Senast sedda film v.4
Posted 20 June 2011 - 10:58
Underhållande och charmig film om Långben och hans on Max där den sistnämnda börjar på college och Långben tvingas tillbaka till skolbänken efter att ha förlorat jobbet. Bygger på serien "Långbens Galna Gäng" (Goof Troop) som i sig var ett lyft för Disneys trotjänare Långben. En del riktigt bra scener (speciellt dansscenen mellan Långben och Sylvia) och en scen eller två där storyn slackar av på farten lite (som när Max bestämmer sig för att byta skola). Genomgående bra musikval och animeringen är som alltid från Disney ett hantverk. Helt OK att slå ihjäl en förmiddag med (när man luras upp ur sängen klockan 8 efter ett nattskift).

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 20 June 2011 - 15:31
Jag såg om Lars von Triers mästerverk Dogville så den får ses som helgens stora upplevelse. En film som har precis allt och som jag inte bara tycker är helt fantastiskt, utan som även förde filmhistoriens utveckling två steg framåt. Men även dokumentären om dom hårdrockande grabbarna i bandet Anvil gav mig en ordentlig och underhållande upplevelse. Jag orkar inte skriva mer ingående om det jag har sett i denna tråd, men kolla in min profil på filmtipset (se min signatur) för att se vad jag har sett och vad jag tyckte om det.
Korpens Skugga (1988) [IS] (#XC*25.06.2011)
Jag ska försöka se den under kvällen och återkommer med ett omdöme. Trevligt att du uppskattade filmen och rent av mer när du nu såg om den.
På tal om den här filmen samt dess fristående föregångare. Visst du att det fanns en till film och att dom verkar ingå i en form av trilogi? Jag upptäckte det först idag och jag blev genast sugen på att se den tredje filmen om man nu kan hitta den.
En Extremt Långbent Film / An Extremely Goofy Movie (2007/2000) [US/AU]
Helt OK att slå ihjäl en förmiddag med (när man luras upp ur sängen klockan 8 efter ett nattskift).
Jag tror aldrig att jag har sett den här filmen tidigare. Det får jag försöka att råda bot på eftersom den verkar vara bra och rolig.
Det sista du skriver låter jobbigt.
Yatterman
Dessutom är den så skruvad att den blir närmast förvirrande, något som både roar och fascinerar mig. Till exempel när robothunden kommer i närkontakt med Virgin Roader, och då menar jag inte genom att slåss...Inget illa ment om Japan, men det är mycket som känns svårt för mig att förstå just för att deras seder är så annorlunda. Inte för att jag gillar filmen mindre för det, snarare att det gör den ännu mer intressant. Faktum är att jag gärna vill vidga mina vyer mer med bl.a. asiatisk film, men inte gör det så ofta av nån anledning.
Som en person som gillar skruvade filmer och att pröva nya saker, tyckte jag här var riktigt kul. Samtidigt fick den här mig att klia mig på huvudet en hel del, på ett bra sätt.
Trevligt att du också uppskattade filmen. Intressant att du också reagerade på scenen mellan Robothunden och Virgin Roader. Själv är jag van vid det mesta vid det här laget när det gäller asiatisk film, men här fick jag lite av ett "What the f***"! ögonblick.
Men bra att du inte låter filmens tillkortakommande avskräcka dig utan att du vågar att prova den här typen av filmer även om du finner dom något röriga och förvirrande. Alla är ju inte så, utan man lär sig att förstå och uppskatta sådant när man vant sig, samt att man på så sätt även sållar bort sådant som inte är bra.
Edited by Piranhaconda, 20 June 2011 - 15:33.
Posted 20 June 2011 - 16:23
Har hört talas om den och jag tror till och med jag frågade om den när jag såg Korpen Flyger första gången... Den skall inte vara lika bra som de två första. (Jag har dock inte uppfattat att den hörde ihop med de två Korp-filmerna förrän nu).På tal om den här filmen (Korpens Skugga) samt dess fristående föregångare. Visst du att det fanns en till film och att dom verkar ingå i en form av trilogi? Jag upptäckte det först idag och jag blev genast sugen på att se den tredje filmen om man nu kan hitta den.
Storyn är kanske inte superoriginell men klart underhållande... men som sagt, jag hade inte mer än några timmars sömn i kroppen så kanske var den aningen roligare i förmiddags än den kanske borde varit.Jag tror aldrig att jag har sett den här filmen tidigare. Det får jag försöka att råda bot på eftersom den verkar vara bra och rolig.En Extremt Långbent Film / An Extremely Goofy Movie (2007/2000) [US/AU]
Helt OK att slå ihjäl en förmiddag med (när man luras upp ur sängen klockan 8 efter ett nattskift).
Det sista du skriver låter jobbigt.Jag hoppas att det var värt det, eller har någon all anledning att oroa sig över ett spontant besök av dig 03:47?
Det handlade om en hantverkare. Fick problem med varmvattet i måndags.
* * *
Plan B (2001) [US/DA] #XC-01.03.2006
Fran: "Vi har bara två val; A: Du är död; B: Du låtsas vara död"
Donnie: "Jag tycker vi väljer Plan B"
En varm och rolig komedi med Keaton synnerligen tjusig i kostym. Dianne Keaton spelar kvinnan vars make dör oväntat och tvingas arbeta av hans skuld till en av stadens maffiabossar som revisor och på vägen befordras hon till torped. Mycket situationskomik och den är nästan genomgående riktigt rolig och underhållande. På det hela taget känns den trevligt nog lite oldschool.
Edited by XC, 20 June 2011 - 16:26.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 20 June 2011 - 16:30
Jag tror att jag har sett lite av tv-serien (Goof Troop) när jag tänker efter. Hoppas att det här inte är lugnet före stormen när det gäller sömnen. Vore ju synd om du somnar ifrån allt som du har tänkt dig att göra. Mitt i ett avsnitt av Xena eller så.
Posted 21 June 2011 - 21:08
En film (miniserie) jag haft på dvd rätt länge nu och sett ett par, tre gånger, sedan inköpet. Bygger på böckerna av CS Forrester. Väldigt välskriven story med stark karaktärsutveckling i vår unge hjälte. Storymässigt är det kanske bara det faktum att det verkar som om den är en långfilmsversion av miniserien, den är inte sönderklippt som Dinotopia men det uppstår luckor här och där. Bra bikaraktärer som tex Kapten Pellew - en sådan där rättskaffens karaktär som trots sin status inte backar för att sätta sig att ro bland mannarna. Den franske markisen Moncoutant porträtteras med bravur av Antony Sher - som man avskyr den mannen (markisen alltså inte skådespelaren). Visuellt är det inga stora problem alls, den är väldigt väldesignad och trovärdig. Musiken är väldigt bra den med.
Atlantic har dessutom haft den goda smaken att ge ut hela serien (13 timmar fördelat 8 skivor) den får nog följa med en beställning framöver - för jag blev definitivt sugen på mer nu. (Dessutom vill jag veta hur sjutton Kennedy kom tillbaka).

