Jump to content

Photo

Figurer

• Please log in to reply
1791 replies to this topic

#1076 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 16 August 2012 - 17:26

Jo, men Nekro är runt 2,30 meter lång och jag har för mig att General Vinter var 2,20. Har för mig att de är i topp fem i längsta skurkar.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#1077 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 16 August 2012 - 17:38

Hmm, de kanske de är, men sen har vi ju Qlipothen och jättenejonögat som är några hundra meter-kilometer så att vara nån fjutt på 2 å ett halft meter...det gör liksom inget (om man inte vill vara anonym då).

#1078 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 16 August 2012 - 17:46

Med tanke på hur General Vinter och Nekro är så tror jag inte de bryr sig så mycket med att vara anonyma. De är nog inte de mest diskreta typerna ändå.

#1079 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 16 August 2012 - 17:46

Jag ser det mest som en intressant utmaning, så ändra inte hennes längd. Det blir en snackis bland statistkaraktärerna.
Till Isegrim: Såg att du slängt in en mustasch och ett pipskägg, då lägger jag också in detsamma. Om inte karaktärskaparen Viktor vill annat!

#1080 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 August 2012 - 17:54

Tycker att Isegrims greve ser mycket bra ut. Tror att han en en så pass unik figur i NS att om man bara tydligt i varje avsnitt (där han är med) etablerar att det är han, så kommer det att funka.

Män som är 210 är otroligt långa när man möter dem på riktigt. Otroligt långa! En sådan lång kvinna måste ge ett ännu märkligare intryck! Men nu är serier serier, i alla fall är vår serie en serie med superhjältar och här kan det mesta hända. Har Panterns längd med hennes krafter att göra? Eller är det en otrolig slump att hon både har krafter och är superlång?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1081 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 16 August 2012 - 18:13

Under OS basketen talade de om Yao Ming fd. kinesisk baskebollspelare som är 229 cm lång. De som mötte honom var 195 cm långa och de sa att det var som att möta ett levande hus. Richard "Jaws" Kiel var 217 cm lång och alla som sett "Älskade Spion" och "Moonraker" vet ju hur imponerande han såg ut. Den längsta kvinnan någonsin Zeng Jing-lian var 241 cm lång och den längsta mannen någonsin Robert Wadlow var 272 cm lång.

Posted Image

Noterade även käpphandtaget, skall jag köra med ett liknande för igenkännelsens skull?!

#1082 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 August 2012 - 18:20

Låter som en bra idé.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1083 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 16 August 2012 - 18:23

Jag hade inte tänkt att hennes längd hade med hennes krafter att göra, så jag får säga nej

#1084 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 16 August 2012 - 18:32

Detta tal om längd fick mig att söka på Internet, det längsta folkslag som någonsin existerat fanns tydligen i Frankrike. "Jätten från Castenau" beräknas efter de fornlämningar de funnit ha varit 350 cm lång!

#1085 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 16 August 2012 - 18:34

Fortsätter det i den här andan får jag lägga undan tippex-burken.

#1086 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 16 August 2012 - 18:43

Du kan fortfarande ändra detaljer hos Greven, jag har inte fått det slutliga manuset än från Tfels.

#1087 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 16 August 2012 - 19:36

http://a.yfrog.com/i.../5363/nuqkn.jpg

Ser mycket bra ut tycker jag, jag har väl inte riktigt varit förtjust i andra tolkningar, som de randiga byxorna. (Tilläggas bör väl att jag inte har något med Greven att göra så min åsikt är kanske inte mycket att lyssna på, men jag tycker andra tolkningar har gjort att karaktären inte riktigt platsar med de andra figurerna i serien.)

#1088 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 16 August 2012 - 21:47

Jag håller med tycker Isegrim fått en bra bild av den högvälborne Greven! (Högvälborne är hur Grevar bör tilltalas enligt wikipedia)

I tråden "Nordens Stjärnor-gemensam serie" vilket verkar vara en ursprungstråd, skriver Tfels att "ett par ofta återkommande ärkefiender kan ju vara kul att ha" Jag håller med, det vore suveränt med en ärkeskurk typ Lex Luthor, Doktor Octopus, eller Magneto. Hur ser ni andra på det finns det någon värdig kandidat bland nuvarande skurkar?

#1089 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 16 August 2012 - 21:59

Ska hålla mig kvar vid greven en liten stund till. Först av allt så vill jag säga att jag tar åt mig av alla positiva input. Men... grevetiteln är väl ett alias, en gimmick mer än en titel (?). Att greven är mer en player, men vill utge sig för att ha status. Dandyistiska hos greven är väl att vara välklädd, som om han vore en riktig greve. Men,... jag säger det här nu, när jag läst på mer, eftersom jag blev osäker på om jag tolkat figuren rätt.

Ärkeskurkar är kul.

#1090 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 August 2012 - 05:44

Greven har en personlig ärkefiende som heter Doktor Leif Schwartz, skaparen av Hatet. Vem som är Nordens Stjärnors ärkefiende vet jag inte riktigt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1091 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 17 August 2012 - 11:08

Vi har väl alla utgått från skaparens egna bild,

Vilken mysig religiös stämning det blev här...

En utmaning att teckna är Pantern som är 210 cm lång, vilket gör att hon sticker upp som ett fyrtorn i alla folkmassor. Plus att när man tecknar en proportionerlig ansiktsbild så är hennes huvud 15% större än t.ex. Grevens som är 180 cm lång.

Då kanske jag skall sänka längden på Nekro och General Vinter. Har för mig de är rätt så långa de med.

