Födelsedagstrådar
Posted 14 December 2008 - 19:52
Posted 14 December 2008 - 20:00
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 15 December 2008 - 19:25
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 15 December 2008 - 20:13
Ärligt talat säger min magkänsla att det är lika bra att fortsätta som förut. Ok, att de här trådarna kanske hör hemma mer i Ten Forward, men å andra sidan är jag tveksam. Grattis-trådar är ju trots allt nåt mer än lek och sånt, trots deras mer lättare innehåll. Det är ju en form av uppskattning mellan användare till användare.
Tycker jag.
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 15 December 2008 - 20:28
ser grattistrådar som skräp som dimper in då och då. Borde inte diskussion över vad som är
värdigt ämne vara viktigare?
Bort med alla onödiga forumlekar - för det fyller väl ingen praktisk funktion i stort sätt.
Det väl struktur och ordning ni är ute efter?
Ett ämne ska fylla en funktion vilket ni tydligen syftar på. Finns det ingen riktlinje syfte och funktion i ämnestråden
så blir tråden en antiklimax.
Hur ser ni på det ni byråkratnissar som är orsaken till den här tråden?
Men då borde väl ni tänka att grattistråd inte alls är något att ha. Det är väl helt onödigt tänker ni väl
att gratta varje medlem en gång om året.
En grattistråd fyller ingen praktisk funktion alls och dessutom ingen följsamt än korta hej grattis inget mer än det.
Att gratta kan lika bra göras med PM när man ser att nån fyller år. Så tänker ni väl.
Men då kan vi passa på om kategorin "Skriv, Rita och Berätta" ska finnas kvar. Risken är att strukturlösa trådar finns där
och bara har sitt syfte att visa bilder och dylikt. Det är väl det som Sci-Fi Nytts forum inte är till för?
Sci-Fi Nytts forums struktur ska väl såklart vara att diskutera sci fi, allt kring böcker tv-serier , serietidningar och filmer
Det är ju såklart därför vi är här och inte någon annan anledning.
Jag hoppas att jag har varit eder till lags så ni är mycket fröjda
Edited by Supertreck, 15 December 2008 - 20:29.
Posted 15 December 2008 - 20:37
Posted 15 December 2008 - 23:36
Tycker egentligen det räcker med att en tråds rubrik motsvarar innehållet så vet man vad den handlar om. Och att den inte hamnar i ett alldeles tokigt underforum.
Tydligen inte när en grattistråd inte duger för vissa vilket sker för var medlem varje år
Hur i all världen kan det vara ett problem med enskilda grattistrådar?
Men jag säger återigen. Att ha en allmän tråd för grattandet så kommer den som fyller år
inte kunna upptäcka det när grattandet gömmer sig i en tråd.
För det är ju rubriken Grattis Nisse Hult som fånga den berörde uppmärksamhet,
Hur ska man kunna göra det inne i en allmän tråd för grattandet?
Vad anser ni att den som fyller år själv måste uppsöka grattisdepån
för att se vilka som lämna en visit?
Edited by Supertreck, 16 December 2008 - 01:32.
Posted 16 December 2008 - 10:59
Själv så ser jag det inte som ett problem, då jag använder Visa nya inlägg, men jag antar att alla inte gör det.Vad anser ni att den som fyller år själv måste uppsöka grattisdepån
Se'n att jag tillhör de som ser egna födelsedagar som ett nödvändigt ont är väl en annan historia.
(゚、 。 7
l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
じしf_,)ノ
Posted 16 December 2008 - 11:12
Hur i all världen kan det vara ett problem med en allmän tråd?Hur i all världen kan det vara ett problem med enskilda grattistrådar?
Indignerad bestörtning funkar åt båda hållen...
Jag gav mitt bifall till en ändring för att frågan råkade komma upp och har motiverat varför. Nu när det inte blir av så tar jag det med en axelryckning. Så jag undrar vem som mest gör ett "problem" av det.
/"Byråkratnisse"
Posted 16 December 2008 - 12:28
Jag vet inte. "Gnällspikarna" (
) är ju i klar minoritet, och jag tycker inte det spelar nån större roll själv, ärligt talat.
Nja, i minoritet är väl att ta i så man spricker. Däremot är "gnällspikarna" (
(BTW - jag har sagt det om och omigen varför det är ett problem och börjar bli rysligt trött på att göra det här eftersom ingen bryr sig/lyssnar. Jag kan förklara det för dig via ICQ om du skriker på mig när jag är online.)
