Jump to content

Photo

Melodifestivalen 2009

• Please log in to reply
114 replies to this topic

#76 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 23 February 2009 - 18:36

Mede är en uppgradering jämfört med Seg-kväll-med-Luuk, men jag har hellre sett en programledare som var mer programledare än uppstylad komiker.

Om du inte gillar programledaren kan du alltid stänga av tv-ljudet och lyssna på SR P4: kommentatorer istället. Då slipper du komikerna men får ändå underhållande analyser om musiken osv. Har aldrig lyssnat igenom en hel sändning, men från det lilla jag hört så borde det passa en schlagerfanatist som dej. :P

Själv brukade jag förr praktisera den här metoden under fotbolls-VM osv, ogillade SVT trista och oengagerade komentatorer och föredrog Radiosportens fanatiskt engagerade Lasse Granqvist och Ralf Edström.

#77 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 February 2009 - 18:53

Jag lyssnade på P4s sänddingar förra året och jag håler defenitivt med dig om att de är bättre.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#78 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 February 2009 - 23:03

De gick vidare ikväll - Melodifestivalen 2009 - Expressen.se
Här är namnen på de som går vidare från den fjärde och sista deltävlingen i Melodifestivalen 2009. Expressen.se rapporterar direkt.

Agnes Carlsson och Malena Ernman gick direkt till finalen i Globen.
Star Pilots flyger vidare i Andra Chansen och får Sarah Dawn Finer med sig till Norrköping.
Den internationella juryn valde ut Sarah Dawn Finer som därmed har dubbel chans att gå till final.
Den första duellen utkämpades av Star Pilots och Agnes Carlsson. I duell nummer två deltog Sarah Dawn Finer och Malena Ernman.

Efter den första röstningsomgången av tre gick dessa fem vidare.

Star Pilots
Malena Ernman
Agnes Carlsson
Sarah Dawn Finer
Thorleifs

Susanne Alfvengren kom på åttonde och sista plats. Anna Sahlene och Maria Haukaas Storeng blev sjua och på sjätte plats kom tonåringarna i Next 3.

Melodifestivalens låtar släpps fria att spelas i radio och på tv | Melodifestivalen 2009 | Nöjesbladet | Aftonbladet
Nu slipper Melodifestivalens artister oroa sig för att bli diskvalificerade.

När fjärde deltävlingen nu är avslutad, släpps tävlingens alla 32 bidrag fria.

Efter att fjärde deltävlingen i kväll avgjorts, släpps alla 32 Melodifestivalsbidragen fria att spelas i radio och på tv, uppger SVT i ett pressmeddelande.

Låtarna släpps även på skiva och artisterna har möjlighet att nynna på sina låtar utan att bli diskvalificerade.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#79 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 March 2009 - 11:06

Jobbade så jag lyssnade via radion. Var väl bara Alfengren och Ernman som jag var nyfiken på. Alfengren läst väl som Alvengren brukar. Och Ernman stack ut i ett annars blekt startfält.

Fruktansvärt bleka låtar i år.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#80 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 March 2009 - 12:56

Instämmer. Har svårt att se hur vi ens skulle ha en chans i eurovision oavsett vilket låt som vinner den svenska uttagningen.

Malena Ernman var ju unik, även om det lät väldigt mycket Vincerò stundtals. Kanske iofs inte är så lustigt eftersom Fredrik Kempe skrivit båda två. Inte riktigt 100 på vad jag tycke om låten. Den har något som får den att stanna kvar i minnet, frågan är bara om det är något positivt eller ej. Det kanske tiden kan utvisa, en del låtar växer eller kommer mer till sin rätt efter ett tag.

Var det inte en annan Opera-pop-låt som var med för något år sedan?

#81 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 March 2009 - 14:09

Symfoni menar du?
Den var väl med för ett antal år sen? :lol:
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#82 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 March 2009 - 14:26

Carty kanke tänker på förra årets "When You Need Me" med Terese Andersson? Vet inte om det klassas som opera/operapop men det är iaf en avart på detta skulle jag tro.

Loa Falkmans "Symfonin"är ju kult! :D

fqq5BYam.jpg

#83 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 March 2009 - 14:41

Jupp XC. Den ("When You Need Me") var det jag tänkte på. :)

Edited by Cartman, 02 March 2009 - 15:05.