Det är väl dock okej att ha ett fåtal jättelånga typer. Kan ju vara kul att se dem mötas vid något tillfälle till exempel. Eller att ställa dem mot dem som är mer normallånga eller väldigt korta. (Graviton tycks vara kortast i gänget.)

Vad brukar du köra med för proportioner (huvudlängder) på figurer när du tecknar människor? Jag kör själv med 7-8 som vanligast för en fullvuxen person. Man kan ju trixa lite med det om man vill jämna ut skillnaden.

Jag lärde mig någon gång vilka proportioner som brukar användas i olika sammanhang. Bland annat nämndes både modebilder och superhjälteserier som exempel där antalet huvudhöjder per kroppslängd blev extra högt eftersom det i dessa fall har för vana att föreligga ett visst fokus på kläder respektive muskler och just huvudet därför inte anses som särskilt viktigt. Det betyder ju inte att man behöver rätta sig efter det bara för att man gör superhjälteserier. Men man kan anpassa lite efter vad som passar. Om Pantern är ovanligt lång kanske proportionerna också är ovanliga. Vet inte hur det brukar funka med sådant... eller om Pantern för den delen är som det liksom brukar.

Till Isegrim: Såg att du slängt in en mustasch och ett pipskägg, då lägger jag också in detsamma. Om inte karaktärskaparen Viktor vill annat!

I vissa serier har han alltså skägg och i andra inte. Det är ju inte precis overkligt. Funkar det att påstå att detta beror på vilken era serien utspelas i?

Noterade även käpphandtaget, skall jag köra med ett liknande för igenkännelsens skull?!

Käppen kan man ju också fundera över. Har han samma käpp hela tiden, eller byter han ofta? Har han haft samma hela tiden tills den gick sönder eller försvann, varpå han fick en ny? När hände i så fall detta?

Jag hade inte tänkt att hennes längd hade med hennes krafter att göra, så jag får säga nej

Det känns väl kanske i och för sig som en fråga som inte behöver besvaras. I alla fall så länge vi inte stöter på någon annan som på ett och/eller annat sätt påminner om Pantern.

#1092 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 17 August 2012 - 11:41

Folk som känner mig vet att religiös sällan beskriver mig, men jag kanske är en profet för att få godkännande av skaparna om man vill göra något annorlunda med figurerna de skapat. Det är ju inte bara av respekt för dem, utan för att det ska vara lätt för läsarna att känna igen figurerna. Flera är redan av uppfattningen att det är förvirrande nog som det är med Nordens Stjärnor att det inte är samma figurer med i alla serier och att många har olika dräkter i olika eror. För mig personligen är egentligen det viktiga att figuren framträder såsom skaparen av den tänkt.

#1093 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 17 August 2012 - 12:29

Religiös stämmning? Då då, gå med garggens vänner på Facebook, vi är en sjukt religiös grupp som sprider vårt budskap, det heter gargg och inte grogg ;)

Sedan har jag en idé där Moder Svea möter Nekro, du milde vilken skillnad det är mellan dem!

Edited by Sret, 17 August 2012 - 12:30.

#1094 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 17 August 2012 - 12:46

Jag praktiserar Whiskyologi.... Bra religion

#1095 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 17 August 2012 - 18:09

I vissa serier har han alltså skägg och i andra inte. Det är ju inte precis overkligt. Funkar det att påstå att detta beror på vilken era serien utspelas.

Min bild av Greven (det vill säga berättelsen där han förekommer) utspelar sig 1987.

#1096 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 17 August 2012 - 18:23

Jag gillar din stil Isegrim som bilden på Greven, får mig att undra hur du skulle göra mina karaktärer. Fast det undrar jag om alla tecknarna här.

Edited by Sret, 17 August 2012 - 18:25.

#1097 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 17 August 2012 - 18:44

Jag gillar din stil Isegrim som bilden på Greven, får mig att undra hur du skulle göra mina karaktärer. Fast det undrar jag om alla tecknarna här.

Upplys mig, vilka är dina.

Alltid roligt att höra att det man gör uppskattas, men ni har bara sett fragment än. Det jag menar är att jag valde att utmana mig själv runt berättandet, upplägget av seriesidorna, så jag får hoppas att ni uppskattar resultatet när ni ser allt.

#1098 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 17 August 2012 - 18:58

Du vill veta vilka som är mina? Du milde tid: Svarta Guldet, Ghast, Grav, Dockhan, Herr Vit, Mort, General Vinter, Nekro, Råttan, Grom, Ingen finns det bild på.

Röda Spöket (finns ingen skapar mall av den hjälten än), Face, Victor "Nattkatten" Blanc, Orm, Spegel, Svarta Örnen, Bloodhand, Bobby, Dödsskuggan, Akki och Nörden. Ingen av dem finns det bilder på än, men de finns alla med i skaparguiden. Förutom Nörden som nämns någonstans i forumet under fliken Personer, det var ganska sent som jag kom på honom så det är nog inte så svårt att hitta hans mall.

Sedan har jag ju skapat Gromköping och Havsbergets Mentalsjukhus, men de behöver du inte bekymra dig om än.

#1099 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 August 2012 - 18:58

Jag har ju sett hela Falskspel i Gromköping färdig (bild av Isegrim) och anser att den är magnifikt tecknad! Hoppas verkligen att ni ska gilla den! Någon liten justering återstår, sedan är det dags att visa den för redaktionen. Och kanske kan vi lägga upp två-tre sidor här på forumet. Eller vad säger du Isegrim?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1100 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 17 August 2012 - 19:21

Okej med mig, om det är okej för dig. Frågan är vilka sidor som är bäst.