Jump to content

Photo

Day Of The Triffids (2010)

• Please log in to reply
96 replies to this topic

#76 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 July 2010 - 22:28

När det gäller de serier du nämnde så är det så att de är TV-Filmer som följer själva serien och väldigt tätt inpå och då passar de bäst här i TV forumet där även säsongs trådarna ligger.
Vi har haft den här diskussionen uppe tidigare i en annan del av forumet och jag och XC fick kämpa hårt för det därav mitt orkar inte tjafsa
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#77 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 July 2010 - 22:40

Det där med DVD-release skulle vi ju ta upp för om förhandling, blir ju bara vanligare och vanligare att DVD-boxarna kommer före tv-kanalerna får tummen ur.

Det där med tv-filmer är en grå-zon. Men hittills så har medlemmarnas magkänsla funkat bra. :) I alla andra fall så tar G hans om besluten. Hon är ju trots allt mod både här och där. :P

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#78 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 July 2010 - 10:11

Ok, inte meningen att tjafsa om det här men jag vill bara förklara mig innan jag lägger det åt sidan. Varför jag blev förvirrad var ju för att du, Georgia, höll med SoD det han skrev om att bl a filmer diskuteras i Film-forumet och här i TV-forumet finns ju faktiskt ett gäng filmer. Då tolkade jag det som att de egentligen ska ligga i Film-forumet. Hänger du med i min tankebana? Sen kan inte jag, eller andra nykomlingar för den delen, veta om att ni redan haft diskussion om detta tidigare. Så därför kanske det kan vara bra om detta läggs till i riktlinjerna så slipper vi alla osäkerheten? Jag håller även med om att en svensk DVD-release borde betyda att det inte behöver ligga i en spoilertråd för då finns den ju tillgänglig här i Sverige. Och som XC påpekar så blir det ju vanligare att de först släpps på DVD innan den visas på TV. En annan sak som kanske XC kan reda ut: i riktlinjerna står det att en tv-serie med flera säsonger ska ha en tråd för resp säsong, men det verkar ju inte följas. Hur är tanken där? För egen del märkte jag behovet av en uppdelning när jag började se och skriva om B5. Sådärja, nu är jag klar! Tack för ordet.

Och innan någon säger något annat vill jag ta chansen att själv äntligen få använda denna: :hijack: :hurrah:

:lol:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#79 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 July 2010 - 14:13

Ok, inte meningen att tjafsa om det här men jag vill bara förklara mig innan jag lägger det åt sidan. Varför jag blev förvirrad var ju för att du, Georgia, höll med SoD det han skrev om att bl a filmer diskuteras i Film-forumet och här i TV-forumet finns ju faktiskt ett gäng filmer. Då tolkade jag det som att de egentligen ska ligga i Film-forumet. Hänger du med i min tankebana? Sen kan inte jag, eller andra nykomlingar för den delen, veta om att ni redan haft diskussion om detta tidigare. Så därför kanske det kan vara bra om detta läggs till i riktlinjerna så slipper vi alla osäkerheten?

Det finns inte med i riktlinjerna eftersom någon formell gräns aldrig lyckades dras. ;) Jag och G tyckte tex att det var uppenbart att "BSG: The Plan" hörde hemma i TV-forumet och "X-Files: Believe" i filmforumet. :) Andra tyckte annorlunda. Tror G snäste till lite för hårt där, det var en infekterad debatt som inte ledde någonstans. :)

Jag håller även med om att en svensk DVD-release borde betyda att det inte behöver ligga i en spoilertråd för då finns den ju tillgänglig här i Sverige. Och som XC påpekar så blir det ju vanligare att de först släpps på DVD innan den visas på TV.

Som jag sade så är det helt OK om ämnet tas upp för omförhandling. :)

En annan sak som kanske XC kan reda ut: i riktlinjerna står det att en tv-serie med flera säsonger ska ha en tråd för resp säsong, men det verkar ju inte följas. Hur är tanken där? För egen del märkte jag behovet av en uppdelning när jag började se och skriva om B5.

Det där med säsongstrådar har tillkommit på senare tid och var något vi valde att inte låta gälla retroaktivt. Därför finns det många serier innan beslutet som "bara" har en serie-tråd. I de fallen så är det helt OK att starta nya.

Och innan någon säger något annat vill jag ta chansen att själv äntligen få använda denna: :hijack: :hurrah:

Georgia får ta beslutet om hela den här diskussionen skall delas eller ej. :)

Edited by XC, 06 July 2010 - 14:14.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#80 Brisingr

Brisingr

Senior Commander

• Members
  • 332 posts
  • Interests:Blommor och Bin

Posted 06 July 2010 - 17:02

Tror att jag såg originalet i högstadiet på skoltid.

Är det när de spolar saltvatten på växterna och de dör
Haha, hittade in på profilsidan ;) Titta in på mitt bildgalleri :D

#81 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 July 2010 - 17:23

Jag skrev lite om alla versioner inkl boken om du vill fräscha upp minnet en aning: http://www.scifinytt.se/forum...