#84 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 March 2009 - 14:45

Den är ju bäst! :thumbsup:
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#85 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 March 2009 - 21:36

Vidare:
Caroline af Ugglas – ”Snälla, snälla”
Sarah Dawn Finer – ”Moving On”

Och internationella juryn gav extra platsen till finalen till:
Sofia – ”Alla”

Synd på Lilli oc Sussie. Gillade den låten bättre än SDF.

Edited by XC, 07 March 2009 - 21:37.

fqq5BYam.jpg

#86 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 March 2009 - 22:10

Då har jag justerat första posten och underrubriken

#87 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 March 2009 - 12:59

Det var väl rätt okej att Caroline af Ugglas gick vidare. Är inte helt såld på låten direkt men den tillsammans med den unika rösten gör att låten har något iaf. Svårt att sätta fingret på exakt vad dock. Sarah Dawn Finer har jag inte mycket till övers för. Lite trist att hennes låtar är samma/liknande hela tiden. Känns så tjatigt.

Vidhåller det som jag sagt tidigare, att startfältet har varit svagare än tidigare och att det känns lite som att det kvittar vilket bidrag vi skickar till eurovisionen för det kommer bli svårt att nå bra placeringar oavsett.

#88 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 March 2009 - 22:16

Roligaste omröstningen på länge. Inte ens jury-grupperna var överens. :)

Efter första delfinalens men-för-f*n?-Caronline-af-Ugglas-brukar-ju-vara-bra via andra chansens den-är-inte-så-pjåkig-ändå-faktiskt så föll min röst på Caroline af Ugglas "Snälla Snälla". Sofias "Alla" gick aningen bättre än väntat (trodde den skulle komma sist) och jag tyckte nog Emilia var aningen bättre än sin 9e plats. EMD och Måns hade de väl kunnat diska? :P

Till och med Petra Mede funkade något så när bra.

Gillar vinnarlåten. Moskva är betydligt intressantare nu än efter förlusten i Belgrad. :)

--
Nedan listas artisterna i resultatordningen:

1. Malena Ernman - "La Voix" (182 poäng)
2. Caroline af Ugglas - "Snälla, snälla" (171 poäng)
3. E.M.D. - "Baby Goodbye" (145 poäng)
4. Måns Zelmerlöw - "Hope & Glory" (144 poäng)
5. Alcazar - "Stay the Night" (139 poäng)
6. Sarah Dawn Finer - "Moving On" (87 poäng)
7. H.E.A.T. - "1000 Miles" (82 poäng)
8. Agnes - "Love, Love, Love" (40 poäng)
9. Emilia - "You're My World" (28 poäng)
10. Sofia - "Alla" (12 poäng)
11. Molly Sandén - "Så vill stjärnorna" (2 poäng)

fqq5BYam.jpg

#89 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 March 2009 - 22:24

Opera kanske går hem i Moskva och resten av Europa :)

Hörde lite av Sofias låt, och den här gången så hörde jag faktiskt att hon sjöng på grekiska :lol: Men jag är fortfarande lite fundersam över vad ett bidrag som sjungs på grekiska har att göra i en svensk uttagning :wacko:

#90 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 March 2009 - 22:27

Vad säger du? Petra påstod ju att Grekiska gick jättre bra ute i europa, speciellt i Grekland. :P

Men jag håller med. Låten i sig är det kanske inte så stora fel på, men de flesta av oss har lite svårt och ta till dne lilla grekiska detaljen. :)

fqq5BYam.jpg

#91 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 March 2009 - 22:31

speciellt i Grekland.

Precis :lol:

Vet hur många som helst som gillar grekisk musik, men, bara när dom är och turistar i Grekland. Dom får inte alls samma känsla av musiken här som där.
Jag gillar ju grekisk musik (inte allt), men det beror ju mer på att jag kan språket (säger vi ;) ) och är uppväxt med det.

#92 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 March 2009 - 22:33

Ahh... Du har lärt dig stå ut med den mao? ;)

Skämt åt sido - jag tilhörde en av de få som gillade Sagapo 2002.

Här är vinnarlåten för den som vill avnjuta den igen (fullskärm):

Edited by XC, 14 March 2009 - 22:36.

fqq5BYam.jpg

#93 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 15 March 2009 - 01:37

H.E.A.T - 1000 Miles :urk:

Var är utvecklingen på väg någonstans. Hårdrock som låter som ett dansband med lite hårdrocksstuk.
Det finns princip ingen speciell rytm i sången. Inget tryck heller

Inledningen lät väl bra men sedan kom fiaskot.

