Jump to content

Photo

Nordens Stjärnor - Första äventyret


  • Please log in to reply
200 replies to this topic

#76 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 18 January 2009 - 13:58

När det gäller rutorna skulle man kunna vara lite experimentell och dela upp det på två sidor och sno lite utrymme från Nadiras förstasida som är ännu mer händelsefattig. Det experimentella kan ligga i att övre halvorna av sidorna är grevens intro, sen i mitten är titeln och under den är inledningen på Nadiras berättelse.

Skulle det fungera med sidorna om man vill ha en dubbilsidesbild sen på det ihopsamlade gänget?

Texten i sig fungerar bra tycker jag, vag och spännande på en gång. Avslutningstexten ska gå i samma anda sedan antar jag och hinta om eländet som följer.

I fjärde stycket skulle man kunna lägga sista meningen som helt egen bubbla, eller åtminstone separerad lite från huvudshoket för att visa på lite tveksamhet inför att säga det, och samtidigt göra den lite lättare att placera.

#77 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 18 January 2009 - 18:30

Låter ganska bra. :) Antar att sidan utspelar sig på kvällen, kanske en zoom-up till Grevens herrgård på en ruta, och sen in i hans vardagsrum.

#78 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 18 January 2009 - 23:31

När det gäller rutorna skulle man kunna vara lite experimentell och dela upp det på två sidor och sno lite utrymme från Nadiras förstasida som är ännu mer händelsefattig. Det experimentella kan ligga i att övre halvorna av sidorna är grevens intro, sen i mitten är titeln och under den är inledningen på Nadiras berättelse.

Skulle det fungera med sidorna om man vill ha en dubbilsidesbild sen på det ihopsamlade gänget?

Texten i sig fungerar bra tycker jag, vag och spännande på en gång. Avslutningstexten ska gå i samma anda sedan antar jag och hinta om eländet som följer.

I fjärde stycket skulle man kunna lägga sista meningen som helt egen bubbla, eller åtminstone separerad lite från huvudshoket för att visa på lite tveksamhet inför att säga det, och samtidigt göra den lite lättare att placera.


Jag gör det till en och en halv sida med rubriken i mitten mellan Grevens berättelse och Turkiet vyn precis som du föreslår Daniel. Kan du klämma ihop din förstasida på en halv sida? Jag tror att det kommer att fungera och bli väldigt snyggt. Jag skriver ihop manus till detta på 1,5 sidor som jag skickar till dig PredaBot så får du se om det är något du vill göra. Kul med en till ombord. Det blir verkligen en samarbetsserie.

Vad det gäller dubbelspread med lagbilden så kommer de att komma på sid 12-13 isf, och det är ett uppslag så visst skulle det fungera.

#79 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 19 January 2009 - 12:58

Yes, skicka på. :) Jag antar att du har min e-mail från medredaktör Schenström?

#80 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 21 January 2009 - 19:34

Såhär, en illustration ifall min beskrivning var otydlig är hur jag tänkt det.

Posted Image

Jag är förövrigt inte säker på att jag hinner till den deadline SuperJellyCandy satte upp men jag har börjat skissa.

#81 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 21 January 2009 - 21:06

första sidan är färdigskissad, ska ta och få tummen ur och börja på den andra innan jag putsar till dem.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#82 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 21 January 2009 - 22:06

Jag är förövrigt inte säker på att jag hinner till den deadline SuperJellyCandy satte upp men jag har börjat skissa.


Deadline sattes när tanken var att serien skulle bli längre och inte färglagd. Nu är läget något annorlunda och 1,5 sidor ska tillkomma som PredaBot ska teckna, och det manuset har han inte fått ännu. Får imorgon. Därför kan vi redan nu skjuta fram deadline för att bli klar t o m tuschningen, men inte färgläggning. Hur låter siste februari?

Sedan undrar jag med färgläggarna om pratbubblor och text ska läggas in innan ni börjar, och hur mycket ni vill att de som tuschar ska "färglägga" med svart.

