Senast sedda film
Posted 06 March 2009 - 11:28

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 06 March 2009 - 19:17
Trevligt matinéäventyr faktiskt. Givetvis stora likheter med Indiana Jones på många sätt. Tycker storyn funkar. Och två-nördar-på-turné-temat tycker jag funkar riktigt bra. Den är också aningen genomskinlig (som tex att Farbror Jerry är storskurken ) och allt faller på plats lite väl smidigt. Men det är en film som det är helt OK och slå ihjäl 1½ timme med. (Jag är ju dessutom lite svag för äventyrsfilmer). -- BRA.
Edited by XC, 06 March 2009 - 19:19.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 06 March 2009 - 20:06
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 06 March 2009 - 21:09
Som en bonusdetalj kan jag nämna att det är Joseph LoDuca som gjort musiken i alla tre filmerna. För en Xena-nörd så gör ju bara det filmerna intressant.
Edited by XC, 06 March 2009 - 21:13.

Posted 07 March 2009 - 00:35
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 07 March 2009 - 03:27
Rätt bra actionfilm. Bättre än man kan tro även om den visar sina dåliga sidor ibland, speciellt när Ormarna först attackerar. Då ser man regisörens fjantiga humor när en orm kryper upp ur toaletten och biter en kille på penisen, eller när en biter en naken tjej på bröstvårtan eller när en klättrar upp för klänningen på en fet kvinna så hon stönar i sömnen osv.
Men den blir mycket bättre sedan.
En sammling med udda karaktärer som en kille alla felaktigt tror är homnosexuell pga att han är så femenin till sättet, en tuff sexistisk pilot, en Hip-Hoppare med bakteriefobi, en glamo-tjej med en liten hund i handväskan osv.
Men jag saknar ett riktigt slut. Filmen börjar med att en kille blir vittne till ett brutalt mord och måste vittna men man får aldrig någon uppföljning på det.
7,5/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 08 March 2009 - 06:31
Deckar-klassiker med Chevy Chase baserad på Gregory Mcdonald populära bokserie (en adaption av första boken). Filmen som gjorde Chevy Chase till en hit igen efter sina drogproblem.
Fletch är en snabbkäftad deep undercover investigating Journalist och mästare på förklädnader. När han, utklädd till knarkande uteliggare, undersöker knarkförsäljning på stranden så får han ett mystiskt erbjudande av en rik att smyga in i hans hus på natten och mörda honom.
Mycket bra Deckar-komedi. Och Chevy Chase har uppenbarligen satt sin prägel på karaktären med bla Fletch's dröm att bli en svart Basketspelare och en hel del impro komik.
8/10
Fletch Lives
Uppföljaren som, till skillnad från första filmen, inte är baserad på någon av böckerna.
Fletch ärver sin fasters farm i södern och lämnar L.A för att dra sig tillbaka på sin stora herrgård med nya drömmar om att bli en stor Sydstatsgeneral.
Men när han anländer så vissar det sig att herrgården har sett sina bästa dagar. Dessutom verkar någon vara villig att göra vad som helst, tillochmed mörda, för att köpa hans mark.
Typ lika bra som första.
8/10
Undrar hur den blir med den Prequel (Fletch Won, baserad på boken med samma namn) om Fletch's ungdom. Den verkar helt ha fastnat sedan Zach Braff och Bill Lawrence hoppade av. Verkligen synd eftersom Bill Lawrence är ett stort Fletch fan av både filmerna och böckerna.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 08 March 2009 - 21:32
Ett drama som utspelar sig i Indien i slutet av 30-talet, om änkor som tvingas leva i fattigdom av den enda anledningen av att de är änkor. Det är en svag doft av propaganda över den, och det står på imdb iaf att den är bannyst i Indien och Pakistan. (Fascinerande nog så tvingades man stänga ned produktionen för att fortsätta den 4 år senare på Sri Lanka). Och visst. För mig ter det sig sjukt och gifta bort en 7 åring. Det framstår som lika sjukt för pappan och raka av dottern håret och i princip överge henne utanför ett tempel - för att "maken" är död. Bra story, bra prestationer och trevlig scenografi. Inte en film som jag skulle kastat mig över kanske om det inte hade varit för att Carty nämnt att det skulle gå en "Bollywood-film" på svt. -- BRA.

