Whip It (2009)
Jag erkänner på en gång att jag fick ögonen på de här eftersom Zoë Bell är med i den. Men jag har från början gillar konceptet som bygger på sporten Roller Derby. Fler bra prestationer framför kameran, har inget klaga på, de flesta klarar av adrenalin scenerna utan att de för den delen bli fåniga. Storyn är bra, den har sina dippar (samtliga involverade Bliss och Oliver i samma scen ) den griper tag och håller en relativt stadig hastighet. Fler bra scener, "matcherna" ser man med ett leende på läpparna. Stundtals känner man spänningen stiga och de små fnisspartierna som är infällda utförs utan att falla tillbaka på slapstick. Visst finns det partier där vissa saker måste hända i den här typen av film - inget om stör utan är helt och hållet "stencil 1a"-fenomen och inget att oroa sig för. En liten överraskning i slutet toppar den. Underhållande och riktigt rolig (nästan rakt igenom). -- BRA. (Jag är övertygad att Carty kommer gilla den också när han väl ser den).
Nu har Carty sett filmen. Prioriterad direkt upp till toppen till 80% av dina recension och rekommendation. Samt till 20 % av mitt redan tidigare intresse. Och jag är helt klart nöjd av det som jag ser.
___
Whip It
Den här filmen är Drew Barrymores regidebut. Filmen är så överfullt med entusiasm att det är omöjligt att se filmen om du inte har gott om tid. För det här är inte en film som man sitter och slötittar på, utan någonting som man gärna vill hänga med i från allra första början och någonting som man verkligen vill njuta av i fulla drag.
Visst kan du märka en övertro i att filmen har tydliga klipp à la "musikmontage på MTV". Det vill säga, snabba klipp, skakig kamera, tuff musik och byte av kameravinklar väldigt ofta, du kan även tydligt märka att handlingen vill visa utvecklingen av en spirande tonårsromans. Du kanske också tror att du vet var filmen är på väg från allra första stund.
"Det här är en typisk sportfilm baseras på tuffa kvinnliga ligor av Roller Derbyn i Austin, Texas USA. Du kan också förstå att allt leder fram till det stora spelet. Finalen"
Men vet du vad? Tänk om. Med så mycket energi som Barrymore sätter i varje del av filmen är det en fröjd att se hur skönhetsdrottningen Bliss Cavendar (spelad av Ellen Page från filmen "Juno" med flera) som bor i småstaden Bodeen, Texas, förvandlas till punkig "badass" Rollergirl. Den enda invändningen som jag har emot det, är att det inte känns helt trovärdigt att det går så fort.
Filmen är baserad på boken (snarare mer en novell om jag har förstått det hela rätt) "Derby Girl" av Shauna Cross, en verklig Texas Rollergirl, (som även har skrivit manus till filmen).
I "Whip It" så möter vi Bliss, en flicka som vill ha ut mer av livet än vad hennes stereotypa lilla småstad i Texas kan erbjuda. Hennes mamma, en före detta skönhetsdrottning-vinnare själv (spelad av Marcia Gay Harden), lever ut sina drömmar genom sin dotter. Men Bliss har andra planer. Själv är hon på väg till Austin, Texas. Eftersom Bliss är missanpassad på gymnasiet så träffar hon snart på en del "losers" som ägnar sig åt Roller Derby. I dom finner hon en ny grupp av vänner och en annan typ av gemenskap, där hon känner att hon äntligen passar in, även om det också innebär nya vänner i "trettio-någonting" år gammal Maggie Mayhem (spelad av Kristen Wiig) och en viss olycksdrabbad Smashley Simpson (spelad av Drew Barrymore).
South Street, Waterloo Records, Alamo Drafthouse och andra coola ställen i Austin är bakgrunden för den kärleksaffär som Bliss har med en den yngre Oliver (lite av en Richard Ashcroft look-alike) som liksom så många andra i Austin, spelar i ett band. Trots att dom sällan har vad man skulle kunna kalla för en "intelligent dialog" mellan dem på tv-skärmen, så faller dom snabbt för varandra. När jag tänker på det, angående det här med att många "tidiga relationer" i filmens värd går så pass snabbt så tror jag att det ligger lite i att det mestadels bygger på att det är någonting nytt i karaktärernas liv samt den fysiska attraktion. Visst är det lite gulligt, men ärligt talat är jag trött på den här typen av romanser på film.
