Åsa-Nisse - Wälkom to Knohult
Posted 15 September 2010 - 18:52
Posted 17 September 2010 - 23:33
Edited by Rick Hunter, 17 September 2010 - 23:33.
Winter is Coming
Posted 25 December 2010 - 11:57
Posted 25 December 2010 - 15:53

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 25 December 2010 - 22:20
Posted 25 December 2010 - 22:50
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 29 December 2010 - 23:42
Winter is Coming
Posted 30 December 2010 - 21:56
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 03 January 2011 - 20:10
Efter att ha sett Grotesco s.2 så är jag övertygad att det här kan bli ganska kul, åtminstone delvis. Dorsin verkar ha rollbesatt med flera Grotescoskådisar. Den typen av humor kanske inte uppskattas av alla men ni Zombieister borde väl ge en eloge till Dorsins Zombipastisch i Grotesco
Hittade en teaser till, gillar Allan Svenssons härligt bakåtsträviga traktordekal..
http://www.youtube.com/watch?v=66p7CWeLnlE
Edited by Walker, 03 January 2011 - 20:12.
Posted 02 February 2011 - 17:00
Visst Berqkvist småländska är kanske inte så bra, men galen Dorsin med K-pist, "Sjökvist" med Obama-komplex, Nesse med Indiana Jones-MC, F-15 bombar Knohult osv. tillhör inte vanligheterna inom svensk film. En kalkon, fast klart bättre tillagad än trötta Göta Kanal 2-3.
Edited by Walker, 02 February 2011 - 17:01.
Posted 02 February 2011 - 18:24
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 02 February 2011 - 18:55

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 02 February 2011 - 19:01
Posted 02 February 2011 - 19:27
Posted 03 February 2011 - 10:04
Edited by SwedishSuperhero, 03 February 2011 - 10:05.
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 03 February 2011 - 12:38
Lilja
Posted 04 February 2011 - 13:18
Posted 06 August 2011 - 19:23
Jag valde att optimera chanserna för att uppskatta filmen genom att se den efter ett 12h förmiddagspass.
Skruvad story som är ett homage till de gamla Åsa-Nisse-filmerna snarare än nåt annat. Fullpetad med små underhållande detaljer att fnissa åt även om flera direkta skämt gick mig förbi. Man har också vävt in homage till de klassiska filmerna - där det obligatoriska sångnumret till och med plockats med på ett snyggt sätt.
Bra castad måste jag säga - kanske är inte Kjell Bergkvist den ultimata Åsa-Nisse (han saknar den där charmen John Elfström hade) men han spelar heller inte samma roll som han brukar plocka fram. Ann Petrén känns rätt som "nya" Eulalia. Mikael Segerström är kanske ingen Artur Rolén men han är faktiskt den som mest hittat rätt i sin roll. Sissela Kyle är kanske inte mitt första handsval till rollen som Kristin - men hon har en sådan härlig kemi med Ann Petrén så jag ger henne godkänt. Johan Rabaeus är kanske inte i närheten av Gustaf Lövås klassiskt sliskiga Sjökvist men han gör en riktigt bra roll ändå.
Överlag så lyckas man riktigt bra med att damma av en 60år gammal klassiker, kanske så är storyn lite väl skruvad (och inte lika charmig som originalen) för min smak men den är helt godkänd.

Posted 08 August 2011 - 13:56
Den verkar ju inte vara alltför dålig i varje fall. Sedan får man ju ta den för vad den är som du gör och inte tänka för mycket på dom tidigare filmerna.
Vad tror du om chanserna till fler filmer med samma gäng eller tror du att den här filmen var en engångsföreteelse?
Posted 09 August 2011 - 08:58
Det skulle inte förvåna mig om det blir fler filmer.

Posted 12 August 2011 - 22:41
Eftersom de gamla filmerna saknade en riktigt intrig (finns undantag) var det kul att Dorsin & co lyckats med manussidan.
Det är ganska skruvat men det finns en historia där, kanske har den mer gemensamt med Hotshots & Nakna Pistolen än Åsa-Nisse-filmerna men på bättre nivå än misslyckade "Kommissarie Späck". Tycker ändå Dorsin lyckades både vara trogen klassiska inslag från de gamla filmerna samtidigt som de uppdaterats, t ex Sjökvistens ständiga kärlek fröken Britta
Instämmer att det är Segerström som bäst kommit in i sin rolltolkning, den ligger också närmast Rolén & Elfström. Kjelle är ok som Åsa-Nisse (kanske lite för vältränad machogubbe än Elfström, men för tusan
Hoppas dom håller vad dom sjunger på slutet, nämligen en Åsa-Nisse 22
Edited by Walker, 12 August 2011 - 22:47.
Posted 13 August 2011 - 09:18
Kan hålla med om vad du säger om konflikten mellan Sjökvisten och Nisse/Klabbis - även om det funkar bra som det är så saknas den lite i filmen.

