Jump to content

Photo

Senast sedda film v.4

• This topic is locked This topic is locked
1001 replies to this topic

#76 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 19 September 2010 - 00:54

[REC] 2

Fear of the dark,fear of the dark
I have constant fear that something's always near

3/5

Edited by Wylie Times, 19 September 2010 - 00:55.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#77 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 19 September 2010 - 13:16

Clash of the Titans
Snygg kostym men innehållet var tunt. Underhållning som duger en gång.
6/10

Brothers
Tommy (Jake Gyllenhall) har precis kommit ut ur fängelset och Sam (Tobey Maguire) ska precis åka till Afghanistan. Väl där så skjuts hans helikopter ner och han dödförklaras. Tommy söker sig till Sams familj och han kommer dem nära speciellt frun Grace (Natalie Portman). Men Sam är inte död han tillfångatagen och torteras och svälts nästan ihjäl. Han räddas dock efter några månader och kommer hem till familjens stora lycka. Men han är inte sig själv längre och problem uppstår mellan han själv, sin fru och sin bror. Mycket väl spelat av dessa tre. Filmen lyckas beröra en speciellt mot slutet där allt brister för Sam.
8/10

Winter is Coming

#78 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 19 September 2010 - 14:42

Cargo (2009)

Rymden är kall. Och stor. Den känslan förmedlas med besked i den här filmen. Vilket är välkommet då mången rymdfilm i dag tycks missa detta grundläggande och högst tilltalande draget. Fördelen med rymden som fond är att koncept kan bli lika stora och ja, abstrakta idéer. Något som tvyärr sällan görs. Nu ska jag inte översälja den här filmen, det är ingen ny 2001, men det är ett uppfräschande försök. Man känner igen delar som plockats ur sci-fi-garderoben, men det lånas på rätt sätt och i slutändan får vi en berättelse som står på egna ben.

Filmen är en schweizisk independent-produkt, och regissörens första långfilm. Och visst bär det drag av förstlingsverk, inte minst är regissören klart förälskad i sin historia, men det är trots allt en kompetent film gjord med kärlek, vilket märks. Trots filmens blygsamma budget (jämfört med amerikanska kusiner) har varje krona använts på rätt sätt och aldrig upplevs filmen som en lågbudget dylik. Styrkan ligger i historien som trots att den knappast är revolutionerande eller nydanande utan helt enkelt god sci-fi av ett slag man sällan ser på film. Inga rymdstrider, inga superskurkar (dock ett skumt bolag)… :) Bara rymden och människor utlämnade till densamma.

Filmen är på tyska något som i sig varken gör till eller från för filmen, men är trevligt då det alltid är kul med andra språk i genrefilm. Skådespelarna är stabila, även om karaktärerna är lätt karikerade ger de dem liv, manus godkänt även om som sagt det finns drag av förtlingsverk i det att vissa "darlings" nog fått vara kvar. Det är i fotot filmens egentliga styrka ligger, det är snyggt, genomtänkt utan att bli pretentiöst, och bildberättandet håller god europeisk klass.

I korthet, en klart sevärd film som ligger lite utanför allfartsvägen, men lär kittla varje fan av sci-fi. Det är inte Moon, men det är bra ändå. Framförallt var det länge sedan rymden såg så himla bra ut på film. Kompetent är ordet. Men saknar något för att nå nästa nivå. Men se den, rekommenderas helt klart.

(P.S. Finns på import-DVD och kommer visas på Fantastisk Fimfestival 2010 i Lund. D.S.)
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#79 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 September 2010 - 14:50

Ahh. Cargo var det den hette. Undrade just vad som hände med den Schweiziska SF-filmen som jag läste om på io9. En film som jag definitivt planerar att se.

