Jump to content

Photo

Figurer

• Please log in to reply
1791 replies to this topic

#1026 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 06 August 2012 - 11:36

Orientens pärla var ju en person, inte en pryl. Dessutom är väl alla mina Stjärnor utrustade med dåliga namn, men folk förväntar sig inte att Vita Duvan får sin kraft från en vit duva eller Personligheten från sin personlighet.

Edit: En wikipedning senare. Nä, det var ett namn för en massa platser mest.

Edited by DanielSchenström, 06 August 2012 - 11:38.

#1027 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 07 August 2012 - 15:56

Nä, det behöver ju inte betyda att det är så, men om det nu är så, och man inte vill att folk ska veta om det, känns det som en god idé att inte ge några ledtrådar av den typen.

Inte för att jag tycker att vi ska retconna hennes namn i det här läget. Det var mest en reflektion. Kan ju leda till en fundering över om varför hon har just det namnet, och om det bestämdes av henne själv eller av någon annan.

#1028 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 10 August 2012 - 20:10

En fråga till Sret angående Grom Svartskägg. Det är ju så han heter i NS-guiden, men vi har tydligen diskuterat (på forumet?) om han inte ska heta Grom Vitskägg. Så, vilket namn gäller? Jag håller nämligen på med ett litet NS-manus som utspelar sig i Gromköping. I seriens inledning presenteras staden och dess grundare omnämns, så nu behöver jag veta. Eftersom Ghast är med på ett litet hörn i berättelsen, vill du att jag ska maila manuset? Till vilken adress i så fall? Du kan PM:a mig.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1029 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 10 August 2012 - 22:57

Jag tror att Grom Vitskägg är ett bra namn, för då är risken mindre att det blandas ihop med den riktige piraten Svartskägg. Visst skicka manuset till mig, jag Pm:ar min adress.

Edited by Sret, 10 August 2012 - 22:58.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#1030 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 11 August 2012 - 12:51

Ni skulle göra ett bildkompendium med hur olika tecknare tecknat de olika figurerna (med korta kommentarer om epok och rekommendationer), även platser.

#1031 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 11 August 2012 - 13:49

Det är något jag tänkt på när jag satt ihop den stora guiden, framför allt för att visa figurerna och deras krafter som de presenteras i serien. Anledningen att jag valde bort det var intrycket jag fått av att folk vill ha ett så lågt sidantal som möjligt. Men om idén inte skjuts ner så kan det vara nåt för nästa guide.

#1032 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 11 August 2012 - 14:03

Om inte annat, så kan man ha två. En med fokus på det grafiska, för tecknaren och en med fokus på karaktär och bakgrund för manusförfattaren.

#1033 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 12 August 2012 - 00:48

Är alltid intresserad hur tecknare ritat mina karaktärer, får mig att känna mig viktig ;) Så jag säger rita mina karaktärer allt ni vill! bara så att jag får se dem och komma med åsikter ifall de skiljer sig för mycket ifrån mina visioner så är jag glad!

Men till Tfels.Jag kan gå med att Ghast är med i Silver eran, kan tänka mig att det är kanske är i slutet av silver eran som han skapades i, då de verkar vara en överraskning för Greven att möta Ghast, annars hade väl rykten om Ghast nått honom och för Svarta Guldet skall ju vara en etablerad hjälte i staden. Och med tanke på att Svarta Guldet är så ung så kan det inte vara allt för längesedan. Jag kan säga att jag gillar hur du gör Råttan. Sedan undrar jag för jag har läst någonstans, var Pantern och Greven ett par? För du nämner dem som vänner, något jag missat? För jag arbetar på ett manus som deras relation är i centrum av den historian. Så jag vill då det ordentligt.

Sedan har jag märkt att du verkar gilla Gromköping, stämmer detta herr Tfels? Hade varit kul ifall du nämnde Svarta Guldet på något hörn, kanske som: "Jag är Ghast, beskyddare av Gromköping. Här håller jag ordning. Jag har just fångat in Diamant-Jimmy, så ge mig Råttan så får ni målningen" så svarar Greven: "Jag trodde Svarta Guldet var stadens hjälte." varav Ghast svarar: "Den Arroganta mesen? Tro mig, jag är den som tar mest ansvar här." Men det är upp till dig vad du tycker. Men jag tycke vi någon gång måste berätta att Svarta Guldet fanns innan Ghast så att det framgår gör läsarna att Ghast på något sätt är mindre känd än Svarta Guldet och sedan får vi inte glömma att stor del av befolkningen ser Ghast som ett hot eller endast som en "myt" då han ser ut som en zombie, även om han har en liten fanclub i Gromköping, där den första personen han räddar ingår, vilket jag har planer för i framtiden skall bli Ghast III, har även andra planer för henne. Arma lilla flicka, psykologiskt alltså.

