Jump to content

Photo

Game of Thrones - Säsong 1

• Please log in to reply
180 replies to this topic

#76 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 02 May 2011 - 20:47

Har sett de tre första avsnitten nu och detta är riktigt jävla bra! Jag var fast redan efter den snygga vinjetten! :D

Winter is Coming

#77 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
  • Interests:TV-serier
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 03 May 2011 - 19:43

Jag älskar vinjetten! Så coolt att den ändras lite när karaktärerna reser runt i världen. :wub:
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"
Sheldon, The Big Bang Theory

Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.

#78 Wowbagger

Wowbagger

Commander

• Members
  • 197 posts

Posted 03 May 2011 - 19:58

Det hade jag faktiskt inte lagt märke till, nice :)

Kan bara hålla med, detta är så bra.
Jag var orolig att det skulle bli som Legend of the seeker ett tag men det är 100% kvalitet rakt av.
Blir riktigt besviken och överraskad när 60 minuter har gått, vill...se...mer!

#79 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 04 May 2011 - 13:15

Slutet av vinjetten visade staden Pentos i första avsnittet:

och sedan dess visas Dothraki Sea/Vaes Dothrak istället.
Vaes Dothrak tycker jag är väldigt snyggt gjort, för den delen. Hästarna! :wub:

Bilderna på de där järnstängerna i solen visar förresten seriens backstory, hur Robert tog över tronen. Det finns många intressanta detaljer i vinjetten. :)
"So... This is engineering, huh? Engineering. Where the noble semi-skilled laborers execute the visions of those who think and dream... hello, oompa-loompas of science!"

#80 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 May 2011 - 13:21

Och ikväll drar den igång på Canal+! :hurrah:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#81 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 04 May 2011 - 13:31

Yessss! Ska bänka mig framför TVn! :popcorn:

#82 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 May 2011 - 13:45

Trevligt med sällskap! :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#83 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 May 2011 - 20:21

Med glädje bänkade jag mig framför tv:n kl 20.00 då den skulle dra igång på Canal+. Och inte blev jag besviken. Men vart tog tiden vägen? Den hade ju precis kommit igång när eftertexterna kom! :P Nåväl, tåtat ihop lite om första avsnittet:

1. Winter is Coming

Spännande inledning med övernaturliga inslag och nattens väktare som råkar ut för ett obehagligt möte ute i skogen. Och stackaren som överlever och berättar för de andra blir avrättad som desertör. Taskigt.

Mycket bra introduktion av huvudkaraktärerna där vi främst får lära känna familjen Stark där Sean Bean övertygar som Lord Eddard Stark. Så många karaktärer och miljöer, men ändå så lätt att följa med. Bra betyg.

Inget krut sparas vad gäller blod, våld, sex och CGI där det senare mestadels lyckas förmedla den eftersträvade tidsandan och "naturtrogna" miljöer. Skriver mestadels för det finns några scener som skriker green screen, men det kan jag ha överseende med då helheten fungerar så bra. Gillar även musiken i den.

Längtar efter fortsättningen för det här känns riktigt bra. :)

PS. Vinjetten är otroligt läcker och jag gillar musiken skarpt!

#84 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 04 May 2011 - 20:27

Jag tittade med min mamma. Hon blev väldigt chockad över slutet! :lol:

#85 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 May 2011 - 20:31

Kan tänka mig det! Även jag höjde ett ögonbryn först för det hade jag inte väntat mig. :D

Vad tyckte din mamma annars om den? Eller fick slutet henne att glömma resten? :P

Edited by Synon, 04 May 2011 - 20:31.

#86 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 04 May 2011 - 20:57

När jag såg slutet blev jag påmind om Martin's bakgrund som författare till TV-serier: han har lärt sig hur man "hookar" läsaren och det märks i böckerna - och serien :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#87 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 May 2011 - 21:51

Ja, han lyckades verkligen med det! :D

#88 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 18 May 2011 - 20:58

2 The Kingsroad

Det vi redan visste om Lannisters förstärks i det här avsnittet. De är absolut inte att lita på. De har makt och pengar att göra som de vill vilket de även utnyttjar. Drottningen är inte den väna varelse hon ger sken av utan bestämmer med fast hand bakom kulisserna. Brodern i sin tur verkar vara den som har makt över henne. Vilken familj! Här anar jag att det är han som tog det första steget till det incestuösa förhållande de har. Säkerligen skedde det i unga år. Hur kommer detta sluta? Om någon kommer på dem kommer den personen leva tillräckligt länge för att avslöja dem? Vilket osökt leder till Brane: kommer han att överleva? Berätta vad han såg?