Kärnan i filmen är Bliss relation till sin mamma (som numera arbetar som en brevbärare), och scenerna mellan dom två är några av de bästa i hela filmen. På ett sätt kan jag tycka att det är synd att den här filmen inte fokuserar mer på en mor-dotter relation. För Barrymore är verkligen bra på att ta vara på skådespelerskornas talang och det skulle säkert räcka till en hel renodlad dramafilm om hon bara ville göra en sådan. Kanske att det kommer en sådan en dag. På ett annat sätt tycker jag det bara är bra att Barrymore blandar den finstämda dramadelen med lite cool och tuff action.
Även Roller Derby-tjejerna får gott om tid att fördjupa och spela ut sina karaktärer. Kristen Wiig lyser i synnerhet då det visar sig att hon även har lite moderliga instinkter som lurar under hennes aggressiva yta. En favoritskådespelerska från förr, Juliette Lewis, dyker upp i en liten roll. Som börjar filmen som en "bad girl" Iron Maven, visar ett överraskande djup mot slutet av filmen. Sedan har vi även favoriten Zoë Bell i en stenhård roll som Bloody Holly. Mycket underhållande att få återse henne igen. Den tjejen kommer att gå långt, var så säkra på det.
Filmen har några riktigt trevliga höger-och-vänstersvängar som delas ut på väg mot sitt oundvikliga slut. Men när Barrymore väl har satt sin film i rullning så är den väldigt smittsam. Även om jag tycker att hon slarvar i sin regi på en del ställen i filmen så är det ett gediget hantverk och det är väl inte mer än förståeligt att man gör en del missar här och där i sin regidebut. Jag tycker trots allt att han lyckas riktigt bra och jag ser fram emot vad hon har att erbjuda som regissör framöver. Jag hoppas verkligen att hon får förnyat förtroende i Hollywoodfabriken.
Betyget blev jag osäker på. Kanske att det är för lågt. Men det är en hårfin gräns tycker jag mellan att filmen är bra och väldigt bra. Så jag sätter det lägre nu, så kanske det höjs när jag ser om filmen. För det är en sak som är säker, att jag kommer att köpa filmen när jag får tillfällighet till det och se den många gånger framöver. Så bra är den.
BRA
Hade faktiskt Raimi i huvudet när jag skrev det där - och det där med Ethan Hawkes (visst var det han) uttalande om att många filmer är på tok för långa.
Det där ligger det väldigt mycket i tycker jag. Flera regissörer borde göra som Sam Raimi gjorde när han tog ett steg tillbaka och gjorde "Drag Me To Hell". Där han utmande sig själv lite istället för att ta saker för givet. Ju större namn det är och ju större framgångar deras filmer har, desto svårare tror jag det blir för dom att göra film framöver. Många känner nog pressen att dom måste överträffa den tidigare filmen, att dom måste göra den ännu bättre och spektakulär. Ibland kanske det är bättre att göra lite mindre och smalare filmer mellan sina mastodontprojekt.
Sedan vet jag inte om Ridley Scott känner en viss press att göra just episka filmer. Han kanske skulle må bra av att göra en microbudetfilm eller två.![]()
Det stämmer bra att det var Ethan Hawk som gjorde det uttalandet. Jag tycker det ligger en hel del i det han säger faktiskt.
Spotify hade bara soundtracket till Paprika (av ditt uttalande ovan så utgår jag från att du redan har det) men upptäkte att går man istället till adressen: teslakite.com/freemp3s/e/ så finns mer gratislåtar av/med honom. Funderar på att dra ned alltihop. Skall kika runt lite om jag hittar något mer kul. Hittar jag något hör jag av mig.
Jag tänker börja med att dra ned de 3 gratislåtarna som släppts från soundtracket (var vid ett spår är en outtake) och sedan tänkte jag nästan testa en spotifysökning. Något bör ju komma upp.Han hade ett rätt tilltalande sound i låtarna - förstår att han sysslar en del med filmmusik.
Testar att ladda ner den där "outtaken" för den har jag inte själv. Sedan har jag under åren lyckats att hitta en del av hans musik. Tyvärr är det dålig kvalité på en del av dom som jag fått tag på, samt att jag saknar en del av sådant som jag skulle vilja ha. Så om du hittar något bra på spotify eller annorstädes, så kan du väl säga till? Så kanske jag kan byta upp mig kvalitétsmässigt samt kanske även har turen att hitta det som jag saknar.![]()
Jupp. Jag har det soundtracket. I fysisk form till och med. Jag testar ditt andra tips/länkning och ser vad som erbjuds. Kanske att man har tur och hittar något som man söker eller att uppgradera. Jättesnällt av dig att du säger till om du kommer över mer av hans musik framöver.

This topic is locked