Posted 22 June 2011 - 13:23
Posted 22 June 2011 - 13:28

Posted 22 June 2011 - 14:05
Posted 22 June 2011 - 14:27

Posted 22 June 2011 - 14:41
Posted 22 June 2011 - 17:01
Attans att den här var utsåld och utgången:
William Shakespeare 4-DVD (DVD)
Om du är intresserad av en Hallmarkare så hittade jag denna för 29:-
Tusen och en natt/Miniserien (DVD)
Hittade en del billiga filmer jag blev intresserad av så jag drog iväg en liten beställning. Tror jag kom ihåg att ta med hornblower nu när den var billig.

Posted 22 June 2011 - 21:26
Patrick Swayze tar med sig frugan till Nabia och gör en helt godkänd post-apokalyptisk film (mer eller mindre - det är en regissör och författare inblandad också). På många sätt så är den här filmen bättre än Mad Max 2 och 3, miljöerna är härligt karga och öknen framstår som stekhet och iskall på samma gång. Bra story som bygger på den viktigare aspekten av apokalypsen: vatten. (Inte för att jag har det minsta emot gaspunken i Mad Max 3 fyi). Storyn är så pass bra att här skulle det faktiskt sitta fint med en liten prequel, vi vill givetvis veta vad som hände innan världen rämnade. Slutet känns bra och man får nästan till en liten twist där på slutet.
Bra skådespelar insatser, givetvis från en lagom välpumpad Swayze men även Lisa Niemi gör en bra roll som innehar en god balans mellan jungfru i nöd (nåja hon har barn men ni fattar vad jag menar) och en ensamstående mor som gör allt för att skydda sin son och förverkliga den döde makens livsprojekt.
Bra och passande musik, även om kvalitén rent ljusmässigt kanske brister på ett par ställen.

