Jump to content

Photo

Figurer

• Please log in to reply
1791 replies to this topic

#1051 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 August 2012 - 20:04

Jag tycker det låter som en bra idé att folk ska ha blandade åsikter om Grom Vitskägg. Det kan ge mer nerv och spänning i kommande berättelser och vara en bra källa till konflikt. Dessutom är det ganska trovärdigt att folk har olika åsikter även om brottslingar.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1052 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 15 August 2012 - 10:11

Varför inte skapa en sida i XML/xslt som både kan fungera som webbsida och exporteras som pdf (med individuella layouter)?

Hur funkar det? Vad vore fördelen?

Jag tycker det låter som en bra idé att folk ska ha blandade åsikter om Grom Vitskägg. Det kan ge mer nerv och spänning i kommande berättelser och vara en bra källa till konflikt. Dessutom är det ganska trovärdigt att folk har olika åsikter även om brottslingar.

Ja, det känns rätt passande just för pirater på något vis. Romantisering av dylika har ju förekommit länge. Och med tanke på hur de (och kanske inte minst just Grom) i allmänhet betedde sig, kan man tänka att en och annan skulle vilja ifrågasätta lämpligheten i hyllning av dem, vilket i sin tur kan väcka utbrott hos folk som tycker att sådant ifrågasättande är att ta saker på för stort allvar och så vidare. Skulle kunna tänka mig att det finns många syftningar till Grom i Gromköping och att de är rätt olika sinsemellan. Om någon till exempel sätter upp en barnteaterföreställning om Grom, skulle ju det uppröra både dem som tycker att pirater inte är någon bra förebild för barn, och dem som tycker att den riktige Grom minsann inte skulle ha uppskattat en sådan tolkning av sina äventyr. (Vad Grom egentligen skulle ha tyckt om att bli barnteater är förmodligen i och för sig inget dessa kritiker vet något om.)

#1053 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 15 August 2012 - 10:22

Fördelen med en XML-lösning skulle vara att man bara behöver uppdatera på ett ställe och sedan få både en webbsida, databas och pdf från samma källa...

#1054 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 15 August 2012 - 12:47

Hur ofta har Greven förekommit i tidningen?

#1055 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 15 August 2012 - 14:04

Som medverkande i själva handlingen, eller totalt med hans "Grefven talar"-sida som introducerar Nordens Stjärnor?

#1056 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 15 August 2012 - 15:15

Vilket som, finns han i bild mer än Grefven talar?

#1057 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 15 August 2012 - 15:56

Ja, han är med i Bit för bit (SSS 10) i många scener av olika tecknare, i Nordens Stjärnor och Hatets vän (SSS 12) vad jag kommer ihåg. Jag återkommer med en edit lite senare idag om han varit med i fler av berättelserna. Jag vet att det var meningen att det ska stå vilka medlemmar som är med i själva berättelserna i guiden men det måste jag ha glömt.

Edit: Mitt minne stämde. I bit för bit använder han en mörkblå lite sobrare kostym i nutid och sin mer extravaganta (som syns i guiden) när han samlade ihop gänget.

Edited by DanielSchenström, 15 August 2012 - 16:32.

#1058 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 15 August 2012 - 16:38

Har nu beställt de två numren.

#1059 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 15 August 2012 - 16:44

Jag har också problem med Greven. Klädstilen i guiden känns lite föråldrad, typ 70-tal med platåskor! I guiden används beskrivningen "dandy" men det känns än längre tillbaka i tiden. Lägg därtill krås så hamnar man på sent 1700-tal. Knepig typ den där Greven...

#1060 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 15 August 2012 - 17:01

Som skaparen, Fredrik Jelcander, förklarat det så är Grevens dräkt just en dräkt, inte kläder, den ska se överdriven ut. Han nämner Roger Moore i Snobbar som jobbar som en förebild. Krås och grejer såg man ju på musikartister från 60-talet och framåt också. Så privat klär han sig troligen mer normalt.

#1061 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 15 August 2012 - 17:16

Jag utgår från tweed-dandy, snobb på sent 60-tal. Kostym, kravatt, väst, monokel
(med övervikt till äkta dardeldandy). Tycker han ska variera sina kläder ofta, även om
grundreceptet hela tiden är detsamma (dvs silhuetten).