Släpps på DVD/BR i 3e november.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#80 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 September 2010 - 18:15

Knowing (2009) #moviezine #Synon #Georgia #Rick Hunter
Jag är som bekant vid det här laget lite småsvag för post-apokalyptiska filmer; det här är kanske snarare pre-apokalyptisk och det är rätt intressant det med. Väldigt bra inledning av filmen med tidskapseln; minns vagt att vi fick göra något liknande i skolan i mellanstadiet faktiskt. Dock så tror jag ingen satt och skrev siffror som besatt. Nic Cage är kanske inte en skådespelare som sticker ut i mängden, men han kan agera och fungerar iaf oftast bra som placeholder för sina roller. Väl genomarbetad story som har gemensamt med The Forgotten att sci-fi elementen på sina håll känns nästan malplacerade. Man försöker bygga upp stämning, men lyckas inte helt; den är intressant rakt igenom men lycka aldrig bli riktigt spännande. En del twister, och ett slut som inte känns helt väntat. Filmen har en hel del snygga scener, bla slutscenen där jorden går under . Rätt snygga referenser till bibeln där i skiljescenen mellan far och son - återkopplingen till det bibliska motivet med gud i form av en sol (vad jag förstod) och änglar när de transporteras upp i skeppet är väldigt snyggt genomförda. Speciellt detaljen att rökpuffar ger illusionen av vingar uppskattade jag.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#81 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 September 2010 - 18:38

Brothers
Tommy (Jake Gyllenhall) har precis kommit ut ur fängelset och Sam (Tobey Maguire) ska precis åka till Afghanistan. Väl där så skjuts hans helikopter ner och han dödförklaras. Tommy söker sig till Sams familj och han kommer dem nära speciellt frun Grace (Natalie Portman). Men Sam är inte död han tillfångatagen och torteras och svälts nästan ihjäl. Han räddas dock efter några månader och kommer hem till familjens stora lycka. Men han är inte sig själv längre och problem uppstår mellan han själv, sin fru och sin bror. Mycket väl spelat av dessa tre. Filmen lyckas beröra en speciellt mot slutet där allt brister för Sam.
8/10

Har du sett Susanne Biers original så du kan jämföra?
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#82 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 September 2010 - 19:18

Cargo låter ju helt klart intressant. Så intressant så jag var bara tvungen att genast beställa den från discshop (Blu-ray, import). :) Tack för tipset, duke!

Elephant (2003)

Gus Van Sants "Elephant" är berättelsen om en till synes helt vanlig dag i några amerikanska high school-elevers liv. Vi får följa dessa elever under denna dag, fylld av lektioner, fotboll, skvaller och det sociala livet på skolan. Varje elev vi möter upplever high school på olika sätt; stimulerande, vänskaplig, traumatisk, ensam, hård. En helt vanlig dag, som kommer att sluta på ett allt annat än vanligt sätt.

Gus Van Sant berättar denna historia naket och avskalat, närapå kylslaget, om två ungdomar som iskallt planerar dödsskjutningarna av sina skolkamrater och sina lärare. När de suttit och planerat sitt kommande dåd avslutar Alex genom att säga till Eric: ”Most of all: Have fun.” Skrämmande indeed.

Men något fattas ändå för att filmen ska gripa tag i mig helt. Draghjälp har den ju av de verkliga händelserna från t ex Columbine och med det i bagaget så tycker man att det är fruktansvärt hur något sådant här kan hända. Att två till synes normala och trevliga pojkar kan spåra ur så totalt och känslokallt skjuta ner folk. Liten hint får vi dock att förklaringen kan vara mobbning, lärarna som blundade för det (bra scen med den beväpnade Eric och läraren i korridoren) plus att de vill spela ett spel på riktigt. (Vi får se ett klipp med Eric som sitter och spelar ett spel på datorn som går ut på att meja ner folk med ett skjutvapen) Men Van Sant tar aldrig ställning och ger oss varken en psykologisk förklaring till deras beteende eller en känga till den lättillgängliga vapenförsäljningen i USA. Både bra och dåligt kan jag tycka.

Under en lektion sitter de och diskuterar om man kan se på en person på gatan om denne är homosexuell utan att känna honom/henne. Denna fråga kan man ju även koppla samman med händelserna i filmen: hur kan man avgöra om någon är kapabel att döda någon? Och inte bara drömmer om det utan även gör slag i saken. Så återigen ger Van Sant oss några brödsmulor. Ju mer jag funderar över filmen desto intressantare blir frågeställningen. Och det kanske är det som Van Sant är ute efter. Inte att ge oss alla svaren utan få oss att tänka till. Göra oss mer medvetna.