Posted 23 June 2011 - 12:54
Korpens Skugga (1988) [IS] (#XC*25.06.2011)
Det första som slår mig är hur våldsam den här filmen egentligen är, utan att för den delen förlita sig på hinkvis med blod och flygande lemmar. Det andra är att tempot är väldigt högt, utan att för den delen stressa sig fram genom handling eller uppbyggnaden av filmens karaktärer. I det stora hela så är den här filmen minst lika bra som Korpen Flyger, kanske att den till och med är något bättre på en del punkter. Den visuella biten är en sådan, där jag tycker att dom fick till en utomordentligt bra sådan. Islands karga landskap är mycket passande till filmens handling och tillsammans med ett gediget kameraarbete så är filmen en fröjd att se på. Precis som XC nämnde så finns det vissa tydliga liknelser mellan Island och Nya Zeeland. Visst syns det att tiden kanske inte har varit så snäll mot den tekniska aspekten av filmen, men jag tycker inte att den här typen av film ska kännas som dagens mer moderna filmer. Det är alltså en film som inte tjänar på att restaureras och ses högupplöst, en del av den visuella charmen försvinner då. En visuell scen som jag gillar skarpt är när kyrkan/kapellet brinner upp mot slutet av filmen. Det har man filmat mycket fint nära och på avstånd och det var ett bra tag sedan jag såg en så levande brand som var så vacker. Andra delar av den här filmen som är bra är skådespelarna och deras sätt att porträttera filmens karaktärer. Det var riktigt kul att få återse både Reine Brynolfsson och Sune Mangs i två av rollerna. Både är dessutom riktigt bra, speciellt Reine. Jag gillade även Tinna Gunnlaugsdóttir som spelar Isold. Hon var som klippt och skuren för den rollen. Jag vill även slå ett slag för Helgi Skúlason som gör karaktären Grim väldigt bra. Ska jag säga något negativt om filmen så är det att filmmusiken inte är riktigt lika bra som i Korpen Flyger, men den är fortfarande bra och passande.
Steel Dawn (1987) [US]
Verkar vara en riktigt bra och sevärd film, som inte bara ser bra ut till det visuella, utan som också berättar en intressant handling. Kul där att Swayze fick med sig frugan i en roll. Och just att Swayze gör en sådan här film känns extra intressant. Jag har alltid gillat honom som skådespelare men egentligen inte sett så många av hans filmer. Det här verkar vara en av dom som jag definitivt borde se.
Posted 23 June 2011 - 19:15
Jag har varit medveten om att det är en serie filmer och att jag bara har delar av den. Jag har dock aldrig kommit till skott att införskaffa hela. Nu var ju du så snäll och sade till om att den var billig på Ginza så jag slog till direkt innan jag han glömma det igen.
[Korpens Skugga]
Nej, kanske har den tekniska biten inte stått emot tidens tand - men samtidigt så är det inget som skämmer filmen. Som du säger - mycket skulle nog bli sämre om man pimpade den nu. Och jag tycker också det är trevlig där våldam och brutal inte behöver vara samma sak som splatter.
[Steel Dawn]
Fightingscenerna i filmen är dessutom riktigt bra, och jag gillar verkligen svärden som används. En futuristisk toutch som förhöjer stämningen. Trailern finns här om du är nyfiken på hur det ser ut.

Posted 25 June 2011 - 19:59
Filmen är egentligen mest fånig fast ändå charmig och kul på sitt eget lilla sätt, men även lite seg på sina ställen. Specialeffekterna är av varierande kvalitet, ibland är de tjusiga och andra gånger nästan snudd på dåligt åldrade. Fast jag gillade slutstriden mellan Velen och Mrakomor. Men även om filmen är helt okej underhållning för stunden, så finns det faktiskt bättre filmer inom samma genre och jag lär knappast se om Princ a Večernice. Fast man vet ju aldrig...
Några bilder från filmen:
Posted 25 June 2011 - 20:23
Och den där huvudbonaden är ju hur tjusig som helst.

