Jump to content

Photo

Uppgradering...

• Please log in to reply
705 replies to this topic

#76 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 14 July 2009 - 11:58

Varför ska man uppdatera om allt redan funkar tillräckligt bra och man inarbetat forumet under lång tid?
Nu blir det som ett nytt operativsystem med nya småsaker att korrigera.

En uppdatering ska väl vara ganska så oberoende för allt det tidigare? Men här försvinner alla skins.
Olika skins borde ju åtminstone vara oberoende vilket uppdatering. Vissa tillägg i t.ex Firefox är oberoende som funkar
i den senaste 3.5

Är det här verkligen konstruktiv som att forumet var nystartat och börja på nytt.

Men kan man kalla det för uppdatering när inget av tidigare är kompatibelt.
För då kan man man varken kalla det uppdatering eller uppgradering när forumsystemet ter sig
som helt nytt forumsystem där inget av det tidigare är kompatibelt.

Nej du Walker. Detta är ingen uppdatering eller uppgradering om vi håller oss i mer precisa termer.

#77 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 14 July 2009 - 12:21

Jag måste faktiskt säga att trots vissa initiala problem, vilket är väntat, och att jag har lite svårt för färgschemat (saknar det grå "skinet"), så är uppdateringen klart till det bättre. Bättre funktioner, bättre layout till exempel. Särskilt PM och profilsidan har fått en rejäl uppstyrning, men även generellt är det förbättrat. Hur det ser ut under (kodmässigt) har jag dock ingen aning om. Jag tycker uppdateringen både var "nödvändig" och till det bättre, om ett par månader kommer vi inte ens komma ihåg det gamla.

Med ett svensk languagepack, nya skins, och allmänt buggfix (som att forumet slutar vara offline :) ) kommer det vara en lisa att nyttja detta nya, fräscha forum.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#78 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 July 2009 - 12:23

Samma farhågor ställdes när jag uppgraderade till 2.0.. :P

Människan är ett vanedjur, och det tar ett tag innan man vänjer sig vid det nya.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#79 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 July 2009 - 12:43

Layouten är väl inte det bästa men man lär vänja sig. Trist att man inte enbart kan se nya inlägg sedan senaste besöket utan för upp en massa andra som inte är relevanta och som man redan har läst tidigare. Upptäckte även att om man klickar på en länk under "View New Content" så kommer man inte till det sista gjorda inlägget utan till det första inlägget i tråden. Tycker även att det är svårt att se vilka trådar som det skrivits i om man besöker varje forumdel inidividuellt, tycker alla trådar ser likadana ut.

Tycker även att den nya spoilermarkeringen är urusel. Vet att man har haft den ett tag på Star Trek Databas och har alltid stört mig på hur den styckar upp och förstör texten när man blandar spoilermarkeringar men vanlig text. Tycker det var betydligt bättre som det var tidigare.

Edited by Cartman, 14 July 2009 - 12:53.

#80 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 July 2009 - 13:08

Spoilermarkeringen kan jag hålla med om att den blivit sämre. Gillade också markerings-varianten bättre.

Däremot så kommer jag alltid till första olästa inlägget när jag är i "View New Content". Kanske skall du [Carty] testa klicka en gång på "Mark all as Read" längre ned på den sidan för och nollställa allt?

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#81 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 14 July 2009 - 13:13

Människan är ett vanedjur, och det tar ett tag innan man vänjer sig vid det nya.

Märkligt att jag inte då dök upp och kritiserade likadant. Hur kommer det sig?
Det måste ju bero på ännu avvikande faktorer för att jag inte gjorde det.

En gång i tiden var vi primater som klubbade ned varandra bloddigt
när någon avvek och ville göra något annorlunda. Det var andra tider minsann.
Acklimatisering var bara en fluga förnär som väntade på att deras IQ
ska öka för att kunna komma in.

#82 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 July 2009 - 13:38

Spoilermarkeringen kan jag hålla med om att den blivit sämre. Gillade också markerings-varianten bättre.

Fint att jag inte var ensam om att tycka det.

Inte nog med att det ser fult ut rent "visuellt" det förstör även upplevelsen med att läsa inlägg som är uppstyckade på det sättet. Då är det (fortsättningsvis) nästan bättre att spoilermarkera all text istället för att enbart markera stycken.

Däremot så kommer jag alltid till första olästa inlägget när jag är i "View New Content". Kanske skall du [Carty] testa klicka en gång på "Mark all as Read" längre ned på den sidan för och nollställa allt?

Det kan jag iofs prova, det värsta med den biten är att allt sedan i fredags (när jag var inne senast) raderas utan att jag får en möjlighet till att läsa det. Men det kanske är bättre än att ha det som nu. 317 sidor med 7917 nya inlägg sedan senaste besöket. ;) :lol:

#83 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 July 2009 - 13:46

Eller också när du är klar. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#84 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 July 2009 - 13:48

Spoilerkoden jag jag enkelt fixa om ni vill. Tydligen så följer spoilerkod med i 3.0, och den skrev över min gamla. Men jag kan ju stoppa in den gamla igen enkelt.