Ganska lugnt tempo i avsnittet och det tänder till först mot slutet när Arya drabbar samman med prinsen och konsekvenserna av det. Prinsen visar sitt rätta jag och Sansa, som vill gifta sig med honom, slits mellan att behaga honom eller backa upp sin syster. Rörande scen med Ned och stackars lilla Lucy. På tal om Lucy så ser vi i det här avsnittet hur barnens förhållande till sina ulvar tar form, som Brans som räddar livet på honom för att sedan inte lämna hans sida och Aryas som lyder hennes kommandon. Intelligenta varelser och de tillför lite extra krydda i serien.

3 Lord Snow

Gillar familjen Stark där samtliga karaktärer är intresseväckande och starka personligheter på sitt eget sätt. Hur ska Eddard överleva som kungens högra hand kan man ju fråga sig. Misstänker att han kommer att röra om i grytan ordentligt. Märktes ju när han fick reda på hur skuldsatt kungariket är och hans reaktion på det. Samtidigt fick vi reda på hållhaken som Lannisters har på kungen: de som håller i plånboken...

Föga överraskande förändras förhållandet mellan Daenerys och Drogo, mer intressant att se hennes förändrade attityd mot sin hemska bror (jag menar, sälja sin syster så där för egen vinnings skull. Utan att lyfta ett ögonbryn. Burr.)

Tyrion växer (höhö) i mina ögon och blir till en favorit faktiskt. Både karaktären och skådespelaren. Skönt att slippa se en dvärg i en stereotypisk komisk biroll som annars är brukligt. Gillar förhållandet mellan honom och Snow som sakta växer fram. Är det en begynnande vänskap vi ser? Och Snow som gått med i Nattens väktare - kommer vi få se mer av de som gömmer sig i skogen bortom muren? Spännande!

...

Då jag missade förra veckans avsnitt så såg jag två avsnitt på raken ikväll (tack Canal+ som visade del två precis innan kvällens avsnitt) och jag fann mig sitta som fastklistrad framför tv:n. Älskar storyn, intrigerna, miljöerna, musiken och - framförallt - karaktärerna som både är intressanta, spännande och där castingen är så fantastiskt bra. En parentes dock runt Emilia Clarke (Daenerys) som hittills varit en aning blek.

I want some more! :P

#89 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 18 May 2011 - 22:02

Väldigt intressant att läsa vad du tycker! :)

Jag sitter också som klistrad framför TVn och tittar på avsnitten. Jag kan knappt vänta på att få se mina favoritscener från böckerna komma till liv i den här fantastiskt välgjorda serien. :thumbsup:

#90 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 May 2011 - 09:04

Själv sitter jag efter tre avsnitt och väntar på att det ska ta fart - vilket det visst lär göra ordentligt fr o m nu. Framför allt tredje avsnittet var faktiskt rätt segt; den här gången hade manusförfattarna inte lyckats få in någon knorr på slutet. Man glömmer lätt bort sånt när man läser och kanske är det också förväntningar och vetskapen om vad som kommer som fäller krokben. Samtidigt är det ju väldigt hög kvalitet på allting, och nya personer förs in jäkligt skickligt (en drös till nu i tredje) utan att det riktigt märks: de bara är där, rätt självklara.

@Synon: Håller med Restless, väldigt kul att läsa vad en "oinvigd" tycker. Tyrion är för övrigt ofta favoriten i boken också - synd att de tvingats klippa bort/strunta i en del scener med honom.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#91 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 21 May 2011 - 11:51

Jag var så säker på att de skulle använda graviditets-avslöjandet som cliffhanger i avsnitt tre. Lite synd att de inte gjorde så, hade varit trevlig med en glad nyhet som cliffhanger för en gångs skull. <_<

Tyrion är bara min fjärde favorit i boken (efter Dany, Arya och Jon Snow), men Dinklage är så perfekt i rollen att han nog har blivit min favorit! :wub:

ETA: eller, tredje favorit i alla fall. Move over, Jon Snow!

Edited by Restless, 21 May 2011 - 11:55.