Posted 26 June 2011 - 14:11
"Se til helvete og kom dere vekk. Det er ikke en bikkje, det er en slags ting! Det imiterer en bikkje, det er ikke virkelig! KOM DERE VEKK IDIOTER!!”"
En favorit i repris, denna gång i blu-ray vilket passar den utmärkt. Jag fullkomligt älskar den karaktäristiska musiken som backar upp storyn (spänningen) på ett fantastiskt sätt. Kanske inte så konstigt då det var den inte helt okända Ennio Morricone som stod för filmmusiken. Tyvärr så hamnar The Thing ständigt i skuggan av Alien som kom 1979.
Fantastiska specialeffekter (vi snackar ju tidigt 80-tal nu) och en story som lyckas hålla uppe ens intresse från början till slut. Trots att man sett filmen förut vilket är ett mycket bra betyg. Bra skådespelare och lyckad scenografi och miljö som ger sken av karga polartrakter.
Ett extra plus till hunden Jed som imponerar stort: ett proffs ut i varje tass och det i kombinationen med bra regi gör – framförallt – scenen där han förs in i hundgården till en otroligt stark scen. Älskar den scenen. Ja, älskar hela filmen!
5/5
Alien (1979)
"In Space No One Can Hear You Scream"
En favorit i repris del 2, även denna gång i blu-ray format. ”Alien” är perfekt i detta format och kommer verkligen till sin rätt. Man kan inte annat än imponeras av den fantastiska scenografin och specialeffekterna som håller än idag. H.R Giger gjorde ett otroligt bra jobb med skapelsen av varelsen. Ljussättningen sitter som den ska och skådespelarensemblem är perfekt. Storyn håller mig fortfarande i sitt fasta grepp och varelsen (alien) är fortfarande lika skrämmande som första gången jag såg den. Mycket bra betyg till en film som kom redan 1979. Och inte att förglömma Ridley Scott som visar vilken mästare han kan vara.
5/5
Edited by Synon, 26 June 2011 - 15:15.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 26 June 2011 - 19:05
--
Tutankamuns Förbannelse / Curse of King Tut's Tomb, the (2006/7) [US]
Igår när jag bläddrade bland dvd:erna så blev jag sugen att se om the Librarian med Noah Wylie idag valde jag att se om den här; istället. Vi börjar med det positiva: en halvtimme in i filmen går det faktiskt riktigt skapligt att ignorera Indy-liknelserna. Och jag skulle snarare villa framhålla Rembrandts dynamitscener som mer svårsmälta än karaktären Azelia Barakat. (Även om tanken på en kvinnlig doktor i Egypten i början på 1900-talet är svårsmält den med). Leonor Varelas gör en fullt godkänd insats - hennes accent spelar dock i samma division som den Angelina Jolie använde i filmen Alexander (den är nästan onödigt sluddrig på sina håll). Huvudrollen är aningen för blek för att funka fullt ut i mina ögon - men som placeholder är Casper van Dien helt ok. Storymässigt är den bra - men utdragen, den här hade kanske funkat bättre som en 1½-timmes film än en 2½-timmes miniserie. Däremot så blev jag rätt förtjust i fusionen av klassiska Indy- och Mumien-filmerna.
Visuellt är den riktigt snygg, cgin är inte perfekt och sömlös men den funkar. Men det skall tilläggas att det finns ett par, tre scener där greenscreen-arbetet (rent produktionsmässigt, inte skådespelarmässigt) är så dåligt att jag frestas tro att de gjort det med flit - som ett konstigt sätt att förhöja känslan av tidigt 1900-tal.
Sist blev det på gränsen till en sågning, tror till och med Carty tyckte jag var aningen för hård mot filmen. Filmen har fortfarande sina brister - men är faktiskt inte så dålig som jag uppenbarligen tyckte då. Egentligen är det rätt schysst underhållning för stunden.
Edited by XC, 26 June 2011 - 19:07.