Posted 08 March 2009 - 23:51
Efter en brutal våldtäkt där offret blivit strypt så finner Beck en svag länk till andra spridda våldtäkter i området. Kan de ha begåtts av samma gärningsman?
Grym och hemsk men också bra. Lite överaskande för omväxlings skull. Man får sig dessutom en liten tanke ställare i slutet.
Bäst är klart att Martin Beck följer LOST.
7,5/10
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 08 March 2009 - 23:55
Vad jag skratta när den scenen varBäst är klart att Martin Beck följer LOST.
Filmen var faktiskt riktigt bra.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 09 March 2009 - 04:08
Mycket mycket bra skräckfilm med underbar stämning (precis som Stephen King filmer ska vara) som om kuslighet är en filt man kan svepa in sig i. Ollie var en oväntad cool karaktär. Och monsterna är coola. Bästa scenen var när den gammla lärarinnan brände spindlen med insektssprej.
Spännande med en intresant story som var en blandning av Silent Hill och Half-Life med lite Lovecraft i mixen. För det mästa bra skådespeleri.
Och ett av de sämsta slut jag sett i mitt liv. Pinsamt dåligt så jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Ångestframkallande var det men när räddningen kommer från samma håll som de flydde från precis efter han dödat alla så ville jag bara smälla av. Visst, ett rätt unikt slut men också jäkligt dåligt och korkat som om de som gjorde filmen ville bevisa något för såhär slutar inte romanen. Där slutar det med att de hittar skydd för natten och hör ett radiosamtal som ger dem hopp.
Och grejen med att kvinnan som stack hem till sina barn kom åkandes i säkerhet ... nej, det här borde de visa i filmskola som exempel på hur man förstör en film med ett korkat dåligt slut.
Jag förstår inte varför de ändrade slutet så pass när de annars behöll sig väldigt trogna boken i resten av filmen?
En annan sak jag inte gillade var att man aldrig fick veta vad som hände Norton och hans gäng. (vilket man fick i boken)
Jag ser lite av bakom kulisserna och skådespelarna gillade verkligen filmningen. Trots den var häktisk (regisören bestämde sig för att göra hela filmen under 6 veckor) så var de instängda i det där köpcentert hela dagarna vilket gjorde händelserna så kusliga för skådespelarna. Typ som ett Live-spel.
Jag läste lite av vad ni andra tyckte och många gillade inte designen på monsterna vilket jag visseligen kan förstå. Men personligen tycker jag att det gav ett kusligt igenkänande för varelserna. Utom då det sista coola monstret som verkligen såg unikt ut.
Dessutom är det hur varelserna besgrevs i boken.
Men trots slutet så är den jättebra. Hade fått nästan full pott om det inte varit för just slutet.
9/10
Edited by Crusader, 09 March 2009 - 05:57.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 09 March 2009 - 10:41
Själv tycker jag sluten är ett av de bättre jag sett. Det är helt enkelt en brutal final som stämmer bra överens med övriga filmen. Mycket av filmen handlar ju om att visa handlingskraft för det man tror på - men att det lika gärna kan vara fel att gå för långt i sin övertygelse. Och då är ju slutet pricken över i. Jag tolkade det inte heller som att när räddningen kommer från samma håll som de flydde från .Och ett av de sämsta slut jag sett i mitt liv. Pinsamt dåligt så jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Ångestframkallande var det men när räddningen kommer från samma håll som de flydde från precis efter han dödat alla så ville jag bara smälla av. Visst, ett rätt unikt slut men också jäkligt dåligt och korkat som om de som gjorde filmen ville bevisa något för såhär slutar inte romanen. Där slutar det med att de hittar skydd för natten och hör ett radiosamtal som ger dem hopp.
Och grejen med att kvinnan som stack hem till sina barn kom åkandes i säkerhet ... nej, det här borde de visa i filmskola som exempel på hur man förstör en film med ett korkat dåligt slut.
Jag förstår inte varför de ändrade slutet så pass när de annars behöll sig väldigt trogna boken i resten av filmen?
