Jump to content

Photo

Xena: Warrior Princess ~ Säsong 5

• Please log in to reply
107 replies to this topic

#76 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 02 March 2009 - 21:45

Gillar inte låten som man kör under "Kleo och MA äter frukt"-scenen. Den passar inte in i den övriga musiken som vi lärt känna och älska under 5 säsonger.

Usch nej <_< Har sett det här avsnittet ett par gånger nu och jag har aldrig orkat med den scenen. Fick smacka in DvD:n igår kväll enbart för att se just den scenen så jag kunde säga att jag har sett hela avsnittet. Det tog emot.

Sedan kan man ju undra över följande också:

Gabby: "Are we really going to do this?"
Xena: "Yes, we're really going to do this. I fell that I owe it to Cleopatra."
Källa

Undrar vad det är för referens, sist vi träffade Kleo så var det väl Xena and friends som räddade Kleos liv?

Manusförfattare som inte hade full koll på vad som hänt under seriens gång kanske? Har svårt att tänka mig något annat för som som du säger, Cleopatra var skyldig Xena en tjänst och inte tvärt om.

#77 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 March 2009 - 10:25

05x19: Octavius har ett väldigt udda sätt och säga Gabrielle på. I övrigt så tycker jag att det är kul att de hittat åtminstone en romare som de kan lita på... än så länge iaf . Storyn tycker jag är bra, till och med att större delen av den inte utspelar sig i realtid. Man kan ju fundera på varför vi aldrig fått träffa Athena tidigare. Den inledande scenen hos ödesgudinnorna fyller bara en funktion. För att lura oss och tro att Xena verkligen är redo och dels dö (scenen hos Hefastiaos) och dels låta döden dö. Jag diggar också Celestes markering till Athena när när hon släpps fri, uppenbarligen har hon fått en del och tänka på. :P Sedan slutet. Allt ifrån Xenas självmord till Ares begravning (gulligt att han tar med sig Gabrielle också). Och sedan det briljanta: det sparkar oss formligen i ansiktet i början av avsnittet om hur Xena och Gabrielle tar sig ur de här knipan. Vi insåg det bara inte. Ett smart drag.

Extramaterial:
Blooper

Edited by XC, 03 March 2009 - 10:30.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#78 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 March 2009 - 14:00

05x20: Gillar inte det här avsnittet, tycker det mesta känns fel. Joxer som gammal, en son som känns helt taget ur fantasin, handlingen är inte bra, Livia är ingen intressant karaktär. Adrienne Wilkinson är det inget större fel med, det är rollen som är ointressant och hon gör så gott hon kan med den. Ares är mer djävligare än vanligt och så vidare. Liva känns bara som en billig parodi på Xena och jag är tveksam till att det var så manusförfattarna ville av hon skulle upplevas som. När det gäller Joxer så kanske man inte borde haft med honom alls. Man skulle kanske satsat mer på Joxers son och gett honom dom karaktärsdrag som Joxer har, om man nu ens behöver han någon comic relief i avsnittet alls. Jag kan inte säga hur man skulle ha gjort avsnittet annorlunda för att göra det bättre, utan kan bara konstatera att jag inte gillar avsnittet nu heller. Frågan är om jag någonsin kommer göra det.

#79 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 March 2009 - 16:09

05x20: Kan hålla med om att Livia som karaktär kunde ha behövt lite mer jobb. Kanske hastade man för bi den delen lite väl fort eftersom det är en tillfällig karaktär. De valde och accentera de gryma, blodiga delarna och glömde resten. (Karaktären Eve är det inga större fel på tycker jag). Joxer som gammal är OK han är ju mest en påminnelse här om att tid har förflutit. Virgil (Virgillius som han tydligen fick heta i svensk översättning) funkar, stämmer inte som son till Joxer och Meg det kan jag hålla med om. Men Vad gäller barn och Joxer är jag mer nyfiken på vem flickan var som Joxer hade med sig i förra avsnittet. Agustos/Octavius gilla rjag inte alls, främst för de stora skillnaderna mellan den yngre och äldre versionen. Och då snackar jag inte attityd. Tycker att han gjorde rätt som tog hand om Eve och lät henne växa upp i lugn och ro. Men samtidigt ifrågasätter jag hans beslut och inte tala om för henne vem hennes mor är. OK som avsnitt tycker jag, men visst märks det att man försöker kompensera för att större delen av säsongen gick på sparlåga.