Ärligt talat säger min magkänsla att det är lika bra att fortsätta som förut. Ok, att de här trådarna kanske hör hemma mer i Ten Forward, men å andra sidan är jag tveksam. Grattis-trådar är ju trots allt nåt mer än lek och sånt, trots deras mer lättare innehåll. Det är ju en form av uppskattning mellan användare till användare.
Off Topic-forumet säger ju klart och tydligt att det är till för diskussioner, vilket födelsedagstrådarna inte är. Allt övrigt som är OT och inte passar in på något annat forum bör därför hamna på Ten Forward per default.
Varför kan inte det vara en uppskattning till användare om det ligger på TF? Implicit säger du ju att det som finns på TF inte är en form av uppskattning till användare?
Jag tycker eftersom det är en form av uppskattning till användare bör den just ligga på TF. TF är inte mindre värt som forum, tvärtom. För community byggande är den ju utmärkt och därför bör just trådarna ligga där.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 16 December 2008 - 13:03
Däremot verkar de flesta okej med att flytta trådarna till TF. Det är en minoritet som inte är okej med det, så i min mening borde de flyttas rätt omgående.
Jag tror att du låter dig luras av att inte fler uttalar sig i frågan. Kan också vara att de inte orkar ta strid om saken. Många backar när någon är väldigt påstridig.
Posted 16 December 2008 - 13:14
(Rörande flytten från OT till TF har dock de flesta i tråden uttryckt sig positivt till det, så jag tycker det finns en god grund för ett sådant antagande bland forumets aktiva medlemmar. Gå tillbaka och läs hela tråden om du inte tror mig.)
Edit: Med positivt menar jag att dem finner det acceptabelt, inte nödvändigtvis aktivt arbetar öfr att det ska bli så. Som jag sa tidigare, det är en bra kompromiss så varför inte göra det så kan alla njuta av det? De som stödjer kvarvarandet av trådarna i sin nya form får det, medan vi andra får en flytt undan från OT-forumet (vilket är en liten vinst gentemot det nuvarande klimatet).
Posted 16 December 2008 - 13:42
//Peak
sixty six."
Posted 16 December 2008 - 13:47
Det jag är emot är att slå ihop alla födelsedagstrådar till en gemensam.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 16 December 2008 - 15:22
Jag har fått PM som backar upp en flytt, men som säger att de inte vill/vågar ta strid eftersom det är så starkt motstånd från de mer aktiva medlemmarna att behålla status quo.
En sådan sak kan ju dock missbrukas. Jag säger inte att du gör det, utan menar enbart allmänt. Kanske inte rätt väg att gå där det är lite av ett dödläge i en fråga och man inte riktigt vet vilken väg man ska gå och helt plötsligt har någon fått feedback från andra personer, som ingen annan än den personen vet om. Tycker det har varit ett bra diskussionsklimat i den här tråden/frågan om jag ska vara ärlig så vart dessa du varit i kontakt med, fått att det skulle vara ett starkt motsånd kan man ju fråga sig. Det är väl nästan lika många som är för en flytt som är emot en eller som det kvittar hur man gör? Det är ju därför den här tråden finns till, för att man ska ge sin syn på saken. Vill man göra sin röst hörd och vara med att påverka kan jag tycker att man ska göra det i den här tråden och inte privat. Mest för att undvika missförstånd samt att minska risken att den/dom som sitter i en position som admin/mod inte ska kunna missbruka densamma.
Lite samma sak gäller ju även en poll då en person kan ha flera användarkonton och påverka en omröstning den vägen.
Vet inte exakt hur man ska gå tillväga. Antingen får majoriteten avgöra eller så går en admin in och bestämmer, oavsett vad andra tycker med allt det kan medföra.
För mig kvittar det fortfarande hur man gör. Jag tycker det fungerar bra som det gör nu men tror det säkert kommer fungera lika bra med en tråd eller separata trådar under TF istället för OT.
EDIT: Tog du bort din kommentar Kermit?
Edited by Cartman, 16 December 2008 - 15:22.
Posted 16 December 2008 - 15:26
En poll är en utmärkt sak för den är anonym och tillåter personer att rösta som de vill utan att visa det öppet. Fast vad jag röstar på är nog rätt öppet för tillfället.
I slutänden är det dock alltid en Admin (i det här fallet Peak) som har bestämmanderätten. Sedan är Peak så demokratisk att han brukar låta majoriteten tala.
