Jump to content

Photo

OS 2010

• Please log in to reply
152 replies to this topic

#76 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 February 2010 - 12:40

USA kan mycket väl ta guld. Kanada har favorittrycket på sig, Ryssland har inte riktigt fått sitt spel att stämma, och Sverige, Finland och Tjeckien har (vad jag tror i alla fall) inte riktigt den nivån för att nå ända fram. Sen är ju USA på ena halvan där de alltså har Schweiz eller Vitryssland och sen troligen Finland eller Tjeckien som de måste slå för att gå till finalen. Känns överkomligt, och jag tror inte något landslag vill möta USA i en avgörande match just nu. Super85 har ju varnat för dem tidigt, men jag trodde inte riktigt på dem, trodde nog att en föryngringsprocess skulle bli svårare, men så fel man hade. :)

Kanada är fortfarande ett sjukt bra lag, och med lite flyt hade de kanske vunnit både mot Schweiz (i full tid menar jag då alltså) och USA, men de har kanske saknat effektivitet? Jag vet, känns konstigt att säga när de ändå gjorde 14 mål på tre matcher, men åtta av dem kom ju mot Norge. Matchen mot Tyskland blir nog underhållande och tuff, men kan inte se att Tyskarna kan rubba Kanada...skulle tippa på 4-0 eller 4-1 till Kanada.

Ska vi kanske ge oss på att tippa hur det kommer att gå, vi som är intresserade? Tycker sånt är lite kul. :)

Om vi först tittar på kvalmatcherna så har vi Tjeckien-Lettland, Kanada-Tyskland, Slovakien-Norge och Schweiz-Vitryssland. Där tror jag att tjeckerna vinner utan att förta sig särskilt mycket, säg 5-2. Sen Kanada då, som jag skrev ovan, de tar sig vidare med ett gäng blåmärken och kanske någon spelare avstängd typ Chris Pronger. Slovakien är ett bättre lag än Norge och vinner klart även om kommentatorerna fortsätter jubla över Zuccarello Aasen och att Norge "har häng" på slovakerna när de har reducerat till 1-4. Sen tror jag att Vitryssland "skräller" och slår ut Schweiz, schweizarna har ju visat att de kan rubba storlagen men de har skitsvårt för lite sämre lag.

I så fall får alltså USA möta Vitryssland, som de enkelt slår ut, säg 5-0. Sverige får möta Slovakien, som de med möda vinner över, onödigt spännande blir det, 2-1 till Sverige och slovakerna skjuter i ribban i slutet. Ryssland förlorar en jämn och intensiv match mot Kanada, och sen slår Finland Tjeckien med 3-1.

Detta ger alltså semifinaler mellan USA och Finland, där USA vinner med 4-2, och Kanada och Sverige, där Tre Kronor blir överkörda med 0-5.

USA slår Kanada i finalen och Finland kniper tyvärr bronset av Sverige. Brukar tippa lite pessimistiskt så jag blir glad över att ha fel. ;)
*Hockey och superhjältar*

#77 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 23 February 2010 - 14:42

Jo det ser bra ut för USA. Det passar dom nog rätt bra att slå ur underläge med. Kanada brukar ju inte ha några problem att klara favorittryck men de ser allt lite konfunderade ut emellanåt. Nu byter de ju dessutom målvakt till Tysklands matchen, så kanske är de lite skakade av stundens allvar?
Det som är lite positivt för Tyskland är att jag gissar att det blir ett ganska böljande spel där Tyskland får kontra, och det passar dom som handen i handsken. Tyskland har precis som Schweiz vanligtvis svårt att föra matcherna mot sämre lag. Men kontra på bra lag det kan dom. Tyskland brukar faktiskt spela ganska jämt mot Kanada också. Tar Kanada snabbt ledningen med ett par mål kan det ju kanske rinna iväg, hoppas inte det.
Nej Ryssland har haft det lite upp och ner. Men de såg rätt bra ut i deras vinst mot Tjeckien så kanske prickar de in formen bra till finalspelet. Tror också Vitryssland utmanövrerar Schweiz...

Okey, då ska vi se. Jag tippar såhär..

Kanada - Tyskland 3 - 2
Tror Tyskland pressar fram till en förlägning där Kanada avgör.

Tjeckien - Lettland 5 - 2

Slovakien - Norge 7 - 3

Schweiz - Vitryssland 3 - 4

Kvartsfinalerna:

USA - Vitryssland 4 - 2
Tror att Vitryssland kommer jäklas betydligt mer än vad Kermit tror i en eventuell kvartfinal. De ska aldrig underskatts. :)

Sverige - Slovakien 5 - 4

Ryssland - Kanada 6 - 4

Tjeckien - Finland 4 - 2

Semifinalerna:

USA - Tjeckien 4 - 3

Ryssland - Sverige 5 - 3

Bronsmatchen:

Sverige - Tjeckien 1 - 3

Finalen:

USA - Ryssland 5 - 4

#78 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 23 February 2010 - 15:27

Klart Kanada har ett stort tryck på sig, men att de byter målvakt behöver inte betyda så mycket heller. Jag menar, Luongo eller Brodeur, galet bra målvakter det där. Fast det sved säkert att Brodeur släppte in fyra mål och han var antagligen bestämd förstamålvakt.

