Hockeysäsongen 2010/11
Posted 02 February 2011 - 23:13
Posted 03 February 2011 - 11:28
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 03 February 2011 - 13:12
Just Yashin tycker jag var en av de som var minst diviga, i landslaget, dessutom ställde han alltid upp när han var ledig. Var lite annorlunda i NHL med sina lönestrejker.
Edited by Spacer, 03 February 2011 - 13:13.
Posted 04 February 2011 - 07:44
Posted 05 February 2011 - 12:35
Jag glömmer aldrig kvartsfinalen Ryssland - USA i "Vitryssland OS:et" där Ryssland var värdelösa i de två första perioderna och blev utspelade med 3 - 0 till tredje perioden, där de sedan kom ut och totalt körde över USA, u
Det var semifinalen i Salt Lake City du tänker på. USA lyckades ju dock vinna den matchen sen 3-2. Minns att Ryssland var svajigt ojämnt i den turneringen men lyckades ta en bronsmedalj. De möttes ju redan i gruppspelet också i en match som slutade oavgjort.
Då blev det så oerhört tydligt att det handlade om inställning. Så, det viktigaste för en rysk coach är nog att få spelarna att plocka fram krigarna istället för primadonnorna, så är de så individuellt skickliga som ni varit inne på att de kan spela vilken taktik som helst.
Tycker det handlar väldigt mycket om inställning, men det går ihop med spelsystemet. Både med Ryssland och Tjeckien. Ibland så funkar "Nu jävlar åker vi mer skridskor än motståndarna" taktiken, men även där brukar ju ofta varje nations egna stil komma fram. Spelsystemet ska oftast gå ihop med inställningen liksom.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 05 February 2011 - 12:54
Posted 06 February 2011 - 14:23
Det var semifinalen i Salt Lake City du tänker på. USA lyckades ju dock vinna den matchen sen 3-2. Minns att Ryssland var svajigt ojämnt i den turneringen men lyckades ta en bronsmedalj. De möttes ju redan i gruppspelet också i en match som slutade oavgjort.
Just det, semifinalen var det ju, man tog ju Bronset mot Vitryssland!
Jag har för mig att Ryssland mestadels var ganska ljumma, men tänk om man hade plockat fram den inställningen man visade i sista perioden mot USA de två första perioderna! Isf hade den matchen lika gärna kunnat sluta 6 - 3 till Ryssland kändes det som.
Tycker det handlar väldigt mycket om inställning, men det går ihop med spelsystemet. Både med Ryssland och Tjeckien. Ibland så funkar "Nu jävlar åker vi mer skridskor än motståndarna" taktiken, men även där brukar ju ofta varje nations egna stil komma fram. Spelsystemet ska oftast gå ihop med inställningen liksom.
Tjeckiens spelsystem känns säkrare än Rysslands, just för att det inte litar lika mycket till endast individuell skicklighet som Rysslands mycket gör. Ibland kan Rysslands dribblande se lite "fjuttigt" ut när man möter länder som Kanada som alltid spelar oerhört hårt framför mål, då har man ofta svårt att komma nära mål så blir det mer skott långt utanför och dribblingar som inte går fram, men när det funkar ser det ju oerhört snyggt ut. Men där är ju den poängen ni var inne på innan, det krävs att ett lag är överlägset individuellt skickliga, och 100 procents motivation för att det ska fungera.
Sedan så är det kanske en röd tråd som går igenom de flesta landslagen att det inte är samma prestige just nu att spela i landslaget som det var för några år sedan, kanske märks tydligast för de länder som bygger så hårt på individuell skicklighet.
Kanada körde över ryssarna och fick dessutom enkla mål och ryssarna blev utvisade för allt. Sen var det som att ryssarna fick nog, och de dominerade fullständigt, men Kanada höll ju ändå undan. 4-0 blev 4-3, men det räckte ju inte.
Jo känns ju ofta som att Ryssland alltid har en extra nivå som man inte plockar fram förens det är för sent, som verkar bero på taskig motivation av någon anledning. Där är nog den svåraste nöten att knäcka för en rysk coach.
Posted 06 February 2011 - 15:29
Posted 07 February 2011 - 01:47
Finland har ju gjort det bra några gånger, frustrerat ryssarna till den milda grad att det till slut blivit hyfsat stora siffror. Tre Kronor däremot verkar ju inte kunna vinna emot dem hur vi än gör. Man kanske måste anpassa sitt spel till Ryssland, medans "vi" alltid kör på "vi spelar vårt eget spel"?
