Xena: Warrior Princess ~ Säsong 6
Posted 03 April 2009 - 09:19

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 03 April 2009 - 09:51
Posted 05 April 2009 - 20:23
Katt och råtta leken mellan Xena och Gabrielle är behållningen enligt min mening och sen definitivt kul att återse Afrodite
Blåögda lilla Jenaia är ganska kul hon också, speciellt när hon skall offra sig själv genom att hålla andan
Men visst, med tanke på att slutet närmar sig med stormsteg så kanske man kunde ha använt episoden till något bättre...
Posted 06 April 2009 - 10:19
06x20: Ett helt okej avsnitt. Roligt är det också. Dock är jag av samma uppfattning som vid tidigare avsnitt, att det är lite synd att man kostat på sig så många humorbaserade avsnitt mot slutet av den här säsongen då man kunde ha satsat på lite mer seriösare avsnitt för att knyta ihop serien och eventuella lösa trådar. Men det kunde ju även ha blivit sämre så man ska väl vara tacksam för det lilla man får. Avsnittet har en del bra och rolig dialog.
Joxer: See? I decided to carry on Gabrielle’s legacy. I’m the bard, now.
Xena: Go on. Read it.
Joxer: As the innocent Gabrielle, plummeted to her fiery doom, Joxer the ultimate warrior watched in horror, his muscles bulging one after ano...
Xena: ...and the light played on his steely, sunkissed buttocks?
Did you schedule any celebrity appearances?
Well, we contacted Bruce Campbell, but he was too much money.
06x21: Är inte överdrivet förtjust i hur serien slutade om jag ska vara ärlig. Som Japan-nörd hade jag även hoppats på mer och bättre än det man fick. Bäst är väl att man får några fler pusselbitar till Xenas förflutna, då tänker jag främst på hennes vänskap med Akemi. Det lyfter något IOM nästan avsnitt men jag hade hoppats på mer än det här. Samtidigt så kunde det ha varit värre så, jag får vara tacksam för det.
Edited by Cartman, 06 April 2009 - 10:20.
Posted 06 April 2009 - 15:26
Phew! Jag var lite oroad över att jag hade presterat en osammanhängade textsörja som saknade allt vad vett och sans ärAlright. Tack för förklaringen till 06x18. Tycker det låter vettigt det ni säger och reder upp en del frågor jag har haft.
06x20 Soul Possesion
Som jag tidigare sagt så är jag mindre förtjust i nutidsavsnitten (det räckte fortfarande bra med "The Xena Scrolls" och jag säger samma sak om Harry och Mattie). Men jaja, det må så vara att nutidsscenerna i dom flesta fallen får Snusmumriken att försöka gömma sig i sin hatt men jag får hålla med om att avsnittet har en hel del lysande dialog (Bruce Campbell referensen hör absolut dit
Men ja, en mer allvarlig epsiod hade nog varit på sin plats.
Vad gäller aFiN del ett och två så ska jag försöka se kanske bägge senare ikväll och skriva ned mina tankar om det. Fast det vette katten, kunde det verkligen ha varit värre?
Posted 07 April 2009 - 10:39
06x21 och 22 A Friend In Need Part I & II
Överlag ska jag erkänna att episoderna vinner på en andra omtittning i mitt fall. Jag har fortfarande en del stora problem med hur man avslutar serien men mer om det strax. Avsnitten är välgjorda och innehåller flera starka/välgjorda scener. Huvudskurken Yodoshi är helt okej och till och med gränsande till att vara riktigt cool faktiskt. Renee O'Connor är absolut lysande rakt igenom
Från part I vill jag speciellt lyfta fram när Xena lär Gabrielle "the pinch". En väldigt rörande kärleksscen med en kul twist som känns väldigt passande för serien. Och även om killen som spelar mästersmeden definitivt inte gör sitt livs roll så är fighten i smedjan tillräcklig kompensation (jag diggar speciellt Xenas outfit där). Sen är ju också Borias bara för härligt elak
Tematiskt sett lyckas man bra enligt mig med att Xena förbereder Gabrielle på att ta över efter henne.