Angående Vitryssland så ska man aldrig underskatta dem, men jag tror inte att USA eller Kanada låter sig ha för mycket problem i ett slutspel med sådana lag. USA har för mycket självförtroende för att bli jävlades med av Vitryssland faktiskt. Däremot om de får möta Schweiz kanske det kan bli tufft?

Så båda tror på en fjärdeplats för Sverige, det skulle vara bittert men samtidigt bra gjort. Finland och Tjeckien känns ganska likvärdiga på sätt och vis, det är hårt arbetande spelare och så gubben Jagr i Tjeckien och Saku Koivu och Teemu Selänne i Finland då. Vem eller vilka vinner en sådan gubbmatch?

Tyskland kan nog pressa Kanada, men Thomas Greiss känns inte som Jonas Hiller eller Ryan Miller, Greiss har väl egentligen bara varit bra mot Sverige?

Edited by Kermit, 23 February 2010 - 15:28.

#79 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 23 February 2010 - 23:30

Det lät som MacGyver vann i skicross som kommentatorerna uttalade det :P

Winter is Coming

#80 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 23 February 2010 - 23:32

haha det tyckte jag också det lät som. :lol:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#81 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 24 February 2010 - 10:30

Oj oj oj, Tyskland åkte ut med buller och bång. Man vill inte möta arga kanadensare, nu tror jag att de tar Ryssland också faktiskt. Sen gick ju Schweiz och vann, annars blev det som vi trodde, även om det blev jämnare. Mycket jämnare t.om.

#82 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 24 February 2010 - 14:54

Heh, ja det blev inte så mycket press från Tyskland. :)
Det var nog en mycket nyttig match för Kanada, nu kom de verkligen loss mot ett iofs väldigt, väldigt blekt Tyskland. Nu kommer de bli livsfarliga. Även om Kanada direkt satte grym press i första perioden så känns det som Tyskland kunde vågat anfalla mer. Tyskland är duktiga i sitt försvar, men ligga så deffensivt mot ett så här skickligt Kanada kunde bara sluta i massaker. Lättare sagt än gjort kanske. Även om våra tips sprack i Schweiz matchen så är jag glad att det var Schweiz som gick vidare, de spelar en mycket mer underhållande hockey faktiskt. Nu är man taggad för Ryssland Kanada ikväll. Vilket lag håller forumiterna på? Själv föredrar jag Ryssland. Sverige matchen får jag nog se i repris. :)

Edit:

Sedan var det härligt att se damlaget i Curling spela bra igen mot Japan, liten revansch för förlusten mot Kanada. Svenskorna klagade visst lite på att hemmapubliken var osportslig i Kanada matchen. Så är det säkert, men gäller att hantera och stänga ute det. Hoppas inte de låter det påverka dom om de stöter på Kanada i slutspelet.
Det känns som Guldet står mellan Kanada och Sverige, fast det är ändå ganska öppet. Vilket är kul. Ingen som gillar curlingen här?

Edited by Spacer, 24 February 2010 - 15:01.

#83 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 24 February 2010 - 15:02

Gillar ju alla sporter som vi tar medalj i (;)), men jag försöker titta på curlingen utan att riktigt förstå mig på den. Sen är den kanadensiska publiken å andra sidan väldigt respektlös.

Hur blir det egentligen med tider? När spelar Sverige, blir det 01:30 eller 21:00 som jag har hört olika om? Spelar liten roll vilka som vinner av Kanada eller Ryssland egentligen för Sveriges del, det blir nog stryk oavsett. Men jag hoppas allt lite på Ryssland jag också.

#84 Spacer

Spacer

Senior Captain

• Members
  • 591 posts

Posted 24 February 2010 - 15:14

Jag har förstått det som att Sverige spelar klockan 6 i morgon bitti. Jag hoppas jag har fel. :)
Ja den Kanadensiska publiken är måhända världens mest osportsliga publik?
Först i år som jag fullt satt mig in i reglerna för curlingen.
Från wikipedia.

Poäng räknas för varje sten i boet som ligger närmare centrum, tee, än motståndarens bästa sten efter avslutad spelomgång. En match omfattar vanligen åtta eller tio spelomgångar. Om matchen därefter är oavgjord spelas vanligen en extraomgång.

De där stenarna som de först placerar framför boet är för att blockera motståndaren från att slå bort de stenar ens eget lag placerar i boet.

#85 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 24 February 2010 - 15:17

Men det är ju ganska givet att motståndarna slår bort blockeringsstenarna?

Ah, attans. Det hade funkat bra för mig om jag inte hade haft seminarie kvart över åtta, föredrar faktiskt morgonmatcherna framför halv två-matcherna. är alltid helt förstörd efter dem. Och nu blir den matchen Kanada-Ryssland va? Synd, den hade man ju gärna sett...