Allt vad olika musiktyper är bleknar tydligen bort. Idag slätas allt ut och låter som dansband eller symfonibalad

Ifrågasätt varför det heter hårdrock? Är det meningen att sången ska blekna alltihopa?

Var det så där som Luciano Pavarotti sjöng på sina hemmafester för att få det lite häftigt.

Edited by Supertreck, 15 March 2009 - 01:37.

#94 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 15 March 2009 - 03:08

Hur kunde en operadiva och Ugglas komma så högt? Här satsade man en 100:ing på Zelmernlöw & Alcazar och så röstar folket på dem?! Om det enda gick att skylla på internationella juryn men inte ens den undanflykten funkar i detta fall. Nästa så man överväger en konspiration, SVT kunde inte har råd med en evenuell vinst 2010 samtidigt som ett kungabröllop. Därför fick Björkman order om att rigga resultatet så att Ernman vann. Märkligt nog kunde inte jag rösta..jag är säkert inte ensam om att inte komma fram under röstkaoset.

Edited by Walker, 15 March 2009 - 03:14.

#95 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 15 March 2009 - 06:22

Haha, kan bli intressant i Europa det här faktiskt. Marlena kan ju iallafall helt klart sjunga, och den är inte så svår att komma ihåg hennes låt. Sen gör hon en massa roliga miner med ansiktet också. :D Glimten i ögat, det gillar vi.

Dock så var jag inte nog engagerad i år för att rösta... är väl den dåliga ekonomin, får man väl skylla ifrån sig, även om det nog i mångt och mycket var att kvaliteten var lite si och så...

H.E.A.T - 1000 Miles :urk:

Var är utvecklingen på väg någonstans. Hårdrock som låter som ett dansband med lite hårdrocksstuk.
Det finns princip ingen speciell rytm i sången. Inget tryck heller

Neeej....! Posted Image

Jag GILLADE Heat..! Deras 1000 miles var ju bra ju! Jag är nog troligen Sveriges enda nu levande Hair Metal/Pudel Rock fan. Jag gillar endast den snällaste formen av hårdrock som finns, till på gränsen att det blir vanlig rock fast med mer elgitarr. :D

Tycker dom fräshade upp tävlingen bra, och mer snälla rockband får gärna vara med nästa år. ^^

Edited by PredaBot, 15 March 2009 - 23:11.

#96 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 15 March 2009 - 10:46

Då är det inte längre hårdrock. Förutom bara vanlig rock. Att missbruka ordet hårdrock ska man inte göra.
Vad händer nästa gång. Står nån och spelar lugnt och fint på flöjt och det också kallas för hårdrock.

#97 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 15 March 2009 - 11:13

Jag tycker vi kunde skickat Dorsins rysktechnoversion av "Tingeling" till finalen istället :P

Winter is Coming

#98 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 15 March 2009 - 16:11

Jag tycker vi kunde skickat Dorsins rysktechnoversion av "Tingeling" till finalen istället :P

Instämmer, fast jag föredrar den akustiska versionen av Tingeling. Dorsin har sådan känsla i framförandet här ^_^

Vem vet, låten kanske dyker upp i ÅsaNisse-filmen ;) Det knyter an till traditionen av omotiverade musikinslag.

Edited by Walker, 15 March 2009 - 16:16.

#99 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 March 2009 - 18:06

Jag GILLADE Heat..! Deras 1000 miles var ju bra ju! Jag är nog troligen Sveriges enda nu levande Hair Metal/Pudel Rock fan. Jag gillar endast den snällaste formen av hårdrock som finns, till på gränsen att det blir vanlig rock fast med mer elgitarr. :D

Tycker dom fräshade upp tävlingen bra, och mer snälla rockband får gärna vara med nästa år. ^^

Bry dig inte om vad Supertreck säger, han har ingen koll alls på läget. Hårdrock är ett stort begrepp och det här var en utmärkt Hair metal och pudelrock-låt. Jag håller helt och hållet med dig. Du är dessutom långt ifrån ensam - de fick ju till och med tolvpoängare av juryn. Sedan att några så kallade "hårdrockare" kommer och gnäller är ett typiskt bevis på att visa måste identifiera sig med utanförskapet (och det här är inte (bara) riktad mot Supertreck, utan mot så många andra som utgetr sig för att vara hårdrockare, men sviker genren när de blir populära).
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#100 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 March 2009 - 11:15

Har vi skickat "Tingeling" så har de kunnat konstatera ute i Europa att "ja, det har slagit runt för dem".

Hela inslaget från finalen:

fqq5BYam.jpg