Sist av allt, jag funderar på att ändra lite på Bloodhand, som att sänka lite på priset att anställa honom. Kanske till tio miljoner dollar per uppdrag eller något. Vad tycker ni?

Sedan undrar jag: får jag utvecka några så som Insektören och Bönsyrsan? Har för mig de var öppna för dem som ville utvecka dem. Men har någon annan önskan att utveckla dem så säger jag att de går före, då jag står för störst del av antalet figurer. Jag skall skriva ihop en mall för Röda Spöket, jag har skrivit en novell om honom för att få en översyn över hur han arbetar så arbetet om hans mall skall gå lättare att utarbeta. Jag är förövrigt frivillig att utveckla outveckade karaktärer, men risken är att det kan bli lite mörkt.

Edited by Sret, 12 August 2012 - 00:49.

#1034 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 12 August 2012 - 07:17

Bönsyrsan har jag hittat på och det är fritt fram att utveckla honom/henne och att hitta på ett ursprung. Min tanke är att Bönsyrsan ska se ut som ett mellanting mellan en människa och en bönsyrsa och vara brutalt glupsk och inte särskilt pratsam. Men du kan ändra saker där om du vill.

Jo, jag gillar Gromköping! Jag får se hur jag gör med repliken där. Men i mansuset vill jag helst inte blanda in för mycket prat om sånt som folk inte känner till, särskilt inte samtidigt som en ny figur just dyker upp. Det blir rörig läsning.

Att minska kostnaden för Bloodhand vore kanske en bra idé så att det känns mer trovärdigt. Vi har en tendens att i siffror beskriva allt som väldigt mycket i fråga om storlekar, krafter och här även pengar. Men det blir ju inte bättre för det, snarare uppenbart att här ville någon kompensera lite.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1035 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 12 August 2012 - 09:50

Faktiska värden i fiktiva berättelser är aldrig intressant, relativa är det alltid.

Så, nämner man en siffra, skall man alltid sätta den i perspektiv. Vad är det faktiska värdet av den siffran inom ramen för berättelsen?
Hur starkt är stakt, hur värt är en hög med pengar, hur snabbt är snabbt osv

#1036 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 12 August 2012 - 10:23

Insektören är helt upp till den som vill att göra något med. Allt officiellt om Insektören är det lilla som står i Dedrups dödliga prisma.

#1037 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 12 August 2012 - 20:35

Det är något jag tänkt på när jag satt ihop den stora guiden, framför allt för att visa figurerna och deras krafter som de presenteras i serien. Anledningen att jag valde bort det var intrycket jag fått av att folk vill ha ett så lågt sidantal som möjligt. Men om idén inte skjuts ner så kan det vara nåt för nästa guide.

Finns det längre något syfte med en guide i pdf-format mer än att man ska kunna skriva ut den? Ska man skriva ut kan ett lågt sidantal vara att föredra. Men på wikin kan ni ju sammanställa alla bilder ni hittar.

Hade varit kul ifall du nämnde Svarta Guldet på något hörn, kanske som: "Jag är Ghast, beskyddare av Gromköping. Här håller jag ordning. Jag har just fångat in Diamant-Jimmy, så ge mig Råttan så får ni målningen" så svarar Greven: "Jag trodde Svarta Guldet var stadens hjälte." varav Ghast svarar: "Den Arroganta mesen? Tro mig, jag är den som tar mest ansvar här."

Jag trodde Ghast såg Svarta Guldet som en förebild.

Jag får se hur jag gör med repliken där. Men i mansuset vill jag helst inte blanda in för mycket prat om sånt som folk inte känner till, särskilt inte samtidigt som en ny figur just dyker upp. Det blir rörig läsning.

Jag tycker att det kan vara fint att nämna saker lite i förbifarten för att ge en uppfattning om att världen är större än bara just den bit man får se. Dessutom skulle jag vilja att när Svarta Guldet väl dyker upp personligen borde detta uppdykande inte ske från ingenstans.

#1038 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 12 August 2012 - 20:57

Jag håller med om att man kan plantera ut lite saker här och var. I det här fallet så är ju Ghasts uppdykande just en sådan plantering inför kommande möten. Han behövde ju egentligen inte vara med i storyn alls. Att då även prata för mycket om Svarta Guldet blir mest förvirrande. Han kommer nog bara att nämnas vid namn som hastigast, inget om vem det är eller om relationer till honom.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1039 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 12 August 2012 - 22:03

Gröna Hämnaren: Ghast har ju mött Svarta Guldet och fått en uppfattning om honom efter att han blev Ghast.

Nåja, sedan har alla mina funderingar blivit lösta.