Från part II måste man väl kommentera Xenas dödskamp. Jag tycker överlag att den är helt okej men jag hade föredragit om Lucy Lawless ropat "Gabrielle!" med en annan röst än den hon använder i Paradise Lost när hon utvecklar kanintänder... Sen hade jag gärna sett att hon tog ytterligare några smällar för att visa att hennes krafter rinner bort och därmed låter samuraien utdela det dödande hugget så pass ostört som han får. Och apropå honom så är duellen mellan honom och Gabrielle bara för läcker
Striden i tehuset är annars lite av en favorit, brutal och välgjord. Den visar väldigt bra hur pass farlig Yododshi faktiskt är.
Överlag är jag helt okej med att Xena dör. Trots allt, live by the sword and die by the sword. Att hon inte överlever sitt sista äventyr är på sätt och viss passande för karaktären. Och att Gabrielle tar vid efter henne är också det en fin touch.
MEN!
Akemi känns mest som en skurk men hon framställs som ett helgon. Hon manipulerar Xena från första början för att kunna utkräva hämnd/stoppa sin far och visst, det kan jag väl gå med på. Med att Xena verkar se henne som någon som är nästan lika god som Lao Ma har jag mycket svårt för. Sen fattar jag inte varför Evil Xena blir så himla förtjust i Akemi. Dock gissar jag på svart magi, det känns som det enda logiska.
Xena orsakade 40 000 människors död och fördömelse i och med Iguchis förstörelse? Err, nej! Yodoshi är ansvarig för deras fördömelse och det enda Xena gjorde var att skrämma byborna som hindrade henne från att hedra Akemi. Jag har lite svårt för att förstå hur deras brist på vett kan lastas på Xena i den grad som det görs. Seriöst, Xena undkom ju flammorna dyngrak och i ytterst olämpliga skor så vad gick fel för byborna? Invånarna i Cirra kan anklaga Xena för deras död, invånarna i Iguchi har inte samma rätt. Sen kan jag i och för sig förstå Xenas reaktion, hon är ju trots allt en väldigt skuldtyngd person. Klart att hon känner sig skyldig.
De döda invånarna i Iguchi kan bara få frälsning genom att deras död hämnas. Jaha? Xena dödar Yododshi. Det borde räcka. Men nej då! Xena är tydligen den som själarna är förbannade på och bara hennes död kan ge dom frälsning. Men för f*n... Yodoshi käkade upp deras själar och de dog för att så fort elden bröt ut ägnade man all tid åt att springa runt i cirklar och krocka med varandra som yra höns istället för att göra något konstruktivt (medans "skurken" som man samlats för att kasta sten på för att hon ville begrava sin vän sakta raglade ut ur stan via main street...). När jag först hörde talas om den här episoden fick jag veta att den innehöll det värsta Xena någonsin gjort under sin karriär som krigsherre. Naturligtvis trodde jag att hon hade lett sin armé in i Japan och utplånat halva landet minst. Och så visar det sig att hon skall fördömmas för en olycka
Jag kan inte köpa det. Att de 40 000 stjälarna aldrig får något ansikte frånsett det av en uppretad folkmassa som kastar sten på Xena när hon faktiskt gör något snällt hjälper inte till.
Den springande punkten här är ju att Xena offrar sitt eget liv för "the greater good" vilket är helt i linje med karaktären. Men sättet det görs på är under all kritik. Jag bryr mig inte om de 40 000 själarna, jag köper inte att de har någon som helst rätt att kräva hämnd på Xena när hon offrar allt för att hjälpa dom och jag tycker att budskapet som sänds i och med hur serien avslutas är minst sagt ovärdigt resten av serien. Serien handlar om hur Xena försöker sona sina synder. I stort sett allt hon gör är för det större goda. Och det slutar så här. Budskapet är kallt och rått. Oavsett vad hon gör så bryr sig inte universum om det. Allt universum vill ha är hämnd. Förlåtelse erbjuds inte. Hoppas inte Gabrielle kommer fram till samma slutsats, då skulle hon nog bli väldigt deprimerad.
Gabrielle borde ha fått hälla askan i fontänen och vi som tittar borde ha fått ett slut där Xena och Gabrielle rider iväg i solnedgången mot nya äventyr. Att döda henne på det sätt som görs känns lågt och lämnar en sur smak efter sig. Skitsnacket om att Xena måste förbli död är i mitt tycke helt omotiverat och som sagt, inte i linje med vad serien har handlat om. En mycket, mycket svag avslutning i en förvisso snygg förpackning.