3/5

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#83 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 19 September 2010 - 23:03

Centurion
Rätt så spännande romerskt äventyraction, absolut sevärd!
7/10

Hot Tub Time Machine
Tre vänner åker på semester till vinterby för att supa till och minnas gamla tider. Och de hamnar i bubbelpoolen och somnar i den. När de vaknar har åkt bakåt i tiden till 80-talet och ser ut precis som de gjorde då. Först bestämmer de för att inte ändra på historien men det håller ca 5 min innan de försöker ändra på historien radikalt. Filmen försöker vara rolig men är sällan det istället blir det mest en ganska halvtråkig transportsträcka. Skådespelarna gör väl sitt bästa men har inte jättemycket att arbeta med. Okej film.
5/10

Nej men jag kanske borde det?

Winter is Coming

#84 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 September 2010 - 23:14

Härligt, Rick! Du verkar ha kommit igång med filmtittandet på allvar. :thumbsup:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#85 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 September 2010 - 02:41

Dragon Wars: D-War (2007)

Vart 500:de år föds en flicka med möjligheten att bli en del av en legendarisk Drake. Samtidigt återvänder den onde jätteormen Buraki med sin armé för att döda flickan och själv bli en legendarisk Drake och få all den makt som tillkommer.
Den här gången är det i Los Angeless om det stora kriget kommer stå mellan människor och Drakar.

Syd Koreansk/Amerikansk episk Fantasy med alla drakälskares våta dröm: Krig mellan moderna människor och Drakar. Filmen har fått väldigt hård och mycket dålig kritik och jag förstår det ärligt talat inte. Visst, det är inget mästerverk men den är IMO heller inte så katastrofalt dålig som kritiker verkar tycka. Den är väldigt snygg, otroligt cool, har mycket action, spännande och har en mycket intresant Koreansk mytologi som bakgrund och jag tror det stämmer som vissa kritiker säger, hade rolllistan varit Koreansk och utspelat sig i Korea så hade säkert filmen blivit hyllad.
Givetvis är filmen inte perfekt. Långt ifrån. Största problemet är slutet som kommer väldigt hux flux som om de plötsligt bestämde sig för att skippa halva manuset och hoppa direkt till slutet (liknande DareDevil fast sämre gjort) och plötsligt befinner sig alla i ett främande land framför ett stort Koreanskt fort. Min gissning är att budgeten inte räkte till för jag kan aldrig tänka mig att det från början var meningen att det skulle vara såhär. Med tanke på att filmen bara är exakt 1h30min så känns det som en korrekt analys. Faktum är att jag trodde länge att det bara var en dröm innan jag tillsist insåg att det faktriskt var slutstriden.
En annan sak är den Koreanska humorn som känns felplaserad, onödig och för fjantig.
Sedan är där en del små grejor också. T ex så var slutstriden mellan hjälten och den väldigt coola rustningsklädda skurken aldeles för kort. Där fanns också problem med att vissa saker hände för snabbt, en massa diskutioner som kändes nedklipta där det känns som att karaktärerna igentligen borde ha haft en lång diskution innan de kom fram till en uppfattning istället för att folk plötsligt efter ett "Oh My God, Dragons!" plötsligt är med på vad det handlar om. Jag saknar också diskutioner mellan filmens huvudkaraktärer för man får typ aldrig se dem ha en riktigt diskution.
Sedan måste jag säga att jag förstår inte hur filmen totalt kan sakna Extra Matrial. Det här känns som en film som borde ha ett ton med bort klipta scener, intervjuer, bakom kulisserna osv men den har ingen ting. Åter igen gissar jag på budget ochg att de helt enkelt inte hade råd att göra iordning Extra Matrialet.

Det här är en film som har sina fel men som jag bara inte kan låta bli att älska för den är bara så awesome. Det här är den typen av Drakfilm jag drömde om som barn. Skulle jag ge den betyg efter hur underhållen jag blev så hade det nästan blivit full pott. Men jag kan inte bortse från alla fel och inte minst för slutet. Men filmen får ett rätt högt betyg från mig trots allt för jag kan bara inte låta bli att älska det här. Awesome!