Extramaterial:
GUBA - Xena_5x20_Livia_commentary.avi (Intervjuer).
YouTube - Xena's Adrienne Wilkinson talks about being Livia/Eve
YouTube - Blooper 02: Xena,Gabrielle & Joxer in the episode Livia

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#80 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 March 2009 - 16:21

Kan hålla med om att Livia som karaktär kunde ha behövt lite mer jobb. Kanske hastade man för bi den delen lite väl fort eftersom det är en tillfällig karaktär. De valde och accentera de gryma, blodiga delarna och glömde resten. (Karaktären Eve är det inga större fel på tycker jag).

Håller med. Eve är det absolut inget fel med. Just att Eve är så intressant och bra förstärker intrycket negativt om Livia. Så känns det iaf för mig. Samt att dom har fokuserat för mycket på vissa saker med Livias karaktär och struntat i en del andra.

Joxer som gammal är OK han är ju mest en påminnelse här om att tid har förflutit.

Jag tycker att det hade räckt med att ha med hans son. Låta honom ha dom typiska karakteristiska dragen som Joxer har. På så sätt förstår man att tiden förflutit (eftersom Joxer fått en son) utan att för den delen ha med Joxer himself. Iofs inget större fel med att ha med honom. Jag vet vad dom vill åstakomma. Bara det att jag tycker inte det blev bra.

Tycker att han gjorde rätt som tog hand om Eve och lät henne växa upp i lugn och ro. Men samtidigt ifrågasätter jag hans beslut och inte tala om för henne vem hennes mor är.

Helt rätt. Han om någon känns som rätt person för det. Men jag håller med, undrar varför han struntade i att inte avslöja vem som var hennes mor. Efterson han trodde att Xena var död så hade han ju inget att förlora genom att berätta det.

men visst märks det att man försöker kompensera för att större delen av säsongen gick på sparlåga.

En av dom svagare säsongerna, helt klart. Serien är som bäst en bit in tycker jag, säsong 2-4. Alla säsonger har sin charm och del av bra respektive dåliga avsnitt. Men säsong 5 är utan tvekan en av dom sämre.

Edited by Cartman, 04 March 2009 - 16:22.

#81 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 05 March 2009 - 00:49

05x20: Gillar inte det här avsnittet, tycker det mesta känns fel. Joxer som gammal, en son som känns helt taget ur fantasin, handlingen är inte bra, Livia är ingen intressant karaktär. Adrienne Wilkinson är det inget större fel med, det är rollen som är ointressant och hon gör så gott hon kan med den.

Personligen så tycker jag att det här avsnittet är ok men jag hade ju knappast gråtit om dom hade polerat det ytterligare (och med "polera" så menar jag börja med det riktigt grova sandpappret och sen fortsätta så att säga). Joxers son känns väldigt långt ifrån både Joxer och Meg (måhända hon inte bara slutade vara ofruktsam, hon lyckades slarva lite också?) Enligt indiskt filosofi så hoppar storhet ofta över en generation dock så why not :) Jag köper både Joxer som gammal och hans son med bara ett ögonbryn höjt. Vad gäller Eve så kan jag tycka att hon känns lite mycket som en helt vanlig villian of the week. Karaktären kunde ha fått lite mer djup för att spegla hennes ursprung. Sen gillar jag inte valet av skådespelerska. Dels (och kanske främst) därför att hon saknar den fysiska utstrålningen som både Lucy Lawless och Hudson Leick har. Vilket inte är bra med tanke på att karaktären ska vara den främsta krigaren i hela romarriket. Jag misstänker att man var medveten om detta, hence att stridscenerna hon är inblandad i är bland dom blodigare. I alla fall om man räknar allt blodstänk som hamnar på miss Wilkinsson. Själv tycker jag inte att det räcker för att dölja den brist jag upplever. Sen sabbar hon en och annan replik (jag ryser när hon presenterar sig inför Augustus innan fighten mot Xena bland annat) och känns överlag inte trovärdig i den rollen. Hon är mycket bättre längre fram när hon får spela svag och ångerfylld dock enligt min mening.

05x20: Tycker att han gjorde rätt som tog hand om Eve och lät henne växa upp i lugn och ro. Men samtidigt ifrågasätter jag hans beslut och inte tala om för henne vem hennes mor är.