Edited by SuperJelcander, 21 January 2009 - 22:06.


#83 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 21 January 2009 - 22:11

Personligen föredrar jag att färglägga allting innan pratbubblorna läggs till. Och vad gäller tuschning, så har jag märkt att bilden blir mer levande ju mer svart det är i kanterna. Men mer eller mindre tusch, det funkar ändå för mig. (Om jag nu ska ha hand om flattandet, alltså, eftersom att Pred missade min senaste post...)

#84 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 21 January 2009 - 23:27

Såhär, en illustration ifall min beskrivning var otydlig är hur jag tänkt det.

Posted Image


Tja, jag tänkte mig inte vara fullt så experimentell utan bara dela upp sida 2 (Orientens Pärlas första sida) där Greven av Predabot görs i de tre rutorna ovanför rubriken och du klämmer ihop dig under rubriken.Posted Image

#85 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 21 January 2009 - 23:59

Öhm, jag tror det har råkat bli ett litet misstag här... Jag är kan inte rita värt 5 öre ens, är därför jag bara är färgläggare. Jag menade förstås att jag tar gärna på mig färgläggandet av dessa första rutor, utöver lite annat i storyn, såklart.

Virtus: Du får gärna färglägga ( flatta och rendera) dina egna sidor, det blir nog nästan bäst, då du ju känner dig själv bättre än vad jag gör, heh. Antar att det enda att tänka på är att hålla lite koll på hur dom första sidorna jag gör blir, så att det inte skiljer sig allt för mycket, antar jag. Eller vad säger Redaktörer Jelcander och Schenström?

Edited by PredaBot, 22 January 2009 - 00:14.


#86 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 22 January 2009 - 00:21

Jag gör så gott jag kan, amatör som jag är. Skall vi ha tydlig "toonig" stil färgen eller mera i stil med det jag gjorde med ett av de förlorande bidragen till omslagstävlingen?

Behöver ni en extra pennartist nu när ni missförstod Pred, så länge det bara är ett par sidor, så kan jag även ställa upp med det. Bara för att försöka hålla planerna flytande. Skissandet lär gå fort, det är tuschandet som inte lär bli särskilt snyggt.

#87 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 22 January 2009 - 21:35

Jag gör så gott jag kan, amatör som jag är. Skall vi ha tydlig "toonig" stil färgen eller mera i stil med det jag gjorde med ett av de förlorande bidragen till omslagstävlingen?

Behöver ni en extra pennartist nu när ni missförstod Pred, så länge det bara är ett par sidor, så kan jag även ställa upp med det. Bara för att försöka hålla planerna flytande. Skissandet lär gå fort, det är tuschandet som inte lär bli särskilt snyggt.


Jag hade missförstått Pred och då står vi utan tecknare för de första 1,5 sidorna. Är du intresserad så maila mig fredrik.jelcander@svenskasuperserier.se så jag får reda på vilken adress jag ska skicka manus till.

#88 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 12 February 2009 - 17:13

Om det inte är nåt speciellt tänkt med färgläggningen så skulle jag gärna se att de skiljer sig lite åt. Jag vill gärna ha platt 80-talsfärgläggning på Nadiras del. Otroliga Mannen har jag inte tänkt på än då jag inte bestämt stil för hans del än.

Och nej, jag kommer inte vara klar till den 15:e. Det beror lite på vad jag ska göra för nummer 9 som har deadline då när mina sidor blir klara.

#89 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 12 February 2009 - 18:45

Det kan nog ordnas, med färgläggningen. Annars trodde jag att vi skulle lite smälta samman dom olika stilarna?

Men olika sorters färgläggning är ju bara kul, så visst. :) Får jag föreslå grundläggande fyrfärg, mestadels i grönt, grått och rött för Otroliga mannen? Du hittar ett bra exempel i faksimiltrycken i Fantomens Julalbum.

#90 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 15 February 2009 - 02:42

Måste sticka in och inflika att jag troligen inte hinner klart tills imorrn. Hade tänkt spendera morgondagen till att finputsa alltihop, samt spendera tiden åt att få ordning på den första rutan (jag och perspektiv... :rolleyes: ), men korkad som jag är, så hade jag glömt att jag jobbar imorrn.