En annan sak jag inte gillade var att man aldrig fick veta vad som hände Norton och hans gäng. (vilket man fick i boken)
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 09 March 2009 - 18:35
Posted 09 March 2009 - 18:45
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 10 March 2009 - 21:45
Klassikern med stort K från det sena 70-talet. Jag tror att det var den första superhjältefilm jag såg och den håller ganska hyffsat än idag. Maffig inledning på Krypton för att sedan bli ganska töntig speciellt Reeves tolkning av Clark Kent som nästan är lite för töntig med det är också charmen med filmen. Gene Hackman gör en lysande Lex Luthor! Slutet är dock lite av en
8/10
Winter is Coming
Posted 10 March 2009 - 22:02
Jag tror tanken är att han överskrider ljushastigheten och på så sätt färdas tillbaka i tiden, vilket ur teoretisk synpunkt är fullt rimligt. Praktiskt är det en annan sak, eftersom ingenting kan färdas snabbare än ljuset... förutom Superman, tydligen.Slutet är dock lite av en
för mig. Superman flyger runt Jorden jäkligt snabbt först åt ett håll och sedan de andra och genom det dra tillbaka tiden? Känns lite billigt på nått sätt.
Posted 10 March 2009 - 22:06
Winter is Coming
Posted 10 March 2009 - 23:28
Jag tror tanken är att han överskrider ljushastigheten och på så sätt färdas tillbaka i tiden, vilket ur teoretisk synpunkt är fullt rimligt. Praktiskt är det en annan sak, eftersom ingenting kan färdas snabbare än ljuset... förutom Superman, tydligen.
Lite OT, men skulle han inte krocka med sig själv förutsatt att Einstein hade rätt? Det som färdas snabbare än ljuset kommer till slut tillbaka till sig själv genom rumskrökningen? Eller har jag snurrat till det helt?
Jag minns mycket väl Stålmannens snurrande kring jorden från när jag såg filmen som barn...
"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---
Posted 10 March 2009 - 23:31
Det var i Superman II detHar något svagt minne av att han fryser en sjö också.
Ah, those were the days...
Winter is Coming
Posted 11 March 2009 - 00:19
Nej, han flyger så snabbt så att han får Jorden att snurra baklänges och då även tiden. Sedan vänder han håll för att få igång tiden rätt igen.Jag tror tanken är att han överskrider ljushastigheten och på så sätt färdas tillbaka i tiden, vilket ur teoretisk synpunkt är fullt rimligt. Praktiskt är det en annan sak, eftersom ingenting kan färdas snabbare än ljuset... förutom Superman, tydligen.Slutet är dock lite av en
för mig. Superman flyger runt Jorden jäkligt snabbt först åt ett håll och sedan de andra och genom det dra tillbaka tiden? Känns lite billigt på nått sätt.
Med andra ord, rätt löjlig grej.
Och sedan är det enligt dig som ingenting kan färdas snabbare än ljuset. Det är ingen fakta utan en teori. Och teori är inte fakta fören någon bevisar det och vad jag vet så har ingen ännu bevisat att det är omöjligft att färdas snabbare än ljuset.
How The West Was Won (1962)
Stjärnspäckad Klassiker med stort K. Filmen handlar om en familj i 1800-talets USA under 4 Generationer och är uppdelade i 5 delar där en specifik familjemedlem har huvudrollen: "The Rivers" (Eve Prescott & Linus Rawlings), "The Plains" (Lilith Prescott), "The Civil War" (Zebulan 'Zeb' Rawlings), "The Railroad" (Zebulan 'Zeb' Rawlings) och "The Outlaws" (Lilith Prescott & Zebulan 'Zeb' Rawlings).
Filmen har fått mycket beröm för att visa en ärlig bild av Western och ger mycket intresant fakta. Något jag tycker att den lyckas bra med.
Filmen fick en form av fristående uppföljare i en TV-serie "How The West Was Won" från 1977-1979 (I Sverige mer känd som Familjen Macahan) som även då den inte har några karaktärer gemensamt har samma theme med att berätta om Western.
Hur som helst, mycket bra Western även om den har vissa dåliga sidor ibland. Mycket bra skådespelare som spelar tillochmed bättre än vanligt. Bla. Carroll Baker, Walter Brennan, Lee J. Cobb, Andy Devine, Henry Fonda, Carolyn Jones, Karl Malden, Harry Morgan, Gregory Peck, George Peppard, Robert Preston, Debbie Reynolds, James Stewart, Eli Wallach, John Wayne, Richard Widmark och Spencer Tracy.
