Jump to content

Photo

Figurer

• Please log in to reply
1791 replies to this topic

#1126 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 23 August 2012 - 17:31

Fördelen med att skriva sina egna manus är att man kan fuska med enklast möjliga bildval för en scen eller handling om man vill/behöver. Nackdelen är att man inte utvecklas då man inte utmanar sig själv. Man tenderar också att bli mycket mer nöjd med de bilder man plöjt ner tid i än de man skyndat sig genom.

Man kommer ju ha sjukt mycket användning av att rita hjulande människor som sveper öl dessutom. Eller inte... :)

#1127 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 23 August 2012 - 17:46

JN rullar in på sidan fyra, sedan är jag SÅÅÅ tacksam att jag har en manusförfattare som gör det lätt för tecknaren! Läs den beskrivning som sadisten Tfels fick in i manuset: "Jeanne Nocturne jular på bardisken samtidigt som hon sveper glaset vänd upp och ner. Folk stirrar med stora leenden. Någon applåderar." Det kan INTE bli mycket enklare!

Det var i alla fall enkelt att skriva! Moahaha. Bra sid 2 förresten!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1128 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 23 August 2012 - 18:05

Fördelen med att skriva sina egna manus är att man kan fuska med enklast möjliga bildval för en scen eller handling om man vill/behöver. Nackdelen är att man inte utvecklas då man inte utmanar sig själv. Man tenderar också att bli mycket mer nöjd med de bilder man plöjt ner tid i än de man skyndat sig genom.

Man kommer ju ha sjukt mycket användning av att rita hjulande människor som sveper öl dessutom. Eller inte... :)

Visst är det så, skriver man sina egna manus kan man skriva: Teckna två personer som talar också lägger man till repliken: "Titta på den där galningen som hjular på bardisken samtidigt som hon sveper en sexa, upp och ner!" Ta det till dig Tfels! :rant:

#1129 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 23 August 2012 - 18:16

Sa jag att jag hade ett manus med jycklare åt dig Peral??!

:D

#1130 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 23 August 2012 - 18:37

Oj förlåt Peral! JN antyder ju att hon ska dricka i sin dialog, så det räcker med att hon håller glaset mot munnen, i princip vänt åt vilket håll som helst. Å andra sidan insåg jag nu att det då inte kan kallas att hjula, eftersom man gör det på två händer (åtminstone en betydande del av tiden). Man kan tänka att hon står på en hand om det är lättare. Du har för övrigt friheten att ändra om i bilderna. Blir det för krångligt, förenkla så som du vill.

Ibland får man svåra beskrivningar att följa. I somras fick jag rita hur ett berg sprängs och det flyger folk ur explosionen mot oss och hur de håller i varandra på vägen genom luften, att de landar och att några av dem är utslagna. När man sedan ser den färdiga bilden kommer man inte att ana vilket arbete som låg bakom.

Edited by TFels, 23 August 2012 - 18:43.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1131 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 23 August 2012 - 18:43

Just hur mycket händelseförlopp man kan få in i en enda ruta är en kul grej med serieskapandet. John Byrne och George Pérez är bägge riktigt bra på det, särskilt använt på splashsidor där flera personer kommer in och för en dialog som förklarar scenen/det man behöver veta sen förra numret.

#1132 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 23 August 2012 - 18:44

Glöm det Tfels! Jag ska lösa hjulningen oavsett hur många väggar jag måste krossa! :bang:

#1133 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 23 August 2012 - 18:56

Jag visste ju att den rutan (och några till) är ganska omfattande, men jag höll serien kort och komprimerad just för tecknarens skull. Scenen inne på galleriet och den inledande sidan med galleriet och stadsmiljön visar på din kapacitet.

Akta pannan! Annars kommer du att bli :wacko: och då är det mitt fel! :upset:
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1134 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 23 August 2012 - 19:02

Just hur mycket händelseförlopp man kan få in i en enda ruta är en kul grej med serieskapandet. John Byrne och George Pérez är bägge riktigt bra på det, särskilt använt på splashsidor där flera personer kommer in och för en dialog som förklarar scenen/det man behöver veta sen förra numret.

Tänk att göra en serie bara beståenddddde av splashsidor!

Till Tfels, jag ska investera i en hjälm!

#1135 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 23 August 2012 - 19:09

Byrne har väl gjort just det om jag inte minns fel? Var det Hulk kanske?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1136 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 23 August 2012 - 19:13

Min serie är ett pussel... Oo :)

#1137 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 23 August 2012 - 19:25

Ska vi säga att en eventuell fortsättning på detta ämne diskuteras under Nordens Stjärnor > Övrigt, så att detta förblir tråden om figurer?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1138 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 23 August 2012 - 20:31

Byrne har väl gjort just det om jag inte minns fel? Var det Hulk kanske?

En Hulk-serie från tidningen Marvels Universum 5/87, ursprungligen från Marvel Fanfare 28 eller 29.

#1139 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 24 August 2012 - 13:38

Den här?
Posted Image

Verkar som den berättas med helsidesbilder (splashes), men det är nästan som att bilderna hade fungerat som serierutor.

bildexempel, bildexempel, bildexempel , bildexempel .

http://www.artofjohn.../oamarvel-hulk/

#1140 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 24 August 2012 - 20:15

Jag har inte så stora kunskaper om hur man skriver och hanterar en wiki, men jag lär väl lära mig.