Posted 07 April 2009 - 10:44
Xenas uppoffring i handlingen känns som något hon faktiskt skulle kunna göra, bara det att det kom så plötsligt och känns en aning malplacerat. Tycker inte att hon borde ha dött överhuvudtaget. Visst, nu lämnar man ju en dörr öppen om man någon gång skulle vilja göra en långfilm. Man skulle kunna börja filmen där tv-serien slutar, med att Gabrielle hämtar hem Xena igen. Men som avslutning på serien tycker jag det känns lustigt. Även sättet det går till på, jag hade föreställt mig ett sådant slut på serien redan första gången jag såg den, men då var det med karaktärer man lärt känna under tv-seriens gång. Men dessa har ju skrivits ut allteftersom avsnitten gjordes och det fanns väl inte många att välja mellan när dom väl fattade beslutet att göra vad man nu gör med Xena.
Ska jag peka på några positiva delar av avsnittet så är det att jag gillar början, man kastas direkt in i handlingen och man gör det på ett riktigt snyggt sätt. Hela början är väldigt bra filmat, med ett utsökt foto för att vara en tv-serien från den tiden.
Jag gillar även Xena och Gabrielles kläder. Mycket smakfulla och dessutom väldigt passande för den regionen dom befinner sig i. Några exempel. (1), (2), (3).
Sedan måste ju det här avsnittet ha världens bästa själv-censurering som någonsin sett dagens ljus i en tv-serie. (Titta själva).
Gabrielles tatuering är snygg. Sättet att tatuera sig på kallas för Tebori.
Får även passa på att tacka alla som följt med i diskussionerna under tiden som TV3 och TV6 har visat Xena.
Själv ska jag nu passa på att se om säsong 1-3 för att fylla i kommentarer där jag inte skrivit så mycket samt skriva om alla avsnitt som jag missat. Det blev några här och där, främst större delen av säsong 2 saknar kommentarer från min sida.
Edit: Finputsade lite och lade till några länkar.
Edited by Cartman, 07 April 2009 - 15:47.
Posted 07 April 2009 - 12:09
Absolut, just den biten passar alldeles utmärkt.Xenas uppoffring i handlingen känns som något hon faktiskt skulle kunna göra...
Det kan jag hålla med om. Jag skrev ingenting om det men det är en sak som jag tycker man missar lite. Jag hade velat se en uppbyggnad under säsongen fram mot det här, inte bara kastas rakt in i en story som tar livet av henne....bara det att det kom så plötsligt och känns en aning malplacerat.
[angående välkända karaktärer]Men dessa har ju skrivits ut allteftersom avsnitten gjordes och det fanns väl inte många att välja mellan när dom väl fattade beslutet att göra vad man nu gör med Xena.
Jag är rätt säker på att Ares borde ha haft något att säga till om
Bara kul att skriva ned mina tankar och läsa andras om serien så varsågod och tack detsammaFår även passa på att tacka alla som följt med i diskussionerna under tiden som TV3 och TV6 har visat Xena.
![]()
Själv ska jag nu passa på att se om säsong 1-3 för att fylla i kommentarer där jag inte skrivit så mycket samt skriva om alla avsnitt som jag missat.
Posted 07 April 2009 - 15:38
Renée O'Connor är absolut lysande rakt igenom.
Absolut. Det håller väldigt hög klass och är nog några av dom absolut bästa avsnitten med henne. Här får hon spela ut hela karaktärens register och det syns verkligen hur mycket Renée har gått in för sin roll under årens lopp.
Från part I vill jag speciellt lyfta fram när Xena lär Gabrielle "the pinch". En väldigt rörande kärleksscen med en kul twist som känns väldigt passande för serien.
En fin scen. Själv är jag extra svag för scenen mot slutet av andra avsnittet. (1), (2). Den scenen är så oerhört vacker men samtidigt riktigt jobbig att se.
Från part II måste man väl kommentera Xenas dödskamp. Jag tycker överlag att den är helt okej...
Sen hade jag gärna sett att hon tog ytterligare några smällar för att visa att hennes krafter rinner bort och därmed låter samuraien utdela det dödande hugget så pass ostört som han får.
Är av samma åsikt. Tycker Xena haft tuffare kamper i andra avsnitt av serien och då är något fel om hon i sin absolut sista uppoffring har en sådan tam kamp som den stundtals faktisk är. Hade gärna sett att man utökat den något och låtit Xena gå "ur askan i elden" så att säga. Gjort det till en större prövning, helt enkelt.
