Jump to content

Photo

Fotbollssäsongen 2009

• Please log in to reply
224 replies to this topic

Poll: Hur går det 2009?

Vem tror du vinner Allsvenskan 2009?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Vilka tror du åker ur Allsvenskan 2009?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Hur går det för svenska fotbollslandslaget 2009?

Vote Guests cannot vote

#76 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 14 June 2009 - 15:58

Läste precis att Dulee Johnson är klar för AIK precis som det ryktas om de senaste dagarna :D
Utanför plan är han en riktig strulpelle (därav smeknamnet Strulee Johnson) men på plan har han en allsvenskans mest eleganta löpsteg och en av dem med absolut högsta kapacitet.

Winter is Coming

#77 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 16 June 2009 - 18:17

Ni har väl koll på att U21 EM är i full gång? Och att Sverige gått in i turneringen på ett lysande sätt, 3-1 efter första halvlek mot Vitryssland. Andra halvlek ska precis börja :)

5-1 slutade det! Marcus Berg tremålsskytt! :thumbsup:
Dags för Henke att lägga ner landslaget och börja spela in Berg på den positionen på allvar nu!

Edited by Rick Hunter, 16 June 2009 - 19:18.

Winter is Coming

#78 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 16 June 2009 - 20:36

Såg matchen på tv. Synd att han inte fick göra ett 4e mål också.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#79 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 23 June 2009 - 23:27

Sverige klart för semifinal i U21 EM nu! Marcus Berg säger jag bara, vilken kille!!! :thumbsup:
Första AIK:aren gjorde EM debut också, Gabriel Özkan spelade 3 min :P

Winter is Coming

#80 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 24 June 2009 - 05:45

Underbart med Semifinal, synd bara att Wernbloom och Bajrami (??) är avstängda i semin. Vi hade tur med domaren, imo, det skulle nog inte varit straff. Det kändes lite oroligt när de fick 2-1 men det oron gick ju snabbt över. :D
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#81 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 26 June 2009 - 21:25

U21 äventyret är slut för den här gången, trots en magnefik upphämtning från 0-3 till 3-3 så föll Sverige på straffar :(
Lite kan man väl skylla på att både Robin Söder och Ola Toivonen spelade skadade hela förlängningen och därmed orkade Sverige inte mäkta med nått större tryck för att avgöra.

Winter is Coming

#82 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 26 June 2009 - 21:29

Stackars Berg, har varit strålande och gjort massor av mål men när det ska avgöras missar han sin straff. Vi hade ju en gyllene läge att vinna efter första missen av engelsmannen nu när det har avgjorts.

Att det inte gick ända fram hade jag inte väntat men jag är mycket stolt över att de kom så långt.

Edited by GaterGirl, 26 June 2009 - 21:30.

#83 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 13 July 2009 - 18:58

Oj va sugen jag var att gå och se AIK-Göteborg ikväll men jag är uppe hos morsan i Falun och klipper gräsmattor istället. Får gå det också B)
För övrigt leder AIK i halvtid med 1-0 :)

Edit. 1-0 vart slutresultatet också! trots en straffräddning och två utvisningar. Nu seglar AIK upp på tredje plats bara 2 poäng från först plats :D

Edited by Rick Hunter, 13 July 2009 - 23:43.

Winter is Coming

#84 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 27 July 2009 - 23:11

AIK hakar på toppen efter en riktig skitmatch idag mot Gais där det blev 1-0 till slut, nu står det endast mellan Elfsborg, Göteborg, Helsingborg, Kalmar och just AIK. Jag tror fortfarande på Elfsborg även om Kalmar är klart bäst form just nu (Men mycket tack vare R.Elm som kanske försvinner ut i proffslivet vilken dag som helst) Helsingborg är för ojämna och Göteborg för mycket skador och tappade spelare till utlandet. AIK vågar jag påstå har just nu seriens bästa målvakt och en mycket stabil backlinje och med en brasiliansk forward på ingång kanske målproduktionen kan öka? Den som lever får se.