Posted 13 August 2011 - 13:26
Posted 25 August 2011 - 13:17
Och om man tar filmen för vad den är så tycker jag att den är klart underhållande. Om än något ojämn. Redan från början när den här filmen utannonserade så var jag på det klara med att den här filmen mer skulle ta avstamp från dom äldre filmerna och istället blir någonting helt eget snarare än att det skulle bli en film helt i samma anda. Och ärligt talat så tycker jag att det var ett bra val. För hade man istället satsat på att få den här filmen mer seriös och trogen förlagan så hade den nog inte varit hälften så bra. Ska vi se till det negativa med filmen så är det att allt i den inte är roligt. En del saker som ska vara roliga är helt enkelt inte det för mig vilket resulterar i att filmen har en del dödtid och transportsträckor till nästa tokighet. En annan sak som jag har svårt för, och det gäller inte bara denna film utan rent allmänt, är att man tar med en massa kända personligheter från vår inhemska filmindustri och komikerelit och låter dom få en menlös scen eller två i filmen som inte fyller någon som helst funktion. Lite av en kompisfilm med andra ord, med den skillnaden att det bara blir tröttsamt när personernas medverkan i filmen inte fyller en funktion. Men dessa saker är nog egentligen dom enda jag har som är direkt negativa. På den positiva sidan så finns det mycket mer att hämta. Det är obetalbart att få se mer seriösa och aktade skådespelare som t ex Johan Rabaeus och Ann Petrén i den här filmen. Dom går verkligen loss och släpper alla hämningar. Och rent allmänt så tycker jag att rollsättningen av huvudpersonerna i filmen blev riktigt bra. Filmen har flera roliga och skruvade karaktärer och flera av dom fylls med bra skådespelare. Andra som gör sina karaktärer med komisk tajming är t ex Brasse Brännström (Hovmästaren), Henrik Dorsin (Knohultarn) och Johan Glans (Mårten Dagelid). För mig som väljer att ta den här filmen för vad den är så gör det inget att dom versioner som vi får av Åsa-Nisse och Klabbarparn skiljer sig mycket från hur dom framställs i dom äldre filmerna. Man bör helt enkelt inte jämföra på det sättet för då blir folk bara besvikna. Då är det bättre att man blir besviken för att man inte tycker om filmen för vad den är, istället för att man blir besviken över att den inte liknar dom äldre filmerna. Men nog om det för i slutänden så är det den personliga smaken som avgör. Filmen har vad man skulle kunna kalla för en hel uppsättning av sketcher som man sedan sammanfogar till en film genom att lägga till omkringliggande handling. Och flera av dessa sketcher är riktigt roliga. Mest skrattade jag nog åt när Per Andersson dyker upp med travreferat. Namnen som hästarna (tvåhundragrammarn, tjälknöl, bacon boy, hamburger tomorrow) var bra fyndiga om man tänker på vilka knasiga namn travhästar brukar ha. Sedan så framför Per sina travreferat i samma anda som Lasse Granqvist och det slutar med att hela den scenen blir extremt rolig. Men den är bara ett av flertalet exempel på scener som är riktigt roliga. Dessutom så är allt gjort med glimten i ögat och intentionen är ju inte att göra en seriös komedi utan att mer köra sitt eget race och inte bry sig alltför mycket vad andra tycker. Detta understryks ju även i sången på slutet då dom mer eller mindre utannonserar att Åsa-Nisse 22 kommer till våra biografer vare sig vi vill eller ej. Själv ser jag gärna en till film. Hellre det än något ångestladdat prettodrama eller en till intetsägande kriminalare.
Posted 26 August 2011 - 08:52
Väldigt kul att du fått sett filmen nu och att du (som jag) tyckte den var sevärd.
Och jag tycker också att en Åsa-Nisse till låter helt OK.
Edited by XC, 26 August 2011 - 08:52.