Gabrielle borde ha fått hälla askan i fontänen och vi som tittar borde ha fått ett slut där Xena och Gabrielle rider iväg i solnedgången mot nya äventyr. Att döda henne på det sätt som görs känns lågt och lämnar en sur smak efter sig. Skitsnacket om att Xena måste förbli död är i mitt tycke helt omotiverat och som sagt, inte i linje med vad serien har handlat om. En mycket, mycket svag avslutning i en förvisso snygg förpackning.
Mycket välformulerat. Tror dom flesta fans känner samma sak, eller iaf delar av det. Och med all rätt tycker jag, man har ju haft tid att göra det bästa av situationen och så faller man på mållinjen.
Det kan jag hålla med om. Jag skrev ingenting om det men det är en sak som jag tycker man missar lite. Jag hade velat se en uppbyggnad under säsongen fram mot det här, inte bara kastas rakt in i en story som tar livet av henne....bara det att det kom så plötsligt och känns en aning malplacerat.
Exakt. Det är samma sak som jag är inne på. Varför inte tagit bort en del av dom där mer komiska avsnitten vi fick under den här avslutande säsongen och använt dom till att istället bygga upp inför dom två avslutande avsnitten? Tycker det är ett märkligt beslut faktiskt och framförallt synd, att man inte gjorde på det sättet istället. Då hade man kanske "köpt" slutet (eller iaf flera delar av avsnitten) lättare och på ett mer tillfredsställande sätt.
[angående välkända karaktärer]Men dessa har ju skrivits ut allteftersom avsnitten gjordes och det fanns väl inte många att välja mellan när dom väl fattade beslutet att göra vad man nu gör med Xena.
Jag är rätt säker på att Ares borde ha haft något att säga till om![]()
Absolut. Tänk om sista avsnitten istället hade kretsat kring Callisto eller Ares. Eller flera av dom mer färgstarkare karaktärerna som vi lärt känna. Visst, i fallet med Callisto så tycker jag att den karaktären fick ett bra slut. Men om man fick gå tillbaka i tiden och ändra så skulle jag nog hellre ha struntat i att skriva ut den karaktären ur serien och haft med henne mer och sedan byggt upp något med henne i slutet istället.
Får även passa på att tacka alla som följt med i diskussionerna under tiden som TV3 och TV6 har visat Xena.
![]()
Själv ska jag nu passa på att se om säsong 1-3 för att fylla i kommentarer där jag inte skrivit så mycket samt skriva om alla avsnitt som jag missat.
Bara kul att skriva ned mina tankar och läsa andras om serien så varsågod och tack detsammaKanske fortsätter jag med, trots allt, det är många avsnitt jag inte skrivit om
![]()
Tycker exakt samma sak. Bara kul att få skriva av sig lite. Men det har varit minst lika kul att få läsa er andras kommentarer, tankar och funderingar. Känns som en mer komplett upplevelse tack vare det.
Häng gärna med och kommentera övriga avsnitt framöver om du könner för det. Trådarna finns ju kvar och XC har gett mig ett halvt löfte om att kommentera det jag skriver om avsnitten jag inte sett än. Tror hon gör samma sak för dig och själv ska jag försöka kommentera så mycket jag bara kan om/när du väl ser dom tidigare säsongerna.
Posted 10 April 2009 - 23:36
Xenas samuraj utstyrsel är jag lite tveksam till. Snygga färger och grundkonceptet är ju helt rätt men den är så...litenJag gillar även Xena och Gabrielles kläder. Mycket smakfulla och dessutom väldigt passande för den regionen dom befinner sig i. Några exempel. (1), (2), (3).
Jag hade personligen föredragit en heltäckande rustning istället, ungefär som Gabrielles. Och vad gäller den så ser ju Gabrielle bara för läcker ut som samuraj
Hehe, jag kan bara hålla medSedan måste ju det här avsnittet ha världens bästa själv-censurering som någonsin sett dagens ljus i en tv-serie. (Titta själva).