#92 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 May 2011 - 15:35

Kul att ni läser det jag skriver! Skönt att höra att jag inte skriver för blinda ögon so to speak. Och jag i min tur uppskattar era kommentarer som läst den och har lite mer i bagaget än jag har.

@Fiskrens: vad synd, jag hade gärna sett mer av Tyrion!

@Restless: Dany är det Daenerys? :unsure: Än så länge har hon inte lämnat större intryck hos mig, men det verkar som att den karaktären (inkl skådespelerskan) har potentialen att utvecklas. Hon kanske framställs bättre i boken?
Härligt att du justerat listan för visst är Dinklage magnifik i rollen!

#93 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 21 May 2011 - 19:28

@Restless: Dany är det Daenerys? :unsure: Än så länge har hon inte lämnat större intryck hos mig, men det verkar som att den karaktären (inkl skådespelerskan) har potentialen att utvecklas. Hon kanske framställs bättre i boken?
Härligt att du justerat listan för visst är Dinklage magnifik i rollen!

Yes, Dany är Daenerys. Dany är hennes smeknamn. :)
Uhm, svårt att säga. I boken får man läsa hennes tankar, och det är mer spännande att följa än "den där stackars tjejen som blir bortgift mot sin vilja och inte riktigt vågar säga emot". Men jag har läst en del kommentarer från bokläsare som skrivit att de gillar Dany mer i TV-serien än de gjorde i boken, eftersom skådespelerskan är så bra. Så det varierar! Dany är en rätt polariserande karaktär, tror jag - många har henne som favorit (hon är definitivt på topp-5 bland mest populära karaktärer), men många har henne också som minsta-favorit karaktär. Väldigt spridda åsikter om henne.
Jag gillade henne redan från början i boken, kan jag dock säga.

Dinklage är verkligen perfekt. En annan skådis skulle säkert vara irriterande i rollen, men Dinklage gör så man inte kan låta bli att gilla honom.

Edited by Restless, 21 May 2011 - 19:29.

#94 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 May 2011 - 22:18

Tack för att du skrev lite om Dany. Och med böcker har man ju fördelen att man verkligen får lära känna karaktärerna på ett sätt som självklart är svårt att överföra till skärmen. Ja, som du märkt så är jag själv lite tveksam till henne, men hon kanske tar sig. Vem vet? Ni gör så att jag blir himla sugen på att läsa boken, men jag får nog vänta tills jag sett färdigt tv-serien. :)

Kan bara hålla med dig om det sista du skriver.

Btw: är den trogen boken so far eller är det mycket som fallit bort? Samma stämning, känsla? De andra karaktärerna stämmer bra enligt boken?

Edited by Synon, 21 May 2011 - 22:20.

#95 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 21 May 2011 - 22:55

Det är väldigt troget boken än så länge handlingsmässigt :thumbsup:. Det man kapat är karaktärsfördjupningar - eller snarare har man lyckats klämma in dessa på mindre "yta", för jag tycker att man har satt karaktärerna väldigt bra. Sedan fattas (som jag minns det, kan vara lite svårt att skilja böckerna åt) en hel del tillbakablickar från Robert Baratheons uppror mot Targaryens. Huvuddragen har nämnts i serien men i böckerna har de återberättats i mer detalj. Saknar dem inte, för i TV-serien hade de bara dragit ned tempot ytterligare och det centrala är ju att bakgrunden är känd.

Edited by Fiskrens, 21 May 2011 - 22:55.

#96 Wowbagger

Wowbagger

Commander

• Members
  • 197 posts

Posted 21 May 2011 - 23:24

Jag tycker dom är väldigt trogna boken än så länge Synon.
Just Daenerys kanske förlorar lite i överföringen till TV-serie eller så tycker jag bara så för att jag läst alla fyra böckerna vilket har gett mig en fullare bild av Daenerys men det gäller ju iofs alla karaktärerna antar jag.
En liten negativ reflektion är att jag tycker att dom blonderat Daenerys (och hennes bror med för den delen) lite väl mycket vilket gjort dom lite plastiga eller out of character på nåt sätt. Det var inte riktigt den bilden av dom jag hade i huvudet iaf.

Personligen är jag helt tagen av GoT efter att ha sett avsnitt 5.
Jag börjar mer och mer luta åt att det här är den bästa serien jag sett någonsin.