#1040 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 13 August 2012 - 09:40

Att då även prata för mycket om Svarta Guldet blir mest förvirrande. Han kommer nog bara att nämnas vid namn som hastigast, inget om vem det är eller om relationer till honom.

Precis. Att lägga in en massa uppslagsverksrepliker om honom skulle bli klumpigt. Det är inte vad jag är ute efter. Jag tänker mig mer att han nämns lite i förbifarten, så att läsarna kan få veta att han finns och undra vem han är. Exakt vad som sägs får ju bero på vad som anses passa... vilket i sin tur beror på vad de olika personerna har för erfarenhet av honom, varför det kan vara bra om författaren har en uppfattning om det.

Ghast har ju mött Svarta Guldet och fått en uppfattning om honom efter att han blev Ghast.

Ah. Så vad han eventuellt säger om Svarta Guldet i den här serien skulle då bero på om den utspelas före eller efter att han har träffat honom.

#1041 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 13 August 2012 - 10:39

Finns det längre något syfte med en guide i pdf-format mer än att man ska kunna skriva ut den? Ska man skriva ut kan ett lågt sidantal vara att föredra. Men på wikin kan ni ju sammanställa alla bilder ni hittar.

Jag ser två fördelar för guiden:

-Den samlar allt på ett sätt som är lättare att hitta än att leta på wikin, plus forumet, plus webbsidan, plus serietidningen som är dens källor. Den innehåller mer information.
-Den är tillgänglig offline.

#1042 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 14 August 2012 - 09:01

-Den samlar allt på ett sätt som är lättare att hitta än att leta på wikin, plus forumet, plus webbsidan, plus serietidningen som är dens källor. Den innehåller mer information.

För närvarande, ja. Men tanken med wikin är ju att den ska innehålla all information som guiden gör. När den väl gör det lär den vara ett smidigare sätt att hitta den information man söker. Eftersom den också är lättare att uppdatera lär den också alltid vara mer aktuell än pdf-guiden. Så det känns bättre att satsa på att föra all information till wikin än att maka ännu en pdf-fil.

-Den är tillgänglig offline.

Där har du i och för sig en poäng.

#1043 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 14 August 2012 - 10:20

Varför inte skapa en sida i XML/xslt som både kan fungera som webbsida och exporteras som pdf (med individuella layouter)?

#1044 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 14 August 2012 - 15:28

Har gått igenom kompendiet och konstaterar att det inte finns några angivelser om färger (som är användbara) utöver hår och ögonfärger.

#1045 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 14 August 2012 - 16:11

De flesta figurer finns ju avbildade på en färgbild eller annan. Är det någon eller några specifika figurer du undrar över?

#1046 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 14 August 2012 - 16:55

Nu har jag inte så många färgbilder att tillgå, men färgläggningen verkar variera något.

Plågaren är alltså svart och vit.

Nox är klädd i främst svart, med antingen rosa eller lila som kontrast.

Marshall Thunder, varierar. Förslagsvis är han blå och svart med röd halsduk, eller röd och svart med gul halsduk. (vit och svart på honom funkar inte).

Grevens kläder ska nog variera i sobra färger.

Jeanne Nocturne är nog klädd i brunt, jeans och smutsvitt/beige.

Råttan är grå. ?

#1047 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 August 2012 - 17:34

Du verkar ha uppfattat färgerna som jag ungefär.

Plågaren, svar och vit
Nox, svart, cerise (lila-rosa), vit och brun
Marshall Thunder, blå, svart och röd
Greven kan variera, men mycket vitt och sobert
Jeanne Nocturne, brunt och någon lite starkare färg
Råttan, grön keps, grå tröja, blå brallor

Det blir ju lite svårt när det dyker upp en massa varianter av dräkter även inom en och samma tidsålder. Vårt motto bör vara keep it simple, för det är svårt för en oinvigd att hänga med.

Senaste guiden (version 5) finns här. http://www.griffinde...al5komplett.pdf
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1048 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 14 August 2012 - 18:24

Fråga om Piraten Grom, Är han en stolt del av Gromköpings historia, alltså någon man reser en staty för att hedra hans minne, eller är han en mörk fläck i stadens historia?

#1049 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 14 August 2012 - 18:41

Den guiden var nyare än den jag läst, lite fler bilder (som jag iofs tror att jag sett).

#1050 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 14 August 2012 - 19:46

Fråga om Piraten Grom, Är han en stolt del av Gromköpings historia, alltså någon man reser en staty för att hedra hans minne, eller är han en mörk fläck i stadens historia?

Bra fråga, är inte riktigt säker på det, men jag tror att de har en staty i någon park skulle jag tro. Men jag tror att det är blandade åsikter i Gromköping, då det kan argumenteras ifall man skall hylla en sådan kriminell person även om han har grundat staden.