7,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#86 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 September 2010 - 11:07

Kul att fler gillade D-War.

fqq5BYam.jpg

#87 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 September 2010 - 17:52

Då är ni två iaf! ;)

#88 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 September 2010 - 18:02

Vi var ju några fler som tyckte den var helt OK: Dragon Wars: D-War ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#89 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 September 2010 - 18:35

Jag minns jag tyckte den var bra iaf.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#90 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 21 September 2010 - 21:36

Härligt, Rick! Du verkar ha kommit igång med filmtittandet på allvar. :thumbsup:

Snarare att jag kommit igång med att kommentera de filmer jag ser, något jag kommit av mig helt på senare tid :)

Jag minns jag tyckte den var bra iaf.

Lär väl se den vid nått tillfälle framöver

Winter is Coming

#91 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 September 2010 - 16:11

The Proposal (2009)

Margaret är en kall bitchig bokförläggare och Andrew är hennes Assistent. När Margaret får veta att hon ska utvisas tillbaka till Canada tvingar hon Andrew att gifta sig med henne om han vill behålla sitt jobb. Men först måste hon träffa hans familj... i Alaska.

Romantisk komedi som är just som de brukar vara och ska vara. Rolig, vacker och med mycket hjärta. Slutet var OK men jag gillade det alternativa slutet bättre. Fast personligen ville jag att han skulle bli ihop med sitt ex igen. :P
Servitören/Strippan/Affärsbiträdet/Prästen Ramone var rolig. Men bäst var givetvis, som oftast, Betty White. :D

6,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#92 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 22 September 2010 - 17:42

Prince of Persia The Sands of Time
Ett härligt äventyr i den persiska öknen med snygga miljöer och bra skådespeleri. Slutet sänker filmen en aning dock.
7/10

Armored
Ty Hacket jobbar på en firma som kör värdetransporter och har vårdnaden om sin bror då deras föräldrar nyligen dött. Hans enorma pengabehov gör att när några jobbarkompisar frågar honom om ifall han vill vara med och stjäla 42 miljoner dollar genom att fejka ett rån så går han med på det. Det går fel och de dödar en uteliggare som råkar bli vittne till händelsen och Ty vill inte vara med längre, det accepterar inte hans jobbarkompisar och nu tänker de döda honom också! Hyggligt spännande film om än något oengagerade. En bra rollista med namn som Laurence Fishburne, Jean Reno och Matt Dillon flankerade av tv-bekantingarna Milo Ventimiglia och Amaury Nolasco bör betyda en bättre film men det är det inte riktigt. Godkänd men ganska förutsägbar film.
6/10

Winter is Coming

#93 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 23 September 2010 - 00:55

Resident Evil (2002)

Alice vaknar upp i en stor Herrgård mitt uten i skogen utan något minne av vem hon är eller vad som har hänt. Strax efter bryter en grupp Comandosoldater sig in och tar med henne på deras uppdrag till den hemliga forskningsbasen som ligger under huset. Men en ondska har bosatt sig där. De döda går igen!

Löst baserad på TV-spel serien vid samma namn. Faktiskt mer som en hyllning till spelen än filmatisering. Filmen var tänkt att utspela sig före spelen men där är aldeles för många saker som inte stämmer för att de ska kunna höra ihop utan man får snarare se Resident Evil filmerna som en filmserie löst baserad på och inspirerad av spelen med gemensamma teman och vissa gemensamma karaktärer.
Det går många skilda åsiker om filmen. De mäst hänvisa spel-fansen har oftast mycket svårt för den men de flesta som inte känner till spelen gillar verkligen filmen.
Själv, trots ett fan av spelen, så kan jag inte låta bli att älska den här filmen. Den är inget mästerverk eller överdrivet bra gjord men det är något med den som jag bara inte kan motstå. Därför är filmen också en av dem jag har sett flest gånger. Jag tappade räningen efter 17:e gången och jag har sett om den flera gånger sedan dess.
Visst finns det grejor jag retar mig på. T ex är en av problemen med Resident Evil film-serien att där är aldeles förmycket Kung-Fu och hand-to-hand och förlite skjutande.
Men jag kan inte låta bli att älska filmen ändå. Det är en av de få filmer som jag aldrig tröttnar på att se.

