Kanada är fortfarande ett sjukt bra lag, och med lite flyt hade de kanske vunnit både mot Schweiz (i full tid menar jag då alltså) och USA, men de har kanske saknat effektivitet? Jag vet, känns konstigt att säga när de ändå gjorde 14 mål på tre matcher, men åtta av dem kom ju mot Norge. Matchen mot Tyskland blir nog underhållande och tuff, men kan inte se att Tyskarna kan rubba Kanada...skulle tippa på 4-0 eller 4-1 till Kanada.
Ska vi kanske ge oss på att tippa hur det kommer att gå, vi som är intresserade? Tycker sånt är lite kul.
Om vi först tittar på kvalmatcherna så har vi Tjeckien-Lettland, Kanada-Tyskland, Slovakien-Norge och Schweiz-Vitryssland. Där tror jag att tjeckerna vinner utan att förta sig särskilt mycket, säg 5-2. Sen Kanada då, som jag skrev ovan, de tar sig vidare med ett gäng blåmärken och kanske någon spelare avstängd typ Chris Pronger. Slovakien är ett bättre lag än Norge och vinner klart även om kommentatorerna fortsätter jubla över Zuccarello Aasen och att Norge "har häng" på slovakerna när de har reducerat till 1-4. Sen tror jag att Vitryssland "skräller" och slår ut Schweiz, schweizarna har ju visat att de kan rubba storlagen men de har skitsvårt för lite sämre lag.
I så fall får alltså USA möta Vitryssland, som de enkelt slår ut, säg 5-0. Sverige får möta Slovakien, som de med möda vinner över, onödigt spännande blir det, 2-1 till Sverige och slovakerna skjuter i ribban i slutet. Ryssland förlorar en jämn och intensiv match mot Kanada, och sen slår Finland Tjeckien med 3-1.
Detta ger alltså semifinaler mellan USA och Finland, där USA vinner med 4-2, och Kanada och Sverige, där Tre Kronor blir överkörda med 0-5.
USA slår Kanada i finalen och Finland kniper tyvärr bronset av Sverige. Brukar tippa lite pessimistiskt så jag blir glad över att ha fel.