Peak: Bra initiativ med en poll!
Posted 16 December 2008 - 16:37
Jag tycker att TF bör användas för lite mer lättsammare subjekt. Därav "uppskattnings"-grejen. TF är (och bör vara) mer lekstuga än OT. Det är därför poster där inte räknas, till exempel.
Serier på Film/TV tycker jag fortfarande var ett gigantiskt misstag att slå ihop. Hade jag sett på det så som jag ser det nu i efterhand så är det tveksamt att jag hade gjort ihopslagningen i slutändan. Men, det är priset för att man är demokratisk ibland.
Nå, gjort är gjort och det är ingen idé att älta gammalt tjafs, nu gäller det grattis-trådar.
//Peak
sixty six."
Posted 16 December 2008 - 16:40
Själv så ser jag det inte som ett problem, då jag använder Visa nya inlägg, men jag antar att alla inte gör det.Vad anser ni att den som fyller år själv måste uppsöka grattisdepån
Se'n att jag tillhör de som ser egna födelsedagar som ett nödvändigt ont är väl en annan historia.![]()
Själv så ser jag det inte som ett problem, då jag använder Visa nya inlägg
Men du ser ju inte vem som grattar vem utanför trådarna.
Skillnaden med enskilda grattistrådarr är att den väcker uppmärksamhet för den som fyller år med rubriker
Grattis Nisse Hult.
Jag kan ju t.ex inte veta att nån tilltalar mig i en tråd, om jag försås inte hade ett ärende sen tidigare
eller nån annan orsak. Det finns ju inget som skulle fånga ens uppmäksamhet att gå dit
Att om 23 personer skulle ha grattat mig så skulle jag inte ha nån kännedom om det
Om det skulle vara en allmän grattistråd så skulle det inte hjälpa att klicka
på Visa nya inlägg
Posted 16 December 2008 - 16:43
Posted 16 December 2008 - 16:54
För att svara Cappy på en tidigare fråga jag missade:
Jag tycker att TF bör användas för lite mer lättsammare subjekt. Därav "uppskattnings"-grejen. TF är (och bör vara) mer lekstuga än OT. Det är därför poster där inte räknas, till exempel.
Serier på Film/TV tycker jag fortfarande var ett gigantiskt misstag att slå ihop. Hade jag sett på det så som jag ser det nu i efterhand så är det tveksamt att jag hade gjort ihopslagningen i slutändan. Men, det är priset för att man är demokratisk ibland.
Nå, gjort är gjort och det är ingen idé att älta gammalt tjafs, nu gäller det grattis-trådar.
Håller med allt du säger här, särskilt serier på film/tv.
angående mitt förra inlägg som jag tog bort så var det inget som tillförde något i alla fall.
Posted 16 December 2008 - 16:54
Supertreck: Du vet väl när du själv fyller år?
Det är ju rubriken som väcker uppmärksamhet för den som fyller år
Att om folk grattar mig i en allmän grattistråd så skulle jag inte ha nån kännedom om
över dem
Det finns ingen uppmärksam rubrik vilket leder mig till att gå in i tråden.
Enskilda grattistrådar uppmärksammar folk med direkt tilltalande rubriker.
Är inte det stor skillnad?
Edited by Supertreck, 16 December 2008 - 16:54.
Posted 16 December 2008 - 16:57
Posted 16 December 2008 - 17:07
angående mitt förra inlägg som jag tog bort så var det inget som tillförde något i alla fall.
Tack för svaret. Började undra om jag såg rätt eller om det var dags att kontrollera synen.
Posted 16 December 2008 - 19:35
Supertreck: Jag upprepar frågan, vet du när du fyller år? Ja eller nej?
Det är väl självklart. Men faller det inte inte att vissa inte tänker konstant hela
tiden att de fyller år och bara ska diskutera i nån tråd?
Posted 16 December 2008 - 22:53
Frågan handlar istället om flytt till TF eller kvarstående i OT.
PS.
I bägge alternativen behöver inte Nisse Hult AKA Supetreck oroa sig, det är bara trycka på visa nya inlägg. Där kan Nisse läsa, t ex ett nytt inlägg i tråden "Grattis Nisse Hult-tråden".
För övrigt undrar jag hur länge pollen kommer att fortgå? Till i morgon eller tills OT tagit ledningen
Edited by Walker, 16 December 2008 - 22:57.