Åh vilket slut det hade blivit! Ett dubbelavsnitt (eller till och med 4 avsnitt om man skippar de två komedi avsnitten på slutet) med Ares och Callisto doing their thing och avslutat med att Xena offrar sig för the greater good på ett sätt som faktiskt känns vettigt (jag hade dock fortfarande föredragit våra hjältar ridandes iväg i solnedgången). Visst att det kanske hade varit lite synd att missa Japan men hade man nu velat dit ändå så känns det som att det hade passat bättre i ett eller två avsnitt inslängt i mitten av säsongen. Jaja, drömma kan man ju alltid göraAbsolut. Tänk om sista avsnitten istället hade kretsat kring Callisto eller Ares. Eller flera av dom mer färgstarkare karaktärerna som vi lärt känna. Visst, i fallet med Callisto så tycker jag att den karaktären fick ett bra slut. Men om man fick gå tillbaka i tiden och ändra så skulle jag nog hellre ha struntat i att skriva ut den karaktären ur serien och haft med henne mer och sedan byggt upp något med henne i slutet istället.
Det ska jag nog ta och göra. Det kommer (uppenbarligen eftersom jag inte skrivit ett dugg än trots 5 visade avsnitt) inte bli i samma takt som TV6 visar det men så fort jag lyckats få tillbaka säsong 1 från min kära mamma så blir det en omtittning och lite kommentarer/tankar i lämplig trådHäng gärna med och kommentera övriga avsnitt framöver om du könner för det. Trådarna finns ju kvar och XC har gett mig ett halvt löfte om att kommentera det jag skriver om avsnitten jag inte sett än. Tror hon gör samma sak för dig och själv ska jag försöka kommentera så mycket jag bara kan om/när du väl ser dom tidigare säsongerna.
Posted 11 April 2009 - 08:28
Många bra strider och scener faktiskt. Hur mycket vi än vill förneka det är är avsnitten bra hantverk. Man kan ha sina åsikter om Xenas japan-influerade rustning - jag hade också föredragit något mer stilrent.
Tror det är rätt många som ser Akemi som den stora skurken här. Personligen tror jag hon dessutom ljög för Xena för att hon inte skulle återvända till Livet och Gabrielle. Svart magi har jag inte tänkt på, men att Akemi på något vis lyckades framställa sig själv som något annat inför Xena tyder ju på det.Akemi känns mest som en skurk men hon framställs som ett helgon. Hon manipulerar Xena från första början för att kunna utkräva hämnd/stoppa sin far och visst, det kan jag väl gå med på. Med att Xena verkar se henne som någon som är nästan lika god som Lao Ma har jag mycket svårt för. Sen fattar jag inte varför Evil Xena blir så himla förtjust i Akemi. Dock gissar jag på svart magi, det känns som det enda logiska.
För den som är intresserad så finns det ett par sidor mellan mig, SoD och Peak som diskuterar de här avsnitten i gamla tråden. (Jag tror att jag på det hel taget har sagt nu som jag sade då).
Är inte lika säker på det om jag skall vara ärlig. Jo - jag vet att jag skulle föredra When Fates Collide som avslut på serien, men en av anledningarna till att Callisto slutligen fick frid var eftersom till och med fansen kände att Callisto upprepade sig och inte direkt hade någon utveckling. Risken är att vi skulle ha fått ett krystat reunion avsnitt. Som det är nu med flera avsnitt där vi i små portioner får säga adjö till våra favorit karaktärer funkar för mig betydligt bättre än en reunion.Åh vilket slut det hade blivit! Ett dubbelavsnitt (eller till och med 4 avsnitt om man skippar de två komedi avsnitten på slutet) med Ares och Callisto doing their thing och avslutat med att Xena offrar sig för the greater good på ett sätt som faktiskt känns vettigt (jag hade dock fortfarande föredragit våra hjältar ridandes iväg i solnedgången). Visst att det kanske hade varit lite synd att missa Japan men hade man nu velat dit ändå så känns det som att det hade passat bättre i ett eller två avsnitt inslängt i mitten av säsongen. Jaja, drömma kan man ju alltid göraAbsolut. Tänk om sista avsnitten istället hade kretsat kring Callisto eller Ares. Eller flera av dom mer färgstarkare karaktärerna som vi lärt känna. Visst, i fallet med Callisto så tycker jag att den karaktären fick ett bra slut. Men om man fick gå tillbaka i tiden och ändra så skulle jag nog hellre ha struntat i att skriva ut den karaktären ur serien och haft med henne mer och sedan byggt upp något med henne i slutet istället.