8,5/10

Resident Evil: Apocalypse (2004)

När Umbrella ska undersöka vad som hände i deras underjordiska forskningsbas så släpps T-Viruset ut i Raccoon City och snart börjar människor förvandlas till Zombies.
Jill Valentine är medlem i special Polisstyrkan S.T.A.R.S och har i månader försökt att varna folk för det här sedan hon själv tidigare råkat ut för Umbrellas expriment men har istället blivit avstängd. Nu finns det bara en sak kvar att göra, fly staden innan det är försent.
Samtidigt vaknar Alice upp i ett övergivet sjukhus och upptäcker till sin skräck att mardrömmen bara har börjat när hon ser stadens öde gator.

Jag begriper inte varför så många tycker att filmen är så dålig. Jag älskar den. Visst, den är inte lika bra som första, aldeles för kort och vissa delar känns lite mindre bra som t ex slut striden som var en gand-to-hand mellan Alice och Nemesis. Sedan är det ju saken att Nemesis byter sida men samtidigt vcar han Matt och det känns på något vis passande. Sedan är ett par karaktärer från spelet väldigt olika deras orginal. Ta Jill Valentine t ex som i filmen visseligen ser ut som i spelen men visas för det mästa som en badass hård bitch (fast hon blir bättre), något hon inte är i spelen. Ett bra exempel är att när hon blir räddad i ett av spelet säger hon typ "You saved me! Thank you so much!" medans i filmen när hon blir räddad säger hon "Who the fuck are you?!". :P En annan sak som de gör fel med karaktären är att de ger ingen bakgrundsinformation om henne utan tar förgivet att alla redan känner till vad som har hänt henne genom att ha spelat första spelet. Men utöver det så är den jätte bra om än, som sagt, aldeles för kort.

8/10

Resident Evil: Extinction (2007)

T-Viruset har sedan 5 år tillbaka förvandlat världen till en Zombiefylld ödemark. Claire Redfield kör runt i en convoy i jakt på överlevande men på sista tiden har de förlorat fler än de har hittat. När Alice kommer med information att Alaska kan vara Zombiefritt så väcks hoppet. Men fgörst måste de åka till ruinerna av Las Vegas för att tanka.
Samtidigt jobbar resterna av Umbrella, med Dr. Isaacs i spetsen, för att hitta Alice vars blod han anser vara lösningen till att göra Zombies ofarliga och skickar ut en grupp specialtränade Zombies för att döda henne.

Bra även den här men precis som de tidigare filmerna så är den aldeles för kort. När filmen väl kommer igång så är den slut. Den känns också lite hastigt avslutad då Sony sent i prodoctionen gav besked att det skulle vara den absolut sista filmen i serien vilket fick dem att försöka göra någon form av avrundning.
Filmserien tar en gigantisk twist liknande vad Mad Max gjorde med att plötsligt slunga ut tittarna i en Post-Apocalyptisk öde värld.
Tyvärr lämnas några obesvarade frågor. T ex vad hände Jill Valentine och Angie. Bakom kulliserna så var orsaken att skådespelarna inte var tillgängliga men i filmen så får man inte veta något. Dock visas det i romanversionen av filmen att Jill hade ett äventyr på annat håll och att Angie hade dött, troligen när hennes Anti-Virus tog slut.
Som tidigare presenterar de även här kända fiender hämtade från spelen. En Tyrant, något fansen har väntat länge på (med tanke på att T-Virus står för Tyrant-Virus så var det på tiden), och de klassiska mordiska Kråkorna.
Mycket underhållande men som sagt, aldeles för kort. Dessutom är slutet riktigt dåligt men nu när man vet att där finns en uppföljare (Resident Evil 3D: Afterlife) så känns det inte riktigt lika uselt.