#86 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 24 February 2010 - 18:36

Det var inte särskilt snygg armbågstackling av norrmannen på Bartecko, han tappade hjälmen och slog i huvudet i isen. När han höjde huvudet från isen så rann/droppade blodet. Usch det såg inte roligt ut. :angry:

USA - Schewiz spelas idag kl 21:00, Ryssland - Kanada i natt 01:30, Finland - Tjeckien 04:00 och Sverige - Slovakien spelas kl 6:00 i morgon bitti.

spelprogrammet finns här
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#87 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 24 February 2010 - 18:49

Då blir det USA-Schweiz och lite av Sverige-Slovakien man kan se. Skit, varför kunde inte Sverige spela den tidiga matchen? Fast å andra sidan, det gjorde de ju 2002 när de mötte Vitryssland... :blink:

#88 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 24 February 2010 - 22:17

Stafettguld! Så --- snyggt av herrlandslaget :thumbsup:. Extra glad att Södergren fick ett guld, som han slet när Hellner vann.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#89 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 24 February 2010 - 22:50

Underbart, vilken stafett. Alla gjorde en bra sträcka. :thumbsup:

Vilken uppåkning Northug gjorde, åkte upp flera placeringar och tog silver för Norge. Såg medaljligan, Norge har 18 medaljer och ligger trea i sammandraget.

#90 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 24 February 2010 - 23:56

Jäkla härligt guld! Vi ska vara glada att Norge bara hade en bra åkare idag dock :)

Winter is Coming

#91 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 25 February 2010 - 02:38

Kanada brutalslaktar Ryssland. :o

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#92 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 25 February 2010 - 02:51

TACK för att du påminde en senil människa om matchen :hug:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#93 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 25 February 2010 - 07:37

I've got a bad feeling. :mellow:

#94 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 25 February 2010 - 07:40

jaaa, jag med. Lite obehagligt, egentligen borde man fatta det när de såg så stabila ut i gruppspelet, om Lundqvist inte släppt in ett enda mål där så skulle han ju självklart släppa in någon enkel puck mot Slovakien...får hoppas att slovakerna är trötta efter den tuffa matchen mot Norge och blir bortspelade i tredje perioden...

#95 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 25 February 2010 - 09:29

Tre Kronor utslagna, alldeles för dåligt försvarsspel. 14 skott och 4 mål inte alls bra. Jag hade väl inte så stora förväntningar på ett OS guld men en medalj hade varit kul nu blev det en femte plats tillslut. :( Nu blir damkronorna bättre placerade än herrarna, bronsmatchen är idag kl 20, hoppet står till dem om att få en medalj.

Finland mot USA (spelas kl 21 på fredag) och Slovakien mot Kanada kl 03:30.

#96 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 25 February 2010 - 11:32

:upset:

Inte för att jag heller hade förväntat mig guld, men en medalj åtminstone... Trist.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#97 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 25 February 2010 - 15:46

Man borde ha fattat det här på förhand. Tre kronor blev uppskrivna efter gruppspelet trots att spelet inte stämde alls, precis som det brukar vara när det blir sorti snabbt. Och Lundqvist som inte släppte in ett mål på två matcher, självklart skulle målen komma nu. Sen fick vi aldrig spelet att stämma, eller det var snarare inget "go" i laget, ingen fart. Mot Slovakien som dessutom säkert var lite sega efter Norge-matchen måste man spela snabbare och enklare!! :angry:

Nu får man för Super85:s skull hoppas på att Finland går bra, men inget lag kan nog stå i vägen för Kanadas guld däremot...

#98 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 25 February 2010 - 19:05

Borde man väl ha fattat angående hockeyn, jag som tänkte se Tre Kronors semifinal oavsett tid. Nu har jag inte sett en enda match och lär inte se nån heller, om det inte blir USA-Kanada i finalen då. Det här är skidåkarnas OS, ingen annans!

Winter is Coming

#99 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 25 February 2010 - 21:19

Jag blir nästan lika glad över att se Kallas brutala uppåkning i stafetten och Ida Ingemarsdotters kämpande med två trästockar till lår på slutet som av alla medaljer :).

Och på tal om dem: en till i morgon midnatt nu när Norberg är i final i curling :D.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#100 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 25 February 2010 - 22:25

Kul med medalj i curlingen, i final mot Kanada. Åsådarna blir också en motståndare, ska bli intressant att se hur de klarar av det trycket. :D

En fjärde plats för damkronorna, finland avgjorde på övertid. Självmål av Holst, hon hade en kamp med en finskspelare som gjorde en sparkrörlse mot Holst klubblad som gjorde att pucken gick i mål (kanske hade gått ändå). Synd annars kanske målet inte hade godkänts. :( Jobbig 24 timmar för svensk ishockey. SVT visar matchen med fördröjning, jag kollade på Eurosport som var live.

Edited by GaterGirl, 25 February 2010 - 22:27.