Jag försöker alltid svara i Xena-trådarna faktiskt. Postar ni så postar troligtvis jag också.Häng gärna med och kommentera övriga avsnitt framöver Det ska jag nog ta och göra. Det kommer (uppenbarligen eftersom jag inte skrivit ett dugg än trots 5 visade avsnitt) inte bli i samma takt som TV6 visar det men så fort jag lyckats få tillbaka säsong 1 från min kära mamma så blir det en omtittning och lite kommentarer/tankar i lämplig tråd smile.gifa sak för dig och själv ska jag försöka kommentera så mycket jag bara kan om/när du väl ser dom tidigare säsongerna.
Edited by XC, 11 April 2009 - 08:33.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 12 April 2009 - 03:09
Läste igenom det där när jag först började surfa runt här men det var kul att läsa om det. Mycket intressant diskussionFör den som är intresserad så finns det ett par sidor mellan mig, SoD och Peak som diskuterar de här avsnitten i gamla tråden. (Jag tror att jag på det hel taget har sagt nu som jag sade då).
Håller helt med. Jag hade gladeligen köpt Xenas död om det bara hade varit bättre uppbyggt och framförallt mer genomtänkt. Ett exempel är väl dessa 40 000 själarna. Som jag antydde i min första post så är dom inte helt ansiktslösa. Tyvärr är det enda vi ser av dom som en lynchmob som kastar sten på en sörjande kvinna. Det vinner knappast några sympatipoäng.Lika plötsligt som 40'000 själars vila hamnar i knäet på Xena lika plötsligt måste hon vara död? Så mycket jobb och det är hennes belöning? Sorry men jag köper inte den delen - inte som serien ser ut.
Visst gör det!Tror det är rätt många som ser Akemi som den stora skurken här. Personligen tror jag hon dessutom ljög för Xena för att hon inte skulle återvända till Livet och Gabrielle. Svart magi har jag inte tänkt på, men att Akemi på något vis lyckades framställa sig själv som något annat inför Xena tyder ju på det.
Jo det är ju sant. Mitt drömslut som jag beskrev hade ju bara funkat om man dels hade haft kvar Calisto som villian och dels lyckats hålla karaktären intressant. Men att avsluta serien utan Ares?!? Och samtidigt döda Xena?!? Hokai...Är inte lika säker på det om jag skall vara ärlig. Jo - jag vet att jag skulle föredra When Fates Collide som avslut på serien, men en av anledningarna till att Callisto slutligen fick frid var eftersom till och med fansen kände att Callisto upprepade sig och inte direkt hade någon utveckling. Risken är att vi skulle ha fått ett krystat reunion avsnitt. Som det är nu med flera avsnitt där vi i små portioner får säga adjö till våra favorit karaktärer funkar för mig betydligt bättre än en reunion.
Men angående When Fates Collide så håller jag med, ingen tvekan om det
EDIT:
Ganska mycket som det verkar06x21/22: Vad skall man säga om det här avsnittet.
Edited by Snusmumriken, 12 April 2009 - 03:20.
Posted 12 April 2009 - 07:26
Håller med dig till fullo där. Något hände redan i Chin när hon träffade Akemi för första gången, om det var blint-kärlek-vid-första-ögonkast eller ren magi lär vi inte få veta (om vi inte får en film då).Visst gör det!Tror det är rätt många som ser Akemi som den stora skurken här. Personligen tror jag hon dessutom ljög för Xena för att hon inte skulle återvända till Livet och Gabrielle. Svart magi har jag inte tänkt på, men att Akemi på något vis lyckades framställa sig själv som något annat inför Xena tyder ju på det.
Fast i och för sig så är väl den teorin (om svart magi allstå) mest mitt undermedvetna som försöker hitta ordning i kaoset. Jag tror ju egentligen att Xenas förtjusning i Akemi och totala blindhet för tösens uppenbara ondska är ett uttryck för dåligt författarskap
Den delen av storyn är helt enkelt inte genomtänkt alls, det är vad jag tror. Sen skall jag också medge att jag är en smula kluven till Akemi. Som hon presenteras genom avsnitten så finns det ju ett frö till godhet i henne och jag antar att det var själva grundtanken. Motiveringen som hon har till att förleda Xena är ju att stoppa sin onda far och hämnas sin familj. Och nej, Evil Xena får ingen sympati av mig för att nån fjortis använder henne för sina egna syften. Men tyvärr framgår det väldigt dåligt enligt mig så därför kan jag inte annat än se henne som en ondskefull manipulatör vars främsta syfte är att se till att Xena förblir död. Err, jag antar att vad jag försöker säga är att jag ser Akemi som en skurk men det är huvudsakligen inte direkt karaktärens fel utan mest hur karaktären används.