Absolut, vad annat kunde han ha gjort egentligen. Just beslutet att inte berätta för Eve att hon är Xenas dotter kan jag också hålla med om. Ju färre som känner till sanningen desto bättre och han var kanske rädd för att om hon visste så skulle hon göra nåt som röjde henne för gudarna. Dessutom räknade han knappast med att Xena skulle dyka upp så ovanpå risken att gudarna upptäckte att Eve fortfarande levde så kanske han inte ville utsätta Eve för minnet av en mor hon aldrig skulle träffa. Sen kan man ju ifrågasätta det också i och för sig :) Men med dom två aspekterna taget ihop så kan jag hålla med om att inte berätta var nog en rätt så okej idé ändå.
Sen kan jag tycka att gudarnas förmåga att ha koll på vad som händer och sker bland människorna känns aningen väl dålig. Hade jag vart en av dom så hade jag allra minst avlagt ett besök hos the fates bara för att kolla att Eves (och Xenas) livtsråd verkligen hade kommit till sin ände. Not to mention zappat ner till resterna av vagnen för att rota runt efter Eves lik... fast nu håller jag ju på att backa ett asvnitt :P

Edited by Snusmumriken, 05 March 2009 - 00:51.

#82 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 March 2009 - 11:11

Snusmuriken: Det kan också vara så att Agustus/Octavius medvetet höll inne den delen för att hon inte skulle utvecklas till Eli's budbärare. Och jag kan hålla med om att det är konstigt att gudarna inte tittade efter ordentligt, kanske lät de sig luras av det faktum att Ares faktiskt gick på bluffen.

05x21: Jag tycker Livia är aningen bättre i det här avsnittet. Lade märke till nu för första gången att Livia påminner en del om Callisto. I hennes sätt och prata och till och med några av fighting-ljuden. Säkert medvetet eftersom det är frågan om Callistos själ. Frågan är bara varför jag inte sett det förrän nu? OK story för övrigt, även om det finns många element i den som det känns som om vi sett förr i serien. Köper inte helt Livia/Eves flashback, tycker det är konstigt att poängen med Looking Death in the Eye inte alls finns med. Också är Joxer död. Trist, men jag är inte så förtjust i honom som karaktär. Bättre ä Livia. En inte oförglömligt.

05x19-22: Som en liten kommentar kan jag lägga till att även om vi mister många karaktärer nu när tiden vrids fram 25 år så är det kanske den bästa lösningen på att bli av med baby-problemet. Och trots avsnittens så brister så tycker jag man hanterat det riktigt bra. :)

Extramaterial:
GUBA - Xena_5x21_Eve_commentary.avi (intervjuer).

fqq5BYam.jpg

#83 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 05 March 2009 - 12:02

Angående Augustus: Det var ju också en vinkel på det hela XC (ibland tror jag att jag är lite för romantiserande, först ska jag prompt ha Ares att vara kär i Xena på riktigt och sen bara måste Augustus vara ett riktigt helylle :lol: ). Rent historiskt så finns det ju dessutom stöd för den vinklingen också. Parallellen mellan kristna och Elis anhängare är ju rätt tydlig och kristna var ju inte precis jättepopulära i romarriket... Och det verkar ju inte som att herr "Helylle" direkt protesterar när Livia slaktar Elis anhängare till höger och vänster.

Angående gudar som borde kolla efter lite bättre: Tänkte faktiskt på det när jag såg avsnittet (men kanske inte nödvändigtvis när jag postade min senaste kommentar...), Xena räknar ju faktiskt med Ares ingripande och enda skälet som jag kan se till det är ju att få det hela mer övertygande. Hehe, taskigt om Ares hade valt att INTE ingripa när hon gör sig beredd att spetsa sig själv ;)

I övrigt sä väntar jag med kommentarer på dom kvarvarande avsnitten, måste hinna se om dom först. Så det får bli till helgen methinks.

#84 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 05 March 2009 - 12:43

Enligt indiskt filosofi så hoppar storhet ofta över en generation dock så why not :)

Varför inte. Det skulle ju vara en förklaring lika bra som någon annan. :)

Sen gillar jag inte valet av skådespelerska. Dels (och kanske främst) därför att hon saknar den fysiska utstrålningen som både Lucy Lawless och Hudson Leick har. Vilket inte är bra med tanke på att karaktären ska vara den främsta krigaren i hela romarriket. Jag misstänker att man var medveten om detta, hence att stridscenerna hon är inblandad i är bland dom blodigare. I alla fall om man räknar allt blodstänk som hamnar på miss Wilkinsson. Själv tycker jag inte att det räcker för att dölja den brist jag upplever. Sen sabbar hon en och annan replik (jag ryser när hon presenterar sig inför Augustus innan fighten mot Xena bland annat) och känns överlag inte trovärdig i den rollen. Hon är mycket bättre längre fram när hon får spela svag och ångerfylld dock enligt min mening.