Ja, det är inte svårt. Kolla bara hur sidorna som redan finns är skrivna, så listar du nog ut allt! Testa dig fram vad som händer om man ändrar! Annars finns det beskrivningar på Wikipedia och så. Och även möjligheten att fråga mig för den delen.

Nu blev jag glad när jag såg att du hade uppdaterat Ghast, så jag gav mig på att fixa de där grejerna som blev fel för länge sedan:
Ghast-bilden påstås nu vara tecknad av Daniel Olsén.
Bilden på Himlens Vilja har fått en ny version. (Fånigt nog heter den fortfarande likadant som den gjorde innan, och den andra likadana bilden finns fortfarande kvar. Är det någon som vet hur man byter namn på eller tar bort bilder?)
Och så gav jag mig på att göra en alldeles ny artikel för General Vinter, eftersom du nyss hade ändrat på honom. Men Nekro och Bloodhand sparar jag åt dig.
La förresten märke till att du inte uppdaterade avsnitten om Ghasts inställning till superhjältedräkter eller om hur han påverkas av magi och knivar. Skulle inte det göras?

#1141 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 24 August 2012 - 21:13

Jag har fortfarande lite svårt att förstå exakt vad som stör dig med Ghast och magi och knivar. Men jag har ändrat lite på det så säg vad du tycker. Har gjort Nekro så gott jag kan förövrigt.

Edited by Sret, 24 August 2012 - 21:54.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#1142 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 25 August 2012 - 09:09

Jag har fortfarande lite svårt att förstå exakt vad som stör dig med Ghast och magi och knivar.

Det var kanske mest formuleringen jag tyckte var lite konstig.

Men jag har ändrat lite på det så säg vad du tycker.

Nu ser det ut som att distinktionen blev lite tydligare.

Har gjort Nekro så gott jag kan förövrigt.

Yeah! Fint!
Några reaktioner:
  • Flera av orden i artikeln kan med fördel göras till länkar. Det görs genom att du skriver orden inom [[ ]]. Så om du skriver [[spöken]] så blir ordet spöken en länk till artikeln Spöken (blå om det finns en sådan artikel eller röd om det inte finns än). Om du skriver [[magi]]sk så blir magisk en länk till artikeln Magi. Om du skriver [[Sverige|Svensk medborgare]] så blir Svensk medborgare en länk till artikeln Sverige.
  • Det vore bra om artikeln kategoriserades. Om du kollar längst ner på de andra artiklarna ser du att de har kategoriserats efter kön, nationalitet, sysselsättning, superkrafter, skapare med mera. En lista över kategorier som finns för närvarande finns här. Skriver du in en ny kategori i din artikel läggs den till listan automatiskt.
  • Det är trevligt med bilder, så lägg gärna till en bild på Nekro!
  • Personlighet och Övrigt borde nog vara andranivårubriker i stället för tredjenivårubriker, tror jag. Som det är nu är de underrubriker till Krafter med mera. Andranivårubriker skrivs inom == ==, och tredjenivårubriker inom === ===. Alltså ==Personlighet== i stället för ===Personlighet===.
  • Några syftningsfel, särskrivningar och grammatiska konstigheter dyker upp på några ställen. Kanske dock inget som riskerar att leda till missförstånd. Och allt så'nt där kan ju rättas till efter hand.
Bra gjort!

#1143 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 25 August 2012 - 10:22

Man blir lite egenblind så man missar ibland små slarvfel, det är därför bra att någon annan läser det för det är inte alltid att man själv ser felen när man skriver. Sedan vet jag inte hur man lägger dit en bild, en bild som jag inte har. Sedan om du finner stavfel och särskrivningar, så välkommen att rätta dem.Även de grammatiska felen, som sagt, jag kan vara lite egenblind ibland.

Kanske skall fortsätta den här diskussionen på wikitråden?

Edited by Sret, 25 August 2012 - 15:24.

#1144 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 25 August 2012 - 10:48

Ni skulle göra ensides-serier (4-6 rutor) för varje seriefigur, för att ge exempel på deras karaktär.
Till exempel Nox ska ta en kopp te och pratar med någon utanför bild medan hon gör i ordning den, sista bilden så ser man att hon sitter och dricker te bredvid ett spöke.

Osv...

#1145 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 25 August 2012 - 13:17

Från tecknarsynpunkt tycker jag det vore oerhört kul om Tin begåvades med teleskopfunktion likt Mr.Fantastic och Plasticman, han verkar ha anatomin för en sådan utveckling. Sedan skulle kanske Råttan kunna utvecklas med oerhört bra hörsel och luktsinne.

#1146 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 25 August 2012 - 15:25

Att Råttan får bättre hörsel och luktsinne med tiden skulle nog endast vara naturligt, med tanke på vad han gör.

#1147 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 25 August 2012 - 15:31

Så... ensidesserier för att presentera de olika figurerna är alltså ointressant?

#1148 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 25 August 2012 - 15:43

Nej då, jag väntade bara tills någon annan skulle svara först. Men jag är intresserad, men jag kan tyvärr inte rita.

#1149 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 25 August 2012 - 15:45

Men författa...

#1150 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 25 August 2012 - 15:48

Nu sitter jag inte i redaktionen men i mina öron låter det som en bra idé. Helst då i den form som Viktor Matiesen och Fredrik Andersson gjorde så bra. Alltså en ensides skämtserie. Problemet är att hitta någon som skall göra det på så många figurer.