Posted 26 June 2011 - 20:50
...
Aliens (1986)
Sju år tog det för uppföljaren att komma, men för Ripley tog det hela 57 år att komma hem. Det dröjer inte länge förrän hon återigen finner sig stå öga mot öga med de fientliga varelserna - ja denna gång är det fler, många fler...
En helt ok uppföljare, men i mitt tycke drar den militära insatsen ner filmen något för jag blir fort mätt på alla dessa machomän/kvinnor och deras kaxiga jargong. Och väl på planeten så förtas spänningen något då vi får se varelserna i full bild vilket gör att de inte är lika skrämmande. Sedan är jag inte alltför förtjust i "familjebilden" som direkt uppstår: Ripley - Newt - Hicks. Bättre i första filmen där det inte var något sådant "lull-lull". Ska tilläggas att filmen är välgjord och effekterna sitter för det mesta där de ska. Musiken är lagom diskret och stämningsfylld. Dock är det smärtsamt uppenbart på alltför många ställen att green screen används.
Jag har sett filmen en gång tidigare och tycker nog ungefär likadant som då: en godkänd film som går att se, men ingen som når upp till den första filmens nivå. James Cameron: du skulle sett och lärt av Ridley Scott.
PS. Ett stort plus att se även denna i blu-ray ska tilläggas.
3/5
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 26 June 2011 - 21:02
Den första filmen handlar om en varelse (en sådan där vattenkastare) som lever helt ensam i Notre Dame sedan ett kärnvapenkrig har utplånat allt omkring honom. Vad som händer sedan tänker jag inte avslöja.
Den andra filmen är en tolkning av den grekiska myten om Orfeus som begav sig ner i dödsriket för att hämta sin älskade Eurydike.
Båda kortfilmerna är väldigt vackra och ingen av filmerna har någon som helst dialog (eller jo, det förekommer lite läten och sådant, men det är allt) och det behövs det inte heller. Bilderna talar för sig själva. Jag vill också slå ett slag för musiken (gäller båda filmerna) som är både vacker och sorgsen på en och samma gång.
Bildkollage:
Posted 28 June 2011 - 13:20
Dessutom så ser du väldigt spännande filmer måste jag säga. Vem vill inte se sagofantasyfilmer (bästa beskrivningen någonsin) från 1970- och 80-talen. Det är sådana filmer som man direkt känner att man vill se och äga i den mån som det går. För mig som alltid är på jakt efter att få se film bortom Hollywoodfabriken så är jag extra tacksam över att få ta del av dina tips. Europa har en filmskatt utan dess like som bara ligger och väntar på att utforskas.
Dina bildkollade är dessutom som grädde på moset.
Jag får be XC om hjälp för det hon inte kan hitta är inte ens lönt att leta efter.
Posted 28 June 2011 - 19:04
--
Boog & Elliot: Vilda Vänner / Open Season (2006) [US]
Charmig film som bjuder upp till fniss (både en och två gånger). Storyn om den tama grizzlybjörnen Boog saknar kanske det där sista lilla lyftet men är helt OK och fungerar rakt igenom. Speciellt slutstriden mellan djuren och jägarna i skogen är riktigt underhållande. Karaktärerna är gedigna, bra castade även till den svenska dubben och komplimenterar storyn väl. Kanske kan jag störa mig lite på doften av renodlad mobbing som genomsyrar Boogs första tid i skogen, men det är inget som drar ned helhetsintrycket. Animeringen är väldigt snygg, inte helt fläckfri kanske med man har överlag lyckats bra med dynamik och texturer.

Posted 29 June 2011 - 12:48
*
Boog & Elliot: Vilda Vänner / Open Season (2006) [US]
Jag följde XCs goda exempel och såg den första av tre (fyra om man räknar med kortfilmen) filmerna om vännerna Boog & Elliot. Det första som slår mig är den, i min mening, annorlunda animering som filmen har. Den är lite svår att beskriva och jämföra med andra, men det känns att den sticker ut lite mot vad man är van vid. Men jag ser det bara som något positivt. Det andra jag reagerar på är hur förträfflig som den svenska dubben till filmen är. Efter att ha sett färdigt filmen så roade jag mig med att växla mellan båda ljudspåren i några utvalda scener och jag tycker att den svenska dubben är mer i harmoni med filmen än vad originaltalet är. Originaltalet är lite väl skrikigt för min smak faktiskt. Sett till filmen och dess handling samt karaktärer så tycker jag att den är klart bra och underhållande. Precis som XC reagerade på så kanske det är lite onödigt hårt för Boog när det gäller biten med mobbningen. Det blir liksom lite för mycket efter ett tag och passar inte heller direkt in i den omfattningen. Less is more hade varit bättre här. Och att man hade gjort det lite mer subtilt. Bortsett från det så tycker jag att filmen är bra rakt av och jag ser fram emot att få se dom andra två efterföljande filmerna.
Posted 29 June 2011 - 13:07
Lyssnade inte så noga på originaldubben, skall göra det när jag ser tvåan.

Posted 29 June 2011 - 13:27
Testa originaltalet så får du se.
Edited by Piranhaconda, 29 June 2011 - 13:28.

This topic is locked