//Peak

sixty six."

#85 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 July 2009 - 13:55

Om du frågar mig så tycker jag att vi borde byta tillbaka till den vi hade tidigare. Men det är som sagt bara vad jag tycker. :)

XC: Egentligen bore jag förstått det innan du skrev, men av någon anledning så slår du alltid huvudet på spiken åt mig istället. Givetvis borde jag ju kolla över allt först innan jag nollar det. Men, men. Jag är ju som jag är också. :lol:

#86 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 14 July 2009 - 14:54

Vill också ha tillbaka den gamla spoilerkoden. Jag saknar knappen som gör att man kommer längst upp på sidan igen, som fanns brevid "report". Ser nu att den har flyttats längst ner.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#87 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 July 2009 - 15:05

Jag har inga problem med nya spoiler koden.
I alla fall inte om det är sammanhängande text man spoilrar.
Men det här ser ju inte så snyggt ut: http://www.scifinytt...ndpost&p=197838
Går det inte att ha två olika spoiler sätt? Det som finns nu med nya versionen och en Spoiler2 tagg som man kan använda om man bara vill spoilra ett par ord här och där?

Edited by Georgia, 14 July 2009 - 15:05.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#88 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 July 2009 - 15:37

Jovisst går det att göra så om ni vill. Vilken spoilerkod skall vara "default" då?

//Peak

sixty six."

#89 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 July 2009 - 15:39

Den tidigare tycker jag, den andra kan vara ett tillval.

Edited by Cartman, 14 July 2009 - 15:40.

#90 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 14 July 2009 - 15:43

Exakt vad är förbättringarna? Jag är helt och hållet på Supertrecks linje här, det finns inga förbättringar. Forumet ser helt skevt ut, finns ingen scifinytt-logga utan istället en ful IP-board-logga, det finns ingen knapp där man kan trycka för att se de senaste inläggen osv...

Nä här var det 100 % bättre förr..

#91 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 July 2009 - 15:46

Loggan fixar sig snart, och för att se de senaste inläggen så är det bara att trycka på "View New Content" i vänsterkanten.

//Peak

sixty six."

#92 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 July 2009 - 15:50

Följde XCs tips och efter att jag nollställde "View New Content" så har det fungerat tipp-topp med att enbart se dom senaste inläggen.

#93 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 14 July 2009 - 15:51

Loggan fixar sig snart, och för att se de senaste inläggen så är det bara att trycka på "View New Content" i vänsterkanten.

Ok ok det funkar väl, men varför har forumet plötsligt blivit mer engelskspråkligt angående vissa funktioner. Allt funkade så bra förrut, "Senaste inlägg", "Dagens aktuella ämnen" osv..framför svenskan!! :rambo:

#94 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 July 2009 - 15:59

Jovisst går det att göra så om ni vill. Vilken spoilerkod skall vara "default" då?

Den tidigare tycker jag, den andra kan vara ett tillval.

Håller med Carty i så fall.
Annars kommer ju alla äldre spoiler taggade inlägg se väldigt underliga ut, speciellt de som ser ut som Crusaders som jag länkade till.
Har man gjort ett inlägg nyligen med spoilertagg är det ju bara att gå in och redigera om man vill byta.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#95 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 14 July 2009 - 16:04

Följde XCs tips och efter att jag nollställde "View New Content"

Jag gjorde också det.

En förbättring jag har märkt är att efter att man använt "view new content" och tittat på ett nytt inlägg så har det försvunnit sedan när man kollar efter nya inlägg. :)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#96 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 July 2009 - 16:26

Ser att det tillkommit lite nya saker på huvudsidan av forumet.

#97 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 July 2009 - 16:35

Jag såg det med. I slutänden blir säkert uppgraderingen till det bättre när man får väga för mot nackdelar. Självklart blir det lite oordning i början. :)

#98 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 July 2009 - 16:35

Ojdå, har de fixat forumet nu?

Jo, jag aktiverade alla hooks som gick för att testa om de syntes (vilket de inte gjorde då).

//Peak

sixty six."

#99 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 July 2009 - 16:41

WOW! Offline texten är borta.

Sen ser att det har tillkommit en flik för Portalen. Men det fanns ju inte mycket där att se precis ^_^

Edited by Georgia, 14 July 2009 - 16:44.

#100 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 July 2009 - 16:59

Test:

Hemligt

För att fixa de gamla posterna få får jag väl bygga om posterna så att den "nya" spoilerkoden försvinner igen, men det gör jag senare. Är det panik, så redigera och spara om poster som har den "nya" spoilerkoden.

Nu då...

test2

Sådär, nu är det lite innehåll i portalen också.

Edited by Peak, 14 July 2009 - 16:49.

//Peak

sixty six."