Winter is Coming

#85 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 31 July 2009 - 16:28

Jösses vad AIK blev utspelade av Malmö igår! Så 0-0 får man nog vara nöjd med. Tycker inte det är nån tvekan om att just nu är Daniel Örlund Allsvenskans bästa målvakt och även backlinjen håller mycket hög klass! Synd att inte offensiven håller lika hög klass bara :( Men man kanske inte kan begära så mycket mer då skadorna bara tycks drabba de offensiva spelarna.

Winter is Coming

#86 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 09 August 2009 - 00:05

Nästan serieledning för AIK efter 2-1 mot BP idag, för övrigt en av de varmaste matcher jag varit på! Höll på att smälta!

Winter is Coming

#87 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 09 August 2009 - 21:15

3-1 vinst för Gefle borta mot Elfsborg. :D

#88 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 09 August 2009 - 23:18

3-2 annars men okej inte så viktigt egentligen B)

3 av 5 topplag torskade! AIK och Göteborg tackar! :D

Winter is Coming

#89 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 10 August 2009 - 05:15

Jaha, det stog inte i siffror när jag läste artikeln på aftonbladet. Stod längst ner att de reducerade på slutet men jag läste inte så noga. :P

#90 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 10 August 2009 - 09:44

AIK och IFK Göteborg tackar verkligen. Blåvitt verkar vara lite på gång igen efter en tung period, tror att de lyckades kvittera mot Häcken gjorde mycket för moralen och orken i laget. AIK tuffar på just nu, Elfsborg verkar inte helt i balans, eller så sitter bragden mot Braga i benen och huvudena på spelarna. Kalmar fick en liten knöl på deras väg...och Helsingborg kan ju rimligtvis inte vara så bra ända in i kaklet i år? Undrar om inte AIK är laget som får ta emot pokalen i år, så känns det nu i alla fall. Men Kalmar är bra och farliga, Elfsborg fortfarande bra och stabila, och om IFK Göteborg fortsatt får ordning på sina grejer så kan de nog också ge en rejäl match. Helt öppet!
*Hockey och superhjältar*

#91 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 11 August 2009 - 01:45

Undrar om inte AIK är laget som får ta emot pokalen i år, så känns det nu i alla fall.

Nja, AIK har ju vissa fördelar ändå gentemot sina 4 konkurenter. Göteborg har sålt flera av sina bästa spelare + en handfull långtidsskador, Elfsborg har europaspel att tänka på (har stört många lag genom åren) Helsingborg har även de mycket skador (Henke Larsson framförallt) och Kalmar kommer tappa enormt när Rasmus Elm lämnar vilket han troligen gör vilken dag som helst.

AIK då? Ja den enda spelare man riskerar att tappa är ju Obolo även fast det har varit dödstyst om han ett tag nu. Och de enda skador man har är ju inga spelare man räknar med längre (Burgic och Özkan). De har desto mer som talar för dem som t.ex allsvenskans bästa backlinje + målvakt, spelare som Bojan Djordic och Jorge Ortiz i storform och Obolo som aldrig gör en dålig match + ett ganska skönt spelprogram med endast ett par jobbiga bortamatcher dock.

Trots allt detta tror jag nog inte på AIK i alla fall, jag har lärt mig från tidigare år. AIK hamnar till slut på tredje plats och vinner svenska cupen som en liten tröst istället :)