#1062 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 15 August 2012 - 18:10

Jo kravatt, kostym, monokel och väst kan jag nog också använda, så känns han lite igen mellan de olika avsnitten av NS

#1063 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 15 August 2012 - 18:51

Om du vill kan jag skicka över en bild på hur jag tolkade honom, så får du jämföra mellan den och de andra.

#1064 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 15 August 2012 - 22:22

Tack, men jag vet redan hur jag vill att han skall se ut. Problemet var kostymeringen.

#1065 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 15 August 2012 - 22:27

Okej.

Såg för en stund sen bilden av greven i nummer tio, klart snygg.

#1066 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 16 August 2012 - 09:54

Fördelen med en XML-lösning skulle vara att man bara behöver uppdatera på ett ställe och sedan få både en webbsida, databas och pdf från samma källa...

Databas låter ju lite lockande på något vis, fast kanske inte egentligen nödvändigt. Hur lätt vore uppdaterandet av den varianten? Fördelen med wikin är ju att vem som helst kan uppdatera den när som helst, och att det är rätt lätt att göra det.

#1067 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 16 August 2012 - 11:08

Wikin borde ha någon XML-grund skulle jag tippa. Det skulle vara lätt att skriva XML direkt, men inte lika smidigt som wikin.

#1068 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 16 August 2012 - 11:53

Isegrim: Lägg upp din tolkning på Greven här... Vore kul att få se

#1069 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 16 August 2012 - 12:42

Konstaterar nu att randiga byxor verkar vara den vanligast förekommande lösningen, att han saknar mustasche, eller skägg, men verkar ha väldigt markerade ögonbryn. Oftast vita kläder.

#1070 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 16 August 2012 - 14:50

Marshall Thunder. Svart och blå dräkt. Röd halsduk och bälte.
Men, stövlar och hanskar... Undrar om inte de också borde färgläggas röda.

Isegrim: Lägg upp din tolkning på Greven här... Vore kul att få se

Vet inte om man vågar, jag verkar tolkat honom annorlunda än vad ni gjort :)

#1071 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 16 August 2012 - 15:28

Vi har väl alla utgått från skaparens egna bild, den som finns med i guiden. Men jag tror ingen är brydd över alternativa tagningar. Blir vi det så säger vi till. Det kommer dessutom alltid uppstå missförstånd. Som jag ser det när det gäller allt som blir "fel" är att det istället blir nåt som man kan göra en berättelse om.

#1072 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 16 August 2012 - 16:42

En utmaning att teckna är Pantern som är 210 cm lång, vilket gör att hon sticker upp som ett fyrtorn i alla folkmassor. Plus att när man tecknar en proportionerlig ansiktsbild så är hennes huvud 15% större än t.ex. Grevens som är 180 cm lång.

#1073 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 16 August 2012 - 16:44

Posted Image

Edited by Isegrim, 16 August 2012 - 16:52.

#1074 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 16 August 2012 - 17:04

En utmaning att teckna är Pantern som är 210 cm lång, vilket gör att hon sticker upp som ett fyrtorn i alla folkmassor. Plus att när man tecknar en proportionerlig ansiktsbild så är hennes huvud 15% större än t.ex. Grevens som är 180 cm lång.

Då kanske jag skall sänka längden på Nekro och General Vinter. Har för mig de är rätt så långa de med.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#1075 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 16 August 2012 - 17:11

Jag tycker det är en av de coola grejerna med henne, och med Greven, det är extremt sällan man ser par där kvinnan är längre. Kanske därför han är så förtjust i platåskor?

Vad brukar du köra med för proportioner (huvudlängder) på figurer när du tecknar människor? Jag kör själv med 7-8 som vanligast för en fullvuxen person. Man kan ju trixa lite med det om man vill jämna ut skillnaden.

Isegrim: Ser bra ut ändå. Han kan ju vilja testa en mer sofistikerad look. Själv ser jag olika ut från vecka till vecka...

Sret: Inget problem med olika längder i min mening, det är saker som gör dem unika. På bilden som ...dämmit glömt namn...lade upp kunde man se att höjden var rätt jämn i Nordens Stjärnor ändå.

Edited by DanielSchenström, 16 August 2012 - 17:14.