Clash of the Titans (2010) [US]
#Genre: ActionÄventyr grundad med Grekisk Mytologi.
#Koncept: Hjälten från ingenstans som helt plötsligt finner sig i frontlinjen i försvaret av mänskligheten mot gudarna.
#Förväntningar: Trevlig äventyrsmatiné. [SFN*239423]
#Ögon&Öron-godis: Jag minns originalet fortfarande som lite småseg - men med väldigt trevligt arbete med special effekterna. Den här minns jag lite som en rappare berättad historia relativt trogen originalet. Och jag står väl för det även efter en omtitt. Jag tycker faktiskt den är OK, special effekterna är godkända (men då såg jag filmen i 2D även denna gång). Jag vet inte om det är karaktären Perseus eller Sam Worthington i sig, men huvudrollen är fantastiskt oengagerande. De flesta karaktärerna runt och mot Perseus är faktiskt intressantare.
#Bäst: Perseus får inte prinsessan och hela konungariket på slutet. Alltid något.
#Sämst: Vet inte om jag är lika övertygad som Ralph Fiennes att JK Rowling baserade "Lord Voldermort" på Underjordens "Hades".
#XC Konstaterar: Attans att jag inte fått tummen ur och införskaffat tvåan ännu... Får ta tag i det.
#PS: IMDbs trivia sektion är givetvis fullt av mumsigt, förutom informationen om att Kraken är hämtad från nordisk mytologi även följande lilla detalj: »In Greek mythology, Perseus and Andromeda had seven sons, one of whom is Perses, who became an ancestor of the emperors of Persia, and from whose name "Persia" is supposedly derived. Io (who in Greek mythology, is Perseus' great great great great great great great grandmother) is portrayed by Gemma Arterton, who appeared in Prince of Persia, as the love interest of a Persian prince.«