Själv är jag lite mer positiv till Wilkinsons prestation men hon är ju inte klockren för karaktären ifråga om jag säger så. Dock bryr jag mig inte spciellt mycket om hennes fysiska attribut, men än som du säger. Att hon inte direkt ser ut som den främsta krigaren i romarriket. Fast sådant kan ju dock kompensera med mycket annat. Något som dock karaktären saknar i min mening. Så jag tycke du har rätt i mycket av det du skriver och jag kan inte annat än att hålla med om det mesta. :)

===

05x21: Tja, dom flesta kan väl gissa sig till vad jag tycker om det här avsnittet. Eftersom jag inte gillar Livia speciellt mycket så faller även det här avsnittet till marken. En scen som jag verkligen ogillar mer än alla andra är Ares lilla tal;

"Oh, yeah. Who's my girl?! Who's my girl?! You are! Oh, nice." :rolleyes:

Avsnittet blir väl lite bättre mot slutet med avsnittets lilla "divine intervention" samt dialogen mellan Xena och Gabriell mot slutet;

Gabrielle: "Xena, what happened?"

Xena: "I think Eli's followers got that miracle they were praying for."

Gabrielle: "What did she say to you?"

Xena: "She said her name was Eve."

Edited by Cartman, 05 March 2009 - 12:44.

#85 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 March 2009 - 13:38

Gillar inte heller den scenen. Hade varit bättre om han suttit där uppe med snacks eller något och tittat på bara.

fqq5BYam.jpg

#86 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 March 2009 - 19:10

05x22: En ganska vek avslutning på Livia-trilogin om jag skall vara ärlig. Det är väl annars inte så stora fel på storyn. Delvis så sörjer jag att man tvingades göra sig av med Athena. Och delvis är det trist att hon inte fick göra entré tidigare. (Jag tycker hela Twillight of the Gods-grejen är lite trist på många vis). Personligen tycker jag att det är synd att den ursprungliga idén att Xena ser en skugga igenom fönstret att någon hotar Eve skulle ha funkat bättre. Det rimmar illa att Xena skulle kasta chakramen i huvudet på Gabrielle när hon undviker det med andra som avsnittet tvingades utspela sig. Jag har tänkt lite på slutet (att Ares helar Gabrielle och Eve) och kanske (jag vägrar fortfarande köpa det där kärlekssnacket :P ) insåg Ares att att om han saknar gudomliga krafter (han var ju inne på det spåret tidigare) så utgör han heller inget direkt hot mot den nya guden.

Extramaterial:
GUBA - Xena_5x22_Motherhood_commentary - Lucy, Renee & Tappert
GUBA - Xena_5x22_Motherhood_commentary - Intervjuer

Edited by XC, 06 March 2009 - 19:10.

fqq5BYam.jpg

#87 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 March 2009 - 12:30

05x22: Okej avsnitt. Intressant att se hur Gabrielle får kämpa för att inte göra någonting hon kommer att få ångra. Nu fick hon dra det kortaste strået till slut, men jag tycker just biten där hon kämpar med sina känslor är intressant. Gillar även scenen då Eve "döps" på nytt, eller vad man nu ska kalla det för. En fin scen som känns passande med tanke på vad hon har gått igenom som Livia och så vidare. Dock har avsnittet sina brister. som när gudarna dyker upp på stranden. Lite :rolleyes: -varning på den scenen och den känns vare sig bra eller passande att ens ha med i avsnittet. Då tycker jag det gör sig bättre mot slutet av avsnittet. Inte helt perfekt där heller, men klart mycket bättre. En annan bit som känns lite onödig är att ha med både Joxer och Hope. Jag förstår varför men jag tror att dom hade kunnat få fram samma sak utan att ta med dom två. Jag håller även med XC om att det är synd att Athena gör entré så sent i serien och att hon inte är med så mycket som man skulle ha vela. Slutet tycker jag känns både bra och dåligt. Jag kan tycka att det är ett fint slut, det Ares gör. Men samtidigt är jag lite av samma åsikt som XC. Att motivet inte känns helt övertygande.