Winter is Coming

#92 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 11 August 2009 - 12:18

Ja, klar fördel AIK nu. Men får IFK Göteborg ihop laget och fortsätter på samma spår som de verkar ha nu så har de många av topplagen hemma framöver; Elfsborg, AIK, Helsingborg...kan vara viktigt, särskilt eftersom de har haft en så ruggig hemmaform...bara vinster och en oavgjord om jag inte minns fel? Annars håller jag med dig i det mesta, men jag tror (eller om det nu är hoppas) att IFK Göteborg kan vinna trots tappade spelare och skador (de har ändå värvat vad som verkar bra, Hannes Stiller gör ju succé t ex), men också att Elfsborg har en såpass bra och bred trupp att de nog hänger med i alla fall, samma sak med Kalmar. Och detta oavsett om de tappar typ Bajrami respektive Rasmus Elm. AIK kan ju tappa Obolo eller åka på någon långtidsskada, men jag tror mer på att man vinner på bredden och tryggheten i laget än att en stjärnanfallare gör allt. Blåvott vann ju guldet och var faktiskt som starkast utan Marcus Berg 2007.

#93 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 15 August 2009 - 21:07

1 poäng för Gefle borta mot Kalmar. :D

#94 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 16 August 2009 - 20:14

AIK kan gå upp i serieledning imorgon om man vinner borta mot Halmstad. Tyvärr så är ju Halmstad på bortaplan en riktig mardrömsmotståndare för AIK:s del, typ en seger på 15-20 år.

Winter is Coming

#95 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 17 August 2009 - 18:04

Japp, nu har AIK chansen. Bittert att IFK Göteborg tappade 2-0 mot Helsingborg, men det har hänt förr om jag inte missminner mig. För övrigt är det match i Örebro idag, ÖSK mot Djurgården. Vi åkte förbi Behrn arena kvart över sex ungefär, och det var trafikstockning och smockat med folk. Hoppas det inte blir bråk nu bara...

#96 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 17 August 2009 - 20:15

2-1 borta mot Halmstad och serieledning nu för AIK :thumbsup:
Inte ens monsunregnet som kom i halvtid stoppade dem! Dyrköpt seger dock, både Bojan Djordic och Jorge Ortiz avstängda hemma mot Kalmar nästa match.

Winter is Coming

#97 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 17 August 2009 - 20:23

ÖSK - Djurgården 2-0! :thumbsup:

Nu är "Rostkaminerna" riktigt illa ute.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#98 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 17 August 2009 - 20:31

Jag misstänkte att det skulle gå illa för Djurgården i år redan i vintras men så här illa trodde jag väl kanske inte. Hammarby är ju nästan lika dåliga dom dessutom. AIK har mer poäng än Djurgården och Hammarby har tillsammans :D
Underbart att vara Gnagare just nu :thumbsup:

Winter is Coming

#99 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 31 August 2009 - 05:36

4-0 hemma mot Ellos, en av årets absolut skönaste segrar! Varför? Jo, för att boråsarna var så löjligt kaxiga inför matchen, med allt snack om "internationellt tempo" och allt vad det var. 0-4 i baken, sug på den. Nu bara en poäng ifrån serieledningen, det här kan vi ta!

Och som Robert Laul i Aftonbladet skriver idag:

Mikael Stahre var en av nästan 18 000 åskådare. Hans AIK möter IFK Göteborg i sista omgången. Om Blåvitt har för avsikt att spela gårdagens fotboll i den seriefinalen också är det nog bäst för AIK att de leder serien med mer än en poäng.

Edited by Kermit, 31 August 2009 - 09:32.

#100 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 31 August 2009 - 22:20

Vad pajasen Laul har att säga rör mig inte det minsta, mycket som kommer ifrån aftonbladets och expressens sporttidningar är oseriöst milt sagt. Fast nog bör AIK avgöra innan sista matchen mot Göteborg så klart. AIK ser stabilast ut efter sommaruppehållet, inte en enda torsk medans både Elfsborg och Göteborg har dragit på sig 2-3 förluster var. Jag skulle säga så här, tar AIK 6 poäng i bortamatcherna mot Elsborg, Helsingborg och Göteborg tar de guldet, de är nyckelmatcherna. Med ett undantag, försvinner Ivan Obolo (transferfönstret är öppet i 24 timmar till) så blir det 3-4 plats. Så viktig är han faktiskt för AIK:s spel.

En spännande höst går vi till mötes!

Winter is Coming