7,5/10
-Sora, Kingdom Hearts

#94 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 September 2010 - 09:12

Jag har aldrig spelat spelen (och kommer troligen aldrig göra det heller) men gillar Resident Evil-filmerna skarpt. Skall se om dem jag också tror jag när det börjar bli dags att se 4an. :)

fqq5BYam.jpg

#95 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 September 2010 - 11:06

Av någon anledning så gillar även jag filmerna. Skön underhållning för stunden. :)

#96 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 23 September 2010 - 12:39

Jag har aldrig spelat spelen (och kommer troligen aldrig göra det heller) men gillar Resident Evil-filmerna skarpt.

Jag gillar spelen men inte filmerna. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#97 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 23 September 2010 - 22:23

Resident Evil: Afterlife - 3D

1 år har gått sedan Alice lovade Albert Wesker att hon skulle komma efter honom. Tillsammans med sin klonarmé anfaller hon Umbrellas huvudkontor i Tokyo för att besegra företaget en gång för alla om det så kostar henne livet.
Sedan är frågan vad som hände med Claire Redfield och de andra överlevarna. Hittade de sin fristad i Alaska? Finns det överhuvudtaget några människor kvar i världen?

Min första 3D bio. :D
Det var iallafall en mycket bra film. Kanske den bästa av dem. Svårt att veta vilken effekt 3Dn hade på mig.

8,5/10

Edited by Crusader, 23 September 2010 - 22:23.

-Sora, Kingdom Hearts

#98 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 24 September 2010 - 00:01

Robin Hood (2010)
Underhållande, välspelad och annorlunda skildring av Robin Hood. En klart godkänd och lite mer äventyrsfilm om mannen med bågen och huvan!
8/10

Winter is Coming

#99 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 24 September 2010 - 00:10

... Svårt att veta vilken effekt 3Dn hade på mig.

Grattis! Vad menar du med det sista? Att du inte kan ta del av dem fullt ut eller inte alls? Hörde av en kompis att det var värt extra slanten att se den i 3D - trots att de var tvunga att ha glasögonen upp och ner vända pga konstruktionsfel. :lol: Dock fick de kompensation i form av nya, gratis biobiljetter.

#100 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 24 September 2010 - 00:55

... Svårt att veta vilken effekt 3Dn hade på mig.

Grattis! Vad menar du med det sista? Att du inte kan ta del av dem fullt ut eller inte alls? Hörde av en kompis att det var värt extra slanten att se den i 3D - trots att de var tvunga att ha glasögonen upp och ner vända pga konstruktionsfel. :lol: Dock fick de kompensation i form av nya, gratis biobiljetter.

Nej, jag menade bara att jag vet inte om 3Dn fick mig att tycka filmen var bättre än den var. :P
Jag skrev iallafall mer vad jag tyckte i Resident Evil: Afterlife tråden. :)

The Stepfather (2009)

En psykopatisk seriemördare härjar i landet. Han nässlar sig in i brustna familjer i hopp om att skapa den perfekta familjen. Men när saker blir fel slutar det alltid med att han brutalt mördar hela familjen innan han byter identitet och åker vidare.
Den här gången har han valt familjen Harding.
När Michael komnmer hem efter ett år på uppfostring i Militärskola så är han först misstänksam mot sin nya styvpappa men faller snart också för hans charm. Men familjelivet är aldrig lätt. Desstu fler problem det blir i familjen desstu underligare börjar styvpappan bete sig och snart börjar Michael misstänka att något inte står rätt till.

En form av remake av klassikern med Terry O'Quinn. Inga av karaktärerna från de gammla filmerna medverkar i den här, styvpappan saknar sitt riktiga namn och händelserna är annorlunda. Men hans motiv och tillvägagångsätt är det samma.
Jag måste säga att jag blev förvånad när jag läste hur otroligt sågad filmen har blivit av negativ kritik. Men de flesta har också gämfört den med orginalet och medans orginalet var mer en satir på samhället så är den här mer verklig.
Själv så minns jag inte om jag har sett orginalet. Jag tyckten iallafall att den här var mycket bra och väldigt spännande. Jag hade gärna sett en uppföljare men jag tvivlar på att det blir någon.

8/10

Edited by Crusader, 24 September 2010 - 01:02.

-Sora, Kingdom Hearts