Då gångerna det lyckats har det känts mest som en arbetsseger. Väldigt hårt jobb, fysiskt spel, ibland på gränsen till det fula, och att försöka spela bort pucken från Ryssland, eftersom de verkar ibland bli griniga när de inte får ha mycket puck. Egentligen så är det väl en variant av 90-tals "defensiv....defensiv...defensiv..MOTATTACK!" hockey med lite nymodigheter. I Turin så fick Finland det att bli en snygg sådan seger, när man hade ett tillräckligt skickligt lag. I VM i Ryssland 2007 så såg det ju riktigt illa ut hela tiden, men det gick också hem, den stilen. Sen när man försökt spela modernare hockey i VM 2008 och 2010 så har det ju gått "Något sämre" mot Ryssland.
Och sen givetvis måste jag länka till att Foppa ska spela i Colorado resten av säsongen. Jag hoppas det går bra.
http://hockey.expres...or-for-sasongen
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 07 February 2011 - 02:03
Helt otroligt att Foppa fortfarande ska lira, i NHL. Beundransvärd inställning. Där kan vi tala om motivation och brinna för hockeyn. Hoppas också det går bra.
Edited by Spacer, 07 February 2011 - 02:20.
Posted 07 February 2011 - 02:34
Finlands spelstil är ju ofta lite mer agressiv i checkingen än Sveriges, tycker jag iaf.
När det fungerar som bäst så är det ju så. Tycker att Finska spelet fungerar bäst när det är aggressivt och högt tempo hela tiden. Det räcker ju inte till hundraprocentigt men jag tycker att det fungerar bäst för finska spelare och deras sätt att se på spelet. Sen präglas ju spelstilen ofta av vilken typ av spelare man har att välja mellan.
Jag tycker att Foppas comeback är häftig också
Skulle förresten ha varit coolt att se Jokerit-HIFK på Helsingfors Olympiastadion.
http://hockeysverige...d-i-helsingfors
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 07 February 2011 - 05:32
Posted 08 February 2011 - 23:10
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 08 February 2011 - 23:25
Posted 09 February 2011 - 05:44
Posted 09 February 2011 - 12:50
Man kanske måste anpassa sitt spel till Ryssland, medans "vi" alltid kör på "vi spelar vårt eget spel"?
Det är en bra poäng att vi i vissa lägen kanske matchar taktiken lite för lite mot andra lags spelstil. Det kan bli lite för stationärt ibland, det är väl bättre nu men på Hardys tid var ju Hardy helt chockad att Kanada matchade vissa hårda checking-kedjor mot våra bästa och kallade den stilen för omodern. Det är ju en naturlig del av spelet att man ibland får anpassa sitt spel efter förutsättningarna.
När det fungerar som bäst så är det ju så. Tycker att Finska spelet fungerar bäst när det är aggressivt och högt tempo hela tiden. Det räcker ju inte till hundraprocentigt men jag tycker att det fungerar bäst för finska spelare och deras sätt att se på spelet. Sen präglas ju spelstilen ofta av vilken typ av spelare man har att välja mellan.
Jag tycker den spelstilen är lite av Finlands signum, då är Finland som bäst och roligast att titta på också, brukar bli bäst matcher mellan Sverige - Finland då. Sveriges lite mer långsamma vårda puck stil mot den kvicka ettriga finska stilen.
Edited by Spacer, 09 February 2011 - 13:02.
Posted 09 February 2011 - 13:36
Alltså.... Jag gillar ju när det tänder till lite med måtta... men vad löjligt det är när målvakterna ska åka ihop från vardera planhalva och börja slåss, som obstinata tonåringar. Inte så ofta man ser sådant där i NHL tycker jag.
Händer ju dock då och då. Känns som att det händer någon gång per säsong liksom. Är vanligare i andra nordamerikanska ligor. Sen händer det ju ibland i Finska ligan och KHL (som inte är en jättefysisk liga) också. Är ju ett försök att väcka laget, lite överdrivet kanske men oftast är det där ju rätt ofarligt. Den här gången så gick det då inte så jättebra.
Argt lag, Islanders?