#88 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 10 March 2009 - 21:29

Internet åt upp mitt inlägg :angry:

Återkommer med ett nytt imorgon.

#89 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 March 2009 - 12:09

Trist när det blir så. Men vi ser fram emot ditt inlägg när det väl kommer. :)

#90 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 11 March 2009 - 18:38

Nu så, då håller vi tummarna...

05x21 Eve
Avsnittet är helt ok i mitt tycke, ungefär på samma nivå som "Livia". Angående olika bitar dialog så håller jag med vad Cartman skrev. Ares sittandes vid sidan av och tjoa är knappast avsnittets höjdpunkt. Dialogen mellan Gabrielle och Xena precis i slutet som Cartman återgav är riktigt bra som kompensation dock, härligt dramatisk slutkläm :) "She said her name was Eve." Kort, koncist och utan att dra uppmärksamhet till sig. Utöver det så måste jag medge att jag gillar scenen när Livia får sin uppenbarelse och faktiskt blir Eve. Den är visuellt tilltalande (sen kan man ju argumentera flashbacksen i och för sig) och känns precis lagom. Dessutom är den konsekvent mot världen som byggts upp också, hela uppenbarelsen inleds med att Xena offrar sitt liv för kärleken till sitt barn. Det hade nog Eli uppskattat :) Speciellt med tanke på resultatet.

05x22 Motherhood
Till att börja med så bara måste jag ju säga en sak... Ares luuves Xena! :P (förlåt XC, jag kunde inte motstå :blush: )
Och med det menar jag att slutet, när Ares offrar sin gudomlighet för att rädda Gabrielle och Eve definitivt är vatten på min kvarn. Och visst, det kan ju helt enkelt ha varit Ares sätt att försöka skydda sig själv mot den nya guden men isåfall, varför offrar han sin systers liv för att beskydda de som Xena bryr sig om, speciellt när en av dom är nyckelfiguren i the twillight?
Nåja, det kan vara hur det vill med den saken, Ares offer (oavsett motivering) är ett av favoritögonblicken i avsnittet och det hamnar nog ganska högt på listan över favoritögonblick i serien totalt sett också (fast det beror nog på vad jag själv läser in i det får jag nog medge...). Sen är ju Aphrodite underbar i det här avsnittet. Mycket allvarsammare än vanligt och sen har vi ju den svarta (sorge?)klädnaden. Mycket bra prestation och bra klädval. Utöver det så vette katten om det är så mycket mer som lyfter avsnittet egentligen... Kul att Xena äntligen får slå tillbaka mot gudarna på riktigt och det blir ju verkligen som Ares sade. The Twillight är en självuppfyllande profetia. Intressant om än inte särskilt överaskande liten twist. Sättet som Discord dör på är lite överaskande, väldigt grafiskt skildrad halshuggning. Och jag gillar överlag Adrienne Wilkinsons prestation här, jag tror hon är mer bekväm i rollen som ångerfylld blivande profet än som blodtörstig krigsherre.

Och sen håller jag med om the gabchack. Xena har kastat chakramen rakt i skallen på folk förr utan att klyva deras huvuden och det var som regel med den gamla chakramen. Hennes nya verkar ju om möjligt vara ännu mer receptiv för vad hon vill. So what went wrong? Känns som att stackars Gabrielle offras enbart för en dramatisk plotwtist.

Som säsongsavslutning kan jag tycka attt Motherhood är aningen vekt men å andra sidan, Xena har väl aldrig haft några speciellt dramatiska säsongsavslutningar. Frånsett säsong 3 och 4 (4 om man ser till Ides of March vill säga) då förstås. I vilket fall som helst så kan jag inte komma på något konkret som hade gjort det bättre. Bättre uppbyggnad under säsongen kanske? En cliffhanger (vad isåfall, själv har jag ingen aning)?

#91 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 March 2009 - 18:59

Nu så, då håller vi tummarna...

Yay! Den här gången gick det bättre. :thumbsup:

05x22 Motherhood
Sen är ju Aphrodite underbar i det här avsnittet. Mycket allvarsammare än vanligt och sen har vi ju den svarta (sorge?)klädnaden. Mycket bra prestation och bra klädval.

Instämmer helt. Det måste vara det mest seriösa intryck som hon ger genom hela serien. Gillar verkligen att man fick se den sidan också utöver hur hon brukar vara.