Inte nog med att den är påkostad vad det gäller både props och miljöer utan dialogerna är ju helt sjukt skarpa.
Jag ska inte spoila nått men när jag tittade på Avsnitt 5 kom jag på mig själv att sitta och suga i mig av replikskiftena mellan Littlefinger och Varys, Robert och Cersei bara för att nämna några.
Även såna subtila saker som att Rodrik rycker till när Catelyn lägger sin hand på hans arm som för att visa att han trots sin ålder fortfarande är i "battlemode" efter striden eller att man utan att överdriva visar att Ned egentligen inte har en chans i strid mot Jamie och att han vet om det. För att inte tala om scenen när Catelyn träffar sin syster, vilken spark i magen det var!
Jag njöt av varje sekund :)

Jag ber om ursäkt för att jag rusar fram lite i handlingen men jag var tvungen att skriva av mig :D

Edited by Wowbagger, 21 May 2011 - 23:26.

#97 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 22 May 2011 - 00:48

Det låter som att de lyckats överföra berättelsen med gott resultat till tv-rutan. Kul att höra! Berätta gärna mer allteftersom ni kommer på något. Uppskattar all hjälp jag får med att fylla ut det som sker i tv-serien.

@wowbagger: även jag reagerade på deras onaturliga hårfärg som känns väldigt konstlat. Billigt. Kanske därför jag inte heller riktigt fastnat för de karaktärerna. Inte enkom, men att det är en bidragande faktor som stör mitt intryck av dem. Kan vara så.
Jag har ju bara sett tre avsnitt, men är redan fast och tycker den är otroligt bra! Härligt att se din iver över den!

#98 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 22 May 2011 - 19:34

Btw: är den trogen boken so far eller är det mycket som fallit bort? Samma stämning, känsla? De andra karaktärerna stämmer bra enligt boken?

Serien är trogen boken, men annorlunda. Boken går in mycket mer på djupet i de åtta utvalda karaktärerna, och allt som sker är från deras synvinkel. I TV-serien följer vi alla karaktärerna, så scenerna från boken är nedkortade/sammanfattade och något mindre effektfulla, men de har istället lagt till nya scener mellan andra karaktärer (och de nya scenerna passar in bra i berättelsen och stämmer överens med vad som kan ha hänt i boken vid de tidpunkterna, bara det att vi inte fick se det i boken). Det är ju såklart helt olika medier, så den skillnaden märks ju en del. Men i grunden är det verkligen helt samma berättelse de berättar, jag är glatt överraskad. Oftast brukar det vara många ändringar i adaptioner, men den här är verkligen trogen boken. :)

En liten negativ reflektion är att jag tycker att dom blonderat Daenerys (och hennes bror med för den delen) lite väl mycket vilket gjort dom lite plastiga eller out of character på nåt sätt. Det var inte riktigt den bilden av dom jag hade i huvudet iaf.

Jag tror det är meningen att de ska se ut så, enligt boken. I boken har de lila ögon, dessutom. :lol:

Skådisarna har nog på sig peruker, antar jag, så det är nog bara dåligt gjorda peruker. Det är därför det ser så fejkat ut, gissar jag.

Edited by Restless, 22 May 2011 - 19:35.

#99 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 May 2011 - 15:40

Jag blir verkligen glad att höra att tv-serien är boken trogen så pass mycket. Som du skriver, Restless, är det ju alltför vanligt att de gör sina egna anpassningar och ändringar när boken ska föras över till ett annat format. Och så härligt att de nya scenerna går så bra ihop med bokens anda. Men alla karaktärerna finns med i boken? Bara nya scener som tillkommit?

Syskonens blonda kalufs: dålig peruk, men sen är det väl så att personerna inte heller passar i den färgen? :P Lila ögon? Wow. Coolt! Synd att det inte fick vara med, hade varit läckert!

Ser fram emot morgondagens avsnitt på Canal+!

Edited by Synon, 24 May 2011 - 15:41.

#100 Restless

Restless

Captain

• Members
  • 554 posts
    Böcker
    Naturvetenskap

Posted 24 May 2011 - 22:29

De har lagt till en ny karaktär, Ros, en prostituerad tjej. Hon passar dock in, precis som de tillagda scenerna.
Annars är det samma karaktärer som i boken och allting. :)

Lila ögon hade varit coolt, fast det hade nog blivit jobbigt för skådisarna att ha på sig färgade linser varje dag. Och Tyrion har i boken två olikfärgade ögon (ett grönt och ett mörkbrunt? Tror jag det var.), det hade varit coolt det med.