Tja de visar åtminstone känslor. På tal om Poulin så blev även han skadad igår på uppvärmningen så Mikko Koskinen fick göra NHL-debut. Första finske NHL-debutanten för säsongen 2010-2011. Kul för honom, men mindre kul för honom och laget att Islanders förlorade med 5-3 mot Toronto. Så nu har man DiPietro,Lawson, och Poulin skadade och Nabokov som då sagt att han inte vill spela för Islanders. Så jag antar att de nu kör med Mikko Koskinen och en målis som heter Joel Martin, som spelat i CHL, och fått göra inhopp i Islanders farmarlag Bridgeport den här säsongen.
Andra skador laget har är, Mark Streit, Mark Eaton,Mike Mottau, Trent Hunter, Blake Comeau och Dough Weight.
Lagom svår situationen för ett lag som inte har så stor bredd precis.
Jag tycker den spelstilen är lite av Finlands signum, då är Finland som bäst och roligast att titta på också
Finland har ju alltid spelat mest transatlantiskt av de europeiska lagen. Kanadensare (journalister, fans etc) brukar ofta säga att Finland och Kanada är de lagen som spelar Hockey "nästan identiskt". Jag skulle inte skriva under det helt, det finns väldigt mycket likheter, men det finns ett "finskt sätt" att spela Hockey, på samma sätt som det finskt ett Svenskt, Tjeckiskt, Ryskt etc. Sen har ju alla coacher sina egna grejer som ger spelet skillnader. Finns likheter på hur Finland spelade på 90-talet och hur de spelat under de senare 5-6 åren, men det finns ju klara skillnader. Finland kan organisera sitt störande försvarsspel som alltid, men målen måste inte alltid vara att man hittar en lös puck nånstans och sen anfaller alla med galen energizer-bunny speed. Även Finland kör med t ex snabba/långsamma/fördröjda-uppspel där man spelar back/back eller att man direkt försöker hitta centern i mitten. Kortpassningsspel etc. har även sett några gånger att Finland på senare år passat tillbaka till pucken sina backar om det inte gått att anfalla, något som känns väldigt "svenskt" att se på.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 11 February 2011 - 16:07
Posted 11 February 2011 - 18:54
http://www.luleahockey.se/Nyheter/Nyckelspelare-forlanger/- Vi är jättenöjda över att få komma tillbaka och spela med Luleå Hockey även nästa säsong. Vi älskar att spela här och trivs kanon med stan och allt som finns att göra även vid sidan av hockeyn
Edited by GaterGirl, 11 February 2011 - 18:55.
Posted 12 February 2011 - 11:39
http://www.aftonblad...ticle8555653.ab
Tre kronor har jag ingen jättekoll på just nu, har jobbat hela veckan, men 6-1 mot tjeckerna var ju en bra början. Sen har det sett ut sådär i alla turneringar under Mårts, de öppnar starkt men avslutar med sin svagaste match. Hoppas att inte det är signifikativt för hur det kommer att se ut i VM sen.
Posted 12 February 2011 - 15:03
Ja, jag har ju fastnat lite för New York Islanders i år och måste säga att matchen igår hemma mot Penguins var underhållande och rubbad. Som något ur filmen "Slapshot" utan att tona ner det. Islanders ville hämnas det där att det var smiles och high fives på bänken då DiPietro åkte på stryk och blev skadad förra gången. Typ alla fick matchstraff och det lär bli en hel del avstängningar. Penguins kommer åka på några hårda, t ex det att en Penguins-spelare hoppade in från bänken för att försvara sin målvakt, redan det lär ge typ 10 matcher. På slutet av matchen så fanns knappt någon kvar på bänkarna förutom tränarna!. Islanders vann matchen med 9-3 förresten.
http://www.aftonblad...ticle8555732.ab
Edited by super85, 12 February 2011 - 15:09.
Batman Begins
The Dark Knight
Posted 12 February 2011 - 16:43
Posted 12 February 2011 - 18:37
Toronto har förresten bytt bort Francois Beauchemin till Anaheim mot Joffrey Lupul och backlöftet Jake Gardiner. Lupul har haft en del skadeproblem, men förhoppningsvis kan han bidra på forwardssidan, Toronto är inget lag som har det väl förspänt där. En back som Beauchemin hade de däremot "råd" att byta bort.
Posted 13 February 2011 - 18:52
Nu fortsätter hockeytittandet med Detroit - Boston. 1-1 efter 12 minuter.
Posted 14 February 2011 - 20:32
http://hockey.expres...sberg-lagger-av
Väldigt imponerande karriär för honom. Respekt till det, en av de bästa spelarna någonsin och kanske den bästa från Sverige.
Batman Begins
The Dark Knight

This topic is locked