Sättet som Discord dör på är lite överaskande, väldigt grafiskt skildrad halshuggning.

Väldigt grafiskt avsnitt. Just den scenen när Discord blir ett huvud kortare samt även när Gabrielle får chakramen i huvudet tillhör nog något av det mest blodiga och våldsammaste i den här serien. Tror till och med att det har avsnittet tar priset av att var det mest blogigaste och våldsammaste avsnittet.

#92 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 11 March 2009 - 19:18

Yay! Den här gången gick det bättre. :thumbsup:

Phew!

Gillar verkligen att man fick se den sidan också utöver hur hon brukar vara.

Absolut.

Tror till och med att det har avsnittet tar priset av att var det mest blogigaste och våldsammaste avsnittet.

Det kan du nog ha rätt i, jag kan i alla fall inte komma på något som skulle slå det. Visst, i ren och skär kill count finns det ju mycket värre men det är ju inte samma sak. Överlag flyter blodet ganska så friskt i hela Eve/Livia archen men ingenting som egentligen slår ett huvud som flyger åt ett håll och en kropp som faller åt ett annat i i stort sett samma ruta.

#93 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 March 2009 - 19:38

Robert Tappert nämner i kommentarsavsnittet jag postade ovan att han är lite förvånad med att de kom undran med halshuggningen. Han trodde inte att de skulle göra det.

Adrianne erkänner i intervuavsnittet att hon hade problem med fightigscenerna i början och att det inte lossnade riktigt föränn till slutstriden mellan Livia och Xena.

fqq5BYam.jpg

#94 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 11 March 2009 - 22:26

Har prövat dom länkarna några gånger nu och allt jag får är ett medelande om att länken är bruten :(

I vilket fal, jag kan förstå Taperts oro på den punkten. Kul att dom kom undan med det dock. Err, och med det vill jag säga att jag stödjer konstnärlig frihet alltså... Inte att jag vill se mer halshuggningar på TV :unsure:

Edited by Snusmumriken, 11 March 2009 - 22:27.

#95 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 March 2009 - 08:51

Guba verkar vara nere...

Få se om/när de kommer upp igen.

Edited by XC, 12 March 2009 - 08:51.

fqq5BYam.jpg

#96 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 15 March 2009 - 17:14

Wooho, GUBA funkar igen :)

Lite intressanta diskussioner om "the gabchack" må jag då säga. Jag gillar faktiskt resigörens syn på saken, att han bara filmade det som det stod i manus. Sen tyckte jag att hans entusiasm över det i och med det han såg i scenen var lite medryckande.

Jag får medge att jag faktiskt gillar hans sätt att se på det och jag skulle kunna köpa det om det inte vore för en scen strax efter där Ares står över Eve med höjt svärd. Det är ju i stort sett samma sak. 2 minuter sedan: Xena ser Gabrielle (det är tydligt som det är filmat att hon faktiskt ser att det är Gabrielle också) höja vapen mot Eve. Xena klyver Gabrielles skalle. Nu: Xena ser Ares beredd att slå ihjäl Eve. Xena avväpnar Ares och slänger in en liten rispa som varning. Visst, hon kommer in i scenen lite tidigare nu (så Eve slipper bli huggen en andra gång) men ändå. Tjejen har just sett sin dotter bli spetsad, släppt in solljuset över sin bästa väns hjärna och varenda gud på Olympus är på plats för att döda hennes barn och alla som kommer i deras väg. Det känns som att logiskt sett borde Ares ha blivit ett huvud kortare där och då. Inga halvmesyrer, inga fiffiga trick, inga varnande skråmor. Microsekunden som Xena såg honom höja vapen mot Eve hade chakramen suttit djupt inbäddad i hans skalle. Men men.

Själv fick jag en tanke om ett alternativt sätt att filma det på som kanske hade varit mer i linje med vad Xena är kapabel till etc (nu kan ju jag i och för sig näst intill ingenting om hur man faktiskt gör film men what the heck). Låt Xena rusa in och komma in i rummet precis innan Gabrielle hugger till. Gå från närbild på Xenas ansikte och till den höjda saien men utan att visa att det faktiskt är Gabrielle som håller den (och få med Eve på nåt vänster så man vet vem som är måltavlan och varför det är bråttom). Saien åker ned, Eve skriker i smärta, Xena skriker i protest och chakramen åker iväg. Smack. Chakramen fångas av Xena följt av att vi får se vem som faktiskt träffades. Poor Gabrielle med blod rinnandes nedför ansiktet. Tillbaka till Xena, chakramen med hjärnsubstans på och den chockade minen. "Oh noes, what have I done!" Nånting sånt :)
Jag tror att en sån approach hade kunnat förmedla känslan av att Xena försvarar sitt barn och att hon inte hinner med att registrera att det är Gabrielle som står där.

