Jag vill flytta Sherlock Holmes
Posted 06 March 2010 - 21:45
Posted 06 March 2010 - 21:49
Sin City har jag för dålig koll på att tala om, men det är ju inte i vår värld den utspelar sig direkt...
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 06 March 2010 - 22:09
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 06 March 2010 - 22:50
Och ni kan vara lugna, alla kant bollar spelar jag över till Georgia så det blir samma konsekventa riktlinjer i både Film och TV.Som XC säger, det kommer alltid finnas kantbollar som kan vara svåra att placera.
Edited by XC, 06 March 2010 - 22:51.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 07 March 2010 - 08:30
Nej, James Bond är inget undantag. Som jag skrev, det finns ingen rimlighet att presentera det som en genrefilm för det är den inte. Den har inslag av genre, men det gör den inte till det.
Sin City har jag för dålig koll på att tala om, men det är ju inte i vår värld den utspelar sig direkt...
Min åsikt? Självklart är James Bond en genrefilm, det finns inte särskilt mycket verklighetsanknytning i den vare sig vad han har för prylar eller vilka saker han gör, som att "simma" i luften till ett flygplan. Verkar mer handla om att vissa (viktiga?) personer har något emot James Bond?
Posted 07 March 2010 - 09:11
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 07 March 2010 - 09:26
Posted 07 March 2010 - 10:03
Samma sak med Sherlock Holmes: går du på ursprunget blir valet ganska enkelt.
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 07 March 2010 - 10:05
Posted 07 March 2010 - 10:06
Posted 07 March 2010 - 10:09
Posted 07 March 2010 - 11:35
Men ja, en poll är bra. Men jag vågar inte skapa den utan feedback från er andra för då kommer säkert Kermit klaga på hur den är utformad...
Så hur låter följande alternativ?
- Byt namn till Genrefilm och Övrig film
- Slå samman allt till ett forum
Något mer?
Posted 07 March 2010 - 11:40
Och förslagen funkar.
Posted 07 March 2010 - 11:41
Fråga 1: Bör vi byta namn på underforumen på forumet?
1: Ja. Film/TV/Böcker bör heta genre* och övrig*
2: Nej, slå ihop Film/TV/Böcker:OT med huvudforumet.
3: Nej, ser ingen anledning till att ändra något.
4: Blankröst.
Fråga 2: Skall vi tolka James Bond, Zorro och Sherlock Holmes som superhjältar?
1: Ja.
2: Nej.
3: Blankröst (det där är resp. mods huvudvärk).
Edited by XC, 07 March 2010 - 11:42.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 07 March 2010 - 12:13
Posted 07 March 2010 - 12:16
Bör vi ha en offentlig poll? Dvs alla kan se vem som röstat vad?
Edited by XC, 07 March 2010 - 12:16.

Posted 07 March 2010 - 12:16
Posted 07 March 2010 - 13:55
XC: Tycker inte man ska ha valet att rösta blankt, utan man ska kunna motivera valet. Det tycker jag fortfarande är relevant om vi har två frågor också. Folk måste lära sig ta ställning. Jag har inga problem med en öppen omröstning, men förstår att andra inte vill ha det. För mig kvittar det.
Posted 07 March 2010 - 13:57
Posted 07 March 2010 - 14:23
??
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 07 March 2010 - 14:31
Det är inte nödvändigt att resultatet av pollen måste vara skriven i sten.

Posted 07 March 2010 - 14:43
Posted 07 March 2010 - 14:48
Fast som XC säger så är det en poäng om man bara vill rösta i den ena frågan.
Det finns inge poäng med det. Om det måste, gör två omröstningar i olika ämnen.
Men jag kan leva med Synons åsikt.
Posted 07 March 2010 - 15:04
Ska ni prompt ha en poll ang. det så vill jag se två olika polls och inte båda i samma.
Att superhjältefilmer (baserade på tidningar) hamnar i huvudforumet (när vi flyttar dom från spoilerdelen) är pga av att de är i genre med själva forumet och att mycket faktiskt är Sci-Fi och Fantasy när det gäller superhjältar.
Börjar faktiskt bli lite trött på att diskutera superhjältefilmer och varför de ska ligga under film forumet och nu varför de hamnar automatiskt under huvudforumet. Varenda gång det debatteras om någonting ang. film så dyker den frågan upp. Ta och ge er nu. Vi har bestämt att de ska ligga under Film.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 07 March 2010 - 15:50
Det är väl självklart att James Bond tillhör en genre - spion/thriller/action. Frågan är inte om det bör räknas som Sci-Fi i sträng mening utan hur inklusivt genrefilmforumet är tänkt att vara. Det är diskutabelt om superhjältar bör räknas som Sci-Fi, så om den typen av filmer hamnar i genrefacket så är det inte mer än konsekvent att även ha med matinéhjältar som Indiana Jones eller pulphjältar som Holmes och Bond där.
Tycker ju Mjolnirs resonemang är mitt i prick här. Det handlar inte om huruvida James Bond är sci fi, utan att superhjältar räknas inom genren men pulphjältar inte gör det. Och som kanske några vet så är ju superhjältarnas bakgrund just pulphjältarna samt matinéditon.
Börjar faktiskt bli lite trött på att diskutera superhjältefilmer och varför de ska ligga under film forumet och nu varför de hamnar automatiskt under huvudforumet. Varenda gång det debatteras om någonting ang. film så dyker den frågan upp. Ta och ge er nu. Vi har bestämt att de ska ligga under Film.
Fast det här är väl inte riktigt samma fråga. Om superhjältar skulle vara under film är redan förbi och färdigdiskuterat, nu är det så och ingen vill väl ändra på det nu eller tror att det bör vara så. Däremot bör pulp och matinéhjältarna hamna under samma flik IMHO.
Edited by Kermit, 07 March 2010 - 15:59.

This topic is locked