Jag tycker det var underbart av norska browsern Opera som stämde Microsoft för att de har monopol på att sin browser i sitt OS. Blir det fritt fram för fler browsers i Windows kan jag lova att IE kommer att rasa långt ner på listan :P Hoppas verkligen det inte är i en alltför avlägsen framtid.
Sådärja, färdig orerat ;)

#95 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 December 2009 - 12:07

Det är redan klart att Windows kommer säljas i Europa med ett installationspaket är användaren får välja vilken webbläsare som skall installeras. Visst är det för utvecklare (och de som betalar utvecklarna så att säga) trist att det innebär merarbete för att det skall se snyggt ut för alla. Men jag tycker främst att det är kul att fler och fler som vågar prova på nya vägar.

Edited by XC, 21 December 2009 - 12:07.

fqq5BYam.jpg

#96 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 December 2009 - 13:15

Fast problemet för utvecklare som dig, Synon (och i viss mån mig) handlar ju egentligen om att många - främst Pyttemjuk - har varit usla på att följa standarder och valt att tolka dem på "sit eget sätt" <_<. Satt för några år sedan och definierade style sheets, och det var ett h-e om man skulle få dem att funka för IE och Mozilla samtidigt.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#97 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 21 December 2009 - 13:42

Jag tycker det var underbart av norska browsern Opera som stämde Microsoft för att de har monopol på att sin browser i sitt OS. Blir det fritt fram för fler browsers i Windows kan jag lova att IE kommer att rasa långt ner på listan :P

Yay! Opera rular! :thumbsup:

Jag använder den och trivs. Provade även Eldräven och Krom, men jag har blivit för mycket Opera-fan tror jag.

Hmm, kan jag ändra nick till Jussi Björling... ^_^ :P
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#98 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 December 2009 - 13:49

Precis, Fiskrens. Och problemet är inte bara att det ska se snyggt ut, utan än viktigare, funktionaliteten måste ju finnas med. Så tråkigt alla ggr man får kompromissa och göra specialhack för IE. Tack och lov börjar den största boven av dem alla, IE6, sakta försvinna - dock sker det i plågsamt långsamt tempo :P
Och nej, innan någon protesterar, tyvärr har den fortfarande alltför stor andel av marknaden för att kunna nonchaleras totalt. Fast det beror mkt på sajten, många företag som fortfarande sitter med denna browser då det innebär stora förändringar i systemet för att uppgradera (t ex Servicepacket måste även det uppgraderas). Till vår stora glädje har vi äntligen övertygat hela två kunder att skippa anpassning för 6:an (dyker upp text för användaren med uppmaning att uppgradera eller byta browser) :thumbsup:
Kan tillägga att det är Safari som är bäst på att följa webbstandard, om nåt inte funkar där är det oftast fel på koden :)

Bra där, Kizmiaz!

Edited by Synon, 21 December 2009 - 13:52.

#99 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 January 2010 - 12:29

Firefox 3.6 finns ute nu om det nu undgått någon. Då 3.5 var fruktansvärt buggig så rekommenderas en uppgradering. Förutom buggfix så ska den bl a vara snabbare (var lite problem innan med prestandan då man hade flera aktiva fönster/flikar) och så en nyhet som jag tycker är roligt: Personas = nytt sätt att designa sin browser och jättebra sida där du får en preview on-the-fly. Ok, nu har jag precis ändrat och oj, vad enkelt det var! Och massor att välja på så det lär jag väl göra ett antal ggr framöver! Utan att ha gjort några seriösa tester så måste jag säga att jag spontant upplever den som snabbare :thumbsup:

Personas
Ladda ner Firefox 3.6 (US)
Ladda ner Firefox 3.6 (SE)

PS. Ja, jag vet. Tråden handlar om andra versioner, men om någon mod känner för det så kan ju en ny tråd skapas eller, kanske ännu bättre, så döps bara tråden om till att generellt handla om Firefox?

Edited by Synon, 23 January 2010 - 13:20.

#100 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 January 2010 - 13:15

Jag följde nedladdningslänken som ett får och fick in FF på svenska i datorn. Har haft en stunds desperat meckande för att få tillbaka FF på engelska, men jag löste det till slut. Puh! Det gör jag aaaaldrig om igen. Följer en länk dvs. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.