Lite funderingar en söndagseftermiddag :)
Kanske ska gå och se några avsnitt från säsong 6 nu, känns som att jag riskerar att komma efter annars...

#97 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 April 2009 - 19:42

Nu har jag äntligen fortsatt titta på Xena ^_^ och det var väl dags. DVDn svämmar nästa över av alla avsnitt :lol:

5x05 - Them Bones, Them Bones

Inget favorit avsnitt precis, kändes som om jag tagit en LSD tripp medan jag tittade på avsnittet. Var väl väntat att Amarice inte var den hon utgav sig att vara.
Men skelett fighten var rätt kul att titta på.

5x06-07 - Purity (1) - Back in the Bottle (2)

Jaha, så det var en dålig kock ala Joxer som kom krutet av misstag :lol: Kan inte historien om krutet men det finns säkert en korn sanning här.

Tog ett tag innan jag såg att det vara samma person som spelade systrarna, det hade dom gjort bra, sen gillade jag faktiskt scenerna när man får se den onda systern och gröna draken (kommer inte ihåg vad han hette) dela kropp och liksom byta av varandra i den där snurren.

För att vara ett dubbelavsnitt så gav avsnittet inte så mycket.

5x08 - Little Problems
Afrodite :lol: så typiskt att hon misslyckas med sina formler.
Och när dom går in på klubben som Bruna och Hilda från Valhall :lol2:

Hade nog varit ett bättre avsnitt om Xena och Daphne bytt kroppar med varandra helt och inte att Xena delar kropp med Daphne.
Antar att det blev så med tanke på att LL är höggravid och kanske måste ta det lite lugnt?

5x09 - Seeds of Faith

Bra avsnitt.
Men jag kommer sakna Eli och ängeln Callisto.

Så nu är det bara att vänta på att gudarna kommer att dö ut och försvinna. Ares gjorde nog ett litet misstag där när han dödade Eli.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#98 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 April 2009 - 20:14

Skådespelerskan bakom Lao Mas döttrar gör ett utomordentligt jobb.

Hela första halvan av säsong 5 kommer i kläm under Lucys graviditet. Säsongen kommer inte riktigt igång förränn det är nästan försent. Samtidigt är det faktiskt fascinerande hur de lyckas variera sig för och underlätta för henne.

Det är lite synd om Afrodite - på ett eller annat sätt går det alltid snett för henne stackarn. :) Och jag håller med om att scenen med Gabby och Dite som de siamesiska tvillingarna Bruna och Hilda är stört kul. Jag önskar f.ö. att jag hade lika enkelt och förstå skandinaviskan som Pollux och Kasper svänger sig med som Georgia har och förstå grekiskan i hela serien. ;) :P

fqq5BYam.jpg

#99 Snusmumriken

Snusmumriken

Lieutenant

• Members
  • 102 posts

Posted 24 April 2009 - 20:23

5x05 - Them Bones, Them Bones

Inget favorit avsnitt precis, kändes som om jag tagit en LSD tripp medan jag tittade på avsnittet.

Hehe, det kan jag skriva under på :)
Angående skelett fighten så gillar jag den inte men eftersom den är bland det bättre i avsnittet så...håller jag med, den är ganska kul att kolla på.

Så nu är det bara att vänta på att gudarna kommer att dö ut och försvinna. Ares gjorde nog ett litet misstag där när han dödade Eli.

Jo han gjorde nog det. Fraser som självuppfyllande profetia poppar up i mitt huvud åtminstone :)

Jag håller med XC om att säsongen lider under Lucy Lawless graviditet, bland annat. Tydligen så försvann mycket folk till Sagan om Ringen filmatisering vilket säkert inte hjälpte till. Men kreativa i att underlätta för henne det är dom :)

#100 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 April 2009 - 20:33

Jag önskar f.ö. att jag hade lika enkelt och förstå skandinaviskan som Pollux och Kasper svänger sig med som Georgia har och förstå grekiskan i hela serien.

:lol2:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.