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#82 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 April 2011 - 19:58

Jag erkänner redan från början: det där med plantor som knatar omkring på gatorna är lite svår att ta till sig… Annars så gillar jag verkligen storyn om växten som blev planetens räddning och får en chans att vända sig mot sina plågoandar och kan faktiskt inte låta bli att leka med tanken att likheterna med växten Aloë Vera är medvetet vald. Man har manusmässigt lyckas riktigt bra med grundstoryn och väva in dess konsekvenser. Sidoplotten med Torence fyller sin funktion utan att ta överhanden.
Överlag kompetenta insatser på skådespelsfronten. Jag måste erkänna att Eddie Izzard inte känns helt rätt för sin roll (därmed inte sagt att han gör en allt igenom dålig insats). Jason Priestley gör däremot riktigt bra ifrån sig, jag tänkte inte ens på att det var han först.
Musiken gör sitt jobb, men känns på sina håll aningen för bekant. Vet inte varför.
Slutet är väntat och passande. Jag slits mellan att vilja veta vad som hände sedan och nöjd att man inte dragit ut på det hela.

Edited by XC, 04 April 2011 - 18:02.

fqq5BYam.jpg

#83 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 03 April 2011 - 12:19

Biten med plantorna fungerar bättre i bokform i mitt tycke. Det är enklare att visualisera och framförallt känns det mer trovärdigt om man får använda sin egen fantasi istället för att se det rakt på sak. För övrigt kan jag rekommendera boken till dig. Den skulle du säkert finna läsvärd. :)

När jag såg om miniserien för ett tag sedan så tyckte jag att den var något bättre än första gången. Till och med Eddie Izzard fungerade, om än inte utan problem. Kul att du inte ens upptäckte att Jason Priestley var med. :) Jag visste det redan från början så jag satt och höll koll på när han skulle dyka upp. ;) Jag tycker att han sköter sig bra. Sedan gillade jag att man inte bara har med kända skådespelare utan även blandar med lite mer obekanta förmågor. Det blir bättre balans av det.

Trevligt att du har fått se den nu och att du tyckte om den. BBC visar återigen att dom kan det här med miniserier, inte sant? :)

#84 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 April 2011 - 15:40

En sak om plantorna som jag reagerade på (men glömde nämna) är att jag tyckte de liknade "Aloë Vera"-plantan lite grann. Aloë Veras gelé brukat tillskrivas en hel del läkande egenskaper - undrar om det är ett medvetet val.

Kan tänka mig att det funkar lite bättre i bokform eftersom man kan tolka det på eget vis då. :) Få se om jag får et ryck och se om boken går att hitta.

Jag tycker det brukar bli rätt bra om man hittar en balans mellan kända namn och okända förmågor. Ahh, jag hade ingen koll på det - inte alltid jag läser omslaget förrän efter jag sett filmen. :) Jag ser det alltid som positivt när jag inte märker en skådespelares närvaro på en gång. :)

BBC är duktiga på miniserier. Och sci-fi måste jag säga. Även om Triffids inte är perfekt så är det mycket mer intressantare än en del som släpps från Hollywood fabriken.

Edited by XC, 03 April 2011 - 15:44.

fqq5BYam.jpg

#85 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 April 2011 - 13:07

Intressant liknelse. Jag har aldrig tänkt på det men kanske att författaren hämtade inspiration från den växten?

Boken översattes en gång i tiden under titeln Triffidernas uppror och gavs ut i sviten DELTA Science fiction. Kanske även flera andra utgåvor, men det låter jag vara osagt. Så chansen att du springer på ett äldre exemplar finns. :)

#86 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 April 2011 - 14:27

Delta - det namnet känns igen... Undrar om jag inte har någon bok ur den serien... Jag skall hålla ett öga öppet. :)

Jag skulle kanske inte heller tänkt på liknelsen vid Aloë Vera om det inte vore för att jag har en bekant som säljer produker baserade på Aloë Vera. Säljs på samma sätt som Tupperware med demo-kvällar.

fqq5BYam.jpg

#87 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 April 2011 - 15:05

Jag har ett gäng böcker ur den sviten med. Wikipedia hade visst en lista. Hur pass tillförlitlig den är låter jag vara osagt men den erbjuder till och med ISBN till två olika utgåvor av Triffidernas uppror.

Och så dom två självklara följdfrågorna angående det sista som du skrev. Är du själv kund och försöker du att värva mig? ;)

#88 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 April 2011 - 16:33

Frågan är vad som är enklast... gå in i biblioteket och kolla upp saken eller plöja igenom listan. :P

Nej och nej. Första mötet jag var på (innan min bekanta började sälja) hade en skrämmande sektliknande ton som var lite avskräckande.

fqq5BYam.jpg

#89 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 April 2011 - 17:27

Spänningen är olidig. Jag röstar för att du väljer det första alternativet för att spara tid. :D

Och med min fantasi och obskyra humor så läser man det andra du skrev som att dom säljer mer suspekta substanser än Aloë Vera-produkter. Dessutom är sekter enbart av intresse om man är sektledare. Underordnad vill väl ingen vara. :P

#90 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 April 2011 - 17:43

Var in och kollade av lite snabbt men hittade ingen bok som bar märket Delta. :(

Jo man blev ju lite orolig för vad människan gick på, jag bara satt och väntade på att hon skulle försöka lalla i oss att Aloë Vera skulle kunna skänka oss världsfred. :lol: Så det där med nageltrång är inte en så fasligt stor överdrift. :P

fqq5BYam.jpg

#91 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 April 2011 - 17:52

Jag ska kolla in min samling med för att se vilka böcker som jag har i den sviten. Vem vet, jag kanske rent av har dubbla uppsättningar. Inte helt ovanligt.