Ojdå.Ganska mycket som det verkar06x21/22: Vad skall man säga om det här avsnittet.
![]()
JAg säger inte att aFiN är det absolut optimala slutet (långt därifrån) vad jag säger är att ett stort reunion-slut antagligen skulle vara sämre. I det stora hela så har jag inget emot att avsluta i Japan, det är bara att det hela känns off som det ser ut idag. Att det funkade i the Debt beror kanske på att då var inte en avslutning, inte ens säsongsfinal utan bara 2 bombadistiska avsnitt ur Xenas förflutna.Jo det är ju sant. Mitt drömslut som jag beskrev hade ju bara funkat om man dels hade haft kvar Calisto som villian och dels lyckats hålla karaktären intressant. Men att avsluta serien utan Ares?!? Och samtidigt döda Xena?!? Hokai... blink.gif Jag kan inte hjälpa att jag tycker det valet känns konstigt. Heh, förvisso så skulle jag ha föredragit ett krystat reunion avsnitt framför det slut vi fick, men om man samtidigt hade lyckats baka in allt jag ogillar med aFiN i det så hade jag nog slängt ut TV:n genom fönstret i avsmak laugh.gifÄr inte lika säker på det om jag skall vara ärlig. Jo - jag vet att jag skulle föredra When Fates Collide som avslut på serien, men en av anledningarna till att Callisto slutligen fick frid var eftersom till och med fansen kände att Callisto upprepade sig och inte direkt hade någon utveckling. Risken är att vi skulle ha fått ett krystat reunion avsnitt. Som det är nu med flera avsnitt där vi i små portioner får säga adjö till våra favorit karaktärer funkar för mig betydligt bättre än en reunion.
Men angående When Fates Collide så håller jag med, ingen tvekan om det smile.gif Släng det här i papperskorgen, kör komedi avsnitten först om man så vill och avsluta med When Fates Collide. Pengarna som man sparat in på aFiN kunde ha donerats till välgörenhet. Eller möjligen till att göra When Fates Collide ännu bättre smile.gif

Posted 15 April 2009 - 12:48
Är inte lika säker på det om jag skall vara ärlig. Jo - jag vet att jag skulle föredra When Fates Collide som avslut på serien, men en av anledningarna till att Callisto slutligen fick frid var eftersom till och med fansen kände att Callisto upprepade sig och inte direkt hade någon utveckling. Risken är att vi skulle ha fått ett krystat reunion avsnitt. Som det är nu med flera avsnitt där vi i små portioner får säga adjö till våra favorit karaktärer funkar för mig betydligt bättre än en reunion.
Det jag var inne på var att haft med henne genom hela seriern och då hade man ju sluppit en "reunion" som jag kan hålla med dig om, inte hade kännts så intressant. Tycker även du har en poäng i att dom hade fått det tufft att inte återupprepa sig med Callisto om man hade haft henne kvar, men det jag tycker man har som stöd för motsatsen är ju att man lyckades hålla Xena, Gabrielle, Ares, Joxer mfl i god vigör genom hela serien och då hade man kanske kunnat göra samma sak med även Callisto. Jag är givetvis inte 100 på att det hade blivit bättre med både Ares och Callisto i sista avsnitten av serien men magkänslan säger mig att det kunde ha bliviit riktigt bra om man gjort det rätt och det hade nog inte kunnat bli sämre än slutet vi fick iaf. Både Ares och Callisto känns så givna i seriern och borde haft något med slutet att göra kan jag tycka.
Posted 03 May 2009 - 02:48
Hittade den här artikeln medans jag försöker få timmarna på nattskiftet att gå lite snabbare:
http://thetorchonlin...tor-rob-tapert/
Lite synd på sätt och vis kan man tycka men personligen är min besvikelse uppblandad med en bit lättnad också. Det vette katten om man hade fått till en bra Xena film (jag baserar det på nån intervju jag läste där Robert Tapert verkade vara nöjd över aFiN... Jag medger att det är svaga grunder från min sida men men. Det får jag ta
Vad tycker ni?