Jelcander vet hur pass långt jag har kommit (längre än så vid dethär laget), och det är inte mycket kvar, som sagt.

Det finns inte en chans att jag försöker tuscha det, dock. Har inga bra pennor för det, tyvärr.

Så procentuellt kan man väl säga att jag är till 90% färdig.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#91 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 15 February 2009 - 06:16

Hur tighta är teckningarna då? Du vet ju att jag har färglagt dig utan tusch förut, och har du bara sett till att hålla teckningarna riktigt tighta, så borde det gå utan tusch faktiskt.

#92 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 15 February 2009 - 11:41

De är ganska tighta; Stiftpenna med HB-stift i, så det är bättre än omslaget vi gjorde.
Plus att jag kommer fixa till det i PS, med nivåerna och få bort streck som kommit fel osv.

Edited by Hofling, 15 February 2009 - 11:42.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#93 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 15 February 2009 - 21:41

All right, då bör det nog inte vara några problem. :)

#94 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 21 February 2009 - 08:29

De är ganska tighta; Stiftpenna med HB-stift i, så det är bättre än omslaget vi gjorde.
Plus att jag kommer fixa till det i PS, med nivåerna och få bort streck som kommit fel osv.


Jag har ju sett dina teckningar och tycker att sidorna är klockrena och mycket snygga. Kan du inte visa ett smakprov här. Du kanske kan bjuda på första halvan av sid 2 så vi får se både Lon och hur du har gjort Greven?

Annars tycker jag det är bra att vi är lite restriktiva med smakproven på den här serien. Det blir desto roligare att se det färdiga resultatet då.

Sedan ska du inte ha dåligt samvete för att du inte blev klar i tid, det var ingen annan som blev det. Jag tror faktiskt att vi sköt fram deadline när vi började diskutera om den skulle vara med i färgnumret.

#95 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 21 February 2009 - 14:23

Visst kan jag göra det;
Posted Image

Annars tycker jag det är bra att vi är lite restriktiva med smakproven på den här serien. Det blir desto roligare att se det färdiga resultatet då.

Jo, håller med. Därför jag inte visat något tidigare.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#96 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 22 February 2009 - 16:36

Ser bra ut hittills. Lite McFarlanesque feeling från Grevens ansiktsuttryck i nedre vänstra rutan :)

En ruta från en av mina två delar:

Posted Image

Edited by DanielSchenström, 22 February 2009 - 16:37.


#97 TerrorTub

TerrorTub

    Senior Commander

  • Members
  • 261 posts
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala
  • Interests:Skräck.

Posted 23 February 2009 - 14:29

Snyggt Daniel!! Skön Richard Corben känsla över ansiktet. Roligt att se dig använda mycket svärta och skuggning! Mer i den stilen!!

#98 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 23 February 2009 - 20:48

Ledsen att göra dig besviken nu när jag gjort dig glad men det där är enda riktigt mörka rutan i hennes del. Resten är tänkt att arbeta mycket med färg. Omöjliga mannens del däremot har jag inte bestämt utseendet på än, och nu när du smickrat mig så kanske...

#99 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 25 February 2009 - 17:41

Predabot och/eller Virtus skulle ni hinna färglägga en ruta eller två från Bit för bit, som är tänkt att synas på reklamen för nummer 10 som vi ska ha i nummer 9? Taskigt kort varsel, då jag skulle vilja ha det gjort tills söndag kväll.

#100 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 25 February 2009 - 19:25

Predabot och/eller Virtus skulle ni hinna färglägga en ruta eller två från Bit för bit, som är tänkt att synas på reklamen för nummer 10 som vi ska ha i nummer 9? Taskigt kort varsel, då jag skulle vilja ha det gjort tills söndag kväll.


Lay it on me, Dan! Jag ställer gärna upp nu när jag har sportlov, och fixar det i god tid.