Nu så, då håller vi tummarna...
05x21 EveAvsnittet är helt ok i mitt tycke, ungefär på samma nivå som "Livia". Angående olika bitar dialog så håller jag med vad Cartman skrev. Ares sittandes vid sidan av och tjoa är knappast avsnittets höjdpunkt. Dialogen mellan Gabrielle och Xena precis i slutet som Cartman återgav är riktigt bra som kompensation dock, härligt dramatisk slutkläm

"She said her name was Eve." Kort, koncist och utan att dra uppmärksamhet till sig. Utöver det så måste jag medge att jag gillar scenen när Livia får sin uppenbarelse och faktiskt blir Eve. Den är visuellt tilltalande (sen kan man ju argumentera flashbacksen i och för sig) och känns precis lagom. Dessutom är den konsekvent mot världen som byggts upp också, hela uppenbarelsen inleds med att Xena offrar sitt liv för kärleken till sitt barn. Det hade nog Eli uppskattat

Speciellt med tanke på resultatet.
05x22 Motherhood Till att börja med så bara måste jag ju säga en sak... Ares luuves Xena!

(förlåt XC, jag kunde inte motstå

)
Och med det menar jag att slutet, när Ares offrar sin gudomlighet för att rädda Gabrielle och Eve definitivt är vatten på min kvarn. Och visst, det kan ju helt enkelt ha varit Ares sätt att försöka skydda sig själv mot den nya guden men isåfall, varför offrar han sin systers liv för att beskydda de som Xena bryr sig om, speciellt när en av dom är nyckelfiguren i the twillight?
Nåja, det kan vara hur det vill med den saken, Ares offer (oavsett motivering) är ett av favoritögonblicken i avsnittet och det hamnar nog ganska högt på listan över favoritögonblick i serien totalt sett också (fast det beror nog på vad jag själv läser in i det får jag nog medge...). Sen är ju Aphrodite underbar i det här avsnittet. Mycket allvarsammare än vanligt och sen har vi ju den svarta (sorge?)klädnaden. Mycket bra prestation och bra klädval. Utöver det så vette katten om det är så mycket mer som lyfter avsnittet egentligen... Kul att Xena äntligen får slå tillbaka mot gudarna på riktigt och det blir ju verkligen som Ares sade. The Twillight är en självuppfyllande profetia. Intressant om än inte särskilt överaskande liten twist. Sättet som Discord dör på är lite överaskande, väldigt grafiskt skildrad halshuggning. Och jag gillar överlag Adrienne Wilkinsons prestation här, jag tror hon är mer bekväm i rollen som ångerfylld blivande profet än som blodtörstig krigsherre.
Och sen håller jag med om the gabchack. Xena har kastat chakramen rakt i skallen på folk förr utan att klyva deras huvuden och det var som regel med den gamla chakramen. Hennes nya verkar ju om möjligt vara ännu mer receptiv för vad hon vill. So what went wrong? Känns som att stackars Gabrielle offras enbart för en dramatisk plotwtist.
Som säsongsavslutning kan jag tycka attt Motherhood är aningen vekt men å andra sidan, Xena har väl aldrig haft några speciellt dramatiska säsongsavslutningar. Frånsett säsong 3 och 4 (4 om man ser till Ides of March vill säga) då förstås. I vilket fall som helst så kan jag inte komma på något konkret som hade gjort det bättre. Bättre uppbyggnad under säsongen kanske? En cliffhanger (vad isåfall, själv har jag ingen aning)?