Filmen var en av MGMs sista stora episka filmer.
8/10
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 11 March 2009 - 12:52
Water (2005)
Inte en film som jag skulle kastat mig över kanske om det inte hade varit för att Carty nämnt att det skulle gå en "Bollywood-film" på svt. -- BRA.
Tyckte det var lika bra att tipsa dig då jag vet att du är öppen för att utforska filmer bortom Hollywood. Jag kan hålla med om att filmen kanske inte är klockren, men Bollywoodfilmer har oftast något tilltalande. Inte alla, men väldigt många har jag upptäckt. Dom vet helt enkelt vad dom gör där borta.
Själv har jag sett en film med Xena-anknytning.
Man with the Screaming Brain ~ Trailer
Regi: Bruce Campbell
Producent: Delvis av Bruce Campbell
Manus: Delvis av Bruce Campbell & Sam Raimi
Skådespelare: Bruce Campbell, Ted Raimi med flera.
Musik: Joseph LoDuca
En knappt godkänd film. Jag kanske omvärderar den vid lämpligt tillfälle. Känns som en klassisk B-film. frågan är dock om man medvetat har gjort filmen så, eller om den blivit så på grund av att man haft för lite pengar och för oerfarna medarbetare? Jag ska forska vidare lite i den frågan då jag är nyfiken på hur det var tänkt. Handlingen är typisk för att vara en film med Bruce Campbell. Dock är den inte alls lika tilltalande som t.ex. Bubba Ho-Tep, My Name Is Bruce eller Alien Apocalypse. Dom filmerna känns mer kompletta och den här saknar en bra handling, bra prestationer från skådespelare och en helhet.
Posted 11 March 2009 - 23:07
Det var i Superman II detHar något svagt minne av att han fryser en sjö också.
![]()
Stålis fryser sjön i Superman III för att släcka en brand.Inte i Superman II.
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 11 March 2009 - 23:21
Posted 11 March 2009 - 23:24
Men man ser ju det på filmen. Man ser hur Jorden saktar in och börjar snurra baklänges och sedan när Superman byter håll så börjar den snurra rätt igen.En underdrift. Det vore fullständigt retarderat och om du inte kan stödja din tolkning med några uttalanden från filmskaparna att de avsåg vad du säger så står jag fast vid min egen, TYVM.Nej, han flyger så snabbt så att han får Jorden att snurra baklänges och då även tiden. Sedan vänder han håll för att få igång tiden rätt igen.
Med andra ord, rätt löjlig grej.
Kolla själv:
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 11 March 2009 - 23:48
Skrev felDet var i Superman II detHar något svagt minne av att han fryser en sjö också.
![]()
Stålis fryser sjön i Superman III för att släcka en brand.Inte i Superman II.
Fortsätter att ta mig igenom min Superman dvdbox
Superman II
Första gången jag såg "Richard Donner Cut" versionen av Superman II. Det var nästan en helt annan film? Inledningen är helt olik, inga terrorister i Eiffeltornet istället är det missilerna som Superman stoppade i första filmen som spränger sönder phantom zone fönstret med General Zod & Co. Lois Lane upptäcker att Clark är Superman på ett helt annat sätt och slutet är annorlunda också, än en gång flyger Superman runt Jorden och ändrar förutsättningarna igen! Denna gång ändrar han inte bara slutet utan nästan hela filmen! Denna version är tametusan inte bättre än "orginalet" snarare sämre. Den vanliga versionen hade jag gett 10/10 med denna får bara...
7/10
Superman III
En komedi om Superman kan man väl kalla det för. Här är det töntiga inte charmigt längre som i de två föregångarna utan bara töntigt. Richard Pryor må ha varit kul på 80-talet men i denna film är han bara fel fel fel! Det är mycket med den här filmen jag inte gillar men ett par grejer är bra. Som när Superman slåss med sig själv/Clark Kent och hans förhållande till Lana Lang. På det stora hela en ganska medioker film om mannen av stål.
6/10
Winter is Coming

This topic is locked