Försök att lägga boken på minnet annars och med lite tur så springer du på en trave med böcker framöver där denna kan finnas. :)

:lol2:@ det sista som du skrev.

#92 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 August 2012 - 03:15

Inspirerat av helgens stjärnfall så tyckte jag det var dags att se den här miniserien. :P

Den var bra och spännande. Rätt trogen boken också, efter vad jag har förstått. Vissa saker händer annorlunda och på andra platser än i boken men grunden och karaktärerna är de samma.
Det ända jag igfentligen saknade, från första filmatiseringen på 60-talet, var terrorn för de blinda över att vara fast bland köttätande monsterväxter. Här är det bara de som kan se som man får följa så den biten faller bort. Samtidigt så var filmatiseringen från 60-talet väldigt löst baserad på boken så kanske den terrorn inte hörde till boken?
Hur som helst, bra och underhållande. Snygt gjorde också. Väldigt mycket galna karaktärer och det märks att den är engelskt producerad för den har samma känsla som t ex 28 Days Later.
Jag kan klart rekomendera andra att se den här.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#93 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 12 August 2012 - 10:08

Jo, det är ursprunget till triffiderna som skiljer sig åt. I boken blev majoriteten av befolkningen blinda pga ett meteorregn, så visst finns den berättelsen med.

Har du sett filmen från 60-talet och tv-serien från 80-talet?

#94 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 August 2012 - 14:33

Ja, till filmen, nej, till TV-serien.

Jo, i boken var det ju aldrig förklarat var de kom från. Det hintades om att de kanske var skapade i Ryssland.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#95 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 12 August 2012 - 15:59

Här är det tvärtom: filmen har jag kvar att se, men gamla tv-serien har jag sett. Såg den innan jag såg den nya. Mycket läskigare när jag var liten och såg den - minns för alltid rysningarna över ljudet som triffiderna gav ifrån sig! :D

Jo, skapade i Sovjet i ett experiment och släpptes lösa då ett plan med frön blev nerskjutet. Kanske skulle läsa boken nångång. Har du läst den?

#96 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 12 August 2012 - 16:24

Nix. Men jag har läst om den. Dock är det där med Ryssland och planet bara en teori som huvudkaraktären har.

Edited by Crusader, 14 August 2012 - 22:03.

-Sora, Kingdom Hearts

#97 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 25 August 2012 - 03:37

Bestämde mig för att ta mig ann den gammla miniserien också. :) Kändes onödigt att starta en ny tråd så det häör får vara en sammlingstråd. :P

The Day Of The Triffids (1981)

Den här ska vara väldigt trogen boken och bakgrundshistorian är iallafall det.

En skillnad jag snabbt märkte från den nya serien är att här var det inte Bill Masen som hade teorin om att Triffids pratade.
Sedan fick jag förståelse varför de preoriterat vissa saker i den nya serien. T ex i den gammla så koncentreade de sig mer på när Bill har ansvar över de blinda något som de inte spenderade lika mycket tid på i den nya. Likaså i den nya så utforskade de mer gruppen med den religiösa ledare något de inte gjorde i den gammla.
Störst skillnad var det på slutet då de i den gammla serien hoppade 6 år frammåt i tiden och lät de överlevande ha skaffat barn.
En annan sak är den mystiska pesten som i den gammla serien (och boken) är ansvarig för de flesta dödsfallen, något som jag inte minns ens var med i den nya serien. Likaså får vi här veta Bill´s teorier om att blindheten och sjukdommen var orsakade av militärvapen som använts av misstag samt hans teori om hur Triffids spred sig över världen samt var de kom från.

I grunden så är det här gammla serien väldigt trogen boken in i de flesta detaljer. Ända skillnaden jag igentligen har kunnat hitta är att i boken är det en av soldaterna från gänget som skulle starta upp mänskligheten med att man skulle ha flera fruar, som kommer i helikoptern, inte Coker (men han sände mannen) och det var de som hade startat en kolloni på öarna. Sedan var Jo mer en rik partypingla här än rik författare.

Hursomhelst en bra serie med ett bättre slut utan den där magiska lösningen på att unvika Triffids. Dock kändes den här lite mer som en gammal Doctor Who serial än en påkostad miniserie. Lite mindre action och mer fokus på drama. Men jag tycker att såren Triffids gjorde var bättre här än i den nya.
Den nya serien är mer spännande och underhållande medans den gammla är med nogran och dramatisk men pckså lite tråkigare.
Men som sagt, den gammla följer boken så det var väldigt kul att se den.
-Sora, Kingdom Hearts