Posted 03 May 2009 - 06:49

Posted 14 June 2009 - 14:41
Var ju bara tvungen. DVDn svämmade liksom över. Upptäckte att jag bara hade 18min inspelningstid kvar
Ser att det blivit en nytt intro inför den här säsongen.
6x01 - Coming Home
Helt OK avsnitt. Ares var kul
Måste vara tröttsamt för en gud att gå på jorden som en vanlig människa
6x02 - The Haunting of Amphipolis (1)
Bra avsnitt. Fick lite skräckfilm känslor där i början
6x03 - Heart of Darkness (2)
Jaha, var det så Lucifer blev Djävulen. Inte som jag läst om det i alla fall
Undrar om Michael hade tagit ett snack med Xena innan, innan han lät Lucifer sticka ner till jorden för att få henne att ta Mefistoteles plats.
Gillade inte riktigt Lucifer i början, han var ju bara töntig. Men det fixade sig ju, när han äntligen blev vad han var ämnad att bli.
6x04 - Who's Gurkhan?
Bra avsnitt.
Då var det dags att besöka Gabrielles familj 25 år senare.
Anade nästan direkt att första hustrun var Sarah. Och jag förstår henne varför hon blev som hon blev. Det gäller att överleva helt enkelt.
Slutrepliken av Eve var riktigt bra.
6x05 - Legacy
OK. Var tog dom andra vägen? Från ett stort fartyg på öppet hav till öknen och så saknas det flera personer i resesällskapet.
Annars var det ett helt OK avsnitt.
6x06 - The Abyss
Kannibaler
Blev bara lite fundersam att det gick så fort att 'laga' till Virgils kompis.
Gillade Rubio eller vad han hette
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 14 June 2009 - 14:52
Gurkhan är ett av de bästa avsnitten i säsong 6.
En av de stora bra sakerna med Abyss är att Rufio som comic relef funkar bra avsnittet igenom. Riktigt välbalanserad.

Posted 14 June 2009 - 19:27
6x08 - The Ring (2)
6x09 - Return of the Valkyrie (3)
Slår i hop alla tre avsnittena.
Så nu är det Asagudarnas tur att råka ut för Xena. Var väl bara väntat att Xena hade varit uppe i norden under sin tid som krigarprinsessa. Men att hon lyckades med konststycket att bli en av Valkyriorna var lite oväntat.
Tråkigt att det bara var Oden vi fick träffa, hade gärna sett att de andra gudarna skulle ha varit med på ett hörn.
Det som störde mig var att legenden om Grindl och Beowulf helt hade bytt plats. Som jag kommer ihåg det så skedde den historien i kungens slott i Danmark
Och var kom Rhenguldet in i bilden någonstans?.
Ja,ja förutom det som störde så var det en bra trilogi men lite förvirrande eftersom dom slår ihop flera historier till en. Men det är ju också ett typiskt Xena avsnitt.
Gabrielle påminde mig även om Törnrosa där hon låg skyddad av eldsflammorna.
Gillade scenerna när Xena är en Valkyria och när hon smidde ringen.
6x10 - Old Ares Had A Farm
Helkul avsnitt
Kul när han skulle ha tag på en höna för kvällens middag och går på 'jakt' med ett svärd! för att inte tala om när de delar säng alla tre
Undra om han fick ihop det med grannfrun där efter det att Xena och Gabrielle lämnar honom
6x11 - Dangerous Prey
Än en gång hos Amazonerna.
Varför är det alltid en som ogillar att Xena och/eller Gabrielle är där för att hjälpa och som sen ändrar mening.
Var väl ett OK avsnitt. Slutstriden var bäst i alla fall.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 15 June 2009 - 11:39
Old Ares Had A Farm är outstanding. Tror inte de fick ihop det - Ares verkade ganska put-off efter kommentaren om grått hår
Dangerous Prey är OK, men som du äger så konceptet att en har emot Xena och sedan övertygas till motsatsen känns aningen som ett överanvänt koncept. (Speciellt med Hjälte-mytologin om uppstått medan Xena/Gabrielle sov i isgrottan).